Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

 

 

 

Gogtowe alfabetycznie 100

 

*Agresja dzieci BANDURA udowodnił, że dla dzieci w wieku przedszkolnym kontakt z osobą zachowującą się agresywnie jest „zaraźliwy”. Inscenizowano sytuacje, w których część dzieci widziała, jak osoba dorosła atakuje dużą nadmuchiwaną lalkę „Bobo”. Dzieci, które widziały agresję osoby dorosłej, częściej „bawiły się”, atakując lalkę „Bobo” niż dzieci, które nie widziały agresji.

*Anoreksja (jadłowstręt psychiczny) polega na skrajnym ograniczeniu ilości przyjmowanych pokarmów

*Apetyt czyli pragnienia związane z określonym rodzajem pokarmu. W rezultacie procesów warunkowania

*Abraham MASLOW - opracował pięć  poziomową teorię hierarchii potrzeb opartą na założeniu, że potrzeby ujawniają się w pewnym charakterystycznym porządku:

Pierwsza grupa:

potrzeby podstawowe

potrzeby wyższe

Druga Grupa: Poziomy potrzeb

potrzeb to potrzeby samo urzeczywistnienia i samorealizacji

Potrzeba szacunku i uznania

potrzeby miłości i przynależności

potrzeby bezpieczeństwa

potrzeby fizjologiczne

Trzecia grupa:

potrzeba rozumienia

potrzeby estetyczne.

*Potrzeby deficytu – to potrzeby (Abraham MASLOW)

Druga Grupa:

Potrzeba szacunku i uznania

potrzeby miłości i przynależności

potrzeby bezpieczeństwa

potrzeby fizjologiczne

*Alfred ADLER  zapoczątkował i nazwał ją  psychologią indywidualną

*Adler - Centralnym motywem człowieka zdaniem Adlera jest pragnienie kompensacji poczucia małej wartości

*Adler - Dążenie do mocy ma być pragnienie dziecka stanie się kimś silnym

*Alberta wystąpiła generalizacja bodźca.

*Alfred ADLER - twierdził   że naczelnym dążeniem człowieka jest „dążenie do mocy”, które jest wynikiem dążenia do pozbycia się „kompleksu małej wartości”. Adler zapoczątkował kierunek zwany psychologią indywidualną.

*ATKINSON sformułował i potwierdził w badaniach hipotezę, że najsilniejsze dążenie do osiągnięć wiąże się z wyborem zadań średnio trudnych. Osoby, u których dominuje lęk przed niepowodzeniem chętniej wybierają zadania bardzo łatwe albo bardzo trudne.

*ATKINSON i David C. McCLELLAND - Wskaźniki siły dążenia do sukcesu i siły tendencji do unikania porażki - Motywacja osiągnięć to dążenie do uzyskiwania coraz lepszych wyników w jakiejś dziedzinie.

*Amnezja dziecięca - brak wspomnień dotyczących wydarzeń pierwszych dwóch, trzech lat życia

*Analizę zachowania  lub Analizę behawioralna – nawiązuje współcześnie do podejścia Skinnera

*Analizą zachowania rozróżniają dwa typy bodźców, na które wrażliwe są zwierzęta i ludzie apetytywny i awersyjny.

*Analiza zachowania wzmocnień negatywnych - występuje po zwiększeniu bodźców awersyjnych

*Analiza zachowania wzmocnień pozytywnych - zwiększyła się na skutek wzmocnień pozytywnych otrzymanych bodźcami apetytywnych.

*Analizie zachowania - poszukuje się kar negatywnych w stosunku do danego zachowania, o ile jego częstość zmniejszyła się (zmalało prawdopodobieństwo jego pojawienia się). Kar negatywnych poszukuje się wśród bodźców apetytywnych, które zniknęły bądź osłabły jako skutek tego zachowania.

*Anna Freud (1895-1982). Stworzyła ona m.in. listę tzw. mechanizmów obronnych czyli nieświadomych zabiegów pozwalających zwalczyć lęk.

*ARYSTOTELES (IV wiek p.n.e.) napisał pierwszą filozoficzną rozprawę na temat duszy  Duszę określał jako formę ciała. Pogląd Arystotelesa na relacje ciała i duszy nazwano hylemorfizmem.

*ARYSTOTELES (IV wiek p.n.e.) cztery prawa rządzące skojarzeniami (cztery prawa asocjacji).   

1. prawo styczności w czasie - Kojarzenie się ze sobą to co  jest bliskie w czasie.

2. prawo styczności w przestrzeni - to co występuje razem w tym samym miejscu

3. prawo podobieństwa – to co przypomina coś drugiego

4. prawo kontrastu – to co jest krańcowo różne, odmienne

*Arystotelesowskie rozróżnienie przyczyny sprawczej  i celowej można odnieść do używanego współcześnie rozróżnienia zachowań reaktywnych i zachowań celowych

*Arystoteles rozróżniał „rozum (umysł) czynny” i „rozum (umysł) bierny”. Pierwszy uważał za nieśmiertelny a drugi za śmiertelny, ginący wraz z ciałem

*Aktualistyczna teoria duszy to traktowanie duszy przez psychologów  jako ogóły procesów  psychicznych, nie zaś jako szczególny rodzaj substancji stanowiącej „nośnik” procesów psychicznych. Teoria została opisana przez Wilhelm Wundta w 10 tomowym dziele Psychologia ludów

*Badania podstawowe to badania zmierzające do sprawdzania wartości teorii.

*Bartlett odkrył w ten sposób, że przypominanie sobie wydarzeń jest aktywnym konstruowaniem obrazu przeszłości, zawierającym dodatki pochodzące z posiadanej wiedzy

*Behawioryzm został zapoczątkowany – w 1913 r. artykułem Watsona w którym  wysunął postulat, by psycholodzy badali tylko to, co da się badać obiektywnie, czyli zachowanie ludzi i zwierząt.

*Behawioryzm według Watsona powinien badać związki S-R czyli ustalać, jaki bodziec wywołuje jaką reakcję.

*Bodźce apetytywny to bodźce pożądane, pozytywne, do których dąży

*Bodźce awersyjne czyli bodźce wzbudzające niechęć, których unika się lub od których ucieka się

*Bodziec warunkowy lub sygnał warunkowy – Podanie pokarmu lub dzwonek. Bodziec warunkowy jest sygnałem określonej sytuacji, oznacza że zwierzę może lub powinno wykonać konkretny ruch aby móc zaspokoić jakąś swoją potrzebę np. otrzymać pożywienie.

Stukanie metronomu nazywano bodźcem warunkowym, a ślinienie się w odpowiedzi na stuk metronomu nazywano reakcją warunkową.

*Bodziec warunkowy – bodziec pierwotnie obojętny (neutralny), który zaczął wywołać reakcję typową dla bodźca bezwarunkowego, ponieważ występował (był stosowany) wraz z bodźcem bezwarunkowym.

Przykłady bodźców początkowo obojętnych, które stawały się bodźcami warunkowymi, jeśli szereg razy występowały z bodźcami bezwarunkowymi: stukanie metronomu, dźwięk dzwonka,  zapalanie lampki, zetknięcie się Alberta ze szczurem.

*Bodźcem warunkowym u Alberta – był widok szczura

*Bodźcem bezwarunkowym u Alberta - W procesie wytwarzania strachu przed szczurem był silny hałas.

*Bodziec bezwarunkowy to bodziec, który bez uprzedniego łączenia go z jakimkolwiek innym bodźcem, wywołuje odruchową reakcję. organizm nie musi się go uczyć a reakcje na niego są automatyczne, natychmiastowe i schematyczne.

Przykłady bodźców bezwarunkowych to: podanie pokarmu; wlanie psu do pyska kilku kropel kwasu; ukłucie; silny hałas

*BRENTANO Napisał Na miejsce wielu psychologii musimy wprowadzić jedną psychologię

*BRONFENBRENNER - Im więcej osób przejawiających dane zachowanie, tym silniejsze naśladownictwo - siła przykładu (Badania BRONFENBRENNER)

*BMI norma jest wskaźnik w granicach 18,5 – 24,9.

*Bulimia (żarłoczność psychiczna) wiąże się z napadowymi epizodami objadania się.

*Centralnym motywem człowieka zdaniem Adlera jest pragnienie kompensacji poczucia małej wartości

*Czynnik wzmacniający - zachowanie stało się częstsze.

*Czynnik karzący - zachowanie stało się rzadsze.*Czynność to zachowanie ukierunkowane na osiągnięcie określonego stanu końcowego  i zorganizowane ze względu na możliwość osiągnięcia tego stanu”.  (Tomaszewski ostatnia teoria)

*Cztery typy konsekwencji - wzmocnienie pozytywne, wzmocnienie negatywne, kara pozytywna i kara negatywna

*Dążenie do mocy (Adler) ma być pragnienie dziecka stanie się kimś silnym

*DEMOKRYT Filozof grecki z Abdery żył na przełomie V i IV wieku p.n.e. Demokryt był pierwszym przedstawicielem monizmu materialistycznego, czyli poglądu, że rzeczywistość ma jednolitą naturę (monizm) i że nie istnieje nic poza materią (materializm).

*Doświadczenie Ebbinghausa - wykonywał sam na sobie. Wymyśliwszy duży zapas (2300) tzw. „zgłosek (sylab) bezsensownych” czyli takich, które nie nasuwają skojarzeń ze znanymi słowami (np.: ryr, pef, caw, gih ) łączył je w zestawy i uczył się ich na pamięć.

* Dogodne zapamiętanie teksu - teksty zapamiętywane są lepiej przez te osoby, dla których te teksty są „dogodne”. (Mika)

*Druga faza procesów pamięciowych to przechowywanie informacji (ang. storage, retention) Jest to utrzymywanie informacji przez pewien czas, po upływie którego jest ona ponownie wykorzystywana. Ten proces jest całkowicie niedostępny bezpośredniej obserwacji przez badaczy, co najwyżej można snuć domysły na temat tego procesu.

*Efekt samej ekspozycji – Przykładem działania pamięci utajonej jest zjawisko zwane efektem samej ekspozycji. Bodźce, z którymi osoby badane stykały się wielokrotnie, wydawały się im potem ładniejsze niż bodźce, z którymi stykały się rzadko. (Zajonc)

*Efekt pierwszeństwa – Większa łatwość zapamiętania pierwszych informacji.

*Efekt świeżości - większa łatwość zapamiętania ostatnich informacji.

*Engram -  zmiany w układzie nerwowym, nie zlokalizowane gdzie się znajdują w mózgu.

*Elementarną jednostką działania to jest zbiór operacji TOTE. Twórcą tego pojęcia jest George MILLER  opisanego w książce „Plany i struktura zachowania”

TOTE wyjaśnienie skrótu: TEST = sprawdź, OPERATE = zadziałaj, TEST = sprawdź, EXIT = zaprzestań działania, „wyjdź”

*Eksperyment małego Alberta – zachodzi zjawisko generalizacji bodźca.

Watson i jego asystentka pokazywali jedenastomiesięcznemu chłopcu z bliska białego szczura. Chłopiec początkowo nie bał się szczura Wszedł” on do historii psychologii jako „mały Albert”  Po pewnym czasie, kiedy Albert bawił się ze szczurem, badacze wywoływali przestrach chłopca uderzając młotkiem w stalowy pręt (reakcja strachu na nagły, silny hałas ma charakter wrodzony). Albert zobaczywszy szczura rzucił się do ucieczki, chociaż tym razem nie rozlegał się żaden przeraźliwy dźwięk. Okazało się, że reagował strachem również, widząc białego królika, którego wcześniej nie bał się. Strachem reagował też, kiedy pokazywano mu inne rzeczy „futrzane”, a ściślej - przypominające skórę białego szczura:

*Eksperyment małego Alberta Kiedy „mały Albert” zaczął bać się szczura, okazało się, że boi się też szeregu bodźców, które najwidoczniej przypominają mu szczura (królik, biały futrzany płaszcz, kłębek bawełny, siwa głowa Watsona  i maska św. Mikołaja). Podobieństwo pewnych cech tych bodźców (biały lub zbliżony do białego kolor; „włochatość” przypominająca sierść...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed