Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Podstawy rzarządzania - bardzo dokładne i poprawione. PB
Wykłady, Podstawy zarządzania, ZiP.I. PODSTAWOWE POJĘCIAZarządzanie (Griffin) – zestaw działań skierowanych na zasoby organizacji i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów w sposób sprawny i skuteczny.Zarządzanie (Koźmiński, Piotrowski) – panowanie nad różnorodnością i przekształcanie potencjalnego konfliktu we współpracę.Zarządzanie – szczególny rodzaj kierowania opartego na władzy organizacyjnej wynikającej z prawa własności do rzeczowych środków działania.Kierowanie (Stoner) – jest to planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontrolowanie członków organizacji oraz wykorzystanie wszystkich jej zasobów dla osiągnięcia celów organizacji.Kierowanie (Kieżun) – jest to powodowanie aby ktoś lub coś zachowywało się zgodnie z celem organizacji.Władza organizacyjna - możliwość takiego oddziaływania na ludzi aby ci ludzie zachowywali się, a zasoby funkcjonowały zgodnie z wolą wykonującego władzę.Władza organizacyjna – szansa podejmowania lub faktyczne podejmowanie decyzji o zachowaniu jednostek lub grup społecznych organizacji nawet wbrew ich woli.Źródła władzy:umowa,własność,autorytet,charyzma,tradycja,uczucie,przymus.Planowanie (Griffin) – wytyczanie celów organizacji i określenie sposobu najlepszej ich realizacji.Organizowanie (Griffin) – określenie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów.Motywowanie (Griffin) – zachęcanie do skutecznej realizacji celów.Kontrolowanie (Griffin) – obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji celów. II. PLANOWANIE I ORGANIZOWANIEPrognozowanie – przewidywanie naukowe przyszłych zdarzeń, procesów lub stanów rzeczy oparty na racjonalnych przesłankach i specjalnych metodach.Metody prognozowania:ekonometryczne,sytuacyjne,intuicyjne,porównawcze,morfologiczne.Rodzaje prognoz: normatywne i rozpoznawcze.Programowanie – uporządkowane planowo rozłożone w czasie zbiory zadań i dizałań niezbędnych do zrealizowania celu w określonym terminie.Planowanie – proces tworzenia planu – ustalanie celów, ich typów, pożądanego poziomu oraz czasu miejsca ich osiągnięcia, a także dobór metod ich realizacji.Planowanie – jasne określenie pożądanego stanu przyszłego i czasu jego osiągnięcia oraz ustalenie działań niezbędnych do osiągnięcia tego planu, który nie mógł by sie pojawić naturalną koleją rzeczy.Plan – jest to projekt przyszłego przewidywanego funkcjonowania według ujętych w postaci zbioru działań rozłożonych w czasie.Opis planów działania:zasobów,metod i procedur,zadań,porządków i kroków,osób wykonywujących i odpowiedzialnych za zadania,miejsca realizacji planu,terminów, rozkładów i harmonogramów,miar i wskaźników,Cechy dobrego planu:konkretny,realny,czytelny,elastyczny,wielowariantowy,terminowy,kompletny,perspektywiczny,spójny,Rodzaje planów (Gościński):1.Podmiotowe (zakładów, przedsiębiorstw),2.Pole planu (wynikowe, problematyczne, kompleksowe),3.Charakter planu (operacyjny, taktyczny, strategiczny),4.Horyzont czasu:- krótkookresowe, 1 rok = operacyjny, - średniookresowe, 1 - 3,5lat = taktyczny, - długookresowe, 3,5 < lat