Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Jakosc to własciwosc ,rodzaj,gatunek,wartosc,zespoł cech stanowiącym o tym ze dany przedmiot jest tym przedmiotems nie innym

Jakosc rynkowa- stopien w jakim okreslony wyrób zaspokaja potrzeby okreslonego nabywcy

Jakosc zgodnosci- stopiem zgodnosci  wyrobu z modelem wzorcem lub odpowiednio ujetymi wymaganiami

Jakosc utozsamiana z gatunkiem- stopien w jakim klasa wyrobu ma potencjalna zgodnosc zapewnienia satysfakcji konsumentom wogole.

„Jakosc referencji”-stopien w jakim okreslony wyrób znajduje u konsumenta pierwszenstwo przed innym wyrobem w wyniku przeprowadzonych badan porównawczych

Jakosc techniczna-cecha lub zespol cech istotnych dla danego produktu

Jakosc to zbiorcza charakterystyka produktu i uslugi z uwzglednieniem marketingu,projektu,wykonania utrzymania,która powoduje ze dany produkt czy usluga spełnia wymagania konsumenta

Co to znaczy jakośc:

-dobroc,doskonałosc

-zdolnosc do zaspokojania potrzeb

-stopien spelnienia wymagan

-uzytkowosc

-zgodnosc z przeznaczeniem,wzorcem

-element kosztów w wytwarzania

-wartosc uzytkowa

-nowoczesnosc

Podstawowe aspekty jakosci:

-ekonomiczny

-satysfakcja klienta

-charakterystyki techniczne

Wg ISO:

Jakosc wyrobu jest stopniem w jakim spełnia on wymagania odbiorcy.W  wytwarzanych produktach jakosc jest kombinacja jakosci typu i jakosci wykonania

Jakosc typu (wzorcowa)wyraza poziom technicznego rozwiazania wyrbu.Jest odzwierciedleniem poziomu wiedzy wykorzystanej w sferze przygotowania produkcji i wykonania wyrobu.Jakosc typu jest często okreslona jako jakosc projektowa

Jakosc wykonania-stopien zgodnosci wartosci cech wyrobu gotowego z cechami okreslonymi w dokumentacji konstrukcyjnej technolog.

Najlepsza jakosc typu nie oznacza najlepszej jakosci wyrobu jeśli nie zapewniono odpowiedniego poziomu jakosci wykonania

Jakosc wzgledna- gdy wyroby lub usługi sa uszeregowane w zaleznosci od stopnia doskonałosci lub na podstawie porownywania.

„Poziom jakosci” lub miara jakosci gdy dokonywane sa oceny techniczne w znaczeniu liczbowym

Jakosc globalna- jako zgodnosc jakosci wykonania produktu z jakoscia wyznaczona w projekcie,który opracowano w oparciu o poznane wymagania konsumentów

Konsument

I.Potrzeby niefunkcjonalne

-image

-potrzeby estetyczne

II.Potrzeby funkcjonalne

a)cechy zwiazane z dyspozycyjnoscia

-niezawodnosc

-naprawialnosc

-gwarancja

b)cechy zwiazane z eksploatacja bezposrednia produktu

-komfort uzytkownika

-ekonomicznosc eksploatacyjna

-pelnienie funkcji uzytkowych

Obecnie podejscie do działan jakosci zalezy:

-swiadomosc polityczna

-swiadomosc menedzerów

-warunków prawnych,organizacyjnych

3  podejscia do działan jakosciowych:

-droga amerykanska

-droga japonska

-droga krajów socjalistycznych

Droga amerykanska

Praca bezusterkowa,metoda zero błędów,nowa kultura przedsiebiorstwa.Jakosc jako zgodnosc z wymaganiami.

Droga japonska

85% problemów z jakoscia wynika z bledów w zarzadzaniu-Edward Deming

Cylk Deminga:

Działac----planowac----wykonac-sprawdzic

Droga krajów socjalistycznych:

a)Gospodarka planowa

-rynek sprzedawcy

-produkt standardowy

-popyt ilosciowy

-ubogi serwis

-korzysci podstawowe

-niekompatybilnosc

-jakosc ustalona przez producenta

b)Gospodarka rynkowa

-rynek nabywcy

-produkt indywidualny

-popyt kształtowany przez jakosc

-pelny serwis

-korzysci dodatkowe

-kompatybilnosc

-jakosc kreowana przez konsumenta

-zła jakosc obciaza konsumenta

Trzy etapy w podejciu do problemu jakosci

I.kontrola i oddzielanie wyrobów o nieodpowiedniej jakosci od wyrobów dobrych

II.analiza przyczyn powstawania wyrobów

III.Zapewnienie jakosci

Strategia jakosci przedsiebiorstwa

Ustalenie pewnych zasad ,którymi kieruje się przedsiebiorstwo w kształtowaniu jakosci producentów i w decyzjach o rozwoju produktu

Na wybór strategii wpływaja

-czynniki zewnetrzne

-czynniki wewnetrzne

Czynniki zewnetrzne:

-Klient-jest ostatecznym sedzia w zakresie oceny jakosci wytwarzanych wyrobów

-Wolny rynek-organizacja produkcyjna bądź usługowa musi posiadac pełne rozeznanie o tym co się na rynku dzieje w zakresie podazy i popytu ,jakosci,cen

-Konkurencja-bez niej nie ma wolnego rynku.Pytania:kto jest naszym konkurentem?,co robi konkurencja,jaki ma obszar działania?

Czynniki wewnetrzne

-Jakosc techniki-sa to zasoby które warunkuja realizacje zobowiazan w stosunku do klienta.Sa podstawa do uzyskania stabilnej jakosci wyrobu

-Jakosc technologii organizacji-dotyczy technologi wytwarzania ,swiadczenia usług,metod kontroli i badan obiegu dokumentów oraz inforacji,a także struktury organizacyjnej firmy,metod zarzadzania oraz sterowania procesami projektowania i realizacji w tym zarzadzania jakoscia.

-Jakosc pracy-uwzglednia róznorodne aspekty człowieka w srodowisku pracy jak wykształcenie,poziom intelektualny pracowników,ich zdolnosci twórcze,innowacyjnosc,oraz gotowosc wspóldziałania,skłonnosc do uczestniczenia i wpolpracy w zespołach zadaniowych

Mysl twórcza-50 %

Oprogramowanie-40%

Urzadzenia- 10%

Suma 100%-sukces

Wyzsza jakosc:

-poprawa jakosci zewnetrznej

-poprawa jakosci wewnetrznej

Instrumenty zarzadzania jakoscia



-Zasady

-Metody          zarzadzanie jakoscia

-Narzedzia

Zasady zarzadzania jakoscia (ZZJ):

Przykłady:

-zasada zero błedów

-zasada ciagłej poprawy

-zasday Deminga

-zasady pracy zespołowej.

Metody zarzadzania jakoscia(MZJ):

-OFD

-FMEA

-DOE

Narzedzia zarzadzania jakoscia(NZJ):

-diagram Ishikawy

-diagram Petro-Lorenza

-diagram korelacji zmiennych

Według norm 9004 Narzedzia i techniki.

1.Formularz zbierania danych stosowanych do systematycznego zbierania danych ułatwia ustawienia w sposób logiczny.Procedura :

-ustalic cel zbierania danych

-okrelsic dane potrzebne do osiagniecia celów

-okreslic sposoby analizowania danych i przez kogo

-zaprojektowac formularz do zapisywania danych,zapewnic miejsce na zapisywane dane

-sprawdzic formularz

-dokonac poprawek

2.Wykres wspołzaleznosci

3.Działania porównawcze-porównywanie procesu z procesami firm uznawanych za wiodace w celu okreslenia sposobnosci do doskonalenia jakosci

4.Burza mózgów-stosuje się w celu okreslenia możliwych rozwiazan problemów oraz potencjalnych sposobnosci doskonalenia jakosci.Procedura(2 fazy):

-faza tworzenia-prowadzacy dokonuje przegladów wytycznych-lista pomysłów.Cel –wytworzenie najwiekszej liczby pomysłów

-faza wyjasniania-zespól przeglada liste pomysłów.Ocena pomysłów po zakonczeniu sesjii burzy mozgów.Wyznacza się prowadzacego ,okresla cel sesji,każdy uczestnik wyraza pojedyncza mysl,każdy uczestnik tworzy koncepcje

5.Wykres przyczynowo skutkowy

-analiza zwiazków przyczynowo skutkowych

-przedstawia zwiazki przyczynowo skutkowe

-ulatwia rozwiazanie problemów.

Procedura:

a)okreslenie skutku i kategorii możliwych przyczyn:

Wykres Ishikawy(rybia osc)



-człowiek

-materiał





-człowiek                       Wynik

-maszyna

-zarzadzanie



b)Przy budowaniu wykresu potrzebne:

duza wiedza specjalsityczna,otwartosc,odposiednie podejscie do problemu własciwe zrozumienie celu analizy ktorej procedura jest nastepujaca

Procedura:

Badanie—diagnoza—wybór terapii(celu)

Narzedzia zarzadzania jakoscia NZJ

1.Podaja proste i efektywne sposoby do bezposredniego wykorzystania w oddziaływaniu na jakosc w róznych fazach przemysłowego procesu realizacji

2.Metody mogą być stsowane samodzielnie lub w łaczeniu z innymi

Analiza przyczyn i skutków-zalety

1.Własciwe zorganizowanie procesów rozwiazywanie problemów

2.Odpowiednie wykorzystanie wiedzy o problemie.

3.Wykorzystanie własnych pomysłow o możliwych przyczynach problemu

4.Systematyczna praca nad rozwiazywanym problemem

5.Wykorzystanie w max stopniu specjalistycznej wiedzy innych ludzi

Okreslenie problemu

-Materiały 80%(braki jakosciowe 60%,terminy 10%,uszkodzone elementy 30%)

-urzadzenia 5%

-Ludzie 10%

-Metody 5%

-Pomiary 0%

Karta przebiegu

Zastosowanie do :

-opisu istniejacego procesu

-zaprojektowanie nowego procesu

Procedura(opisanie istniejacego procesu):

1.okreslenie poczatku i konca procesu

2.Obserwacja całego procesu od poczatku do konca

3.Okreslic faze w procesie(działania,decyzje,dane wejsciowe i wyjsciowe)

4.Zbudowac projekt karty przebiegu w celu prezentacji procesu

5.Dokonac przegladu projektu karty przebiegu z ludzmi

Wykres drzewa

Zastosowanie do ukazania zwiazków pomiedzy danym zagadnieniem a jego elementami składowymi

                           Zagadnienie









Główne kat       Główne kategorie                         

 

 

Elementy               Elementy

Składowe              składowe





 

Elementy                 Elementy

Podrzedne                podrzedne

Procedura:

1.określiuc zagadnienia

2.określić głowne kategorie

3.zbudowac wykres

Karta kontrolna:

1.do diagnozy-okreslic stabilnosc procesu

2.do sterowania-okreslic kiedy proces wymaga regulacji a kiedy należy zostawic go bez zmian

Histogram do:

-pokazania wykresu zmiennosci

-wizualnego przestawienia informacji o przebiegu procesu

-podejmowanie decyzji

Rodzaje:normalny,podwojny,ukosny

Wykres Pareto:

-do przedstawienia udziału kazdego składnika w całkowitym skutku według waznosci

-do uszeregowania sposobnosci doskonalenia

Zasada Pareto

Tylko kilka składników wpływa na wiekszosc skutków(20%  przyczyn decyduje o 80% skutków)



 

 

 

 



 

 



 

Metodyka wykrywania wad chronicznych

1.Wybór przedziału czasu w którym należy prowadzic badania

2.Zebranie danych o brakach

3.Obliczenie globalnej sumy braków i globalnej sumy kosztów braków

4.Obliczenie % udziału ilosciowego i kosztowego

5.Łaczenie czesci w grupy

6.Analiza otrzymanych wyników

7.Wyodrebnienie czesci i grup czesci o wadliwosci chronicznej

8.Optymalizacji funkcji kryterium

9.Analiza miejsca i przczyn braków wyłonionych w toku badan

Karta kontrolna:

GLK-górna linia kontrolna

GLO –gorna linia ostrzegania

Xc –linie centralne

DLO – dolna linia ostrzegawcza

DLK – dolna linia kontrolna



 

    GLK



     GLO



                                             Xc





     DLO

     DLK



 

Pole tolerancji <-2;2>

WYKRES ROZRZUTU





Parmetr 1



 



 

 

 

 

Parametr 2

 

Zastowanie

-narzedzia sterowania jakoscia

-analizowanie zwiazku pomiedzy dwoma parametrami jednego produktu lub procesu

Arkusze kontrolne:

Pomoc w zbieraniu i porzadkowaniu informacji dotyczacyh konkretnego wyrobu lub procesu

Wykres matrycowy

Wykorzystywany do

-pracy słuzb marketingowych

-analizy rynku

-poszukiwaniach nisz rynkowych

-przy formułowaniu produktowej strategii rynkowej

Wykres warstwowy

Badania okreslonej cechy poprzez                                           porównanie































































                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykres słupkowy zaleca stosowac się jako :

-wykresy popularno dydaktyczne

-wykresy danych okresowo powtarzalnych

-wykresy niepełnych danych szeregów czsowych

-wykresy przedstawiajace dynamike przebiegu zjawiska

-wykresy przedstawiajace bardzo krótki szereg danych gdy przedziały miedzy elementami sa rózne

Analiza wykresów słupkowych:

1.Modalna-wartosc wystepujaca najczesciej.Jest to punkt na skali pomiarowej któremu odpowiada pomiar wystepujacy najczesciej

2.Mediana-punkt powyzej którego wystepuje połowa wartosci obserwowanych i ponizej którego znajduje się druga połowa wartosci obserwacji.Watosc srodkowa-dzieli zbiór pomiarów na 2 czesci.

3.Średnia arytmetyczna= suma/liczba zjawisk.

Mediane liczymy gdy:

1.Rozkład jest bardzo skosny:obejmuej to przypadki gdy jeden lub wiecej skrajnych pomiarów znajduje się w 1 krancu rozkładu

2.Interesuje nas czy obserwacje przypadaja w dolnej lub górnej połowie rozkładu a nie interesuje ich oddalenie od punktu srodkowego

3.Dany jest niepełny rozkład

Podsumowanie:

Jakosc – kluczowy element strategii przedsiebiorstwa które pragnie osiagnac długoterminowy sukces rynkowy

Jakosc- spełnienie oczekiwanych dazen klienta

Jakosc- realizowana wewnatrz przedsiebiorstwa decyduje o jego powodzeniu zewnetrznym

Misja- długoterminowe cele i działania firmy zorientowane na odpowiedni typ konsumentów oraz ich potrzeby,których firma ma słuzyc

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed