Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Statystyka matematyczna
PYTANIA
1.    Scharakteryzować medianę, wartość modalną, rozstęp oraz odchylenie przeciętne.
Â
Mediana – inaczej kwartyl drugi, wartość środkowa. Dzieli zbiór danych na dwie równe części. Zawsze można ją wyznaczyć
Â
Wartość modalna – in. dominanta. Wartość najczęstsza, czyli najczęściej występująca w zbiorowości. Nie może być wartością skrajną (ani największą ani najmniejszą). W szeregu przedziałowym przedział dominanty i dwa sąsiednie musza mieć jednakową długość.
Â
Rozstęp (R) – mówi o tym jak bardzo rozstawione są jednostki. To bezwzględna różnica największej i najmniejszej wartości zbiorowości.
Â
Odchylenie przeciętne d(x) - średnia arytmetyczna bezwzględnych wartości odchyleń zmiennej od wartości jej średniej arytmetycznej. Mówi o ile jednostki badanej zbiorowości statystycznej różnią się średnio od średniej arytmetycznej.
Â
2.    Zmierzono wysokości roślin i długości kolb kukurydzy (n=20). Średnia wysokość roślin wynosiła 200 m, wariancja 400, długość kolby 30 cm, wariancja 25. Ocenić która cecha charakteryzuje się większą zmiennością.
Â
x wys. rośliny=200 m
x dł. kolby=30 cm
S2wys. rośliny=400
S2dł. kolby=25
Â
Zmienność Vs= odch. standardoweśrednia×100%=S(x)x ×100%
Â
Ponieważ wariancja (S2 ) podana w zadaniu to nic innego jak odchylenie standardowe S(x) podniesione do kwadratu, wrzucamy ją pod pierwiastek i podstawiamy do wzoru:
Â
Vswys. rośliny= 400200×100%= 20200 ×100%=10%
Â
Vsdł. kolby= 2530×100%= 530 ×100%=16,7%
Â
Odp.: Z podanych cech większą zmiennością charakteryzuje się długość kolby.
Â
Â
3.    W celu zbadania wysokości sadzonek sosny zmierzono 100 roślin. Najmniejsza wartość wynosiła 21,5 cm, a największa 34,5 cm. Wyznaczyć liczbę przedziałów klasowych, długość przedziału klasowego oraz utworzyć przedziały klasowe.
Â
Granice przedziału to najmniejsza i największa wartość zbioru:
xmin = 21,5
xmax = 34,5
Â
Długość całego przedziału klasowego to po prostu różnica między największą a najmniejszą wartością:
hj = xmax - xmin = 34,5 – 21,5 = 13
Â
tu opisuję różne alternatywne drogi ustalania przedziałów (można pominąć):
Wyznaczanie liczby przedziałów jest dość dowolne i zależy od rozwiązującego. Jest np. warunek, że liczba przedziałów powinna być mniejsza lub równa logarytmowi z całej liczebności:
k≤logn
k – liczba przedziałów
n – liczebność zbioru
Â
W przypadku tego zadania zbadano 100 drzew, a więc:
k≤log100
k≤2
Â
Czyli liczba przedziałów klasowych wyniosłaby 2 i wyglądałaby tak:
21,5 – 28
28 – 34,5
Â
jest też wersja z której wynika że powinniśmy stworzyć 10 przedziałów:
k = n=10 – i ta jest chyba najczęstsza
Â
lub 8 przedziałów
k = [1 + 3,322 x log n] = 7,644
Â
lub, ponownie, 10 przedziałów:
k = 5 x log n = 10
Â
Jak widać jest tego dużo, nie wiem jakie akurat przerobiliście.
Â
Trzymając się najpopularniejszej i najprostszej wersji, czyli k = n , rozwiązanie zadania wyglądałoby tak:
Â
liczba przedziałów:
k = n = 10
Â
rozpiętość przedziałów:
h= xmax- xmink= 1310=1,3
Â
Przedziały:
1)         21,5 – 22,8
2)         22,8 – 24,1
3)         24,1 – 25,4
4)         25,4 – 26,7
5)         26,7 – 28,0
6)         28,0 – 29,3
7)         29,3 – 30,6
8)         30,6 – 31,9
9)         31,9 – 33,2
10)    33,2 – 34,5
Â
4. Sporządzić histogram wagi buraków (kg) dla poniższych danych:
Przedział klasowy liczebność
0,2-0,3 Â 2
0,3-0,4 15
0,4-0,5 23
0,5-0,6 13
0,6-0,7 8
0,7-0,8 3
Â
Uwaga – bardzo ważne, żeby słupki przylegały do siebie!
waga buraków [kg]
Â
Â
Â
5. Sprawdź czy istnieje różnica w zawartości tłuszczu w nasionach 2 odmian rzepaku.
Xk=44,5%
Xh=39,6%
Sd=1,25
nA-nB=10
Postawić hipotezę zerową i alternatywną, sformułować wniosek na poziomie p=0,05
Â
Postawienie hipotez jest proste jak but:
Hipoteza zerowa to ta, której prawdziwość będziemy sprawdzać:
H0 – istnieje różnica w zawartości tłuszczu w nasionach dwóch odmian rzepaku
Â
Jeśli okaże się, że jest to hipoteza nieprawdziwa, wówczas automatycznie przyjmujemy hipotezę alternatywną, którą jest oczywiście:
H1 – nie istnieje różnica w zawartości tłuszczu w nasionach dwóch odmian rzepaku
Â
dalej nie wiem o co im chodzi
Â
Â
6. Sprawdzić w jakich granicach zawiera się prawdziwa średnia zużycia paliwa przez silnik spalinowy przy przyjęciu następujących danych:
X=5,51 l/h
s2=0,40
n=10
Czy spalanie różni się istotnie od normy zakładającej spalanie 5,0 l/h
Na mój chłopski rozum odpowiedź jest podana w s2 (jak rozumiem jest to wariancja). Natomiast nie wiem po co w takim razie jest podana wartość n, więc myśleć źle.
Ponieważ wariancja sama w sobie nic nam nie mówi, przerabiamy ją na odchylenie standardowe:
Sx=0,40≈0,63
Odchylenie standardowe to miara, która mówi nam o średnim odchyleniu od średniej arytmetycznej. Czyli prawdziwa średnia zużycia paliwa (oznaczmy ją jako xp) mieści się w granicach:
(5,51 – 0,63)l/h < xp < (5,51 + 0,63)l/h
4,88 l/h < xp < 6,14 l/h
Spalanie nie różni się istotnie od normy zakładającej spalanie 5,0 l/h.
Â
Â