Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Jakoś w ujęciu ewolucyjnym
- zgodność z warunkami technicznymi, przydatność do użytku, przydatność do użytkowania, zdolność do zaspokojenia potrze.
Jakość – stopień w jaki zbiór identycznych właściwości spełniają wymagania użytkownika. Polityka jakości – ogół zamierzeń i ukierunkowania organizacji dotyczącej jakości formalnie wyrażona przez najwyższe kierownictwo.
Zarządzanie jakością – skoncentrowane działania dotyczące kierowania organizacją i jej nadzorowaniem w  odmienieniu do jakości System zarządzania – zbiór wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących elementów do ustalenia polityki i organizacji

Skuteczność procesu jest to zdolność do osiągnięcia pożądanych wyników
Efektywność procesów jest to realizacja pomiędzy osiągniętymi wynikami a wykorzystanymi zasobami
System zarządzania jakością – system zarządzania do kierowania organizacją i jej nadzorowania w odniesienia do jakości.
Pomiar i mierniki jakości: - Do skutecznego zarządzania jakością koniecznie jest poddanie jakości pomiaru, którego celem jest wyznaczenie stanu ilościowego jakości produktu. Cechy można podzielić na:  mierzalne – wyrażone za pomocą odpowiednich jednostek. niemierzalne – opisywane słownie.
Przykładowe cechy jakościowe wyrobów
cechy techniczne – określa parametry konstrukcji i technologii wyrobu
cechy użytkowe – funkcjonalność, dogodność i bezp. użytkowania
cechy estetyczne – wygład, estetyka wykonania
cechy ekonomiczne – koszty nabycia, koszty eksploatacji
cechy ergonomiczne – przystosowane do użytkownika
cechy ekologiczne – oddziaływania na środowisko
Etapy rozwoju zarządzania jakością:
1. Etap kontroli i sterowania jakością
- cechy charakterystyczne:
*kontrola jakości w okresie masowej produkcji
*Osiągnie celów jakościowych poprzez szczegółową kontrole jakości
*Rozwój metod statystycznych
*Planowanie jakości
*Sterowanie jakością
- Niedoskonałości
*likwidacja skutków a nie przyczyny złej jakości
*problem z wyrobami
*wysokie koszty produkcji
2. Etap zapewnienia jakości
- cechy charakterystyczne
*określenie potrzeb konsumenta
*słuchanie opinii konsumenta
*rozwój norm dotyczącej zapewnienia jakości
*odpowiedzialność najwyższego kierownika za jakość
*audytu jakości
*Certyfikacja systemów
*Analiza kosztów
*wspomaganie zarządzania poprzez narzędzia i techniki
- niedoskonałości okresu
*brak elastyczności producenta
*doskonalenie jakości głównie poprzez zmiane procedur
*małe zaangażowanie załogi w jakość
3. Etap ciągłego doskonalenia
- cechy charakterystyczne
*od potrzeb klienta do potrzeba oczekiwania klienta
*Klient  wewnętrzny i zewnętrzny
*podejście procesowe do zarządzania jakością
*podejść systemowe
*powszechne uczestnictwo
jakość w sektorze usług
osiągnięcie celów jakościowych
-Niedoskonałości okresu
*rozbudowana dokumentacji
*konieczność tworzenia doskonałych systemów
trudność w tworzeniu struktury procesowej
4. Etap TQM
-cechy charakterystyczne
zaangażowanie wszystkich pracowników
*szerokie stosowanie narzędzi wspomagających
*postrzeganie jakości jako filozofii myślenia i działania
*ograniczenie a nawet likwidacja kontroli jakości
-bariery wdrażania
*TQM wymaga zmiany postaw wartości, przekonań i przed wszystkim rzeczywistych sposobów postępowania
*Strach przed zmiana
*brak zaangażowania najwyższego kierownika
 

Proces jest to działanie odpowiednie zarządzanie i wykorzystujące zasoby, polegające na przekształceniu wejścia w wyjście. Często wyjście jednego procesu stanowi wejście następnego procesu, tak więc proces jest działaniem nastawionym na osiągniecie ściśle określonego celu. Celem tym jest spełnienie wymagań, które postawił klient lub zostały one zidentyfikowane na podstawie analizy jego potrzeb.
Wyjścia to spełnienie postawionych wymagań, czyli osiągnięcie określonego rezultatu
Podejście procesowe do zarządzania – jest to takie podejście w którym zaprojektowano działanie aby osiągnąć określone cele.
4. System zarządzania jakością
4.1  wymagania ogólne systemu wg pn – iso 9001
*określenie procesów
*określenie sekwencji tych procesów
*określenie kryteriów i metod potrzebnych do zapewnienia skuteczności przebiegu tych procesów
*zapewnienie dostępności zasobów i informacji niezbędnych do wspomagania przebiegu procesu
*monitorowanie mierzenie i analizowanie procesów
*ciągłe doskonalenie tych procesów
4.2 wymagania dotyczÄ…ce dokumentacji
dokumentacja systemu zarządzania jakością powinna zawierać:
*udok. deklaracje polityki jakości i opisów celów jakościowych
*księgę jakości
*udok. procedury i instrukcje
*zapisy
Księga jakości zawiera
*zakres systemu zarządzania jakością
*zbiór udokumentowanych procedur lub powołanie się na nie
*opis wzajemnych oddziaływań pomiędzy procesami sposób przeprowadzenia działań lub procesów. Termin U>P oznacza ze procedura ta jest ustanowiona udokumentowana wdrożona i utrzymana.
Norma wymaga aby U>P były ustanowione i nadzorowane dla następujących działań: Nadzorowanie dokumentacji, zapisów, nadzór nad wyrobem niezgodnym, audit wewnętrzny, działania zapobiegające i korygujące.
Zapisy dostarczające dowodów skuteczności działania systemu zarządzania jakością
Zapisy wymagają udokumentowania procedury nadzoru nad nimi. Organizacja może ustanowić inne dokumenty np. mapy procesów plany badań i kontroli itp. Po ustanowieniu wszystkie te dokumenty powinny być nadzorowane.
5 Odpowiedzialności kierownika
5.1 Zaangażowania kierownika
Najwyższe kierownictwo ma wykazać się czynnym uczestnictwem w rozwoju i doskonaleniu systemu zarządzania jakością Dowodem tego zaangażowania jest :
*ustanowienie polityki jakości
*zakomunikowanie pracownikom jakie znaczenie dla wdrożenia i ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością ma spełnienie wymagań klienta
*zapewnienie właściwej komunikacji
*zapewnienie dostępności zasobów
*ustawienie przedstawiciela najwyższego kierownika
*określenia odpowiedzialności i uprawnień
5.2 Orientacja na klienta
Losy każdej organizacji zalezą od klienta. Dlatego rolą najwyższego kierownictwa jest określenie wymagań klienta oraz zapewnienia ze wymagania zostały spełnione.
W tym celu należy:
*wyspecjalizować wymagania klienta w stosunku do wyrobu jak i do jego dostawcy oraz działań po dostawie
*wyspecjalizować nie ustalone przez klienta wymagania, jeżeli są one znane i niezbędne do zamierzonego zastosowania wyrobu
*określenie metody monitorowania i pomiaru zadowolenia klienta oraz sposób wykorzystania wyników tych pomiarów
5.3 Polityka jakości  jest to ogół zamierzeń i działań organizacji dotyczących jakości formalnie wyrażonych przez najwyższe kierownictwo
Najwyższe kierownictwo ma obowiązek ustanowić politykę jakości oraz zapewnić:
* ze jest ona odpowiednia do celu istnienia organizacji
*zawiera zobowiązania do spełnienia wymagań i ciągłego doskonalenia skuteczności systemu zarządzania jakościa
*ustanowienia celów dotyczących jakości
*ze jest zakomunikowana i zrozumiała przez załogę
*jest przeglądana pod względem jej ciągłej przydatności
5.4 Planowanie
Zadaniem planowania jakości jest określenie celów jakościowych organizacji oraz tworzenie takiego systemu zarządzania jakością aby możliwe było ich osiągniecie
Planowane cele jakościowe powinny być ustalone dla odpowiednich funkcji i odpowiednich szczebli organizacyjnych. Cele powinny być mierzalne i wspólne
5.5 Odpowiedzialność, uprawnienia komunikacyjne
Najwyższe kierownictwo powinno określic zakres odpowiedzialności i kompetencji pracowników na poszczególnych szczeblach organizacyjnych i stanowiskach pracy oraz zakomunikować ten fakt w firmie. Zwykle do tego celu wykorzystywany jest schemat organizacyjny przedsiębiorstwa
Norma 9001;2008 obligujące kierownictwo do ustalenia przedstawiciela kierownicta którego zakres odpowiedzialności i kompetencji obejmuje:
* zapewnienie, ze zaplanowane w systemie zarządzania jakością procesy są opracowane realizowane i monitorowane
*przekazywanie najwyższemu kierownictwu wszelkich informacji na temat funkcjonowania systemu zarządzania jakością
*upowszechnienia w organizacji świadomość dotyczącej wymagań klienta
*organizowanie i nadawanie auditów
Komunikacja ma na celu przepływ informacji wewnątrz przedsiębiorstwa na temat skuteczności systemu zarządzania jakością
Ma także na celu budowanie wzajemnego zaufania do podejmowanych działań oraz wymianę wiedzy i doświadczenia. Służyć temu mogą wszelkiego rodzaju biuletyny, komunikatory
5.6 PrzeglÄ…d zarzÄ…dzania
*Przegląd systemu zarządzania przeprowadza się w zaplanowanych odstępach czasu w celu oceny jego przydatności i skuteczności
*Do przeprowadzenia przeglądu zarzadzania wykorzystywane są następujące informacje:
- wyniki auditów, opinie od klientów, przebieg procesów i zgodność wyrobów, status działań zapobiegających i korygujących, działania podjęte na podstawie poprzednich przeglądów, zaleceń dotyczących doskonaleniu
6 ZarzÄ…dzanie zasobami
Zapewnienie zasobów, Zasoby ludzkie, Informacyjne, Środowisko pracy, Zarządzanie zasobami: zapewnienie zasobów
7 Realizacja wyrobu:
- planowanie realizacji wyrobu
- procesy zwiÄ…zane z klientem
- zakupy
-produkcja i dostarczenie usługi
- nadzorowanie wyposażenia do monitorowania i pomiarów
Weryfikacja – jest to potwierdzenie przez przedstawienie dowodu obiektywnego  ze zostały spełnione wyspecjalizowane wymagania
Walidacja - jest to potwierdzenie, przez przedstawienie dowodu obiektywnego ze zostały spełnione wymagania dotyczące konkretnego zamierzonego użycia lub zastosowania.
Pomiary, analiza i doskonalenie:
1 Postanowienia ogólne
Należy opracować i wdrożyć procesy monitorowania, pomiaru, analizy i doskonalenia.
Obejmuje to ustalenie niezbędnych metod a także określenie metod statystycznych.
2 Monitorowanie i pomiary
Zadowolenie klienta.
jest to miernik funkcjonowania systemu zarządzania jakością.
- Monitorowania i pomiary procesów
 

Udokumentowane procedury i instrukcje opisujÄ… ustalony

Metody monitorowania należą od rodzaju i złożoności procesów. Monitorowanie ma za zadanie wykazać zdolność procesów do osiągania zaplanowanych wyników.

- Monitorowania i pomiary wyrobu

Monitorowanie i pomiary mają wykazać, że właściwości wyrobu odpowiadają specyfikacji.

- Kontrola – pomiar właściwy produktu oraz porównanie uzyskanych wyników z wymaganiami.

- Cele kontroli:

* wczesne wykrycie i odrzucenie wyrobów z błędem. Jest to tzw. kontrola zatwierdzająca

*udzielenie wskazówek co do sposobu sterowania procesem aby zapobiec błędom.

- Kontrola zatwierdzająca – prowadzimy w różnych fazach produkcyjnych jak np. kontrola dostaw, kontrola podczas procesu, kontrola końcowa.

- Kontrola może być pełna i częściowa.

- Pełna oznacza, że wykonujemy pomiary wszystkich wyrobów, zaś kontrola częściowa polega na pomiarach wybranej liczby wyrobów tzw. próbki.

- Kontrola częściowa – polega na pomiarach wybranej liczby (próbki) wyrobów i na podstawie tych pomiarów wnioskowanie o jakości całej wyprodukowanej partii. Aby takie wnioski sformułować należy wybrać tzw. próbę reprezentatywne.

Zasady pobierania próby:

*  pobieranie próby powinno się odbywać w sposób losowy.

* pobieranie próbek powinno się odbywać wg planu pobierania.

- Kontrola sterujÄ…ca

Miary położenia wyników:

*wartość średnia

*mediana

Miary rozrzutu wyników:

*wariancja

*odchylenie standardowe

Audit i zakresy odpowiedzialności

Rodzaje auditu

Audit -  jest to niezależne, systematyczne badanie jednostki.

- wewnętrzny (badanie z własnej woli)

- zewnętrzny

- 1-wszej strony (wewnętrzny)

- 2-giej strony (kontrahent przeprowadza audit)

- 3-ciej strony

Cele auditu:

- stwierdzenie zgodności elementów systemu z wymaganiami normy i potwierdzenie, że własny system lub system dostawy odpowiada wymaganiom i jest wdrożony

-ustalenie skuteczności wdrożonego systemu

-poprawa Systemu Zarządzania Jakością

-potrzeba wstępnej oceny dostawy

Rola i zakres odpowiedzialności:

-pełnomocnika (klienta)

*zaplanowanie auditu

*określenie potrzeb i celu auditu

*określenie zespołu przeprowadzającego audit

*zdecydowanie o ogólnym zakresie auditu

*odebranie raportu z auditu.

-auditowanego (kierownictwa audytowanego obszaru)

*poinformowanie personelu o terminie, zakresie i celu auditu

*uczestniczenie w audicie lub wyznaczenie odpowiednich pracowników, którzy będą towarzyszyli zespołom auditorów

Przeprowadzenie auditu:

Rozpoczęcie auditu

Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością ustala zakres auditu – podejmuje decyzję o elementach systemu, miejscach i działalności które należy podać auditowi

*ustala częstość auditu

*zapewnie wystarczające środki do przeprowadzenia auditu.

O częstości auditu decyduje w oparciu o:

- ważność obszaru audytowanego

- istotne zmiany w zarzÄ…dzaniu, polityce, organizacji

Przygotowanie auditu:

-spotkanie otwierajÄ…ce ma na celu

*przedstawienie zespołu audytującego

*przeglÄ…d celu i zakresu auditu

*omówienie metod i procedur stosowanych

*przyjęcie środków i sprzętu

*ustalenie czasu trwania auditu.

-badanie-zbieranie dowodów

Dowody należy zbierać przez:

-spostrzeżenia z auditu

*muszą być dokumentowane, popierać dowodami

*niezgodności zgłaszać i odnieść do poszczególnych wymagań normy

*niezgodności powinny być uznane przez kierownictwo auditowanej organizacji

-spotkanie zamykajÄ…ce

*po zakończeniu auditu przeprowadzić spotkanie zespołu auditującego z kierownictwem auditowanego obszaru.

-dokumenty z auditu

Przygotowanie raportu z auditu

*raport przygotowuje zespół auditujący pod kierownictwem auditora wiodącego który odpowiada za jego dokładność i kompletność.

Raport zawiera:

-datÄ™, zakres, cele auditu i kartÄ™ oceny

-zaobserwowane niezgodności

-ocenę stopnia zdolności SZJ

-wskazanie obszarów w których należy przeprowadzić doskonalenie

-rozdzielnik raportu z auditu

Auditor wiodący przekazuje raport pełnomocnikom

-pełnomocnik jest odpowiedzialny za dostarczenie jednego egzemplarza kierownikowi auditowanego obszaru

-raport powinien być odpowiednio zabezpieczony i dostarczony

Zakończenie auditu

Audit uważa się za zakończony wówczas gdy raport z auditu zostanie przekazany klientowi (odebrany przez pełnomocnika)

*Działania korygujące (w następstwie auditu)

Na auditowanym spoczywa odpowiedzialność za określenie i zainicjowanie działań korygujących. Auditor odpowiada jedynie za określenie niezgodności.

Certyfikat – wydawany jest na okres 3 lat w tym czasie muszą być przeprowadzone 2 audyty.  

 

 

 

 

 

 

 

 

*odchylenie standardowe

Audit i zakresy odpowiedzialności

Rodzaje auditu

Audit -  jest to niezależne, systematyczne badanie jednostki.

- wewnętrzny (badanie z własnej woli)

- zewnętrzny

- 1-wszej strony (wewnętrzny)

- 2-giej strony (kontrahent przeprowadza audit)

- 3-ciej strony

Cele auditu:

- stwierdzenie zgodności elementów systemu z wymaganiami normy i potwierdzenie, że własny system lub system dostawy odpowiada wymaganiom i jest wdrożony

-ustalenie skuteczności wdrożonego systemu

-poprawa Systemu Zarządzania Jakością

-potrzeba wstępnej oceny dostawy

Rola i zakres odpowiedzialności:

-pełnomocnika (klienta)

*zaplanowanie auditu

*określenie potrzeb i celu auditu

*określenie zespołu przeprowadzającego audit

*zdecydowanie o ogólnym zakresie auditu

*odebranie raportu z auditu.

-auditowanego (kierownictwa audytowanego obszaru)

*poinformowanie personelu o terminie, zakresie i celu auditu

*uczestniczenie w audicie lub wyznaczenie odpowiednich pracowników, którzy będą towarzyszyli zespołom auditorów

Przeprowadzenie auditu:

Rozpoczęcie auditu

Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością ustala zakres auditu – podejmuje decyzję o elementach systemu, miejscach i działalności które należy podać auditowi

*ustala częstość auditu

*zapewnie wystarczające środki do przeprowadzenia auditu.

O częstości auditu decyduje w oparciu o:

- ważność obszaru audytowanego

- istotne zmiany w zarzÄ…dzaniu, polityce, organizacji

Przygotowanie auditu:

-spotkanie otwierajÄ…ce ma na celu

*przedstawienie zespołu audytującego

*przeglÄ…d celu i zakresu auditu

*omówienie metod i procedur stosowanych

*przyjęcie środków i sprzętu

*ustalenie czasu trwania auditu.

-badanie-zbieranie dowodów

Dowody należy zbierać przez:

-spostrzeżenia z auditu

*muszą być dokumentowane, popierać dowodami

*niezgodności zgłaszać i odnieść do poszczególnych wymagań normy

*niezgodności powinny być uznane przez kierownictwo auditowanej organizacji

-spotkanie zamykajÄ…ce

*po zakończeni...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed