Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Inzynieria ruchu(def)-praktyczne podejście systemowe uwzględniające współdziałanie-ludzi-srdoki
trans-naziemnych i pokladowych urządzeń i systemow sterowania i nawigacji-infrastuktury
Inżynieria ruchu(def w Polsce)- dziedzina inzynieri zajmujaca się badaniem procesow ruchu
drogowego i praktycznym zastosowaniem wiedzy o ruchu:planowaniem,projektowaniem,realizacji
,eksploatacji, systemow transportow oraz urządzeń komunikacyjnych a zwłaszcza oranizajcą i
sterowaniem rychuPodstawy cel inzynieri ruchy drog:zapewnienie bezpiecznego sprawnego i
ekonomicznego przemieszczenia osob i towarow przy ograniczeniu ujemnego wpływu transportu
na środowisko(Cechy psychologiczne)Odzialywanie bodźców na kierowce w przeciętnych
warunkach drgo:-na obciążonej malym ruchem drodze zamiejskiej(od 5 odzcow)-w gestym
ruchu miejskim(do 120 bodzcow)-badzce mogą występować równomiernie,w b krotkich odstępach
czasu-wlasciwy odbior bodzca zalezy od czasu-dla czasow 0,3-0,45 roznie prawd.przeoczenia lub
blednego odbioru-wzrost prędkościCechy uwagi:podzielność uwagi (zdolność spostrzegania
ownoczesniewielu bodźców i kontrolowania wielu czynność)i-zakres uwagi (mierzona liczba
bodźców jakie kierowca może spostrzec w jednostce czasu-trwalosc uwagi(zdolnosci skupienia
uwagi przez pewien czas na ogr liczbe czynności,nie jest stala,maleje pod wpływem zmeczenia,
hipnoza drogowa)Czas reakcji:-okresla możliwości kierowcy zareagowania na sytuacje-mierzony
upływem czasu od momentu wystapienia bodzca do reakcji na bodziec-przecietny czas reakcji
(sred Seri pomiarow czasow reakcji na bodziec)-stalosc reakcji(max,min czas reakcji)-kierowcy o
duzej dyspensji czasow reakcji stanowia zagrozenie.Na czas reakcji ma znaczeni:Doswiadczenie
-wczesniejsze przypadki typowych sytuacji-czas reakcji dosw kierowcy<niedosw kierow-doswiad
ompensuje zachodzące z wiekiem niekorzystne zmiany w zdolności reagowania.
awyki-zzautomatyzowane składniki swiadomej działalności-samoczynny reakcje na bodzce.
Zmeczenie-czas prowadzenia pojazdu a szybkość spotrzegania,czas reakcji stałość uwagi-
alkohol,leki.Osobowosc-zespol cech fizycznych które steruja podst formy zachowania człowieka
Czynniki modyfikujące:Czynniki meteorogiczne-wplyw na funkcje psychofizyczne (ostrzeżenia
dla kierowcow drg radiowa)-aktywne fronty chlodne(wyze-dłuższy czas reakcji,ospałość)-fronty
związane z nizami(niedotlenie,choroby ciśnieniowe)-duza wilgotność przy nizach(pogorszenie
gospodarki cieplnej organ)-silny wiatr(zawroty Glowy,spadek koncentracji, ostre objawy niewydolności)
.Otoczenie drogi-charakter terenu-zagospodarowanie pasa-wplyw na samopoczucie kierow( ulatwia
lub utrudnia koncentracje)Czynniki drogowo ruch pow zmeczenie-nawierzchnia(zly stan-wibracje
-mniejszy komfort-zwiekszenie uwagi-przysp zmecznie,oświetlenie-zmecznie wzroku)-geometria
drogi(zla widoczność,niewlasciwa organ ruchu)-duze natężenie ruchu-ruch mieszany Projektowanie
drog i organizacji ruchu(wnioski)-tor jazdy(za pomoca znakow,odciaza kierowceod ciągłego wyboru
właściwego toru jazdy)-skrzyzowania nie powinny zmuszac kierowcoy do podejmowania wielu
decyzji równocześnie-odpowiednia lokalizacja znakow(przy duzych predk- ograniczenie pola
ostrzegania,niemożność odwracania wzroku od kierunku jazdy)-unikanie projek monotonnych
drog(właśc. rozm geometryczne,urozmaicenie prostego odcinka drogi,parkingi,przy duzym
ruchu-unikach lokalizow obiektom przyciagajacyh uwage np.reklamy)-projektow oświetlenia
tuneli,parkingow(ograniczona zdolnosc akomodacyjna kierowcy)-projekt znakow, sygnalizacji
(uwzglednie zdolności do ich odczytania w roznych warunkach)-lokalizacja oznakowania
(uwzglenienie kierunke,prędkość jazdy,tlo,polozenie w stosunku do słońca)
Wplyw poj samoch na geometrie jezdni drogowej-statyka(cechy statyczne poj-wymiary,masa)-
kinematyka(ruch poj po Kusztal jezdni drogowej)-dynamika(sily powodujÄ…ce ruch poj,sily wywolane
ruch poj)Parametry techniczne pojazdow wpływają na-przebieg ruchu-warunki ruchu-ksztalt
ruchu-poziom swobody ruchu-komfort ruchuWplyw parametrow technicznych poj-wymiary
poj-kolor poj-polozenie srodka ciężkości-roztaw osii zwis przedni-rozstaw kol-predkosc-
charatkerystyka dynamiczna(zdolność pokonywania zniesien)-moc silnika-predkosc-oplywowosc
poj-hamulce-ksztalt bieznika-zuzycie paliwaCechy poj istotne z punktu widzenia inz ruchu-
wymiary poj-masa-moc-predkosc-opoznienie,przyspieszenie-zryw-sprawn hamulcow-oswietlenie
Pojazdy miarodajne-typowe w swoich grupach z uwzględnieniem tendencji przyszłościowych
Pojazd miarodajny z ich wymiarow wyznacza-szerokosc przestrzeni ruchowej-wymiarow
stanowisk postojowych-parametrow związanych z widocznością-korytarzy ruchu pojazdow
skręcających na skrzyzPojazd miarodajny z wlas dynamicznych wyznacza-potrzebna dl drogi na
wyprzedzanie-dl pasow wlaczania na wezlach drg-dopuszczalnych wartości pochylen podłużnych
drogiPredkosc projek Vp-predkosc przyjmowana umownie na etapie projekt dla ustalenia min
lub max dopuszczalnej wartości elementow geometrycznych drogi-zapewnia bezpieczna jazde
pojedynczemu poj w realnych warunkach ruchu z wyjątkiem gołoledzi-zwiazana jest z
zapewnieniem zadanej jakości ruchu na proj drodzePredkosc miarodajna Vm-pred odpowiadające
pred rzeczywistej Vsr samoch na suchej i morkej nawierzchni-jest to pred ktorej nie przekracza
85% pojazdow-sluzy do wymiarowania niektórych elementow geometrycznych drog wpływających
na bezpiecz-nie powinna przekraj Vp o wiecej niż 10,20 km w zależności od(typu przekroju
poprzecznego,krętości,szerokości drogi)Vm jest pod ustalania-odl widoczności na zatrzymaniu,
wyprzedzaniu-min wartość lukow poziomych przy poprzecznym pochyleniu jezdni na zewnat
luku-dl dodatkowych pasow na skrzyło oraz pasow wl i wylPredkosc operacyjna-najwieksza
możliwa prędkość z która pojazd może poruszac się po drodze(w przeciętnych warunkach
panującego ruchu-w korzystnych warunkach atmosfer-bez przekroczenia bezp prędkości
Prędkość operacyjna-srednia prędkość na odcinku drogiPredkosc w ruchu swobodnym-predkosc
która rozwija pojedyncze pojazdy poruszające się po suchej nawierz,bez przeskod,przy swobodnym
sposobu jazdyPredkosci swobodne-V85(prędkość w ruchu swobodnym ktorej na suchej
nawierzchni nie przekracza 85% jadacych wszystkich poj bez utrudnienia ze strony innych
uzytkownikow-V50(mediana,prędkość ktorej nie przekracza 50% poj w ruchu)Prędkość dopuszczalna-
najwyzsza dopuszczalna pred z która pojazdy mogą się poruszac(dla kat b,c V85,dla kat d,e
prędkość miarodajna)Predkosc chwilowa-predkosc z jaka pojazd mija określony przekroj drogi
Predkosc bezpieczna-pred uznawana przy danych cechach średnich za granice z punktu widzenia
zachowania odpowiedniego poziomu bezp i ustrzenia siÄ™ przed zderzeniem drogowym
Analiza losowego strumienia poj poprze badani-rozklad poj przejzdzajacych przez przekroj w
danym przedziale czasowym-rozklad czasu miedzy poj-rozklad lokalnych pred pojPredkosc
miarodajna Vm d...