Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Dydaktyzm literatury oświecenia

Dydaktyzm literatury oÅ›wiecenia.Co wyjÄ…tkowego przynosi literatura oÅ›wiecenia czÅ‚owiekowi XX wieku? OÅ›wiecenie to epoka parenetyczna, czyli wskazujÄ…ca na to, że jej celem byÅ‚ dydaktyzm—pouczenie. Czy jednak nauki zawarte w tych utworach sÄ… uniwersalne i czy można siÄ™ nimi posÅ‚użyć w czasach nam współczesnych? CaÅ‚a epoka literacka przeÅ‚omu XVII i XIX wieku postawiÅ‚a sobie za najważniejszy cel uczyć, bawić i wzruszać. Dlatego wiÄ™kszość utworów z tamtych czasów tak wiele przedstawia problemów, które ukazujÄ… jak żyć nie tylko wtedy, ale także i dzisiaj. Nie sÄ… one jednak oparte na schematach i dlatego nauka z nich czerpana byÅ‚a szybciej przyjmowana przez ludzi. Czego wiÄ™c możemy siÄ™ nauczyć z dzieÅ‚ epoki oÅ›wiecenia?Bajka to krótki utwór literacki, który byÅ‚ bardzo czÄ™sto stosowany w dobie oÅ›wiecenia. Polskim autorem, którego bajki przetrwaÅ‚y próbÄ™ czasu jest z pewnoÅ›ciÄ… książę poetów polskich—Ignacy Krasicki. NapisaÅ‚ on wiele utworów literackich, ale bajki sÄ… jednymi z bardziej znanych. NapisaÅ‚ on okoÅ‚o 170 bajek, w których poruszaÅ‚ problemy ówczesnej Polski. Jednym z takich utworów byÅ‚ z pewnoÅ›ciÄ… utwór pt. "Szczur i kot". Ta krótka bajka uczy nas—ludzi XX wieku tak wiele. Jej nauka jest nadal aktualna. Ukazuje, że przechwaÅ‚ki mogÄ… nam zaszkodzić. Przedstawione w niej dwie strony, które już z samej natury sÄ… do siebie źle nastawione, kontrastujÄ… i uwidaczniajÄ… nam problem zawarty w morale. DziÄ™ki temu zjawisku czytelnik w prosty i logiczny sposób może zrozumieć problem przechwaÅ‚ek i dumy. KolejnÄ… bajkÄ… jest "Ptaszek w klatce", która uczy nas, że nikt nie bÄ™dzie żaÅ‚owaÅ‚ tego, czego nie zna i nie doÅ›wiadczyÅ‚. Jednak utwór ten odnosi siÄ™ także do sytuacji politycznej w Polsce XVIII wieku. Ukazany jest tam problem wolnoÅ›ci i bogactw. Autor przedstawia bezsensowność cieszenia siÄ™ z dóbr materialnych w niewoli, ponieważ nic one nie przynoszÄ…, a chwali niewygodÄ™ na wolnoÅ›ci jako dobro ważniejsze od czegokolwiek. Krasicki napisaÅ‚ także bajkÄ™ pod tytuÅ‚em: “Dewotka". OpisaÅ‚ tam Å›lepÄ… i zÅ‚Ä… wiarÄ™. Pani udaje, że wierzy w Boga, a w czasie modlitwy i mówieniu o przebaczeniu bije swojÄ… pokojówkÄ™ za drobny wystÄ™pek. Przez tak dobitny kontrast sÅ‚owa mówionego, a czynienie Krasicki ukazuje zakÅ‚amanie ludzkie i chce doprowadzić do Å›miechu ludzi na swój temat. Ponieważ czym siÄ™ różni kÅ‚amstwo w sprawie wiary od pieniÄ™dzy. Niczym. Czy wiÄ™c nie jest to nauka uniwersalna, która bÄ™dzie tak dÅ‚ugo aktualna, jak dÅ‚ugo na Å›wiecie ludzie bÄ™dÄ… kÅ‚amać. Bajki jako utwory oÅ›wiecenia sÄ… dzieÅ‚ami dydaktycznymi. Dzisiejszy czytelnik, czyli czÅ‚owiek przeÅ‚omu tysiÄ…cleci, także może siÄ™ z nich czegoÅ› nauczyć. Nasz narodowy bajkopisarz—Krasicki—uczy nas w nich rozsÄ…dku, umiaru i ukazuje nam wady, których sami nie dostrzeglibyÅ›my pewnoÅ›ciÄ…. Dlatego utwory te, w których brak jest pouczeÅ„ byÅ‚y tak cenione i lubiane, a ich pamięć przetrwaÅ‚a próbÄ™ czasu.Kolejnym gatunkiem, który bardzo czÄ™sto stosowano w dobie reform i Konstytucji 3 maja byÅ‚a satyra. Również i on przetrwaÅ‚ w naszej pamiÄ™ci z tamtych czasów w dzieÅ‚ach Ignacego Krasickiego. NapisaÅ‚ on wtedy dwa dość gÅ‚oÅ›ne i kontrowersyjne utwory: “Do króla" i “PijaÅ„stwo". W pierwszym opisaÅ‚ niezadowolenie szlachty z króla. Nie pisaÅ‚ jednak w swoim imieniu i nigdzie nie wskazaÅ‚ bezpoÅ›rednio do którego z królów elekcyjnych pisze. Postawione tam zarzuty byÅ‚y abstrakcyjne i polegaÅ‚y na sprzężeniu zwrotnym. Szlachcicowi nie podoba siÄ™ wiek i sposób wyboru króla, który wynikaÅ‚ z tego, że szlachcic, czyli oskarżyciel, miaÅ‚ za dużo praw i ustanowiÅ‚ elkcjÄ™. Obwinia go o zÅ‚Ä… politykÄ™ kulturalnÄ…, poniewż wiÄ™cej wydaje na malarstw i spotkania czwartkowe niż na bankiety dla szlachty. KoÅ„czy on swojÄ… wypowiedź sÅ‚owami:“Å»eÅ› dobry, gorszysz wszystkich, jak o tobiÄ™ sÅ‚yszÄ™,i ja siÄ™ z ciebie gorszÄ™ i satyry piszÄ™;bÄ…dź zÅ‚ym, a zaraz kÅ‚adÄ…c cnoty twe na szalÄ™,za to, żeÅ› siÄ™ poprawiÅ‚, i ja ciÄ™ pochwalÄ™."CaÅ‚y utwór jest przepeÅ‚niony Å›rodkami stylistycznym, które powodujÄ… ostatecznie, że zarzuty postawione królowi zmieniajÄ… swojego adresata i kierujÄ… siÄ™ w stronÄ™ zacofanej i źle wyksztaÅ‚conej szlachcie. Tak wÅ‚aÅ›nie Krasicki uczy nas obiektywnego spojrzenia na swój temat, a dopiero późniejszej krytyki innych, aby przypadkiem zarzuty skierowane do kogoÅ› nie wróciÅ‚y do adresata jak bumerang, a nasze przekonania ne ukazaÅ‚y naszej niewiedzy i tupetu. Satyra “PijaÅ„stwo" jest także utworem bardzo nasycony Å›rodkami dydaktycznymi. W utworze tym sam pijak przedstawia problemy picia alkoholu. CzÅ‚owiek ten ukazuje powody, dla których można siÄ™gnąć po kieliszki i sposoby ich wynajdowania. Przedstawia również powód poprawin i leczniczego dziaÅ‚ania wina. Wszystkie te powody sÄ… abstakcyjne i naciÄ…gane, a ich skutkiem jest zawsze to samo, czyli stan wskazujÄ…cy na spożycie napoju wyskokowego w nadmiernych iloÅ›ciach. W ten sposób oÅ›mieszajÄ…c pijaka, przez siebie samego, powodowaÅ‚o, że czÅ‚owiek, który sam popeÅ‚niaÅ‚ takie bÅ‚Ä™d Å›miaÅ‚ siÄ™ czytajÄ…c ten utwór sam z siebie i gdy byÅ‚ trochÄ™ mondrzejszy, to miaÅ‚ szansÄ™ na poprawienie swojego stosunku do alkoholu.Satyra jako utwór oÅ›mieszajÄ…cy ludzkie zachowania i cechy w dobie rozkwitu sztuki Polskiej miaÅ‚ charakter humorystyczny, ale z pewnoÅ›ciÄ… także i dydaktyczn. Uczymu siÄ™ z nich bardzo szybko i na dość dÅ‚ugi czas spraw, których zwykÅ‚a nauka może spowodować skutek odwrotny. Na przykÅ‚ad zakaz picia i kupowania alkoholu powodowaÅ‚, że ludzie sami produkowali napoje wyskokowe, które powodujÄ… szybsze uzależnienie. Dlatego tak cenne sÄ… utwory ksiÄ™cia poskich poetów. Uczymy siÄ™ tam, że picie alkoholu nie jest czymÅ› dobrym, oraz, że lepiej najpierw być samemu dobrym w danej dziedzinie, zanim oskarży siÄ™ o to kogoÅ› mÄ…drzejszego od siebie. UkazywaÅ‚ także persyfraż, który byÅ‚ czÄ™stym nastÄ™pstwem takiego oskarżenia i polegaÅ‚, że oskarżyciel byÅ‚zarazem oskarżany, a docelowy adresat roszceÅ„ nie miaÅ‚ na to wpÅ‚ywu.Krasicki jako poeta okresu oÅ›weceniabyÅ‚ bardzo wszechstronny. Znamy doskonale jeszcze jeden z jego utworów, a mianowicie: “Monachomachia". Jest to epos heroikomiczny, czyli poÅ‚Ä…czenie eposu, czyli utworu poruszajÄ…cego poważne sprawy w poważny sposób, z satyrÄ…, a może nawet utworem sielankowym, którego problemy sÄ… bÅ‚ahe. DzieÅ‚o to opisuje bezsens i paradoks walki. Dwa zakony żebrzÄ…ce pokłóciÅ‚y siÄ™ o zasoby w swojej spiżarni i zamiast rozmowÄ… przechozÄ… odrazu do oskarżeÅ„ i bójki. Utwór ten przedstawia zacofanie zakonników, którzy nie wiedzÄ… nawet gdzie w ich gmachu jest bibloteka, a książki traktujÄ… jako broÅ„ do walki w rÄ™cz. Dopiero alkohol i wizja wspólnej zabawy zakrapianej napojami wysoko procentowymi skÅ‚ania ich do rozejmu. DzieÅ‚o to napewno ukazuje to, że nie każdy powód jest dobry do wszczynania wojny i można uznać go za ponadczasowy i stosować wszÄ™dzie i zawsz, bo przecież czy na Å›wiecie nie ma caÅ‚y czas tysiÄ™cy, a może nawet i miliony wojen w danej sytuacji. WalczÄ… konkurencyjne firmy, ludzie i w koÅ„cu także i kraje. Dlatego mimo, że w tym przypadku wojna miaÅ‚a powód bÅ‚ahy może skÅ‚oni innych, że powód dla jego wojny jest także naciÄ…gany i bezpodstawny. Dlatego wojna mnichów jest tak dla ludzi XX wieku istotna i ważna, że może spowodowaćzmniejszenie liczby wojen choćby wÅ›ród ludzi i da im do myÅ›leni nad wÅ‚asnym postÄ™powaniem.Okres oÅ›wiecenia to z pewnoÅ›ciÄ… literatura, która uczy, bawi i wzrusza. Ukazuje nam w różny, nieszablonowy sposób jak powinniÅ›my żyć, a co jest negatywne w naszym dziaÅ‚aniu. Krasicki jako przedstawiciel tej epoki i jej zwolennik uczyÅ‚ ludzi ówczesnych czasów, a zarazem i nas o zÅ‚ych nawykach, paradoksie walki, celu życia i sposobie walki ze zÅ‚ymi nawykami, pokazuje również negatywne cechy, które sÄ… trudne do przekreÅ›lenia i poprawienia. Nie moralizuje. Wie, że każdy popeÅ‚nia bÅ‚Ä™dy, a wytykanie innych mogÅ‚oby spowodować efekt caÅ‚kowicie odwrotny do zaÅ‚ożonego. Dlatego jego nauka ogranicza siÄ™ do ukazania wad i możliwoÅ›ci lepszego życia, co osobom rozumnym wystarcza do próby zmienienia czegoÅ› w swoim życiu. Dlatego wÅ‚aÅ›nie epoka oÅ›wiecenia, to okres powstawania dzieÅ‚ parenetycznych, uniwersalnych również dla nas—ludzi XX wieku.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed