Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Sejm, Senat, Władza wykonawcza, Prezydent  RP

Sejm składa się z 460posłów, a Senat ze 100senatorów. Wybory do Senatu są powszechne, bezpośrednie i tajne. Sejm i Senat są wybierane na 4letne kadencje. Kadencje Sejmu i Senatu rozpoczynają się z dniem zebrania się Sejmu na 1posiedzenie i trwają do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji. Wybory parlamentarne: wybory do Sejmu i Senatu zarządza Prezydent RP nie później niż na 90dni przed upływem 4lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu, wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30dni przed upływem 4lat od rozpoczęcia kadencji Sej i Sen. Wybory do Sejmu są 5przymiotnikowe: *powszechność oznacza, że wszyscy pełnoletni obywatele mają prawo wybierania i mogą być wybierani; *równość oznacza, że każdy wyborca ma tę samą liczbę głosów równą 1 i że każdy głos w każdym okręgu jest tak samo ważny; *bezpośredniość polega na tym, że wszyscy obywatele muszą osobiście dokonać wyboru posła;*tajność zapewnia wyborcy swobodę przy podejmowaniu decyzji i chroni jej wynik przed osobami trzecimi; *proporcjonalność dotyczy sposobu obliczania głosów i podziału mandatów parlamentarnych. Marszałek Sejmu kieruje pracą izby poselskiej, stoi na straży praw i godności, reprezentuje ją i przewodniczy jej obradom. Nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym, a ponadto kieruje pracami Prezydium Sejmu, Zwołuje Konwent Seniorów i przewodniczy jego obradom. Prezydium Sejmu składające się z Marszałka Sejmu i wicemarszałków wybranych spośród posłów, ustala plany pracy Sejmu, zwołuje jego posiedzenia, proponuje ich porządek dzienny, dokonuje wykładni regulaminu.Konwent Seniorów składa się z członków Prezydium Sejmu, przewodniczących klubów parlamentarnych i kół poselskich,  jego zadaniem jest zapewnienie współpracy klubów poselskich w sprawach związanych z działalnością oraz tokiem prac sejmowych poprzez opiniowanie projektów planów pracy Sejmu. Komisje Sejmowe są roboczymi organami Sejmu, które rozpatrują projekty ustaw i przygotowują opinie na posiedzenia plenarne, kontrolują także wykonanie ustaw i uchwał przez organy państwowe i samorządy.Sprawną organizację pracy Sejmu i jego organów zapewnia Kancelaria Sejmu oraz wybierani z grona parlamentarzystów sekretarze Sejmu, prowadzący między innymi listę mówców. Kompetencje i praca Sejmu RP, funkcje: *ustrojodawcza, umożliwiająca parlamentowi ustalanie lub zmianę ustroju państwa i dokonywanie zmian w obowiązującej konstytucji; *ustawodawcza, która polega na inicjowaniu oraz obowiązku stanowienia ustaw jako powszechnie obowiązujących aktów prawnych; *kreacyjnej, pozwalającej Sejmowi na mocy konstytucji tworzyć organy państwowe lub uczestniczyć w procesie ich powoływania, Sejm bierze udział w powoływaniu i odwoływaniu Rady Ministrów; *kontrolnej która odnosi się głównie do kontroli praz Rady Ministrów i administracji rządowej a polega na wyrażaniu wotum nieufności wobec rządu lub poszczególnych jego członków, udzielaniu absolutorium wobec rządu (uznanie działalności finansowej organu wykonawczego za prawidłową na podstawie złożonego sprawozdania). Marszałek Senatu zwołuje posiedzenia i przewodniczy obradom, reprezentuje Senat oraz stoi na straży jego praw i godności. Przewodniczy on i kieruje pracami Prezydium Senatu, zwołuje i przewodniczy obradom Konwentu Seniorów, a także nadzoruje prace komisji senackich. Prezydium Senatu składające się z Marszałka Senatu i wicemarszałków wybranych spośród senatorów, ustala plan pracy Senatu, nadzoruje terminowość jego prac. Konwent Seniorów składa się z Marszałka Senatu, wicemarszałków i działających w Senacie przedstawicieli klubów parlamentarnych. Jego zadaniem jest zapewnienie współpracy klubów parlamentarnych w sprawach związanych z działalnością oraz tokiem prac senackich.Komisje senackie dzielą się na stałe i nadzwyczajne. Ich podstawowe zadanie to rozpatrywanie ustaw uchwalonych przez Sejm i przedstawienie Senatowi stanowiska wobec nich oraz ustosunkowanie się do prawidłowości i wprowadzania ich w życie. Kompetencje i praca Senatu RP,funkcje: *ustrojodawcza, umożliwiająca Senatowi wpływ na ustalanie lub zmianę ustroju państwa i dokonywanie zmian w obowiązującej konstytucji; *ustawodawcza, która polega na inicjowaniu oraz opiniowaniu ustaw uchwalonych przez Sejm; *kreacyjnej, pozwalającej Senatowi na mocy konstytucji uczestniczyć w powoływaniu takich organów państwa jak: Rzecznik Praw Obywatelskich, Prezes Najwyższej Izby Kontroli. Status posła i senatora: obejmuje ich immunitet parlamentarny, mają obowiązek czynnego udziału w posiedzeniach plenarnych parlamentu i pracach wybranych komisji, utrzymywania kontaktu z wyborcami. Kluby i koła poselskie tworzone są na zasadzie przynależności politycznej posłów. Posłowie i senatorowie należący do tej samej partii polit łączą się w kluby parlamentarne. Zgromadzenie Narodowe jest zwoływane, gdy zachodzi potrzeba wypełnienia jednej z konstytucyjnych kompetencji, do których należą: *przyjmowanie ślubowania od nowo wybranego Prezydenta RP, wysłuchiwanie orędzie Prezydenta RP.Władza wykonawcza: Rada Ministrów prowadzi politykę wew i zagr RP. Do RM należą sprawy polityki państwa niezastrzeżone dla innych organów państwowych i samorządu terytorialnego. Zadania Rady M:-zapewnienie wykonania ustaw, -wydawanie rozporządzeń, ochrona interesów Skarbu Państwa. Prezes RM: -reprezentuje Radę, -kieruje pracami Rady, -wydaje rozporządzenia. Prezydent RP:*kompetencje wobec parlamentu:-zarządzanie wyborów parlamentarnych, -prawo do weta ustawodawczego, -zwoływanie pierwszego powiedzenia Sejmu i Senatu, *wobec Rady M:-uczestnictwo w powoływaniu rządu, -możliwość współkształtowania składu rządu, -przewodnictwo w obradach Rady Gabinetowej;*wobec w.sądowniczej: -powoływanie sędziów na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, -nominowanie Prezesa i Wicepr Tybunału Konst; *w zakresie bezp i obronności państwa: -w czasie wojny mianuje Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, -zarządza częściową i powszechną mobilizacją, *w zakr polity zagr:-mianuje, powołuje i odwołuje akredytowanych przedst. Dyplomatycznych na terytorium innych państw, -przyjmuje listy uwierzytelniające od przedst. Dyplomat innych państw.Kontrasygnata- jest wymogiem złożenia przez Prezesa Rady Ministrów podpisu pod aktem, który wcześniej podpisany został przez prezydentaPrerogatywy to akty,które nie podlegają obowiązkowi kontrasygnaty. Stworzone są one w celu wyłączenia pewneo zakresu działań prezydenta spod współdziałania z Radą Ministrów, nie są również objęte z tego tytułu kontrolą parlamentarną.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed