Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Pedagogika wczesnoszkolna- jest substytucją pedagogiki jako nauki, inaczej dedaktyka szczegółowa, dotyczy jednakowych uczniów na jednakowym poziomie. Jest to praca z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym, jest to pierwszy etap nauczania, jest to nazwa specjalności. Korzysta z dydaktyki wiedzy i teorii wychowania

Dydaktyka- to teoria uczenia, dobrego nauczania. Nauczyciel to wychowawca i dobry dydaktyk,Edukacja wczesnoszkolna przypada na okres kształtowania się całościowych struktur psychiki oraz osobowości dziecka. W tym okresie jest ono bardzo elastyczne i podatne na oddziaływania wychowawcze.Jest wszechstronną nauką  o wych człowieka, która obejmuje holistyczny rozwój osoby, a także każdy wpływ środowiska, zajmuje się badaniem zjawisk wychowawczych, ukazuje istotę wychowania  oraz miejsce działalności jednostki

-historia-powstała między innymi z filozofii jako nauka wyodrębniała się w drugiej połowie19w.Cały dorobek pedagogiki do tego okresu głównie praktyka i treści dotyczące wychowania

-zwiÄ…zek z innymi naukami;

-psychologia rozwojowa społeczna i osobowoąci

-socjologia, ekonomia, demografia

-nauki medyczne ze szczególnym uwzględnieniem psychiatrii

Pedagogika wcz zajmuje siÄ™;

-opisuje i analizuje; istotę nauczania, obiekt wychowania i nauczania, treści wych, cele edukacji, metody nauczania i wych, które decydują o przebiegu nauczania i wych

Pedagogika wczesnoszkolna zawiera warstwy;

1. wartwa teoretyczna- w postaci pewnych praw, teorii, koncepcji dotyczÄ…cych edukacji wczesnoszkolnych

2. warstwa metodyczna-sposoby pracy z dzićmi

Pedagogika wczesnoszkolna to nauka bo;

1. posiada swój własny przedmiot zainteresowań

2. posługuje się dla sibie właściwym językiem; dziecko, szkoła

3. prowadzi badania naukowe przez różne metody badawcze

4. pełni funkce;opisującą rzeczywistość, wyjaśniającą rzeczywistość, prognostyczną inaczej predyktywna i funkcję praktyczną

Pedagogika jest dyscypliną naukową ponieważ posiada;

-przedmiot badan i pomiot badań

-metody badań

-teoriÄ™ czyli dorobek

Metody kształcenia w eduk początkowej;

Metody nauczania to systematycznie stosowane przez nauczyciela sposoby pracy

dydaktycznej, które obejmują różne czynności nauczyciela oraz uczniów, zmierzające do

rozumienia i opanowania nowych treści.

Celem każdej przyjętej przez nauczyciela metody nauczania jest możliwie

najefektywniejsze wywarcie wpływu na rozwój umysłowy, a także kształtowanie charakteru

ucznia. Dotychczas w Polsce preferowane były cztery podstawowe grupy metod nauczania:

a) słowne – uczenie się przez przyswajanie

• prelekcja

• wykład informacyjny

• pogadanka

• anegdota

• opis

• odczyt

• objaśnienia lub wyjaśnienia

b) problemowe – uczenie się przez odkrywanie

c) waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie

d) praktyczne – uczenie się przez działanie

Szybkie zmiany jakie zachodzą obecnie w polskiej edukacji spowodowały intensywny rozwój

metod nauczania. Obecnie, oprócz metod wymienionych powyżej (np. metody podające), w

polskiej szkole powszechnie sÄ… stosowane inne nowoczesne metody nauczania / uczenia siÄ™.

Możemy do nich zaliczyć:

a) metody eksponujÄ…ce

• pokaz

• ekspozycja

• film, sztuka teatralna

b) metody programowane

• praca z komputerem lub maszynami dydaktycznymi

• praca z podręcznikami programowymi

• pokaz (objaśnienie lub instruktaż)

• ćwiczenia (laboratoryjne lub przedmiotowe)

• realizacja projektów

c) metody problemowe

• wykład problemowy

• seminarium

• metody i techniki aktywizujące

od czego zależy dobór metod;

-od wieku możliwości dzieci

-od swoich kompetencji

-od tematu

-od celów jakie chce osiągnąć

Cele edukacji poczÄ…tkowej

głównym celem edukacji wczesnoszkolnej powinno być wspomaganie i stymulowanie harmonijnego rozwoju osobowości dziecka poprzez zaspakajanie jego potrzeb rozwojowych oraz stwarzanie warunków do rozwoju jego potencjalnych zdolności i zainteresowań. Drugim bardzo ważnym celem jest przygotowanie do nauki na wyższych szczeblach kształcenia.

Edukacja--to ciąg, zespół oddziaływań na jednostkę, które to odzdziaływania mają służyć życiowym dyspozycji jednostki tzn o sprawność intelektualną, inteligencji emocjonalnej są to odziaływania planowe, nieokazjonalne, celowe, okazjonalne

Teza Okonia- w kształceniu biorą udział dwa przedmioty; nauczanie-nauczyciel, uczenie sie-uczeń, okoń uważał że trzeba stworzyć aktywność fizyczną, powiedział aby tak edukować cztetrema drogami;

1 droga uczenia się; przyswajanie wiadomości

2.droga; odktywanie wiadomości, rozwiązywanie problemów

3 droga; przeżywanie(aby dzicko w szkole przeżywało)

4 droga; działanie czyli manipulacja

Koncepcja Edwarda De bono- 6 myślowych kapeluszy czyli można myśleć na wiele rodzajów np czerwony kapelusz to emocje, zielony to twórczość, żółty myślenie o zaletach korzyściach, czerwony to myślenie o stratach, niebieski jakie wnioski na przyszłość, związane z prognostyką, podsumowaniem

Zasada poglądowości-pokazywanie pewnych obrazów

Zasada polisensoryczności-uaktywnienie w procesie edukacyjnmym jak największej ilości zmysłów

System Fryderyka Freneta- w 17w w niej prym wiódł nauczyciel, jego propozycje edukacyjne bardzo ciekawe, stawiał na opracowania dzicięce, same pisały

rukowały, poprawiały

System Celestyna Pleneta-poczÄ…tek 20w

System Marii Montesori- ciekawa metoda pracy,

Proces- zbiór czynności które przebiegają w jakimś dłuższym okresie czasu

Proces wychowania-działań nauczycieli, uczni, celowych i systematycznie stosowanych

Proces kształcenia- ciąg zdarzeń przebiegający w czasie, zaplanowany celowo

Cele edukacyjne-kształcenia;

cele-dobór treści-dobór metod-środki dydaktyczne-opracowanie form organizacji pracy ucznia- ocena

Elementy procesu kształcenia(konspekt)

- cele(ustalenie)-podstawa programowa. Cele pokazują wynik jaki mamy osiągnąć w pracy z uczniami. Cele opracowywuje grono specjalistów, następnie ministerstwo je akceptuje. Cele instytucjonalne lub ogólne np wspomaganie fizyczne, emocjonalne, społ ucznia. Cele dla instytucji i dla nauczyciela

Cele operacyjne-formułowane przez nauczyciela dla ucznia. Cel konkretny, którego bardziej nie da się uszczegółowić, np uczeń umie rozróżnić ptaki od ssaków

Cechy celu operacyjnego;

-konkretne

-mierzalne

- wyrażam w kategorii zach obserwowalnych

-formułowane z punktu widzenia ucznia

Definicja Bolesława Niemierki; cele operacyjne- stanowią opis wyników ucznia, które mają być uzyskane. opis ten powinien być na tyle dokladny by umożliwić rozpozaninie czy cel został osiągnięty. Cele operacyjne są opisem zach ucznia, które powinien wykonać po zakończeniu nauki

Operacjonalizacja celów operacyjnych; to zmiana celu ogólnego na zbiór równoważnych mu celów operacyjnych

Taksonomie celów-narzędzie służace do hierarchicznego porządkowania celów, operalizacji celów, są cele bardziej podstawowe mniej ważne

Strefa poznawcza B Bloom;

1. wiedza

2.zrozumienie

3.zastosowanie

4.analiza

5.synteza

6.ocena, najważniejsz w sensie stopnia

Taksonomia ABC B. Niemierki

1.poziom wiadmomości;

a. zapamietanie

b.zrozumienie

2.poziom umiejętności;

c. zastosowanie wiadomości w syt typowych

d.zastosowanie wiadomości w syt problemowo trudnych, poza szkolnych

Zalety operacjonalizacji celów;

-cele oper pomagają lepiej niż cele ogólne nauczyciela dobrać treści, metody i środki dydaktyczne

- wyraźnie podnoszą poziom motywacji uczniów i ukierunkowują proces uczenia się

-ułatwiają nauczanie kontrolne a uczniami samokontrole wyniku kształcenia

-sprzyjają integracji między przedmiotowej

Wady celów operacyjnych;

-trudności z formułowaniem celów dla sfery innej niż poznawxcza np emocjonalna

-cele operacyjne-ograniczajÄ… swobodÄ™ nauczyciela

Plan kształcenia- najogólniejszy program nauczania wykaz przedmiotów do realizacji

Metody kształcenia- sposoby realizacji pracy z uczniami nie każdy sposób jest metodą pracy. Systematycznie stosowany np wykład opowiadani

Formy organizacji pracy ucznia;

-w jaki sosób org prace ucznia

-np forma zbiorowa-z całą klaśą

praca binarna-w parach

praca zespołowa-w grupach

praca indywidualna- praca niezależna

Piageta teoria rozwoju poznawczego-w swoich badaniach piaget nie manipijował zmiennymi w sposób właśiwy formalnym eksperymentom, interesowały go nie indywidualne własciwosci poszczególnych dzieci ale raczej podobienstwa zachodzące między dzićmi mniej wiecej w tym samym wieku, jego teoria sugeruje że dzieci rozwijaja bardziej wyrafinowane sposoby myślenia głównie na skutek dojrzewania. Piaget uważał że sposób jaki jesteśmy zdolni tworzyć i używać pojęcia zmienia się wraz z przechodzeniem z dziciństwa do adolescencji

Adaptacja do środowiska-aby przeżyć każdy musi zaadaptować się do wymagań środowiska. Adaptacja zachodzi przez procesy asymilacji i akomodacji;

asymilacja-to proces w którym nowy przedmiot lub idea zostaje zrozumiany w kategoriach pojęć lub czynności jakie dziecko już zna

akomodacja-jest komplementarnym procesem, który umożliwia jednostce modyfikowanie pojęć i czynności tak by pasowały one do nowych syt

Stadia rozwoju inteligencji wg Piageta;

-stadium1 sensoryczno-motoryczne(od urodzenia do konca 2 rż)

-dziecko poznaje swiat za pomocą bezpośredniego spostrzegania i aktywności motorycznej

- do 8 mż dziecko nie posiada pojęcia stalosci przedmiotu, to co znika z pola widzenia dziecka znika z jego umysłu

-stadium2 przedoperacyjne(od ok 2 do 7 rż)

-ograniczenia które występują w tym stadium;

1.egocentryzm-polega na dziecięcej nizdolności do ujmowania świata z punktu widzenia innego niż własny

2.centracja-oznacza zwracanie uwagi na jedną tylko właściwość syt i pomijaniu innych np ta plastelina

3nieodwracalność

-stadium 3 operacje konkretne(od ok 7 do 11 rż)

-główne właściwości tego stadium to;

1.nabywanie odwracalnego myślenia

2.zdolności do decentracji

- inną właściwością jest wzrastająca zdolność dziecka do posługiwania sę takimi operacjami jak klasyfikacja-zdolność do logicznego grupowania przedmiotów wg ich wspólnych cech i właściwośc oraz szeregowanie-zdolność do porządkowania elementów wg jakiegoś porządku

-stadium 4; operacje formalne(od ok 11rż)

-pojawia się zdolność do rozumowania abstrakcyjnego bez odwoływania się do konkretnych przedmiotów lub wydarzeń. Myślenie dziecka cześciej przypomina myślenie dorosłego

Wnioski płynące z teorii Piageta dla edukacji

-dzięki piagetowi rodzice i nauczyciele są świadomi, że dziecięca inteligencja jest jakościowo różna od inteligencji dorosłych.

- podkreślał wagę aktywnego uczestnictwa i interakcji z otoczeniem

-dzieci znajdujące się na poziomach rozwoju poprzedzających poziom formalno-operacyjny muszą być zaznajame z nowymi pojęciami poprzez konkretne przedmioty i stopniowo budować, gdy jest to stosowne, abstrakcyjne rozumowanie

-nowe pojęcia powinny w ten sposób zostać połączone z tym, co dziecko już wie i czego już dośwaidczyło

Brunera teoria rozwoju poznawczego

-dzieci rozwijają 3 główne sposoby wew reprezentowania świata to

1. enaktywny- myślenie opiera się całkowicie na czynnościach motorycznych i nie wykorzystuje ani wyobraźni ani słów, dla dziecka bawiącego się zabawką, ruchy wykonane w trakcie zabawy stanowią jego wew reprezentację zabawki

2.reprezentacja ikoniczna- dziecko staję się zdolne do reprezentowania otoczenia poprzez obrazy umysłowe

3. symboliczna- dziecko staje się do reprezentowania świata za pomocą języka, a później za pomocą innych systemów symbolicznych np liczby, muzyka

Porównainie z Piagetem;

-  różnica bruner podkreśla iż nabywamy tych sposobów w określonej sekwencji w okresie dzieciństwa, dorosły zachowuje i używa wszystkich trzech sposobów w ciągu całego życia

-bruner kładzie większy nacisk niż piaget na rolę doświadczenia indywidualnego, podkreśla że rozwój poznawczy jest w sposób znaczący pod wpływem takich zmiennych jak kultura, rodzina edukacja

- w przeciwieństwa do piageta, bruner podkreśla znaczenie języka dla rozwoju dziecięcych procesów myślenia

Fazy nabywania języka

1gaworzenie-wygotski nazwał to stadium przedintelektualnym, ok 5 ,6 mż dziecko zaczyna gaworzyć, gaga, dada

2.wypowiedzenia jednowyrazowe-ok 12m dziecko wypowiada pierwsze zrozumiale słowa

3.pierwsze zdania- w wieku ok 2 lat dzieci zaczynają zestawiać ze sobą dwa wyrazy tworząc w ten sposób pierwsze proste zdania

Teorie nabywania języka;

-skinner wyróżnia 3 sposoby pobudzania mowy;

1. dziecko wykorzystuje reakcje echoidalne tzn naśladuje dźwięki wydane przez inne osoby

2.dziecko wytwatrza przypadkowy dźwięk, któremy inne osoby nadają znavczenie

3. dziecko wypowiada słowo, zwykle będące naśladownictwem, w obecności przedmiotu i jest nagradzane aprobatą

Klasyfikacja metod nauczania-w polsce rozpowszechniony jest podział metod na trzy grupy, słowne oglądowe praktyczne, metody które weszły poźniej w życie to problemowa, nauczanie programowe, metody gier dydaktycznych pełnią one funkcje;

-zaznajamianiu uczniów z nowym materiałem

- zapewnia utrwalenie zdobytej przez uczniów wiedzy

-ułatwia kontrolę i ocenę stopnia opanowania tej wiedzy

Podział metod wynikający z koncepcji kształcenia wielostronnego;

-metody podajÄ…ce-oparte na mechanizmie uczenia siÄ™ poprzez przyswajanie gotowych inf przekazywanym uczniom przez nauczyciela

-metody problemowe- samodzielne dochodzenie uczniów do wiedzy poprzez rozwiązywanie problemów o charakterze poznawczym ,decyzyjnym lubpraktycznym

-metody waloryzacyjne-zwane też eksponującymi lub metodami nauczania przez przeżywanie

-metody praktyczne-takie które cechuje przewaga aktywności wykonawczej-manialnej

Rozwój procesów poznawczych;

Uwaga, pamięć i myślenie;

uwaga-dzięki niej możliwe jest zapamiętywanie przetwarzanie iformacji, dikonuje się to za pośrednictwem ukierunkowanego przeglądu eksponowanych bodźców, eliminacji bodźców zbędnych do oczekiwań, zahamowania działań impulsywnych, selekcji i kontroli reakcji właściwych, zmiana w zakresie uwagi pojawia się między 5 a 7rz dzięki nauce funkcjonowania, starsze dzieci potrafią nie tylko powiedzieć kiedy i w jaki sposób należy zwracać uwagę, ale również stosują tę wiedzę w praktyce, podczas nauki i zabawy. Duża liczba dzieci ma jednak trudności w sterowaniu swoją uwagą

pamięć-do tej pory pamięć bywa mechaniczna, ale w coraz większym stopniu zaczyna sie przekształcać w pamięć logiczną. Dzieci szkolne coraz częściej starają się zrozumieć treść tego czego się uczą, dokonują samodzielnej analizy. Wykorzystują przy tym rozmaite strategie pamięciowe. Pod konoiec młodszego wieku szkolnego dzieci umieją skutecznie zapamiętywać, mają osobistą wiedzę na temat pamięci. Wraz z wiekiem dzieci wytwarzają strategie coraz bardziej złożone w zależności od trudności zadania

myślenie-...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed