Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

czasu.

Postać kinematycznego równania ruchu to zależność określająca wektor położenia ciała jako funkcję czasu: r=r(t)

W praktyce korzysta się jednak zwykle ze postaci kinematycznego równania ruchu. Jest ona (w trójwymiarowej przestrzeni) określona następującym układem:

Obie postaci kinematycznego równania ruchu łączy następujący związek:

sÄ… wektorami jednostkowymi skierowanymi zgodnie z osiami . Nazywa siÄ™ je

lub podczas swojego .

Droga jest sumą dróg przebytych przez ciało w niewielkich odcinkach czasowych, co wyrażają wzory:

W szczególnych przypadkach. Dla , prędkość jest stała, dlatego:

dla t0 = 0, wzór w postaci funkcji przebytej drogi od czasu:

Dla prędkość wyraża wzór v = v0 + at, dlatego:

gdzie:

s – droga  v - ciała (punktu)  t - ruchu  v0 - prędkość początkowa  a -   t0 - chwila początku ruchu t1 - chwila końca ruchu.  v(t) - funkcja prędkość ciała (punktu)

Droga nie oznacza odległości pomiędzy dwoma punktami wyznaczającymi początek i koniec ruchu; drogę liczy się po czyli po , po której porusza się ciało. Inaczej, jest to długość odcinka tej krzywej, wyznaczonego przez punkt początkowy i końcowy ruchu.

Jednostkami drogi są jednostki , w układzie jest to .

W pojazdach przebytą drogę mierzy licznik kilometrów.

łączący położenie początkowe z końcowym. Wektor ten nie podaje informacji o drodze.

Jeżeli punkt materialny porusza się od położenia A do położenia B jego przemieszczenie przedstawia prosta linia łącząca A i B. Kierunek przemieszczenia możemy określić rysując w pobliżu punktu B ostrze strzałki, co wskazuje że przemieszczenie rzeczywiście odbywało się od punktu A do B. Rzeczywista droga przebyta przez punkt materialny nie pokrywa się z wektorem przemieszczenia AB.

Wielkości, które zachowują się jak przemieszczenia nazywane są wektorami.

 

wyrażająca zmianę wektora położenia w jednostce .

skalarna wielkość oznaczająca przebytą drogę w jednostce czasu lub tylko wartość prędkości zwana przez niektórych .

Jednostka prędkości w to na .

 

to iloraz przemieszczenia i różnicy czasów w których miało ono miejsce, ogólnie wyrażone wzorem:

]

W wielu przypadkach prędkość rozumiana jest jako stosunek drogi do czasu jej przebycia. Tak jest rozumiana intuicyjnie, a także w wielu problemach fizycznych.

Przy czym droga jest rozumiana jako długość odcinka krzywej, po której porusza się ciało, wyznaczonego przez punkt początkowy i końcowy ruchu.

wyrażająca zmianę w .

Przyspieszenie definiuje się jako prędkości po czasie (jest to miara zmienności prędkości). Przyspieszenie jest wielkością , gdzie wartość tego wektora jest równa wartości pochodnej prędkości względem czasu w danej chwili. Jeśli przyspieszenie jest skierowane przeciwnie do kierunku prędkości ruchu, to jest czasem nazywane opóźnieniem.

Definicja Jeżeli mamy dany wektor określający i wektor określający prędkość tego punktu, to przyspieszenie tego punktu obliczamy w następujący sposób:

Jednostka przyspieszenia w układzie SI to na do kwadratu. Przyspieszenie średnie

Przyspieszenie chwilowe (czyli po prostu przyspieszenie)

układu. Przez równanie ruchu najczęściej rozumiemy Newtona, zapisaną w postaci . W ogólności równanie ruchu dla pojedynczej cząstki można zapisać jako:

czasu.

Postać kinematycznego równania ruchu to zależność określająca wektor położenia ciała jako funkcję czasu:

zmienia się. Zmiana prędkości może dotyczyć zarówno jej wartości jak i kierunku.

Ruch zmienny jest przeciwieństwem (dopełnieniem) ruchu jednostajnego prostoliniowego.

W zależności od charakteru zmiany prędkości wyróżnia się przypadki szczególne ruchów zmiennych:

lub opóźnionym (w tym drugim wartość przybiera wartości ujemne).

, w którym zmiana kierunku jest jednostajna.

Pozostałe przypadki ruchu zmiennego - ruch, w którym zmiana się zarówno kierunek jak i wartość prędkości, przykładem takiego ruchu może być .

(jako wielkość skalarna) jest stała. Dlatego wzór ten zachodzi też dla dowolnie długich odcinków czasowych:

Ze względu na tor, ruch jednostajny dzieli się na: ,

) jest równe:.

Przyspieszenie dośrodkowe w ruchu prostoliniowym jest równe zeru.

Gdzie: – prędkość (szybkość) jako wielkość skalarna.

Ruch jednostajny prostoliniowy - ruch ze stałą i w stałym kierunku, którego torem jest linia prosta, opisywany wzorami:

   gdzie: v - prędkość chwilowa - prędkość średnia (szybkość) -    s -   t - czas

Ponieważ w ruchu prostoliniowym kierunek ruchu nie zmienia się, to:

kierunek i zwrot wektora prędkości jest stały i zgodny z kierunkiem i zwrotem ruchu,

wartość - stała

jest równe zeru, ponieważ wektor jest stały

 

, w którym:

Jest to ogólny przypadek (a>0) i (a<0).

wyróżnianych przez . Oddziaływanie grawitacyjne jest zależne od posiadanej przez poszczególne i od odległości między nimi.

Oddziaływanie grawitacyjne jest dużo słabsze niż , czy albo w skalach odległości z którymi mamy do czynienia na co dzień. Jednak ciążenie jako jedyne może wpływać na ciała bardzo od siebie oddalone. Grawitacja jest oddziaływaniem, które sprawia, że obiekty astronomiczne tworzą się z rozrzedzonych obłoków gazu wypełniających Wszechświat. Ciążenie powoduje zapadanie się tych struktur i powstawanie , i . W codziennym życiu ciążenie objawia się nam w postaci . Jabłka oraz inne przedmioty spadają, bo działa na nie grawitacja. W skali ciążenie wyjaśnia, dlaczego krążą wokół , a dookoła . Grawitacja zawsze powoduje przyciąganie, a nigdy odpychanie. Grawitacja może utrzymać w równowadze tak burzliwe procesy jak w jądrze Słońca. W szczególnym przypadku ciążenie może spowodować zapadanie się gwiazd i powstawanie .

 

po o kształcie z prędkością o stałej wartości, tzn. . Ruch jednostajny po okręgu jest ruchem niejednostajnie przyspieszonym, tzn. kierunek i zwrot wektorów przyspieszenia i prędkości zmieniają się cały czas w trakcie ruchu, nie zmieniają się natomiast ich wartości.


Ruch jednostajny po okręgu może być także definiowany jako ze stałą

po

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed