Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Wykład 1

Podstawowe pojęcie marketingu społecznego:

- marketing społeczny – łączy wszystkie najlepsze narzędzia z poprzednich strategii dodając narzędzie marketingowe.

- strategia technologiczna- – wykorzystujemy rozwój technologiczny np. do nakłonienia rzucenia palenia.

- strategia ekonomiczna – polega na nakładaniu kar na działania nieporządane( np. wysoka akcyza za papierosy)  bądź nagród np. nagradzanie nie palących pracy.

- strategia polityczno – prawna – sięga się po literę prawa, aby uzyskać zmiany w społeczeństwie np. zakaz sprzedazy papierosów nieletnim, zakaz palenia w miejscach publicznych.

- strategia edukacyjna – pokazywanie wpływu danej czynności na zdrowie np. zdjęcia bądź informacje na opakowaniach papierosów.

Definicja marketingu społecznego – to strategia zarządzania zmianą społeczną, poprzez zaprojektowanie, wdrażanie i kontrolę kampanii społecznych, mających na celu zwiększenie akceptacji społecznej idei lub praktyki w jednej lub większej liczbie grup docelowych.

Strategia marketingu społecznego, a inne strategie.

Strategia Edukacyjna

Strategia prawna

Marketing społeczny

-informuje obywateli o możliwości poddania się testom genetycznym;

- osobom, u których stwierdzono wady genetyczne grożące ich potomstwu, odradza się posiadania ich;

-wolny wybór ostatecznej decyzji.

-władze nakażą poddanie się testom;

-zakaz posiadania dzieci osobom z wadami genetycznymi;

-kary dla tych którzy nie przestrzegają zakazu.

-władze zachęcają do dobrowolnego poddania się testom np. poprzez ulokowanie punktów gdzie można zrobić testy np. w centrach handlowych;

-zaoferowanie porady w kwestii planowania rodziny na podstawie wyników testów;

- osobom z wadami genetycznym proponuje się dobrowolne adoptowanie dziecka.

 

Cele kampanii marketingu społecznego

Propagowanie zachowań i postaw : pro-zdrowotnych;

-pro-społecznych;

- pro-ekologicznych;

- politycznych.

Uwrażliwienie odbiorców na występujące problemy społeczne.

 

Geneza marketingu

-Termin nauk społecznych użyto w 1971 r. przez Koffer’a i Zaltman’a.

-Rozwój marketingu komercyjnego.

-Nowe trendy społeczno-kulturowe z przełomu lat 60-70 XX w. w krajach demokratycznych.

-Marketing komercyjny a społeczny.

-W obu podstawą tworzenia strategii marketingowej jest mieszanka marketingowa (Mark. Mix 4p); -produkt, cena, promocja, dystrybucja + 2p unikalne dla marketingu społecznego – naciski polityczne  i opinii publicznej.

 

Reklama społeczna a marketing społeczny.

Reklama społeczna to proces komunikacji perswazyjnej, którego głównym celem jest wywołanie społecznie pożądanych postaw lub zachowań.

Różnice pomiędzy :

Marketing komercyjny

Marketing społeczny

-duża możliwość modyfikacji produktu;

-bliska perspektywa obiecywanych korzyści;

- rzadko budzi silniejsze kontrowersje;

-ogromna konkurencja na rynku;

-przekaz zazwyczaj przyjemny;

-duże budżety.

- ograniczony zakres możliwości modyfikacji „produktu” ;

-odraczana perspektywa korzyści i często trudna do wyobrażenia;

- zagadnienia o znacznej kontrowersyjności;

-rzadko kiedy występuje bezpośrednia konkurencyjna kampania;

-przekaz często nieprzyjemny;

-z reguły mały budżet.

 

 

 

CRM – marketing zaangażowany społecznie.

CRM to promocja wizerunku firmy, produktu w połączeniu z ideą społeczną w celu: - zebrania funduszy na określony cel społeczny;  -oraz jednoczesnego budowania reputacji firmy z myślą Ol lojalności klientów i wsparciu sprzedaży.

Przygotowanie kampanii społecznej.

Etapy realizacji kampanii społecznej:

1.        Zidentyfikowanie problemu społecznego.

2.        Ustalenie celu kampanii.

3.        Diagnoza otoczenia społecznego.

4.        Rozpoznanie grup docelowych – segmentacja.

5.        Przygotowanie produktu, jego pozycjonowanie oraz określenie ceny.

6.        Efektywne komunikowanie.

7.        Stworzenie dogodnych mechanizmów reakcji.

8.        Monitorowanie przebiegu kampanii oraz ewaluacja końcowa.

 

Etap 1 - Zidentyfikowanie problemu społecznego. – to określenie przez jakąś organizację społeczną bądź instytucje danej sytuacji jako wymagającej „interwencji społecznej”.

Organizatorami kampanii społecznej mogą być:

-instytucje rządowe;

- organizacje non-profit (fundacje stowarzyszenia).

 

Etap 2 - Ustalenie celu kampanii. – cel musi być realny i mierzalny.

Np.: „Spowodowanie, że ludzie przestaną palić.” – źle

Doprowadzanie do spadku liczby palaczy wśród młodzieży w wieku 12-18lat z 30% do 20% w ciągu 5 lat.

 

Etap 3 - Diagnoza otoczenia społecznego. Badania pod względem :

-demograficznym;

-ekonomicznym;

- psychologicznym;

- technologicznym;

- systemu polityczno- prawnego;

-systemu społeczno-kulturowego.

 

Etap 4 - Rozpoznanie grup docelowych – segmentacja.

Segmentacja – to podział grupy docelowej na podgrupę (segment) spójne wewnętrznie ,a zarazem różniące się między sobą.

Członkowie tak wydzielonych grup (segmentu):

- są nawzajem do siebie podobni, a różnią się od innych grup;

- są mniej liczni i bardziej homogeniczni;

- prawdopodobnie będą w podobny sposób reagowania na określone strategie marketingowe.





             

                                                                                                 

Segmentacja à                            Odbiorca masowy                                          ß Segregacja

Kategorie geograficzne

                                          Kategorie demograficzne

                                          Kategorie psychograficzne

                                          (osobowość styl życia) Jednostki

 

 

Przykład segmentacji psychograficznej – kampania „Bądź wolny” (Kanada 1987-1993)

Cele kampanii -  ograniczenie palenia wśród młodzieży.

Wyróżnione segmenty :

- Niezależni z wielkich miast (Big City Indepoendents) – 13% palących;

- Pasywni – 20%;

- Cisi konformiści – 6%

- Przejęci moraliści – 17%

-Tradycjonaliści z małych miasteczek -  1%

-Liderzy jutra – 7%

-„Dzięki bogu, już piątek” – 49% - cechy:

                                                                      -większa koncentracja na dniu dzisiejszym niż jutrzejszym;

                                                                      - mało ambitni, mało zdyscyplinowani’

                                                                      - brak pogłębionej społecznej świadomości, tradycyjnych wartości;

                                                                      - osoba o niezbyt szerokich horyzontach;

                                                                      -kultura i sztuka nie są ważne;

                                                                      - potrzeba życia towarzyskiego;

                                                                      - papierosy, alkohol, narkotyki częścią życia.

 

Etap 5 – Pozycjonowanie produktu, czyli znaleźnie takiego miejsca na rynku, które:

- pozwoli odróżnić dany produkt;

- oraz komunikuje istotne dla odbiorców korzyści.

Przykład strategii pozycjonowania „Wsparcie Bliskich” USA

Cel Kampanii – zachęcenie matek do częstszego i dłuższego karmienia piersią;

-Do tej pory kampanie  na ten temat głownie skupiały się na wskazaniu korzyści zdrowotnych.

Nowa strategia pozycjonowanie użyta w tej kampanii polegała na : -wskazaniu korzyści emocjonalnych związanych z karmieniem piersią czyli wzmacnianie więzi pomiędzy matką, dzieckiem i najbliższą rodzinę.

Ustalenie ceny produktu obejmuje :

-koszt materialny;

-koszt niematerialny.

Przygotowanie produktu odbywa się na 3 poziomach.

I poziom –rdzeń produktu składa się z :

- potrzeb, które zostaną zaspokojone;

- pragnień, które zostaną zaspokojone;

- problemów, które zostaną rozwiązane dzięki (…)

II poziom – produkt rzeczywisty, obejmuje takie aspekty jak:

- jakość wyrobu;

- jego właściwości;

- opakowanie;

- stylizację;

- rozwiązanie projektowe.

III poziom – wzbogacony produkt obejmuje dodatkowe właściwości i usługi, które zwiększają wartość transakcji dla klienta ponad jego oczekiwania.

 

Etap 6 - Efektywne komunikowanie. – przede wszystkim przy pomocy mass mediów bardzo ważnym elementem komunikatu jest obietnica korzyści, którą odnosi grupa docelowa, kiedy postępuje zgodnie z sugestią zawartą w komunikacie.

Aby komunikowana korzyść wpłynęła na zmianę postawy/zachowania ,powinna być :

- ważna dla odbiorców komunikatu;

- silnie związana z motywami ich zachowania;

- odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania.

Przykład efektywnego komunikowania – kampania „prawda” USA

Cel – ograniczenie palenia wśród młodzieży.

Komunikat – przemysł tytoniowy manipuluje ludźmi w celu czerpania korzyści z ich papierosowego nałogu.

Okazało się, że kontestacja świata dorosłych to dobry chwyt, żeby przekonywać młodzież do niepalenia.

*w 1 roku trwania kampanii palenie rzuciło 20 % uczniów stanu Floryda.

Etap 7 - Stworzenie dogodnych mechanizmów reakcji., czyli dostarczenie środków umożliwiających i/lub ułatwiających realizację pożądanej zmiany, tak aby zminimalizować jej koszty.

Przykład dostarczenia dogodnych mechanizmów reakcji –mobilne stacje krwiodastwa RCKiK w Polsce.

Etap 8 - Monitorowanie przebiegu kampanii oraz ewaluacja końcowa.

Monitorowanie przebiegu kampanii -

 

Kontrola działań marketingowych:

- gromadzenie odpowiednich informacji;

- porównanie otrzymanych wyników z wielkościami planowanymi;

- zlecenie działań korekcyjnych.

Monitorowanie otoczenia zewnętrznego (trendy). Ocena efektywności końcowej kampanii. Musimy:

-określić, jakie dane są potrzebnego sprawnego i skutecznego monitoringu oraz ewaluacja;

-zdecydować, jak będziemy je pozyskiwać;

- zdefiniować sposób analizy i raportowania tych danych;

- zdefiniować, jak będziemy wdrażać ewentualne wynikające z nich zmiany.

Przykład monitorowania kampanii – „Możesz powiedzieć nie”

Cel Kampanii: -ograniczenie palenia wśród młodzieży poprzez :

                                                                      - promowanie beznikotynowego trybu życia;

                                                                      - wzmacnianie umiejętności radzenia sobie z presją ze strony rówieśników.

W ramach monitorowania kampanii przeprowadzono badania fokusowe:

- w każdym z krajów w badaniach wzięły udział 2 grupy po 4 osoby;

- w sumie w fokusach uczestniczyło 120 nastolatków.

Badania dotyczące skuteczności kampanii przeprowadza się zwykle na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej

Uzyskane wyniki porównuje się nastepnie między grupę docelową, a resztą populacji.

W celu oceny skuteczności kampanii należy dokonać 2 pomiarów zadając ten sam zestaw pytań przed rozpoczęciem kampanii i po jej zakończeniu.

Oba pomiary należy przeprowadzić na identycznych próbach pod względem ich reprezentatywności dla populacji.

O skuteczności przeprowadzonej kampanii społecznej wnioskuje się na podstawie 2 grup wskaźników:

1 grupa- świadomość kampanii (spontaniczna/wspomagana)

              - pamiętanie elementów kampanii;

              - rozpoznanie marki;

              - postawa wobec kampanii.

2 grupa – wskaźniki pośrednie;

              - wskaźniki postawy;

              - zmiany zachowania.

Przykład ewaluacji końcowej, Kampania „Ostatni Wyskok”

Cel kampanii – zwiększenie liczby osób regularnie  zapinających pasy bezpieczeństwa podczas podróży samochodem.

 

W ramach ewaluacji końcowej (…)

 

The montana meth Project

Czas trwania kampanii – 0d 2005 roku

Organizatorem kampanii jest – Thomas M. Siebel

Budżet Kampanii – 20mln dolarów

Zasięg kampanii – stan Montana

Metamfetamina należy do bardzo popularnych .łatwo dostępnych i tanich środków odurzających w USA. Silnie uzależnia oraz wyniszcza organizm.

2005 – stan Montana na 5 miejscu pod względem liczby osób zażywających meta amfetaminę w stanach.

Ograniczenie tak zwanego pierwszego kontaktu młodzieży z narkotykiem poprzez dostarczenie informacji na temat zagrożeń związanych z met amfetaminą.

Młodzież 12 – 17 lat.

Użyte środki przekazu:

-Spoty telewizyjne

-Reklamówki radiowe

-Billboardy

-Internet

Ewaluacja :

-45 tys. Razy wyemitowano spoty w telewizji

- 35 tys. Razy wyemitowano spoty radiowe;

- Wydrukowano ponad 10 tys. Plakatów;

- Na ulicach zawisło (…)

2008- Montana na 39 miejscu pod względem liczby osób zażywających metamfetaminę.  W ciągu 3 lat trwania kampanii odsetek mieszkańców Montany zażywających (…)

 

 

Wykład IV EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE W KAMPANI SPOŁECZNEJ

Efektywność procesu komunikacyjnego – można analizować w odniesieniu do każdego ogniwa łańcucha procesu komunikacyjnego

NADAWCA          –          PRZEKAZ          –          ODBIORCA

(komunikat perswazyjny)

Kto mówi?             Jak i co mówi?           Do kogo mówi?

I.         Cechy nadawcy

a)        Wiarygodność nadawcy – im bardziej jest wiarygodny tym bardziej odbiorcy będą pod jego wpływem

b)        Podobieństwo nadawcy do odbiorcy – zwiększa to akceptację przekazu, gdyż trudniej jest wtedy odrzucić przekaz myśląc: „to nie jest mój problem”

c)        Atrakcyjność fizyczna nadawcy – zjawisko aureoli:

-         ma wpływ na akceptację przekazu tylko w sprawach, które nie są dla nas zbyt ważne

-         zbytnia atrakcyjność niweluje „efekt podobieństwa”

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed