Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ


1.Segmentacja rynku – podział rynku  wg. Określonych kryteriów na jednorodne grupy nabywców. Proces segmentacji pozwala przede wszystkim stworzyć obraz wzorcowego klienta wraz z jego potrzebami, problemami i zachowaniami.
2.Kryteria segmentacji rynku
a) geograficzno – kontynentalne ( kraj, miejsce zamieszkania, wielkość miasta, gęstość zaludnienia, klimat, zanieczyszczenia)
b) demograficzne ( wiek, płeć, rasa, stan cywilny, budowa ciała, wykształcenie)
c) ekonomiczno – społeczne ( majątek, źródło utrzymania, wysokość dochodów, klasa społeczna, styl życia)
d) zachowania konsumenckie (częstotliwość zakupów, wiedza o produkcie, preferencje i oczekiwania dotyczące usługi)
3. Segmenty
1) pobyty rodzinne i wypoczynkowe (7-12 dni) w okresie wakacji i ferii. Powinniśmy zapewnić plac zabaw i rabaty dla dzieci.
2) wycieczki szkolne – zapewniają dochód w okresie maj-czerwiec, wrzesień-październik. Turyści oczekują niskich cen, darmowych noclegów dla opiekunów
3)pobyty osób niepełnosprawnych – dochód gotówki w sezonie martwym, zniżki dla stałych klientów, turyści oczekują opieki lekarskiej, korzystają z gastronomii
4) kuracjusze – goście przyjeżdżający w celach zdrowotnych, korzystający z zabiegów i okolicznych sanatoriach. Oczekują ciszy, urokliwych miejsc, pokoju z balkonem
4. Procedura segmentacji rynku
a) etap badań – przeprowadza się wywiad z klientem, prosi o wypełnienie ankiet w celu uzyskania informacji o motywach postępowania klientów, cechach produktu ważnego dla nabywcy…
b) Etap analizy – na podstawie zebranych danych dokonuje się grupowania klientów do w miare jednorodnych grup nabywców segmentów
c) Etap profilowania – segmenty są profilowane ze względu na posiadane cechy i nazwane na podstawie wyróżniającej go charakterystycznej cechy dominującej
d) Przedsiębiorstwa – dokonują oceny atrakcyjności segmentu. Biorą pod uwagę konkurencyjność wewnątrz segmentu oraz rozmiar segmentu
6. PRODUKTY
a) Konsumpcyjne
- dobra fizyczne, nietrwałe (częstego zakupu)
- dobra fizyczne trwałe (okresowe)
- usługi konsumpcyjne
- częściowe usługi ogólnospołeczne
- prawa majÄ…tkowe (zbywane)
- hybrydy czyli kompozycje dóbr materialnych
b) Produkcyjne
- dobra bezpośrednio produkcyjne
-wyposażenie np. maszyny, środki transportu
- usługi produkcyjne
- wartości niematerialne i prawne
- hybrydy tj. różne połączenia dóbr materialnych
- dobra inwestycyjne tj. produkty służące
7. Produkt
* dobro fizyczne (łóżko, fotel, szafa, biurko)
* usługi (żywieniowe, rozrywkowe, fryzjerskie)
* idee (walka z korupcją, ochrona środowiska)
* Miejsca (wyspy kanaryjskie)
* organizacje (zrzeszenia hoteli, partie polityczne)
8. Pojęcia
Rdzeń produktu – związany jest on z głównym motywem podróżowania np. może to być zaspokajanie potrzeby wypoczynku, zwiedzanie interesujących miejsc, sprawy biznesowe itp. Rdzeń produktu nie bywa przedmiotem transakcji.
Produkt rzeczywisty – w skład tego produktu wchodzą usługi oferowane przez zakłady hotelarskie, należą do nich noclegi, posiłki, konferencje. Treść produktu rzeczywistego nie jest czymś stałym. Zmienia się w wyniku wzrostu poziomu zamożności społeczeństwa oraz jego kultury
Produkt poszerzony – składniki tworzące krąg produktu poszerzonego przyczyniają się do wyróżnienia produktu na rynku, związane są często ze sprzedażą produktu np. możliwość rezerwacji internetowej, zapewnie bezpłatnej opieki lekarskiej, wzbogacenie ofert turystycznych
Produkt potencjalny – terminem tym oznacza się wszystko to co mogło by dodatkowo uatrakcyjnić produkt i zainteresować nabywcę. Są to wszelkie ulepszenia i przekształcenia jakimi może podlegać produkt w przyszłości

5.
Elementy postępowania klientów              częstego zakupy      wybieralne              luksusowe

Czas i wysiłki poświęcone zakupom              bardzo niewielkie     znaczne               różne

Okres planowania zakupów              bardzo krótki             znaczny              znaczny

Szybkość zaspokajania potrzeby              natychmiast              po dłuższym              po dłuższym             

                                                czasie              czasie

Znaczenie ceny dla oceny jakości              małe                          duże              małe

Cena              niska                          wysoka              wysoka

Częstotliwość zakupu              zwykle częste            rzadkie              rzadkie

Znaczenie zakupu dla konsumenta              mało ważne               ważne              różne

Znaczenie zakupu              niewielkie                   znaczne              bardzo duże

Znaczenie marki handlowej              ważna marka prod.   Ważna m. det              ważne obie marki

Znaczenie opakowania              bardzo duże               mniejsze              mniejsze

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed