Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

"Modny kawaler i modna dama, zacofany sarmata i światły obywatel- główne modele postaw Polaków w drugiej połowie XVIII wieku. Omów ten problem o

Epoka oÅ›wiecenia w Polsce przypada na lata 1740-1822. ByÅ‚ to trudny czas dla kultury i oÅ›wiaty. Przez zÅ‚Ä… politykÄ™ upada Uniwersytet Krakowski. Bogaci gromadzÄ… książki dla siebie. Szlachta staje siÄ™ coraz bardziej zacofana i zamkniÄ™ta na wszelkie zmiany w kraju. StajÄ… siÄ™ ludźmi o przekonaniach zachowawczych, bezkrytyczni zwolennicy tradycji i tego, co stare, dawne, sarmaci sÄ… przeciwni jakimkolwiek zmianom.Lecz wÅ›ród Polaków znaleźli siÄ™ ludzie, którzy chciaÅ‚y ratować oÅ›wiatÄ™ w kraju. Odnowili życie literackie. Jeden z filozofów okreÅ›liÅ‚ oÅ›wiecenie jako "wyjÅ›cie czÅ‚owieka z niepeÅ‚noletnoÅ›ci, w którÄ… popadÅ‚ z wÅ‚asnej winy", przy czym niepeÅ‚noletność rozumiaÅ‚ jako "niezdolność czÅ‚owieka do posÅ‚ugiwania siÄ™ wÅ‚asnym rozumem". Jedno z haseÅ‚ oÅ›wiecenia brzmi: "miej odwagÄ™ posÅ‚ugiwać siÄ™ wÅ‚asnym rozumem". Rozum uznany jako najbardziej istotny i twórczy element każdego czÅ‚owieka.Ci ludzie gÅ‚osili potrzebÄ™ szerzenia oÅ›wiaty i wpajania w spoÅ‚eczeÅ„stwo przekonania o koniecznoÅ›ci powszechnej edukacji. Tak, wiÄ™c zadanie wychowania Å›wiatÅ‚ego, rozumnego obywatela przyjęła na siebie literatura, a nauczycielami stali siÄ™ pisarze i poeci. Do nich należą m.in. Ignacy Krasicki, Adam Naruszewicz oraz Julian Ursyn Niemcewicz. AntykonserwatyÅ›ci i zwolennicy reform. W swoich utworach wytykali zacofanie szlachcie, marnotrawstwo modnym damom oraz inne wady ówczesnego spoÅ‚eczeÅ„stwa takie jak pijaÅ„stwo czy ciÄ…gÅ‚e kłótnie. Starali siÄ™ oÅ›mieszyć pewne zachowania Å›rodowisk czy grup spoÅ‚ecznych. CharakterystycznÄ… cechÄ… byÅ‚ komizm, osiÄ…gany różnorodnymi Å›rodkami, z których podstawowe to kontrast miÄ™dzy rangÄ… bohaterów, a sposobem ich dziaÅ‚aÅ„ i zachowaÅ„.Polaków XVIII wieku możemy najlepiej poznać dziÄ™ki utworom tych poetów. Ignacy Krasicki ukazuje nam ich w swoich bajkach, satyrach i poematach heroikomicznych.W bajkach odnajdujemy takie cechy ludzkie jak egoizm, gÅ‚upotÄ™, nieżyczliwość, niewdziÄ™czność, snobizm, nieuczciwość, próżność, pychÄ™ czy chwiejność ludzkich poglÄ…dów i przekonaÅ„. Poeta stara siÄ™ znaleźć czÅ‚owieka doskonaÅ‚ego, lecz tacy wystÄ™pujÄ… tylko w bajkach. Ukazuje wyższość szlachty nad chÅ‚opami, którzy sÄ… jak sÅ‚abe zwierzÄ™ta, na które polujÄ… zgÅ‚odniaÅ‚e wilki. Silniejsi i bogatsi sarmaci górujÄ… nad sÅ‚abszymi. Bogate damy na pozór siÄ™ modlÄ…, a po chwili bijÄ… swojÄ… sÅ‚użbÄ™. Modny kawaler pragnie być chwalony i podziwiany. Lecz na tym można wiÄ™cej stracić niż zyskać. Utrata wiary lub odrzucenie wszelkich prawd może doprowadzić jak sÅ‚ynnego wszechwiedzÄ…cego filozofa do ogromnego duchowego zagubienia. Bajki Krasickiego to arcydzieÅ‚a obserwatorstwa moralnego, prezentujÄ… pewnÄ… koncepcjÄ™ życia i poglÄ…d na Å›wiat. Ogólny sens bajek ma charakter tradycyjnie chrzeÅ›cijaÅ„ski, pokazuje nieskuteczność wiedzy i filozofii wobec trudnoÅ›ci praktycznych i przeciwnoÅ›ci losu. Gdyby nie humor i dowcip ton wiÄ™kszoÅ›ci utworów przedstawiaÅ‚by smÄ™tny dramat natury ludzkiej.Krasicki pisaÅ‚ również satyry, byÅ‚y one specyficznÄ… krytykÄ… bezimiennÄ…. PiÄ™tnowaÅ‚ w nich modÄ™ cudzoziemskÄ… i życie nad stan, odsÅ‚aniaÅ‚ zdrożnoÅ›ci życia dworskiego i zamiÅ‚owanie do pijaÅ„stwa, krytykujÄ…c rozrzutność i marnotrawstwo, sÅ‚owem - poddawaÅ‚ krytyce wszelkie ujemne zjawiska spoÅ‚eczne, szkodliwe dla moralnoÅ›ci narodu. "PijaÅ„stwo" jest nie tylko krytykÄ… zgubnego naÅ‚ogu, odbierajÄ…cego czÅ‚owiekowi jego godność, ale zawiera również smutnÄ… refleksjÄ™ nad sÅ‚aboÅ›ciÄ… natury ludzkiej. Satyra "Åšwiat zepsuty" jest peÅ‚na gorzkiego szyderstwa, ostro atakuje zepsuty Å›wiat, który stworzyÅ‚o zepsute spoÅ‚eczeÅ„stwo. "GdzieżeÅ›, cnoto? GdzieÅ›, prawdo? GdzieÅ›cie siÄ™ podziaÅ‚y?" - Pyta poeta niemal z rozpaczÄ…. Dobre obyczaje minęły, uczciwość i prawda nie popÅ‚aca, "wszÄ™dzie nierzÄ…d, rozpusta, wystÄ™pki szkaradne". Jak pisze Krasicki od tego wzięła poczÄ…tek sÅ‚abość naszego kraju, od tego zaczÄ…Å‚ siÄ™ poczÄ…tek koÅ„ca potÄ™gi Rzeczpospolitej: "Ten nas nierzÄ…d, o bracia, pokonaÅ‚ i zgubiÅ‚, Ten nas cudzym w Å‚up oddaÅ‚..." Autor uważa jednak, że nie można poddawać siÄ™ ani rozpaczy, ani zaistniaÅ‚ej sytuacji. Bez wzglÄ™du na rezultat, bronić trzeba kraju, jak tonÄ…cego okrÄ™tu: "OkrÄ™t nie zatonie, Majtki, zgodnie z żeglarzem, gdy stanÄ… w obronie; A choć bezpieczniej okrÄ™t opuÅ›cić i pÅ‚ynąć, PodÅ›ciwiej być w okrÄ™cie, ocalić lub zginąć."                                                                                                                Do utworów przepojonych tendencjÄ… wychowawczÄ… należą również poematy heroikomiczne "Monachomachia" i "Antymonachomachia", które odznaczajÄ… siÄ™ lekkoÅ›ciÄ…, ironiÄ… i humorem. Znacznie ostrzejszym w tonie jest poemat heroikomiczny "Monachomachia". Satyryczny obraz "Å›wiÄ™tych próżniaków" to Å›wiadomy cios poety wymierzony w oÅ›wiatÄ™ kierowanÄ… przez duchowieÅ„stwo zakonne. O intencjach autora Å›wiadczÄ… sÅ‚owa jednego z bohaterów:                                                        "Szanujmy mÄ…drych, przykÅ‚adnych, chwalebnych Åšmiejmy siÄ™ z gÅ‚upich, choć i przewielebnych"MyÅ›lÄ™, że najlepiej zacofanie szlachty opisuje Adam Naruszewicz w utworze "Chudy literat". Satyra ta podejmuje temat ubóstwa i pozycji spoÅ‚ecznej pisarzy. Sarmackie zacofanie i ciemnotÄ™ powoduje niechęć do nowoÅ›ci w dziedzinie literatury i nauki. Szlachta interesuje siÄ™ tylko tym, czym żyje, na co dzieÅ„. Niestety u schyÅ‚ku upadku Rzeczpospolitej sarmata zaczyna stawać siÄ™ konserwatywnym egoistÄ…, zadufanym w sobie- antypatriotÄ…. Naruszewicz jest bystrym obserwatorem i umiejÄ™tnie oÅ›miesza szlachtÄ™.              Ostatnim utworem literackim, na, który chciaÅ‚bym siÄ™ powoÅ‚ać jest "Powrót posÅ‚a" J.U. Niemcewicza. Jest to komedia polityczno- obyczajowa. MiaÅ‚a ona propagować program i zamierzenia stronnictwa patriotycznego, czyli reformy kraju i jednoczeÅ›nie oÅ›mieszać stare tradycje sarmackie. DziaÅ‚aczy stronnictwa patriotycznego reprezentujÄ… w utworze: Podkomorzy i jego syn Walery, zaÅ› obroÅ„ców starego porzÄ…dku - starosta Gadulski, jego żona i Szarmancki. Gadulski chwali siÄ™ swoim nieuctwem. SÄ…dzi, że stary porzÄ…dek ze "zÅ‚otÄ… wolnoÅ›ciÄ… szlacheckÄ…", z liberum veto jest najlepszy. Wspomina czasy, kiedy to "czÅ‚ek jadÅ‚, piÅ‚, nic nie robiÅ‚ i suto w kieszeni".              Niemcewicz demaskuje w "Powrocie posÅ‚a" nieuctwo, ograniczoność horyzontów myÅ›lowych konserwatystów. O istnieniu wysokich wartoÅ›ci moralnych nie Å›wiadczy, bowiem prostota obyczajów. W Polsce to nieokrzesanie szlachty wynikaÅ‚o z ciemnoty i nieuctwa, za którym kryÅ‚a siÄ™ chciwość, niczym nie opanowana żądza zdobycia majÄ…tku, tyranizowanie dzieci. PieniÄ…dz staÅ‚ siÄ™ głównym motorem postÄ™powania.                                                         "U waćpana maksymy w najpierwszym sÄ… wzglÄ™dzie - co u mnie, to pieniÄ…dze" - mówi Starosta. ZanikÅ‚o poczucie sprawiedliwoÅ›ci.              FaÅ‚szywy jest także patriotyzm konserwatystów szlacheckich, bÄ™dÄ…cy w istocie tylko Å›lepym, bezrozumnym przywiÄ…zaniem do tradycji. Jest to tylko wstrÄ™t do wszelkiej nowoÅ›ci, wszystko jedno, jakiej, uparte powtarzanie, że "tak jest najlepiej, jak przedtem bywaÅ‚o". Tych osobliwych patriotów nie obchodzi, czy wÅ‚asne paÅ„stwo jest suwerenne, samodzielne, zdolne do obrony, czy rozwija siÄ™ gospodarka. Przeciwnikiem Starosty jest Podkomorzy i Walery. ··"GÅ‚oszÄ… oni wszystkie poglÄ…dy stronnictwa patriotycznego i cechy, jakimi powinien cechować siÄ™ prawy obywatel. W szczególnoÅ›ci chwalony jest patriotyzm i poÅ›wiÄ™cenie dla ojczyzny. Podkomorzy mówi: "Dom zawsze ustÄ™pować powinien krajowi". Podkomorzy krytykuje wszystko to, co chwali Starosta, a wiÄ™c wszelkie przywary i zbytki szlacheckie. "GnijÄ…c w zbytkach, lenistwie i biesiad zwyczaju myÅ›leliÅ›my o sobie, a nigdy o kraju". Podkomorzy to nie tylko wzorowy i mÄ…dry ojciec, ale także dobry i ludzki opiekun poddanych, dla których "byÅ‚ raczej ojcem aniżeli panem". Nadaje chÅ‚opom wolność.              WÄ…tkiem obyczajowym jest wyÅ›miewanie popularnego wÅ›ród szlachty "życia na zachodniÄ… modÄ™". Nowomodnymi sÄ… żona Starosty i Szarmancki. StaroÅ›cina wiecznie nÄ™kana "modnymi chorobami" m.in. nudÄ… nie zwraca uwagi na Å›wiat zewnÄ™trzny, buja w obÅ‚okach, myÅ›li, że Å›wiat jest taki, jaki ona sobie wymarzy. Najbardziej wyÅ›miewany jest jÄ™zyk, jakim siÄ™ ona posÅ‚uguje. Åšmieje siÄ™ z tego Podkomorzy: "GÅ‚owa źle mi zrobiÅ‚a - co za nowy wyraz". Szarmancki jest typowym przedstawicielem modnych paniczów, którzy życie spÄ™dzajÄ… na hulankach, zabawach, podróżach, czyli na próżniactwie. Å»ycie ich jest życiem pasożytniczym, oni nic nie zrobiÄ… dla innych, a dla spraw ojczyzny nie majÄ… czasu i gÅ‚owy. Szarmancki nie interesuje siÄ™ niczym poza jego przyjemnoÅ›ciami. Jest także nieuczciwy i chciwy. Chce siÄ™ ożenić z córkÄ… Starosty z nadziejÄ…, że dostanie duży posag. Kiedy dowiaduje siÄ™, że posagu nie bÄ™dzie, szybko rezygnuje. Niemcewicz przedstawiajÄ…c tych ludzi oÅ›mieszyÅ‚ modny wówczas trÄ™d do przejmowania wszystkich zachowaÅ„, mody z zachodu. Szlachcice uczyli dzieci Francuskiego, ubierali po francusku. Potem żadne z dzieci nie mówiÅ‚o dobrze po Polsku, nie mówiÄ…c już o znajomoÅ›ci tradycji polskiej. Każdy z tych poetów w jakiÅ› sposób naÅ›miewa siÄ™ z postaw ówczesnych Polaków, lecz jak to idealnie moim zdaniem ujÄ…Å‚ Ignacy Krasicki:"I Å›miech niekiedy może być naukÄ…".

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed