Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Zestaw 1
Ilość stron: 11
Ilość pasków: 31 (ok. 90 metrów ściąg !)
Motywy – zestaw 1 (3 stron, 9 pasków)
Krótki opis, źródło (książka, wiersz), auto, skrót, wyjaśnienie
Gotowe materiały do “złożenia” myśli w wypracowanie
- Artysta Bezdomność
- Miłość Do Ojczyzny Młodość
- Naprawa Państwa Ojciec
- Polska I Polacy
Cytaty (2 strony, 4 paski)
- Człowiek Literatura
- Ojczyzna Miłość
- Życie Wolność
- Zło Młodość
- Cierpienie Władza
- Świat Śmierć
- Mądrość Szczęście
- Moralność Kariera I Młodość
- Poezja Historia
- Zagrożenie Rodzina
- Inne
Ściąga – matura z polskiego, część 1
Ilość stron: 6, ilość pasków: 18 szt.
1. Biblia jako arcydzieło literatury światowej
2. Mity greckie jako żródło informacji o życiu, obyczajowości i wierzeniach starożytnych Greków
3. Historia dramatu i teatru greckiego
4. Konflikt racji w Antygonie.
5. Cechy artystyczne klasycznego dramatu
6. Achilles, Hektor, Odyseusz jako typowi bohaterowie starożytnego eposu
7. Ogólna charakterystyka kultury starożytnej Grecji i Rzymy.
8. Ogólna ch-ka średniowiecza.
9. Ideał rycerza doskonałego w “Pieśni o Rolandzie”.
10. Ideał św.Ascety w “Legendzie o św. Aleksym”.
11. Dzieje Tristana i Izoldy jako przykład średniowiecznej etyki i miłości.
12. “Bogurodzica” jako arcydzieło polskiej poezji średniowiecznej.
13. Średniowieczne zabytki języka polskiego (Kazania Świętokrzyskie, przekłady Pisma św., utwory poetyckie, modlitwy).
14. Ogólne informacje o renesansie.
15. Radykalizm ideowy Mikołaja Reja wyrażony w “Krótkiej rozprawie między trzema osobami: panem, wójtem i plebanem”
16. Renesansowy ideał życia szlacheckiego w “Żywocie człowieka poczciwego” M.Reja i “Pieśni świętojańskiej o Sobótce” J. Kochanowskiego.
17. Pochwała renesansowej pełni życia we fraszkach J. Kochanowskiego.
18. Pytanie o sens życia w pieśniach J. Kochanowskiego
19. Odprawa posłów greckich” - wyrazem troski o przyszłość ojczyzny.
20. Treny J. Kochanowskiego obrazem ojcowskiej tragedii.
21. Program reform politycznych społecznych i ustrojowych w utworze Andrzeja Frycza Modrzewskiego “O poprawie Rzeczypospolitej”
22. Patriotyczne i chrześcijańskie walory “Kazań Sejmowych” Piotra Skargi.
23. Ogólne informacje o baroku.
24. Jan Andrzej Morsztyn (1620-93)jako przedstawiciel dworskiej sztuki barokowej.
25. Religijny nurt poezji barokowej (Sęp Szarzyński, Daniel Naborowski).
26. Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska dokumentem z życia epoki.
27. Ogólne informacje o oświeceniu.
28. Program reform w dziełach prekursorów oświeceniowych (Stanisław Leszczyński, Stanisław Konarski, bracia Załuscy) .
29. Pesymistyczne spojrzenie na człowieka w bajkach Ignacego Krasickiego.
30. Satyry Ignacego Krasickiego wyrazem krytyki społeczeństwa szlacheckiego.
31. Poematy heroikomiczne wyrazem walki biskupa Krasińskiego z zacofaniem polskiego społeczeństwa.
32. Powieść "Mikołaja Dośwoadczyńskiego przypadki" powieścią z pogranicza realizmu i utopii.
33. Radykalna publicystyka oświeceniowa (Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic)
34. Walka obozu postępu i reform o opinię publiczną w "POWROCIE POSŁA" Juliana Ursyna Niemcewicza.
35. Ogólne informacje o romantyźmie (koncepcja romantycznego bohatera, kult walki o niepodległość, romantyczna miłość, apoteoza spisku i rewolucji, metody poznawcze, romantyczna ludowość, koncepcja przyrody, romantyczny historyzm).
36. Życie i twórczość A. Mickiewicza.
37. Program ideowy pokolenia młodych filaretów w “Odzie do młodości” Adama Mickiewicza.
38. Pytania o istotę człowieczeństwa w Dziadach cz. III. Motywy ludowe
39. Ideał romantycznej miłości w Dziadach cz.IV.
40. Dlaczego ballady i romanse A.Mickiewicza wyznaczają początek polskiego romantyzmu.
41. Obraz martyrologii młodzieży polskiej w Dziadach cz.III.
42. Krytyczny obraz polskiego społeczeństwa w “Dziadach cz.III”
43. Wielka Improwizacja jako arcydzieło polskiej i światowej poezji.
44. Mesjanistyczna koncepcja przyszłości Polski w Dziadach cz.III (ks.Piotr).
45. Cechy dramatu romantycznego na przykładzie “Dziadów”cz.II, III, IV
46. Dawność szlachecka w “Panu Tadeuszu” i jej funkcja ideowa.
47. J.Soplica jako nowy typ romantycznego bohatera.
48. Pan Tadeusz” jako pomnik ojczystej przyrody, funkcje opisów przyrody.
49. Cechy narodowej epopei.
Zestaw 2Ilość stron: 11
Ilość pasków: 32 (ok. 90 metrów ściąg !)
Motywy – zestaw 2 (4 strony, 11 pasków)
Krótki opis, źródło (książka, wiersz), auto, skrót, wyjaśnienie
Gotowe materiały do “złożenia” myśli w wypracowanie
- Praca Przemiana
- Przemijanie Przyjaźń
- Rewolucja Samotność
- Tułaczka Wieś
- Zazdrość I Zawiść Zło
- Zbrodnia I Zbrodniarz
Ściąga – matura z polskiego, część 2
Ilość stron: 7, ilość pasków: 21 szt.
50. A.Mickiewicz jako publicysta.
51. Przyczyny upadku powstania listopadowego w świetle “Kordiana” J.Słowackiego.
52. “Kordian” jako utwór polemiczny z “Dziadami” cz.III.
53. Rozwój świadomości ideowej Kordiana.
54. Koncepcja patriotyzmu i walki narodowowyzwoleńczej w “Konradzie Wallenrodzie”
55. Konrad Wallenrod jako typowy bohater romantyczny.
56. Walory ideowe i artystyczne liryki Słowackiego.
57. Wizja rewolucji społecznej w “Nieboskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego.
58. Polemika z mickiewiczowską koncepcją poety i poezji w “Nieboskiej komedii”.
59. Ogólne informacje o POZYTYWIZMIE
60. Obraz polskiego społeczeństwa w powieści pozytywistycznej ("Nad Niemnem" i "Lalka")
61. Program reform pozytywistycznych w "Nad Niemnem"
62. "Lalka" jako powieść o trzech pokoleniach polskich pozytywistów
63. Obraz XVIII - wiecznego polskiego społeczeństwa w powieściach historycznych Sienkiewicza
64. Rozwój świadomości ideowej Andrzeja Kmicica
65. Poezja doby pozytywizmu ( Asnyk, Konopnicka )
66. Polska nowela pozytywistyczna ("Mendel Gdański", "Szkice węglem")
67. Ogólna charakterystyka literatury Młodej Polski
68. Filozofia okresu Młodej Polski
69. Ocena polskiego społeczeństwa w "Weselu" Wyspiańskiego
70. "Wesele" jako dramat impresjonistyczny i symboliczny
71. Cechy dramatu neoromantycznego
72. Walory ideowe i artystyczne poezji Kazimierza Przerwy Tetmajera ( dekadentyzm, , końca wieku ‘’, impresjonizm, ,Melodii mgieł nocnych ‘’, impresjonizm i symbolizm, ,Na Anioł Pański’’.Fascynacja religią wschodu, ,Hymn do Nirwany’’.
73. Walory ideowe i artystyczne poezji Jana Kasprowicza (akcenty krytyki społecznej w sonetach , ,Z chałupy’’, ,w chałupie’’, pytanie o sens istnienia w hymnach, ,Święty mocny Boże’’, ,,Dies irea’’
74. Chatakterystyka twórczości Leopolda Staffa (,,Kowal’’ -niczeanizm, ,Deszcz jesienny’’- impresjonizm, symbolizm, dekadentyzm,, ,Przedśpiew’’- afirmacja życia, renesansowa postawa, ,Koniec bajki’’ - afirmacja życia.
75. ,Moralność Pani Dulskiej’’ jako wyraz walki z drobnomieszczaństwem i kołtuństwem.
76. ,Chłopi’’ jako epopeja z życia wsi (nagroda Nobla, życie chłopskie w kontekście stanu posiadania, obyczajów religii, pracy i przyrody).
77. Bohaterowie powieści, ,Chłopi’’(Boryna, Antek, Hanka,Jagna)
78. Obraz warunków życia w powieściach Stefana Żeromskiego, ,Ludzie bezdomni’’ i, , Przedwiośnie’’. Rozwój świadomości ideowej
79. T. Judyma.
80. Idea bezdomności w utworach S.Żeromskiego
81. Ocena rewolucji październikowej w ‘Przedwiośniu”
82. “Przedwiośnie” pytaniem o przyszłość Polski.
83. Rozwój świadomości ideowej Cezarego Baryki
84. Problemy moralne w “Granicy”. Problem granicy miedzy dobrem i złem w życiu człowieka.
85. Bohaterowie "Nocy i dni" jako przedstawiciele kontrastujących ze sobą poglądów na życie
86. “Ludzie stamtąd” Marii Dąbrowskiej wyrazem hołdu dla kultury mieszkańców czworaków.
87. Wizja rewolucji społecznej w “Szewcach” Stanisława Ignacego Witkiewicza.
88. Bohater “Ferdydurke” w poszukiwaniu własnej wolności
89. Wielkość i tragizm poezji K. K. Baczyńskiego.
90. “Medaliony” Zofii Nałkowskiej dokumentem zbrodni hitlerowskich
91. Portret człowieka zlagrowanego w twórczości Tadeusza Borowskiego.
92. Obraz życia w sowieckim lagrze w "Innym świecie" Gustawa Herlinga - Grudzińskiego. Problemy moralne.
93. Portret niemieckiego przestępcy na przykładzie "Rozmów z katem" Kazimierza Moczarskiego.
94. Marek Edelman bohater reportażu Hanny Krall “Zdążyć przed Panem Bogiem”
95. Współczesne społeczeństwo w ocenie S. Mrożka jako autora “Tanga”
96. Dżuma Alberta Camusa parabola o współczesnym człowieku i jego problemach egzystencjalnych
...