Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Do jakich typów nauk należy psychologia i dlaczego?

Psychologia należy do nauk filozoficznych – gdyż historycznie od nich pochodzi, była częścią filozofii a obecnie ma z nią wielorakie związki.

-Z filozofii psychologia czerpie inspiracje badawcze, 

- Filozofia jest źródłem dla tzw. twierdzeń bazy zewnętrznej, które przyjmuje się w taki sam sposób jak aksjomaty w naukach dedukcyjnych.

- każda nauka psychologii ma jakąś cześć, która pochodzi z filozofii.

Do nauk humanistycznych, – dlatego, że interesuje się jednostkowym człowiekiem i usiłuje poznać dogłębnie motywy jego zachowania w sytuacjach codziennych i ekstremalnych.

Do nauk przyrodniczych, – dlatego, że zapożyczyła wiele z tych nauk i jest uprawiana w modelu nauk przyrodniczych (w modelu nomotetycznym) dochodzi do uogólnień, w których istota metodologiczna jest podobna do istoty nauk przyrodniczych.

Do nauk społecznych- tak jak socjologia, cechą odróżniającą jest to, że socjologia interesuje się grupami społecznymi a psychologia interesuje się jednostką w społeczeństwie.

Do nauk behawioralnych, – dlatego, że jeden z głównych kierunków teoretycznych psychologii – behawioryzm zapoczątkował nowy schemat uprawiania nauki w modelu S- O – R, dzięki któremu wszystkie nauki zajmujące się zachowaniem
( m. in. psychologia), które przyjęły, że należy badać bodziec, to, co jest pośredniczące i reakcję, należą do nauk behawioralnych.

Nauki o życiu (life sciences) – zainteresowanie życiem człowieka od poczęcia człowieka aż do śmierci.

Nauki o mózgu (brain sciences)

Co to jest model nomotetyczny, na jakim rozumowaniu jest oparty, podaj przykłady modelu?

Jest modelem typowym dla nauk przyrodniczych, jego istotą jest ujmowanie faktu naukowego, jako zjawiska powtarzalnego, możliwego do wielokrotnego zaobserwowania. Opiera się na rozumowaniu indukcyjnym, którego istota polega na formułowaniu przesłanek dotyczących konkretnego zjawiska i uogólnianiu tych przesłanek w postaci prawa psychologicznego.

Np. – krzywa uczenia się

- prawo Webbera Fechnera

- związek pomiędzy siłą motywacji a efektywnością działania- Prawo Yerkesa-Dodsona – teoria twierdząca, że dla każdego efektywnego zachowania istnieje optymalny poziom pobudzenia fizjologicznego, przy czym dla wykonania zadań trudnych jest on mniejszy, a dla zadań łatwych – większy

Proszę podać dwa przykłady terminu teoretycznego w psychologii i odpowiadające im terminy obserwacyjne (empiryczne).

- zachowanie się człowieka w sytuacji badań np. Pomiaru inteligencji 

- zachowanie lękowe, które może być przedmiotem obserwacji

- temperament- odpowiedni test za pomocą, którego można tę cechę zaobserwować.

Jaki jest związek między działami psychologii a kierunkami teoretycznymi?

- Wszystkie kierunki przyczyniły się do tego, że powstał jakiś nowy dział psychologii                            

np.:  

Dzięki psychoanalizie powstał dział psychoterapia należący do psychologii stosowanej.             

Kierunek behawioryzm przyczynił się do powstania psychologii uczenia się należącej do psychologii eksperymentalnej,              

Psychologia humanistyczna – działy: psychologia wartości, celów potrzeb, motywacji

Psychologia poznawcza – dział: psychologia poznania oraz psychologia informacji

Psychologia ewolucyjna (wchodzi z inspiracją do wszystkich istniejących działów) – psychologia instynktów              

Usystematyzuj działy psychologii stosowanej.

- Działy związane ze zdrowiem, leczeniem i współpracą z personelem medycznym:

Psychofarmakologia

Neuropsychologia

Psychologia rewalidacyjna

Psychologia kliniczna

Kardiopsychologia

Immunopsychologia

Anesteziopsychologia

Psychoonkologia

Psychologia kliniczna dziecka

Psychologia prenatalna

Psychologia urazowa

Psychologia lekarska

Psychoterapia

- Działalność człowieka związana z kulturą i sztuką:

Psychologia sztuk pięknych

Psychologia sztuki filmowej

Psychologia muzyki

Psychologia literatury pięknej

Psychologia malarstwa

Psychologia rzeźby

-Dzałalnosć związana z gospodarką:

Psychologia gospodarcza

Psychologia ekonomiczna

- Psychologia przemysłowa:

Psychologia reklamy

Rekrutacji

Inżynieryjna

Bezpieczeństwa pracy

Szkolenia pracowników

Organizacji i zarzÄ…dzania

Psychologia menedżerska

Czasu wonnego od pracy

Okresu emerytalnego

- psychologia religii

- psychologia pracy

-Działalnosć związana z rekreacją – psychologia rekreacji

- Działalnosć związana ze sportem – psychologia sportu

- współpraca ze służbą penitencjarną- psychologia penitencjarna

- Działalnosć związana z wymiarem sprawiedliwości- psychologia sądowa

- z poszczególnymi resortami wychowania, kształcenia- psychologia szkolna

- zainteresowanie ludźmi wykonującymi poszczególne zawody- psychologia nauczyciela, górnika, strażacka, górnictwa, policjanta

- Psychologia wojskowa

-psychologia sportu

Czym się różni zgromadzenie agoralne od psychologii tłumu opisywanej przez G. LeBona?

- Zgromadzenie agoralne różni się tym od psychologii tłumu, że uczestnicy takiego zgromadzenia kierują się wyższymi wartościami natomiast w normalny tłum kieruje się zwykle podświadomymi instynktami. W zgromadzeniu agoralnym występuje intencja niestosowania przemocy a także dobrowolność uczestnictwa. W psychologii tłumu charakteryzuje go impulsywność, spontaniczność, gwałtowność, jednostki wykazują brak umiejętności zapanowania nad swoimi odruchami, tłum jest przesadny, skrajny niszczycielski, zdeterminowany na osiągnięcie swoich celów nie zważając na konsekwencje. Jednostki czasem uczestniczą z przymusu. Zgromadzenia agoralne niosą za sobą pozytywne następstwa a także przemiany społeczne np. pielgrzymki Jana Pawła II do Polski wpłynęły na wyzwolenie Polski z socjalizmu. Zwykły tłum przynosi negatywne konsekwencje. Agresywne zachowania tumu często doprowadzały do niszczenia istniejącego porządku np. rewolucja październikowa.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed