Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Charakterystyka oświecenia.
OÅ›wiecenie pierwszÄ… epokÄ… w nowożytnych dziejach formacjÄ… kulturowÄ… caÅ‚kowicie Å›wiadomÄ… swego istnienia. ÓwczeÅ›ni mówili : "wieku rozumu" (w Anglii), "wieku filozofów" (we Francji) czy wieku "oÅ›wieconym".PrzywiÄ…zywaÅ‚ on szczególnÄ… wagÄ™ do siÅ‚y rozumu jako Å›wiatÅ‚a rozjaÅ›niajÄ…cego drogi poznania czÅ‚owieka i Å›wiata. Å»ycie spoÅ‚eczne i kulturalne nacechowane byÅ‚o krytycyzmem wobec istniejÄ…cej rzeczywistoÅ›ci i pragnieniem wyzwolenia czÅ‚owieka z wiÄ™zów feudalnych, krÄ™pujÄ…cych jego myÅ›li, hamujÄ…cych rozwój postÄ™pu, nauki i oÅ›wiaty. Okres oÅ›wiecenia w Polsce można podzielić na trzy fazy: - wczesnÄ… - od lat 40. XVII w. do roku 1764; - dojrzaÅ‚Ä… (czasami stanisÅ‚awowskimi) - lata 1764-1795; - schyÅ‚kowÄ… (oÅ›wieceniem postanisÅ‚awowskim) - lata 1795-1822. Klasycyzm - wyznaczaÅ‚ poezji cele utylitarne, stawiaÅ‚ przed niÄ… zadania dydaktyczno-moralizatorskie, wyrastajÄ…ce z przekonania o ogromnej roli sÅ‚owa jako narzÄ™dzia oddziaÅ‚ywania na spoÅ‚eczeÅ„stwo. Sentymentalizm - traktowaÅ‚ literaturÄ™ jako sposób pokazania wewnÄ™trznego życia czÅ‚owieka oraz ksztaÅ‚towania autentycznych, odrzucajÄ…cych pozory, wiÄ™zi miÄ™dzyludzkich, co również prowadziÅ‚o do moralizatorstwa; głównym ideologiem sentymentalizmu byÅ‚ francuski pisarz Jan Jakub Rousseau; termin sentymentalizm upowszechniÅ‚ siÄ™ dziÄ™ki powieÅ›ci angielskiego pisarza Lawrence'a Sterne'a "Powieść sentymentalna"; nawiÄ…zujÄ…c do wielu nurtów myÅ›li filozoficznej (m.in. empiryzmu i sensualizmu), sentymentalizm kÅ‚adÅ‚ nacisk na analizÄ™ jednostkowej sytuacji czÅ‚owieka, na tkwiÄ…ce w nim wewnÄ™trzne sprzecznoÅ›ci; analizowaÅ‚ też sytuacjÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, podkreÅ›lajÄ…c negatywnÄ… rolÄ™ sztucznie tworzonych barier i przedziałów stanowych. Rokoko - styl charakterystyczny dla wytwornej i subtelnej (rozrywkowej) twórczoÅ›ci - dla pewnego typu komedii, oper i drobnych wierszy; istotÄ… jego byÅ‚o rozumienie piÄ™kna jako wartoÅ›ci podstawowej, dajÄ…cej przyjemność obcowania z wytworami sztuki. Gatunki literackie oÅ›wiecenia: bajka - wierszowana alegoryczna opowieść o zwierzÄ™tach lub ludziach, niekiedy o roÅ›linach czy przedmiotach, która sÅ‚uży do wypowiedzenia pewnej nauki moralnej o charakterze ogólnym i powszechnym, dotyczÄ…cej stosunków miÄ™dzy ludźmi; prawda ta wypowiadana jest bezpoÅ›rednio, zwykle jako pointa na koÅ„cu utworu, niekiedy już na poczÄ…tku, bÄ…dź też jest tylko sugerowana czytelnikowi; postacie dziaÅ‚ajÄ…ce wyposażone sÄ… w pewne cechy jednoznaczne i niezmienne (wilk-drapieżnik, lis-zdrajca); bajkÄ™ charakteryzuje na ogół dyscyplina jÄ™zykowa i dążenie do Å‚atwego nawiÄ…zania kontaktu z odbiorcÄ…, co może siÄ™ wyrażać potocznoÅ›ciÄ… jÄ™zyka i stylem gawÄ™dziarskim. PodziaÅ‚ bajek: narracyjna (np. La Fontaine, Francja XVII w.), stanowiÄ…ca jakby zwiÄ™zÅ‚Ä… nowelÄ™ o nieskomplikowanej akcji i z niewieloma postaciami oraz bajka epigramatyczna, przeważnie czterowersowa, rysujÄ…ca pewnÄ… elementarnÄ… sytuacjÄ™, a na jej tle paralelizm lub kontrast postaw. W okresie oÅ›wiecenia bajka staÅ‚a siÄ™ jednym z głównych gatunków, sÅ‚użyÅ‚a dydaktyce i moralizatorstwu; satyra - utwór o celu dydaktycznym, wytykajÄ…cy i oÅ›mieszajÄ…cy wady i wystÄ™pki zarówno natury ludzkiej, jak i życia zbiorowego - obyczajowego, spoÅ‚ecznego, politycznego; istotÄ… satyry jest krytyka, posÅ‚uguje siÄ™ wiÄ™c ona czÄ™sto deformacjÄ…, groteskÄ…, wyostrzeniem atakowanych cech; w Polsce satyra rozwinęła siÄ™ zwÅ‚aszcza w okresie oÅ›wiecenia (Krasicki, Naruszewicz), przy czym staÅ‚a siÄ™ Å›rodkiem konkretnej krytyki spoÅ‚eczno-obyczajowej; poemat heroikomiczny - utwór epicki, stanowiÄ…cy parodiÄ™ eposu bohaterskiego; styl wysoki, zachowywany zgodnie z konwencjÄ… dla eposu, stosuje siÄ™ w poemacie heroikomicznym do opowiadania na tematy bÅ‚ahe i codzienne; cel poematu heroikomicznego jest satyryczno-dydaktyczny lub żartobliwo-rozrywkowy, cechuje go również dygresyjność tonu; liczne sentencje; wystÄ™puje oktawa, czyli strofa oÅ›miowersowa o rozkÅ‚adzie rymów: abababcc, gdzie ababab to sytuacja dramatyczna, natomiast cc to czÄ™sto sentencja ("zÅ‚ota myÅ›l"); komedia - gatunek dramatyczny o treÅ›ci pogodnej, akcji obfitujÄ…cej w wydarzenia, oraz majÄ…cej pomyÅ›lne dla bohaterów zakoÅ„czenie, z elementami komizmu, niekiedy także karykatury, satyry, groteski, majÄ…cy na celu wywoÅ‚anie Å›miechu widza; sielanka - gatunek poetycki, wywodzÄ…cy siÄ™ z antycznej Grecji (idylla Teokryta III w. p.n.e.), obejmujÄ…cy utwory utrzymane w pogodnym tonie, opowiadajÄ…ce o życiu pasterzy lub wieÅ›niaków. W starożytnym Rzymie rozwinÄ…Å‚ ten gatunek Wergiliusz; powieść - jeden z głównych gatunków nowożytnej prozy epickiej, cechujÄ…cy siÄ™ na ogół wiÄ™kszym rozmachem, obszerniejszym ukÅ‚adem wÄ…tków i postaci, a także zdarzeniowym charakterem Å›wiata przedstawionego; ukazane w powieÅ›ci postacie i zdarzenia sÄ… przeważnie fikcyjne, zarazem jednak wyraźnie zindywidualizowane, ukonkretnione, wyposażone w bogactwo szczegółów; naczelnÄ… kategoriÄ… opisu jest kategoria narratora; esej - (franc. essai=próba) wypowiedź o tematyce literackiej publicystycznej lub filozoficznej, wyróżniajÄ…ca siÄ™ swobodnym, osobistym tonem oraz dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o formÄ™; od rozprawy (wypowiedzi naukowej lub filozoficznej prezentujÄ…cej wyczerpujÄ…co materiaÅ‚ dowodowy) esej różni siÄ™ wiÄ™kszÄ… elastycznoÅ›ciÄ… formy, siÄ™ganiem po Å›rodki literackie (np. metaforÄ™, obraz, luźnÄ… kompozycjÄ™, tok skojarzeniowy) oraz tym, że nie dąży do peÅ‚nej syntezy, lecz wyraża refleksje autora; stwarza iluzjÄ™ szczeroÅ›ci; felieton - (franc. feuilleton=zeszycik, powieść w odcinku) gatunek publicystyczny, podejmujÄ…cy na ogół aktualnÄ… problematykÄ™ w sposób swobodny, impresyjny, posÅ‚ugujÄ…cy siÄ™ metaforÄ… i skojarzeniem, niekiedy fikcjÄ… literackÄ…; felieton ma na celu budzenie zaciekawienia, nawiÄ…zanie bezpoÅ›redniego kontaktu z czytelnikiem; atrakcyjna forma Å‚Ä…czy siÄ™ z lekkoÅ›ciÄ… tonu i czÄ™sto żartobliwym lub satyrycznym charakterem; aktualny temat jest traktowany w felietonie w sposób dygresyjny, zróżnicowany stylistycznie, subiektywny, a uogólnienia majÄ… charakter raczej hipotetyczny; poemat heroiczny - pokazywaÅ‚ wzorcowe postacie na tle doniosÅ‚ych wydarzeÅ„ historycznych; "Jagiellonida" Tomaszewskiego; poemat opisowy - utwór dydaktyczno-filozoficzny, którego treÅ›ciÄ… jest przedstawienie jakiegoÅ› fragmentu rzeczywistoÅ›ci jako podstawy do szerszych uogólnieÅ„; opis podporzÄ…dkowany jest wizji ogólnej, okreÅ›lonej koncepcji natury, Å›wiata; w okresie oÅ›wiecenia poemat opisowy wyrażaÅ‚ pochwaÅ‚Ä™ czÅ‚owieka jako twórcy przyrody; komedia dell'arte - literatura plebejska; oda - utwór poetycki, który charakteryzuje wzniosÅ‚ość tematu i stylu, sÅ‚awiÄ…cy osobÄ™, ideÄ™, wydarzenie; gatunek wyksztaÅ‚cony w starożytnoÅ›ci; wg poetyki klasycystycznej oda miaÅ‚a Å‚Ä…czyć elementy retoryczne i liryczne; miaÅ‚o siÄ™ w niej wyrażać uniesienie; dopuszczalna wiÄ™c byÅ‚a pewna swoboda kompozycyjna; w okresie oÅ›wiecenia oda sÅ‚użyÅ‚a do wyrażania tematyki okolicznoÅ›ciowej oraz filozoficzno-moralnej. Kierunki filozoficzne w XVIII w.: empiryzm - (empiria-doÅ›wiadczenie); prekursorem byÅ‚ angielski filozof Francis Bacon (czyt. bejkn); kÅ‚adÅ‚ nacisk na rolÄ™ doÅ›wiadczenia w procesie poznawania Å›wiata, odrzucajÄ…c to wszystko, czego nie da siÄ™ potwierdzić praktycznie; racjonalizm - twórcÄ… byÅ‚ Kartezjusz ("Rozprawa o metodzie"); przywiÄ…zywaÅ‚ on szczególnÄ… wagÄ™ do roli rozumu w poznawaniu prawdy, byÅ‚ zwolennikiem systematycznego, rozumowego Å‚adu w dochodzeniu do prawdy, odrzucaÅ‚ wszelkie uprzedzenia i przesÄ…dy; przedstawicielami tego kierunku byli Wolter oraz Denis Diderot; deizm - owoc racjonalizmu przeciwstawiajÄ…cego siÄ™ wiedzy objawionej i dogmatom wiary; deiÅ›ci uznawali istnienie Boga jako stwórcy Å›wiata, uznawali też wagÄ™ nakazów moralnych pÅ‚ynÄ…cych z religii, odrzucali objawienie i wyznaniowe formy wiary; deistami byli Diderot oraz Wolter, obaj walczÄ…cy z fanatyzmem religijnym; ateizm - (lub materializm) poglÄ…d odrzucajÄ…cy istnienie Boga; pojawiÅ‚ siÄ™ w pismach francuskiego filozofa przyrody Paula Holbacha; irracjonalizm - poglÄ…d filozoficzny, gÅ‚oszÄ…cy, że rzeczywistość jest niedostÄ™pna poznaniu rozumowemu i odwoÅ‚ujÄ…cy siÄ™ do przekonaÅ„ wyprowadzonych z intuicji, wiary, instynktu i tradycji; wyksztaÅ‚ciÅ‚ siÄ™ pod koniec epoki oÅ›wiecenia; sensualizm - źródÅ‚em wiedzy sÄ… wrażenia zmysÅ‚owe; twórcÄ… byÅ‚ John Locke (lok); twierdziÅ‚, że czÅ‚owiek rodzi siÄ™ jako "czysta karta" (tabula rasa), czyli że nie ma doÅ›wiadczeÅ„, wrodzonych idei czy zasad i ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ one dopiero w ciÄ…gu życia. PostawÄ™ ludzi oÅ›wieceniowych znamionowaÅ‚y: utylitaryzm (najwyższy cel postÄ™powania to pożytek jednostki i spoÅ‚eczeÅ„stwa), humanitaryzm, optymizm, krytycyzm.Â