Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Jakie związki z filozofią ma psychologia?
-Z filozofii psychologia czerpie inspiracje badawcze,
- Filozofia jest źródłem dla tzw. twierdzeń bazy zewnętrznej, które przyjmuje się w taki sam sposób jak aksjomaty w naukach dedukcyjnych( stanowią dla niej punkt wyjścia).
- każda nauka psychologii ma jakąś cześć, która pochodzi z filozofii.
- psychologie i filozofie łączy także wspólna historia.
Koncepcja maksymalistyczna Arystotelesa- pytanie naukowotwórcze, „dlaczego?”. W oparciu o swoją metafizykę metodą dedukcyjną wywnioskował podstawy twierdzenia o człowieku.
Św. Augustyn zbudował system psychologii na metodzie dedukcyjnej. Jest największym psychologiem wśród filozofów, Zadawał sobie pytania egzystencjalno- bytowe. Drogą analiz, za pomocą metody introspekcyjnej doszedł do uogólnień, do twierdzeń filozoficznych.
Immanuel Kant- rzeczywistość można poznać tylko na miarę istniejących w człowieku możliwości poznawczych. Istnieje ona tylko na tyle na ile jest możliwa do poznania. Kant wymienił.in takie kategorie jak dusza ludzka, absolut, przyczyna, skutek, cel. Koncepcja ta zapoczątkowała wiele teorii psychologicznych.
Co to jest model opisowy, na jakim rozumowaniu jest oparty podaj, co najmniej 3 przykłady?
- Jest modelem nomotetycznym, który obejmuje ogólne prawidłowości zachowania w sytuacjach codziennych lub ekstremalnych.
- Jest modelem typowym dla nauk przyrodniczych, jego istotą jest ujmowanie faktu naukowego, jako zjawiska powtarzalnego, możliwego do wielokrotnego zaobserwowania. Opiera się na rozumowaniu indukcyjnym, którego istota polega na formułowaniu przesłanek dotyczących konkretnego zjawiska i uogólnianiu tych przesłanek w postaci prawa psychologicznego. Zakłada, że fakt naukowy jest zjawiskiem powtarzalnym możliwym do ponownego zaobserwowania go.
Np.
– krzywa uczenia się
- prawo Webbera Fechnera - związek pomiędzy siłą motywacji a efektywnością działania
- Prawo Yerkesa-Dodsona – teoria twierdząca, że dla każdego efektywnego zachowania istnieje optymalny poziom pobudzenia fizjologicznego, przy czym dla wykonania zadań trudnych jest on mniejszy, a dla zadań łatwych – większy
- Polega na polega na interpretacji jedno - jednoznacznej związku pomiędzy zachowaniem człowieka a czynnikami, które to zachowanie spowodowały.
Np. Skinner w swoich poglądach wyrażał skrajny determinizm. Sądził, że jeśli dostanie tuzin niemowląt wychowa ich, na kogo chce, na mordercę, na księdza, na prawnika itp. Konsekwencją jest odebranie wolnej woli człowiekowi, w takiej wizji może powstać społeczeństwo totalitarne.
Kolejnym przykładem jest Freud, który sądził, że do piątego roku życia człowiek się rozwija a wszystko, co nabył do tej pory determinuje jego dalsze zycie. Uwolnienie człowieka z tych przeżyć zwłaszcza przykrych doświadczeń z dzieciństwa, daje szansę człowiekowi na dalszy rozwój.
Na czym polega Cognitive biases i jaki ma wpływ na psychologie?
- nawiązuje do modelu idealnego w psychologii, wzięły się stąd, że psychologowie zainteresowali się modelami, które można wziąć z teorii prawdopodobieństwa.
Np. model Bayesa: - służy ocenie prawdopodobieństwa po uzyskaniu nowej informacji. Pozwala określić czy człowiek zachowuje się zgodnie z modelem czy przeciwnie, czy idzie w kierunku konserwatywnej oceny czy oceny radyklanej
( odchylenie zachowania od oceny konserwatywnej do radykalnej).
- dwa typy odchyleń, konserwatyzm poznawczy oraz radykalizm.
- koniunkcja tych zdarzeń
-błędy i odchylenia poznawcze.
Co to jest zmienna zależna i niezależna w badaniach psychologicznych?
-zmienna zależna- bierze się od tego, kto jest badany, jak się zachowuje w sytuacji badania, jak reaguje na bodziec, nie manipuluje się nią, psycholog ją mierzy.
- zmienna niezależna- badacz może nią manipulować, ma ona wywierać jakiś wpływ na to, co jest zmienną zależną.
*
-> 2,3 przykłady eksperymentów z Brunnera
->, dlaczego wyniki poszczególnych eksperymentów realizują założenia zawarte w tytule?
Wymień cechy konstytucyjne zgromadzeń agoralnych.
Intencja niestosowania przemocy
Kierowanie się wyższymi wartościami przez uczestników zgromadzeń
Otwartość spotkania ( dostępne dla wszystkich)
Dobrowolność uczestnictwa
Świadomosć przeżywania przez uczestników jedności, życzliwości, wspólnoty, wagi społecznej zgromadzenia.
Pozytywne następstwa zgromadzeń ( zarówno w skali społecznej jak i indywidualnej.
Masowa skala uczestnictwa