Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Jakosc to własciwosc ,rodzaj,gatunek,wartosc,zespoł cech stanowiącym o tym ze dany przedmiot jest tym przedmiotems nie innym
Jakosc rynkowa- stopien w jakim okreslony wyrób zaspokaja potrzeby okreslonego nabywcy
Jakosc zgodnosci- stopiem zgodnosci wyrobu z modelem wzorcem lub odpowiednio ujetymi wymaganiami
Jakosc utozsamiana z gatunkiem- stopien w jakim klasa wyrobu ma potencjalna zgodnosc zapewnienia satysfakcji konsumentom wogole.
„Jakosc referencji”-stopien w jakim okreslony wyrób znajduje u konsumenta pierwszenstwo przed innym wyrobem w wyniku przeprowadzonych badan porównawczych
Jakosc techniczna-cecha lub zespol cech istotnych dla danego produktu
Jakosc to zbiorcza charakterystyka produktu i uslugi z uwzglednieniem marketingu,projektu,wykonania utrzymania,która powoduje ze dany produkt czy usluga spełnia wymagania konsumenta
Co to znaczy jakośc:
-dobroc,doskonałosc
-zdolnosc do zaspokojania potrzeb
-stopien spelnienia wymagan
-uzytkowosc
-zgodnosc z przeznaczeniem,wzorcem
-element kosztów w wytwarzania
-wartosc uzytkowa
-nowoczesnosc
Podstawowe aspekty jakosci:
-ekonomiczny
-satysfakcja klienta
-charakterystyki techniczne
Wg ISO:
Jakosc wyrobu jest stopniem w jakim spełnia on wymagania odbiorcy.W wytwarzanych produktach jakosc jest kombinacja jakosci typu i jakosci wykonania
Jakosc typu (wzorcowa)wyraza poziom technicznego rozwiazania wyrbu.Jest odzwierciedleniem poziomu wiedzy wykorzystanej w sferze przygotowania produkcji i wykonania wyrobu.Jakosc typu jest często okreslona jako jakosc projektowa
Jakosc wykonania-stopien zgodnosci wartosci cech wyrobu gotowego z cechami okreslonymi w dokumentacji konstrukcyjnej technolog.
Najlepsza jakosc typu nie oznacza najlepszej jakosci wyrobu jeśli nie zapewniono odpowiedniego poziomu jakosci wykonania
Jakosc wzgledna- gdy wyroby lub usługi sa uszeregowane w zaleznosci od stopnia doskonałosci lub na podstawie porownywania.
„Poziom jakosci” lub miara jakosci gdy dokonywane sa oceny techniczne w znaczeniu liczbowym
Jakosc globalna- jako zgodnosc jakosci wykonania produktu z jakoscia wyznaczona w projekcie,który opracowano w oparciu o poznane wymagania konsumentów
KonsumentI.Potrzeby niefunkcjonalne
-image
-potrzeby estetyczne
II.Potrzeby funkcjonalne
a)cechy zwiazane z dyspozycyjnoscia
-niezawodnosc
-naprawialnosc
-gwarancja
b)cechy zwiazane z eksploatacja bezposrednia produktu
-komfort uzytkownika
-ekonomicznosc eksploatacyjna
-pelnienie funkcji uzytkowych
Obecnie podejscie do działan jakosci zalezy:
-swiadomosc polityczna
-swiadomosc menedzerów
-warunków prawnych,organizacyjnych
3 podejscia do działan jakosciowych:
-droga amerykanska
-droga japonska
-droga krajów socjalistycznych
Droga amerykanskaPraca bezusterkowa,metoda zero błędów,nowa kultura przedsiebiorstwa.Jakosc jako zgodnosc z wymaganiami.
Droga japonska85% problemów z jakoscia wynika z bledów w zarzadzaniu-Edward Deming
Cylk Deminga:
Działac----planowac----wykonac-sprawdzic
Droga krajów socjalistycznych:
a)Gospodarka planowa
-rynek sprzedawcy
-produkt standardowy
-popyt ilosciowy
-ubogi serwis
-korzysci podstawowe
-niekompatybilnosc
-jakosc ustalona przez producenta
b)Gospodarka rynkowa
-rynek nabywcy
-produkt indywidualny
-popyt kształtowany przez jakosc
-pelny serwis
-korzysci dodatkowe
-kompatybilnosc
-jakosc kreowana przez konsumenta
-zła jakosc obciaza konsumenta
Trzy etapy w podejciu do problemu jakosci
I.kontrola i oddzielanie wyrobów o nieodpowiedniej jakosci od wyrobów dobrych
II.analiza przyczyn powstawania wyrobów
III.Zapewnienie jakosci
Strategia jakosci przedsiebiorstwa
Ustalenie pewnych zasad ,którymi kieruje się przedsiebiorstwo w kształtowaniu jakosci producentów i w decyzjach o rozwoju produktu
Na wybór strategii wpływaja
-czynniki zewnetrzne
-czynniki wewnetrzne
Czynniki zewnetrzne:
-Klient-jest ostatecznym sedzia w zakresie oceny jakosci wytwarzanych wyrobów
-Wolny rynek-organizacja produkcyjna bądź usługowa musi posiadac pełne rozeznanie o tym co się na rynku dzieje w zakresie podazy i popytu ,jakosci,cen
-Konkurencja-bez niej nie ma wolnego rynku.Pytania:kto jest naszym konkurentem?,co robi konkurencja,jaki ma obszar działania?
Czynniki wewnetrzne
-Jakosc techniki-sa to zasoby które warunkuja realizacje zobowiazan w stosunku do klienta.Sa podstawa do uzyskania stabilnej jakosci wyrobu
-Jakosc technologii organizacji-dotyczy technologi wytwarzania ,swiadczenia usług,metod kontroli i badan obiegu dokumentów oraz inforacji,a także struktury organizacyjnej firmy,metod zarzadzania oraz sterowania procesami projektowania i realizacji w tym zarzadzania jakoscia.
-Jakosc pracy-uwzglednia róznorodne aspekty człowieka w srodowisku pracy jak wykształcenie,poziom intelektualny pracowników,ich zdolnosci twórcze,innowacyjnosc,oraz gotowosc wspóldziałania,skłonnosc do uczestniczenia i wpolpracy w zespołach zadaniowych
Mysl twórcza-50 %
Oprogramowanie-40%
Urzadzenia- 10%
Suma 100%-sukces
Wyzsza jakosc:
-poprawa jakosci zewnetrznej
-poprawa jakosci wewnetrznej
Instrumenty zarzadzania jakoscia
-Zasady
-Metody zarzadzanie jakoscia
-Narzedzia
Zasady zarzadzania jakoscia (ZZJ):
Przykłady:
-zasada zero błedów
-zasada ciagłej poprawy
-zasday Deminga
-zasady pracy zespołowej.
Metody zarzadzania jakoscia(MZJ):
-OFD
-FMEA
-DOE
Narzedzia zarzadzania jakoscia(NZJ):
-diagram Ishikawy
-diagram Petro-Lorenza
-diagram korelacji zmiennych
Według norm 9004 Narzedzia i techniki.
1.Formularz zbierania danych stosowanych do systematycznego zbierania danych ułatwia ustawienia w sposób logiczny.Procedura :
-ustalic cel zbierania danych
-okrelsic dane potrzebne do osiagniecia celów
-okreslic sposoby analizowania danych i przez kogo
-zaprojektowac formularz do zapisywania danych,zapewnic miejsce na zapisywane dane
-sprawdzic formularz
-dokonac poprawek
2.Wykres wspołzaleznosci
3.Działania porównawcze-porównywanie procesu z procesami firm uznawanych za wiodace w celu okreslenia sposobnosci do doskonalenia jakosci
4.Burza mózgów-stosuje się w celu okreslenia możliwych rozwiazan problemów oraz potencjalnych sposobnosci doskonalenia jakosci.Procedura(2 fazy):
-faza tworzenia-prowadzacy dokonuje przegladów wytycznych-lista pomysłów.Cel –wytworzenie najwiekszej liczby pomysłów
-faza wyjasniania-zespól przeglada liste pomysłów.Ocena pomysłów po zakonczeniu sesjii burzy mozgów.Wyznacza się prowadzacego ,okresla cel sesji,każdy uczestnik wyraza pojedyncza mysl,każdy uczestnik tworzy koncepcje
5.Wykres przyczynowo skutkowy
-analiza zwiazków przyczynowo skutkowych
-przedstawia zwiazki przyczynowo skutkowe
-ulatwia rozwiazanie problemów.
Procedura:
a)okreslenie skutku i kategorii możliwych przyczyn:
Wykres Ishikawy(rybia osc)
-człowiek
-materiał
-człowiek Wynik
-maszyna
-zarzadzanie
b)Przy budowaniu wykresu potrzebne:
duza wiedza specjalsityczna,otwartosc,odposiednie podejscie do problemu własciwe zrozumienie celu analizy ktorej procedura jest nastepujaca
Procedura:
Badanie—diagnoza—wybór terapii(celu)
Narzedzia zarzadzania jakoscia NZJ1.Podaja proste i efektywne sposoby do bezposredniego wykorzystania w oddziaływaniu na jakosc w róznych fazach przemysłowego procesu realizacji
2.Metody mogą być stsowane samodzielnie lub w łaczeniu z innymi
Analiza przyczyn i skutków-zalety1.Własciwe zorganizowanie procesów rozwiazywanie problemów
2.Odpowiednie wykorzystanie wiedzy o problemie.
3.Wykorzystanie własnych pomysłow o możliwych przyczynach problemu
4.Systematyczna praca nad rozwiazywanym problemem
5.Wykorzystanie w max stopniu specjalistycznej wiedzy innych ludzi
Okreslenie problemu
-Materiały 80%(braki jakosciowe 60%,terminy 10%,uszkodzone elementy 30%)
-urzadzenia 5%
-Ludzie 10%
-Metody 5%
-Pomiary 0%
Karta przebiegu
Zastosowanie do :
-opisu istniejacego procesu
-zaprojektowanie nowego procesu
Procedura(opisanie istniejacego procesu):
1.okreslenie poczatku i konca procesu
2.Obserwacja całego procesu od poczatku do konca
3.Okreslic faze w procesie(działania,decyzje,dane wejsciowe i wyjsciowe)
4.Zbudowac projekt karty przebiegu w celu prezentacji procesu
5.Dokonac przegladu projektu karty przebiegu z ludzmi
Wykres drzewa
Zastosowanie do ukazania zwiazków pomiedzy danym zagadnieniem a jego elementami składowymi
Zagadnienie
Główne kat Główne kategorie
Elementy Elementy
Składowe składowe
Elementy Elementy
Podrzedne podrzedne
Procedura:
1.określiuc zagadnienia
2.określić głowne kategorie
3.zbudowac wykres
Karta kontrolna:
1.do diagnozy-okreslic stabilnosc procesu
2.do sterowania-okreslic kiedy proces wymaga regulacji a kiedy należy zostawic go bez zmian
Histogram do:
-pokazania wykresu zmiennosci
-wizualnego przestawienia informacji o przebiegu procesu
-podejmowanie decyzji
Rodzaje:normalny,podwojny,ukosny
Wykres Pareto:
-do przedstawienia udziału kazdego składnika w całkowitym skutku według waznosci
-do uszeregowania sposobnosci doskonalenia
Zasada Pareto
Tylko kilka składników wpływa na wiekszosc skutków(20% przyczyn decyduje o 80% skutków)
Metodyka wykrywania wad chronicznych
1.Wybór przedziału czasu w którym należy prowadzic badania
2.Zebranie danych o brakach
3.Obliczenie globalnej sumy braków i globalnej sumy kosztów braków
4.Obliczenie % udziału ilosciowego i kosztowego
5.Łaczenie czesci w grupy
6.Analiza otrzymanych wyników
7.Wyodrebnienie czesci i grup czesci o wadliwosci chronicznej
8.Optymalizacji funkcji kryterium
9.Analiza miejsca i przczyn braków wyłonionych w toku badan
Karta kontrolna:
GLK-górna linia kontrolna
GLO –gorna linia ostrzegania
Xc –linie centralne
DLO – dolna linia ostrzegawcza
DLK – dolna linia kontrolna
GLK
GLO
Xc
DLO
DLK
Pole tolerancji <-2;2>
WYKRES ROZRZUTU
Parmetr 1
Parametr 2
Zastowanie
-narzedzia sterowania jakoscia
-analizowanie zwiazku pomiedzy dwoma parametrami jednego produktu lub procesu
Arkusze kontrolne:
Pomoc w zbieraniu i porzadkowaniu informacji dotyczacyh konkretnego wyrobu lub procesu
Wykres matrycowyWykorzystywany do
-pracy słuzb marketingowych
-analizy rynku
-poszukiwaniach nisz rynkowych
-przy formułowaniu produktowej strategii rynkowej
Wykres warstwowyBadania okreslonej cechy poprzez porównanie
Wykres słupkowy zaleca stosowac się jako :
-wykresy popularno dydaktyczne
-wykresy danych okresowo powtarzalnych
-wykresy niepełnych danych szeregów czsowych
-wykresy przedstawiajace dynamike przebiegu zjawiska
-wykresy przedstawiajace bardzo krótki szereg danych gdy przedziały miedzy elementami sa rózne
Analiza wykresów słupkowych:
1.Modalna-wartosc wystepujaca najczesciej.Jest to punkt na skali pomiarowej któremu odpowiada pomiar wystepujacy najczesciej
2.Mediana-punkt powyzej którego wystepuje połowa wartosci obserwowanych i ponizej którego znajduje się druga połowa wartosci obserwacji.Watosc srodkowa-dzieli zbiór pomiarów na 2 czesci.
3.Średnia arytmetyczna= suma/liczba zjawisk.
Mediane liczymy gdy:
1.Rozkład jest bardzo skosny:obejmuej to przypadki gdy jeden lub wiecej skrajnych pomiarów znajduje się w 1 krancu rozkładu
2.Interesuje nas czy obserwacje przypadaja w dolnej lub górnej połowie rozkładu a nie interesuje ich oddalenie od punktu srodkowego
3.Dany jest niepełny rozkład
Podsumowanie:
Jakosc – kluczowy element strategii przedsiebiorstwa które pragnie osiagnac długoterminowy sukces rynkowy
Jakosc- spełnienie oczekiwanych dazen klienta
Jakosc- realizowana wewnatrz przedsiebiorstwa decyduje o jego powodzeniu zewnetrznym
Misja- długoterminowe cele i działania firmy zorientowane na odpowiedni typ konsumentów oraz ich potrzeby,których firma ma słuzyc
...