Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Instrumenty finansowe – strumienie pieniężne (kryterium podmiotowe i przedmiotowe):
Potocznie są to zasoby pieniężne. W literaturze ekonomicznej są to różnego rodzaju strumienie pieniężne i sposoby gospodarowania nimi. To zjawisko ekonomiczne związane z gromadzeniem
i wydatkowaniem zasobów pieniężnych. Finanse mają charakter teoretyczny i praktyczny. W ujęciu teoretycznym jest to nauka o zjawiskach i procesach pieniężnych.
Ruch pieniądza – od jego tworzenia (kreacji) w systemie bankowym do krążenia (cyrkulacji) między różnymi jednostkami gospodarczymi i publicznymi. Analiza ruchu pieniądza prowadzi się w odniesieniu do zjawisk rzeczowych w sferze gospodarowania, a więc rozpatruje się ją na tle:
-Â Â Â Â produkcji,
-    podziału dochodu narodowego,
-    oszczędności,
-Â Â Â Â inwestycji,
-Â Â Â Â bezrobocia,
-Â Â Â Â inflacji,
-Â Â Â Â wymiany z zagranicÄ… itp.
Gospodarka finansowa – zawiera działania związane z: przygotowaniem operacji pieniężnych; faktyczną realizacją tych operacji (w odniesieniu do sektora publicznego i sektora prywatnego); ewidencją i analizą przebiegu operacji pieniężnych w przeszłości.
Polityka finansowa – cele i środki ich realizacji związane ze środkami pieniężnymi na poziomie państwa, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowego; rolnego itp. Treść polityki finansowej zależy od podmiotu, który realizuje gospodarkę finansową.
Finanse à kryterium przedmiotowe (kryterium funkcji) – pozwala wyodrębnić rodzaje zjawisk pieniężnych ze względu na ich rolę w gospodarce. Wyróżniamy 3 rodzaje strumieni pieniężnych:
1.   Przychody i wydatki pieniężne ekwiwalentne (rynkowe):
-    powstają głównie w mikropodmiotach gospodarczych prowadzących działalność wytwórczą, handlową i usługową,
-    ich istotą jest wzajemne ekwiwalentne powiązanie wydatku pieniężnego jednego podmiotu ze świadczeniem towarów, usług i pracy innego podmiotu bądź innych podmiotów,
-Â Â Â Â regulowane przez mechanizm rynkowy,
-    związane z zakupem i sprzedażą towarów, usług oraz z wynagrodzeniem za pracę.
2.   Przychody i wydatki pieniężne redystrybucyjne (transfery):
-    brakiem wzajemnego ekwiwalentnego powiązania pomiędzy świadczeniem pieniężnym jednego podmiotu a świadczeniami usług ze strony podmiotów innych,
-    nie regulowane przez mechanizm rynkowy zaś kształtowane na podstawie norm prawnych,
-    zaliczane są do nich: podatki, opłaty, emerytury, renty, zasiłki, dotacje, subwencje, składki na ubezpieczenie społeczne itp.
3.   Przychody i wydatki pieniężne kredytowe:
-    przychody pieniężne kredytowe to przychody pieniężne, jakie osiągają podmioty gospodarujące, wykorzystujące kredyty bankowe,
-    wydatki pieniężne kredytowe to wydatki tych jednostek związane ze spłatą zaciągniętych kredytów bankowych,
-    związane z operacjami bankowymi wypłaty odsetek od kredytów oraz oprocentowania od depozytów mają charakter transferów, ponieważ wysokości odsetek i oprocentowania ustalane są na podstawie decyzji banku centralnego.
Finanse à kryterium podmiotowe – opiera się na rodzajowym zróżnicowaniu podmiotów gospodarczych. Wyróżniamy tu takie zjawiska finansowe jak:
1.   Finanse przedsiębiorstw:
-    są najważniejsze; tu powstaje PNB,
-    gromadzone są tu przychody pieniężne z tytułu sprzedaży towarów, usług lub składników majątkowych (ekwiwalentne); także przychody kredytowe oraz transfery z rynku kapitałowego bądź z budżetu państwa,
-    wydatki związane są z zakupem czynników produkcji (ekwiwalentne),
-    występują tu strumienie pieniężne o charakterze redystrybucyjnym takie jak: podatki, opłaty, składki na ubezpieczenie majątku i pracowników.
2.   Finanse ludności (gospodarstw domowych):
-Â Â Â Â przychody powstajÄ… z racji wynagrodzenia za pracÄ™; w ramach sektora prywatnego (ekwiwalentne) lub sektora publicznego (transfery),
-    osiągają przychody z tytułu oprocentowania depozytów, emerytur, rent i zasiłków (ekwiwalentne) bądź przychody kredytowe w związku z zaciąganiem kredytów na cele inwestycyjne lub bieżące,
-    wydatki związane są głównie z zakupem towarów i usług (charakter ekwiwalentny) albo są to: podatki, opłaty, składki z tytułu ubezpieczenia, oprocentowania kredytów bankowych (transfery).
3.   Finanse banków:
-    istotne znaczenie mają operacje kredytowe związane z kreacją pieniądza, np. emisja pieniądza depozytowego (na skutek tworzenia depozytów wtórnych, które są cyklicznie wykorzystywane do udzielania kredytów bankowych); emisja biletów bankowych i bilonu (Bank Centralny); prowadzenie operacji rozliczeniowych,
-    przychody to odsetki pobierane z tytułu udzielonych kredytów oraz prowizje za wykonanie zleconych czynności rozliczeniowych,
-    wydatki związane są z oprocentowaniem depozytów, z wynagrodzeniem zatrudnionych pracowników oraz zakupem towarów i usług; są to także: podatki, opłaty, podział zysku (transfery).
4.   Finanse komercyjnych instytucji ubezpieczeniowych:
-    przychody pieniężne w postaci składek z racji ubezpieczenia składników majątkowych należących do podmiotów gospodarczych oraz osób (charakter transferowy/ekwiwalentny),
-    wydatki osobowe i rzeczowe; podatki i opłaty (transfery).
5.   Finanse publiczne (finanse państwa, samorządów terytorialnych i instytucji ubezpieczenia społecznego):
-    gromadzą środki pieniężne o charakterze transferowym, w postaci: podatków, opłat, kar, dochodów z przedsiębiorstw państwowych, zysku z banku centralnego,
-    dochody to także: pożyczki państwowe bądź samorządowe zaciągane w bankach i na rynku kapitałowym w postaci obligacji państwowych lub samorządowych,
-    do przychodów nie zalicza się przychodów rynkowych realizowanych przez przedsiębiorstwa państwowe lub samorządowe,
-    wydatki związane z zakupem towarów i usług niezbędnych do funkcjonowania sektora publicznego (ekwiwalentne) lub wypłacane wynagrodzenia wraz z pochodnymi za pracę zatrudnionych w sektorze publicznym pracowników (redystrybucyjne).
Â
Teorie finansów publicznych:
1.   Teoria kameralistów,
2.   Teoria fizjokratów,
3.   eoria merkantylistów,
4.   Teoria liberalna,
5.   Teoria ortodoksyjna,
6.   Teoria interwencyjna,
7.   Monetaryzm (teoria współczesna).
Â
Teoria fizjokratów:
-Â Â Â Â przedstawiciel F. Quesnay,
-    problematyka rolnictwa i jego opodatkowania; jedynym źródłem bogactwa jest rolnictwo,
a dokładnie ziemia i tylko praca w rolnictwie ma charakter produkcyjny,
-    strategia podatku jedynego à właściciele ziemscy (brak uzasadnienia),
-    gospodarka jest jak żywy organizm i nie należy w niego ingerować; gospodarka powinna rozwijać się dzięki wolnej konkurencji (naiwność poglądów),
-Â Â Â Â podstawa rozwoju ekonomii klasycznej.
Â
Teoria liberalna:
-Â Â Â Â wywodzi siÄ™ z ekonomii klasycznej,
-    twórca Adam Smith,
-    podstawą gospodarki jest własność prywatna i wolna konkurencja; rola państwa
i instrumenty finansowe powinny być ograniczone do minimum,
-    rola władz publicznych ograniczona do: organizacji robót publicznych, obrony własności, wymiaru sprawiedliwości,
-    założenia teorii to: neutralna polityka podatkowa; system podatkowy zawierający podatki pośrednie; ciężary podatkowe nie hamujące aktywności gospodarczej; podatki nie ograniczające zdolności do oszczędzania; budżet państwa jak najmniejszy i trwale zrównoważony.
Teoria ortodoksyjna:
-    odmiana nurtu liberalnego, dominowała w XIX i XX w.,
-    twórca Adam C. Pigou,
-    możliwość interwencji państwa w procesy gospodarcze (w sprawach zatrudnienia),
-    ponoszenie wydatków publicznych na cele gospodarcze warunkowane ich produktywnością,
-    większa efektywność gospodarowania w sektorze prywatnym niż w publicznym,
-    koncepcja małego budżetu, koniecznie zrównoważonego,
-    dopuszczenie w pewnych wyjątkach istnienia deficytu budżetowego (zaciągnięte pożyczki radzili przeznaczać na rozwój gospodarki),
-    małe podatki realizujące jedynie cele fiskalne,
-    system podatkowy zawierający podatki pośrednie.
Teoria interwencyjna:
-    twórcy: Adolf Wagner, J.M. Keynes,
-    propozycja ingerencji państwa w procesy gospodarcze,
-    koncepcja teorii interwencyjnej finansów (Keynes) – gospodarka nie może funkcjonować, opierając się tylko na prawach rynku i wolnej konkurencji, musi być wspierana instrumentami finansowymi, takimi jak: wydatki publiczne, podatki, pożyczki, opłaty itp.,
-    nie należy ograniczać wydatków publicznych w warunkach deficytu budżetowego; powinno decydować się na zaciąganie długu publicznego (Keynes),
-    kryzys w gospodarce powodowany jest przez spadek popytu; ukształtowanie się równowagi po spadku popytu następuje przez przesunięcie się wykorzystania potencjału gospodarki z punktu Y1 do Y2; nie dochodzi tu do obniżenia cen [Rys. 1].
Teorie współczesne:
§    konserwatyzm fiskalny – przerzucenie ciężaru oddziaływania państwa na gospodarkę
z instrumentów finansowych na instrumenty monetarne, do których zalicza się: podaż pieniądza, kursy walutowe, stopy procentowe, rezerwy obowiązkowe itp.,
§    odzwierciedleniem antyfiskalnych koncepcji rozwoju gospodarczego są postanowienia
z Maastricht, według których zaleca się, aby:
-    deficyt budżetowy nie wynosił więcej niż 3% PKB,
-    dług publiczny nie przekraczał 60% PKB,
-    inflacja nie przekraczała o więcej niż 1,5 punktu procentowego poziomu trzech krajów
o najniższym jej poziomie.
Sektor finansów publicznych:
Zgodnie z nowelizacją ustawy z 25 listopada 2004 r. (Dz. U. Nr 273, poz. 2703) sektor finansów publicznych obejmuje:
1.   organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrona prawa, sądy i trybunały, a także jednostki samorządu terytorialnego i ich organy oraz związki;
2.   jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;
3.   fundusze celowe;
4.   państwowe szkoły wyższe;
5.   jednostki badawczo-rozwojowe;
6.   samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
7.   państwowe lub samorządowe instytucje kultury;
8.   Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nie fundusze;
9.   Narodowy Fundusz Zdrowia;
10. Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
11. państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Definicja budżetu państwa (BP):
Budżet jest planem finansowym państwa, zestawiającym dochody i wydatki w roku kalendarzowym, uchwalanym w formie ustawy określającej źródła dochodów i rodzaje wydatków.
Inicjatywa ustawodawcza à Rada Ministrów à Minister Finansów à Projekt Budżetu, który powinien zawierać:-    przychody i wydatki Państwowych Zakładów Budżetowych,
-    plany finansowe państwowych funduszy celowych,
-Â Â Â Â plany finansowe innych jednostek podsektora rzÄ…dowego,
-    wykaz programów wieloletnich,
-Â Â Â Â wydatki na inwestycje wieloletnie,
-    wydatki związane na współfinansowanie projektów z budżetu UE,
-    wykaz jednostek, które otrzymują dotacje i kwotę tych dotacji.
Podatki bezpośrednie – obciążają bezpośrednio osiągane przez podatników dochody lub majątek. Tu przedmiot opodatkowania zawsze jest bezpośrednio związany ze źródłem podatku. Są to podatki, które nie mogą być przerzucane. Naliczane są one w momencie osiągania dochodów bądź majątku przez podatnika. Zaliczamy do nich: podatki dochodowe (PIT, CIT), podatki majątkowe (podatek rolny, od nieruchomości itp.).
Podatki pośrednie – w sposób wtórny (pośredni) wskazują na domniemanie istnienia dochodu. Dotyczą dokonywanych wydatków i są pobierane w momencie zakupu towarów i usług. Wkalkulowane są w cenę. Są przerzucalne. Podatnicy pośredniczą w tym przypadku przekazaniu części lub całości należnych podatków od osób trzecich do władzy publicznej. Zaliczamy do nich: podatki od wydatków (podatki konsumpcyjne, np. od towarów i usług; akcyzowy), podatki majątkowe, cła, składkę ubezpieczeniową społeczną, składkę na fundusz pracy oraz składki i wpłaty na inne fundusze celowe.
Podział podatków wg kryterium władztwa podatkowego oraz miejsca przeznaczenia wpływów
z podatków:
1.   Podatki lokalne – gdy wpływy z podatków zasilają budżety gmin:
-    Podatek rolny od gruntów,
-    Podatek od nieruchomości,
-    Podatek od środków transportowych,
-    Podatek od czynności cywilno-prawnych,
-    Podatek leśny,
-Â Â Â Â Podatek rozliczany w formie karty podatkowej,
-    Podatek od spadków i darowizn,
-    Podatek od posiadania psów.
2.   Podatki centralne – gdy wpływy z podatków zasilają budżet państwa:
-    Podatek od dochodów od osób fizycznych,
-    Podatek od dochodów od osób prawnych,
-Â Â Â Â Podatek VAT,
-Â Â Â Â Akcyza,
-Â Â Â Â Podatek od gier.
Ubezpieczenia społeczne – należą do publicznego systemu finansowego. Są ściśle związane
z pracownikiem i wykonywaniem przez niego pracy, a mówiąc szerzej – z jego zatrudnieniem. Ubezpieczenie społeczne jest to system ustawowo zagwarantowanych i związanych z pracą świadczeń
o charakterze roszczeniowym pokrywającym skutki szczególnego rodzaju zdarzeń losowych lub na równi z nimi innych zdarzeń.
Podział ubezpieczeń społecznych:
1.   ...