Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Oświecenie jest to epoka, którą zapoczątkował ruch
umysłowy krytykujący ustalone poglądy i postawy,
popierał potęgę ludzkiego umysłu i kult wiedzy.
Epoka ta obejmowała cały wiek XVIII, została
zapoczątkowana w Anglii, rozwinęła się we Francji
i dosięgła Europe.
Charakterystyczne w tej epoce było to, że stworzyła
nowe poglądy i ideał człowieka- posiadający szeroką
wiedzę, władający jęz. Francuskim. Celem twórców
epoki było podniesienie poziomu wiedzy ówczesnych
ludzi, czyli oświecenie.
Krytycyzm to aktywny stosunek do rzeczywistości
i zdobywania wiedzy
Racjonalizm- źródłem wiedzy jest rozum człowieka
Empiryzm- źródłem wiedzy jest doświadczenie
Dezim- istnieje Bóg, ale nie ma wpływu na człowieka
Ateizm- odrzucenie istnienia Boga
Zmiany: Szkolnictwo- rozwój nauk ścisłych,
przyrodniczych
Rozkwit czytelnictwa książek, rozwój prasy
codziennej
Rozkwit badań i nauk naukowych
Duża liczba odkryć i wynalazków
Przedstawiciele: John Lock, Wolter, Monteskiusz
_______________________________
Pod koniec XVIII w Francja znalazła
Się w kryzysie, świadczą o tym następujące zjawiska:
-Nieudane rządy królów francuskich Ludwika XV i XVI
-zła sytuacja ekonomiczna państwa, słaby rozwój gospodarczy
-kryzys rolnictwa wynikał z klęski żywiołowych i wysokich podatków
Bezpośrednią przyczyną rewolucji francuskiej było to, że szlachta i duchowieństwo chciała podwyższenia podatków wykorzystując fakt, że w parlamencie francuskim stany generalne miały w głosowaniu po 1 głosie. Sytuacja ta była niesprawiedliwa dlatego stan 3 oczekiwał zmian. Sygnałem problemu była próba podniesienia podatków, bardzo potrzebna królowi ale szlachta i duchowieństwo zorientowały się, że jest to nie właściwe i sprzeciwiły się królowi.
Â
Rewolucja Francuska rozpoczęła się 5 maja 1789r. Gdy w Wersalu miały obradować stany generalne, ale szlachta i duchowieństwo odmówiły obrad, w tej sytuacji stan 3 ogłosił się zgromadzeniem narodowym. Król próbował udaremnić działanie stanu 3, ale lud Paryża zorientował się w przygotowaniach króla i podjął działania. Jednym z nich było zdobycie i zburzenie Bastylii, było to więzienie miejskie, symbol ucisku (14 lipiec 1789), był to symboliczny początek rewolucji. W kolejnych miesiącach zgromadzenie narodowe przekształciło się w zgromadzenie ustawodawcze, które wprowadziło szereg reform i zmian. Drugi etap monarchia konstytucyjna zaczyna się w październiku 1791r. od uchwalenia konstytucji, król musiał poprzeć reformy, przeciwko rewolucji rozpoczęła wojnę Austria, coraz większa liczba osób domagała się detronizacji króla i wprowadzenia republiki.
3 etap rozpoczyna się w sierpniu 1792r. i określany jest jako republika żyrondystów. Władzę przejęła radykalna grupa rewolucjonistów, ogłosiła Francję republiką i dokonała ścięcia Ludwika XVI. Był to koniec monarchii. Etap ten kończy się aresztowaniem i ścięciem Żyrandów.
W 4 etapie od czerwca 1793 r. była dyktatura Jakobinów, którzy w ramach reform przeprowadzili gruntowne zmiany. Etap ten kończy się aresztowaniem i ścięciem Jakobinów. Ostatni etap zaczyna się w lipcu 1794r. gdy burżuazja przejmuje władzę, tworzy własny rząd, uchwalono nową konstytucję. Przejęcie przez burżuazje władzy kończy się reformacją. Następstwa: zniszczenie kraju(zginęło ok. 200tyś. Ludzi)
Zlikwidowano feudalizm, wprowadzono własność ziem dla chłopów, wprowadzono prawa obywatelskie, rozdzielono kościół od państwa, wprowadzono symbole narodowe.
Â
Â
Â
Â