Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Nauka o państwie i prawie - opracowania do egzaminu

Pytanie I   podstawowe kategorie nauki o państwie i prawie1.              Społeczeństwo2.              Naród3.              Klasa społeczna4.              Warstwa społeczna5.              Państwo6.              Władza polityczna7.              Aparat państwowy8.              Polityka9.              Partia polityczna10.              Grupa interesu11.              system partyjny12.              System politycznyAd 1 ) społeczeństwoSpołeczeństwo jest to najobszerniejsza postać życia zbiorowego, w którego obrębie cała działalność poszczególnych jednostek i grup. Ich wzajemne stosunki obejmują najszersze płaszczyzny psychospołecznych oddziaływań i procesów oraz zjawisk. Społeczeństwo możemy różnie pojmować :-              jako rodzaj najszerszej zbiorowości terytorialnej   w tym znaczeniu mówimy o społeczeństwie Polski, Europy, świata. Wg Znanieckiego jest to kompleks współwystępujących i krzyżujących się grup, w których dominuje jedna z nich : naród, państwo, Kościół;-              w ujęciu organizacyjnym   ogół instytucji i urządzeń zapewniających jednostkom wspólne zaspokajanie potrzeb i uregulowane życie, tworzenie i rozwój kultury;-              w ujęciu filozoficznym   społeczeństwo występuje jako kategoria bytu ludzkiego   wyraża się to w stwierdzeniu, że człowiek może istnieć tylko w społeczeństwie dzięki przynależności do rozmaitych zbiorowości;-              w ujęciu potocznym   forma życia zbiorowego poza organizacją państwową ( definicja opiera się na zachowaniach grupowych, np. społeczeństwo popiera lub dezaprobuje decyzje rządu )Uogólniając powyższe definicje możemy je zawęzić do trzech ujęć : empiryczne   modelowe   filozoficzne;- społeczeństwo obywatelskie   termin ten wprowadził Hegel. Cechą charakterystyczną jest niezależność wobec władzy, wynikająca stąd, że członkowie tego społeczeństwa dysponują własnymi środkami utrzymania, mogą samodzielnie się organizować i zaspokajać swoje potrzeby. Do koncepcji społeczeństwa obywatelskiego nawiązują różne ruchy społeczne, min. Liberalne, socjaldemokratyczne i socjalistyczne. Społ. obywatelskie ma być na sieci niezależnych od władzy publicznej i samodzielnie tworzonych przez obywateli organizacji o różnym charakterze   politycznym, oświatowym, wyznaniowym, itp. Ważnym składnikiem tej sieci jest samorząd. Istnienie rozwiniętego społeczeństwa obywatelskiego zmniejsza dystans pomiędzy państwem a społeczeństwem. Społeczeństwo obywatelskie jest aktywne publicznie, świadome swoich celów.Ad 2 ) naródNaród   trwała wspólnota wytworzona na podstawie losów historycznych, kultury, języka, terytorium, życia ekonomicznego   przejawiająca się w świadomości narodowej jej członków oraz prawa do posiadania bądź urządzenia własnego państwa. Do narodu należy się przez fakt urodzenia a nie z wyboru. Podstawową więzią łączącą jednostki w naród jest więź kulturowa opierająca się na kilku wskaźnikach, np. wspólnota językowa   ucząc się języka ojczystego wtapiamy się w kulturę, dla której język ojczysty jest nośnikiem wartości, znaczeń i informacji; innym wskaźnikiem jest wspólnota religijna ( np. Żydzi ). Jednak najważniejszym wskaźnikiem jest poczucie więzi kulturowej z daną wspólnotą narodową. Praktykowanie wzorców zachować charakterystycznych dla danego narodu, znajomość jego historii, dział kultury literackiej i artystycznej, szacunek wobec symboli, utożsamianie się z wartościami wspólnymi, przywiązywanie się do terytorium to najważniejsze wskaźniki przynależności narodowej. Poczuciu więzi z własnym narodem towarzyszy ksenofobia i szowinizm narodowy.Ad 3 ) klasa społecznaSą to wielkie grupy ludzi różniące się między sobą miejscem zajmowanym w historycznie określonym systemie produkcji społecznej, stosunkiem do środków produkcji i rolą w społecznej organizacji pracy   i co za tym idzie   sposobem otrzymywania i rozmiarami tej części bogactwa społecznego, którym rozporządzają. Klasy społeczne to takie grupy ludzi, z których jedna może przywłaszczyć sobie pracę drugiej dzięki różnicy miejsca jakie zajmują w określonym systemie gospodarki społecznej. Klasa społeczna opisuje strukturę społeczeństwa. Przynależność klasowa mierzona jest wskaźnikami : zawód; dochód i wykształcenie.Ad 4 ) warstwa społecznaKategoria ludzi różniących się miedzy sobą sposobem życia, wykształceniem i poziomem ogłady towarzyskiej i innymi cechami prowadzącymi do uzyskania przez członków różnych warstw większego lub mniejszego szacunku wśród członków społeczeństwa. Przynależność do warstw nie jest prawnie sformalizowana.Ad 5 ) państwoUkształtowana historycznie forma organizacji zamieszkałego społeczeństwa oparta na terytorialnie i hierarchicznie zorganizowanym aparacie, którego funkcje określa dominujący układ sił społecznych i stopień rozwoju cywilizacyjnego. Państwo jest podstawowa formą organizacji życia społecznego i politycznego społeczeństwa narodowego. Przynależność do państwa jest sformalizowana  i powstaje przez nabycie obywatelstwa. Państwo istnieje i działa przez system organów. Organem państwa nazywamy osobę lub grupę osób, które sprawują władzę w sposób bezpośredni i sprawczy. Od organów państwa należy odróżnić urzędy. Organy państwa i urzędy je obsługujące tworzą aparat państwowy. Organy państwa dysponują środkami przymusu bezpośredniego ( np. policja ). Ogólnie wyróżnia się organy jednoosobowe i kolegialne. Ze względu na rodzaj wykonywanych zadań wyróżnia się organy prawodawcze ( legislatywy ), wykonawcze ( egzekutywy ) i sądownicze oraz kontrolne. Podstawowymi elementami państwa jest :-              suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna-              obywatelstwo, przynależność do organizacji państwowej-              ludność   obywatele i cudzoziemcy-              terytorium-              podległość ( Państwo obejmuje zasięgiem wszystkich ludzi będących na jego terenie )-              prawo ( Państwo działa w ramach stanowionego przez siebie prawa )-              organyMożemy wyróżnić następujące typy państw :-              państwo totalitarne   państwo kontroluje wszystkie dziedziny życia obywateli-              państwo demokratyczne   społeczeństwo wpływa na skład organów sprawujących władzę i na sposób i kierunki działalności organów państwa-              państwo autokratyczne  - istnieje ograniczony pluralizm i zawężony zakres uczestnictwa społeczeństwa w organizacjach politycznych-              państwo unitarne   istnieje jednolita struktura władztwa ( Konstytucja, prawo, organy władzy )-              państwo federacyjne   istnieje niejednolita struktura władztwa ( kantony, stany, prowincje )Ad 6 ) władza politycznaJest wieloznacznym pojęciem definiowanym w różnych kategoriach :-              behawioralnych   jako szczególne zachowania modyfikujące zachowania innych ludzi-              teleologicznych   jako realizacja przyjętych celów i wytwarzanie oczekiwanych skutków-              strukturalnych   jako szczególny stosunek pomiędzy rządzącymi a rządzonymi-              instrumentalnych   jako możliwość stosowania szczególnych środków takich jak przemoc-              wpływu   jako możliwość oddziaływania na ludzi w celu spowodowania pożądanych zachowań-              konfliktu   jako możliwość podejmowania decyzji regulujących rozdział dóbr w sytuacjach konfliktowychWładza   stosunek między dwiema jednostkami, jednostką a grupą, lub między dwiema grupami, polegająca na tym, że jedna ze stron może w sposób trwały i uprawniony zmuszać drugą stronę do określonego postępowania i posiada środki zapewniające jej kontrolę tego postępowania.Władza państwowa -  władza suwerenna i uniwersalna na danym terytorium państwa, zdolna do zabezpieczenia ( stosując środki przymusu ) takiego porządku prawnego, społecznego i ekonomicznego, który odpowiada interesom panujących klas i warstw społecznych.Władza polityczna   władza sprawowana przez klasę panującą. Stanowi państwowo   prawną gwarancję określonego układu stosunków społeczno   ekonomicznych. Możemy wyróżnić cztery formy władzy politycznej : przemoc, manipulację, perswazję i autorytet. Do podstawowych funkcji władzy politycznej zalicza się :-              funkcję integracyjną  - scalanie i koordynowania konfliktowych działań-              funkcję dystrybucyjną   narzucanie kryteriów i regulacji podziałów w społeczeństwie-              funkcję strukturotwórczą   wytwarzanie socjopolitycznych podziałów w społeczeństwie-              funkcję ochronną   zapewnienie zewnętrznego bezpieczeństwaWśród środków sprawowania władzy politycznej wyróżnia się :-              przymus fizyczny-              bodźce materialne i moralne ( system nagród i kar )-              zabiegi perswazyjno   ideologiczne-              regulację i kontrole informacjiO władzy legitymizowanej można mówić w dwóch aspektach : normatywnym i społecznym. Władza legitymizowana oznacza władzę prawomocną, uprawomocnioną zgodnie z istniejącym porządkiem normatywnym. Władzę można uznać za legitymizowaną jeśli się opiera na normach, które określają :-              kto może władze sprawować-              jak ta władza może być sprawowanaMax Weber wyróżnił trzy idealne typy panowania legitymowanego :-              Panowanie tradycyjne   opiera się na przekonaniu o słuszności tego panowania ze względu na zgodność jego struktur, zasad, sprawowanych w nim ról z utrwalonym obyczajem, odwiecznymi regułami, wierzeniami, przekonaniami itp. to ten kto je pełni panuje w sposób legitymowany;-              Panowanie charyzmatyczne   opiera się na przekonaniu o szczególnych osobistych przymiotach przywódczych władcy, o poszanowaniu jakim cieszy się jego osoba i jego polecenia. Elementem tego przekonania może być wiara w niezwykłe umiejętności przywódcy. Panowanie takie nie może podlegać sukcesji;-              Panowanie legalne   opiera się na bezosobowym autorytecie norm ( w państwie   norm prawnych ) zracjonalizowanych struktur i procedur decyzyjnych. W systemie tym nie tyle rządzą ludzie co prawa.Ad 7 ) Aparat państwowyOznacza system organów państwowych i obsługujących je urzędów oraz instytucji służących centralnemu ośrodkowi decyzji politycznej do prowadzenia bieżącej polityki państwa i kierowania życiem zbiorowym ludzi. Aparat państwowy zorganizowany jest w sposób biurokratyczny. W jego ramach działają następujące organy :-              prawodawcze   stanowią prawo-              administracyjne ( egzekutywa )   wykonują prawo i kierują bieżącą działalnością wspólnoty politycznej-              bezpośredniego przymusu   takie jak wojsko, policja   czuwają nad bezpieczeństwem wewnętrznym i zewnętrznym państwa-              wymiaru sprawiedliwości   stosują prawo-              kontrolne   sprawdzają czy inne organy i instytucje przestrzegają prawa ( NIK, Trybunał Konstytucyjny )Organy możemy podzielić na :-              kolegialne   charakteryzują się licznym składem osobowym ( zgromadzenia ). Przykładem tej władzy są republiki.-              jednoosobowe   w tych organach prawo do decyzji przysługuje jednej osobie. Przykładem władzy jednoosobowej są monarchie absolutne.Monarchia   władza należy do jednej osoby i sprawuje ją ona dożywotnio. Monarcha otrzymuje władzę w drodze dziedziczenia bądź przez wybór ( elekcję ). Gdy monarcha skupia w swoim ręku pełnię władzy ustawodawczej, wykonawczej i sadowniczej mamy do czynienia z monarchią absolutną, a gdy jego funkcje sprowadzają się do czynności reprezentacyjnych z monarchią ograniczoną.Republika   forma rządów oparta na wybieralnych organach władzy państwowejOrgany można podzielić na wybierane i mianowane oraz reprezentacyjne ( zastępują szersze zbiorowości ) i niereprezentatywne. Ad 8 ) PolitykaŚwiadoma i celowa działalność dotycząca głównie stosunków pomiędzy klasami społecznymi, państwami i narodami związana z walką o zachowanie władzy państwowej. Termin polityka można definiować w różnych orientacjach :-              orientacja formalno   prawna   działalność instytucji państwowych ( aparatu państwowego )-              w podejściu behawioralnym   dowolny układ stosunków społecznych, w których występuje wyraźna obecność, kontroli, wpływu władzy lub autorytetu-              w orientacji funkcjonalnej   funkcja systemu społecznego zapewniająca jego rozwój poprzez rozwiązywanie konfliktów, podział dóbr, artykulacje interesów-              wg podejścia racjonalnego   podejmowanie decyzji w ramach sprawowania władzy, gry o władzę-              wg stanowiska postbehawioralnego   rozwiązywanie problemów wynikających z deficytu dóbr i powodujących deprawacje jednostekIstotą polityki jest władza państwowa.Ad 9 ) partia politycznaDobrowolna organizacja, aktywna w sferze władzy politycznej, która uczestniczy w procesie wyborczym czyli bezpośrednio w selekcji kandydatów zasiadających w ciałach legislacyjnych. Mają one służyć aktom politycznym jako narzędzia kolonizacji aparatu państwowego oraz instrument służący penetracji grup społecznych. Partie polityczne pełnią wiele funkcji, m.in.:-              funkcja społeczna   partia jest ogniwem pośredniczącym pomiędzy strukturą społeczeństwa a państwa. Partia oferuje wyborcy określoną tożsamość wyborczą, spełniającą funkcje mobilizacyjną.-              Funkcja państwowo   publiczna   zdobycie poparcia znacznej części elektoratu otwiera drogę do bezpośredniego udziału w państwowym procesie decyzyjnym ( przechwycenie funkcji rządowych, formowanie gabinetu )-              Funkcja organizacyjna   zagwarantowanie ciągłości istnienia partii jako uczestnika życia politycznego, zagwarantowanie kontroli nad otoczeniemModel partii politycznej : początki sięgają przełomu XIX i XX wieku   partie konserwatywne i liberalne. Kiedyś był to model kadrowy, obecnie mamy do czynienia z partiami o modelu organizacji masowej. Wybory nie były walką o wyborcę tylko swoistym plebiscytem potwierdzającym przynależność do określonego środowiska społecznego. W pierwszej dekadzie powstały partie komunistyczne, w połowie XIX wieku partie chadeckie, a w drugiej połowie XIX wieku partie socjaldemokratyczne.Ad 10 ) grupa interesuOrganizacja posiadająca formalna strukturę oraz wspólne cele, która dąży do wywierania wpływu na proces formułowania i wprowadzania w życie polityki państwa a traktowanej jako układ decyzji władczych podejmowanych przez organy przedstawicielskie ( centralny oraz lokalne ), wykonawcze oraz sądownicze. Biorąc pod uwagę sposób zorganizowania można wyróżnić dwa zasadnicze typy grup interesu :-              instytucjonalne   Kościół, armia, administracja publiczna, posiadające wysoko zbiurokratyzowaną organizację-              stowarzyszenia   organizacje interesu, których pierwotnym i zasadniczym celem jest organizowanie i reprezentowanie interesów określonego segmentu społeczeństwa ( związki zawodowe, związki kombatantów, organizacje wolnych zawodów )Biorąc pod uwagę kryterium motywacji można wyróżnić :-              promocyjne   reprezentujące interesy nieekonomiczne, promujące określoną zasadę czy wartość ( Ruch Zielonych, grupa opowiadająca się za zniesieniem/przywróceniem kary śmierci )-              sekcjonalne   reprezentują interesy pewnego segmentu społeczeństwa i ich zasadniczym celem jest ich realizacja. Do tej kategorii można zaliczyć ekonomiczne grupy interesu, ale również Kościoły i związki religijne.Możemy wyróżnić grupy interesów :-              wewnętrzne   uznane przez agencje państwowe za legitymowanych uczestników procesu decyzyjnego-              zewnętrzne   pozostają poza głównym nurtem procesu decyzyjnegoAd 11 ) system partyjnyKonfiguracja partii politycznych, lub układ wzajemnych powiązań między partiami politycznymi, będący efektem międzypartyjnej rywalizacji. Charakterystyka systemu partyjnego opiera się na dwóch kategoriach :-              formatu   liczba partii uczestnicząca w rywalizacji-              mechanizmu   sposób w jaki te partie ze sobą rywalizująW procesie rywalizacji międzypartyjnej można wyróżnić dwa podstawowe poziomy :-              wyborczy   uzyskanie jak największej liczby głosów elektoratu-              koalicyjny   przygotowanie strategii kooperacyjnych umożliwiających sformowanie gabinetu koalicyjnegoSystemy partyjne możemy podzielić na systemy rywalizacyjne ( zmiana ekipy rządzącej ) oraz nierywalizacyjne ( system monopartyjny ). Możemy wyróżnić cztery typy systemów partyjnych :Podział wg Bondella :-              dwupartyjny (USA, WB)-              dwu i półpartyjny ( obok dwóch dużych występuje trzecia mała partia ) Niemcy-              wielopartyjny o dominującej jednej partii ( Norwegia, Dania )-              wielopartyjny bez partii dominującej ( Finlandia, Belgia )podział wg Sartoriego :-              system partii predominującej ( jedna partia w kolejnych czterech elekcjach zdobywa absolutną większość   partia konserwatywna w WB )-              system wielopartyjny umiarkowanie spolaryzowany ( występuje mniej niż 5 partii, brak partii antysystemowych )-              system wielopartyjny ekstremalnie spolaryzowany ( więcej niż 5 partii, do głosów dochodzą ekstremalne opcje polityczne )Ad 12 ) system politycznyPodstawowa struktura w ramach której toczy się życie polityczne. W ujęciu instytucjonalnym charakterystycznym dla prawoznawstwa system polityczny oznacza ogół instytucji za pośrednictwem których są podejmowane decyzje polityczne. W ujęciu racjonalnym system polityczny to ogół zależności jakie powstają w procesie walki o władzę lub jej utrzymanie. W ujęciu funkcjonalnym system polityczny opisywany jest jako struktura polityczna integrująca wspólnotę społeczną. System polityczny potraktować można jako typ przestrzeni społecznej charakteryzujący się swoistą strukturą. Wyróżnia się w niej areny polityczne ( wyborczą, parlamentarną, rządową itp. ) i poziomy ( centralny, regionalny i lokalny ). Z systemem politycznym związane są instytucje polityczne, wspólnoty polityczne, reżim polityczny, procesy polityczne.Pytanie II   pojęcie i istota państwa   cechy i funkcje państwa1.              Dzieje terminu państwo2.              Sposoby pojmowania państwa3.              Podstawowe znaczenia terminu państwo4.              Elementy pojęcia państwo jako organizacji społeczeństwa5.              Funkcje państwaAd 1 ) dzieje terminu państwoIstnieją różne teorie pochodzenia państwa. Jedna z najpowszechniejszych to teoria umowy społecznej   jednostki żyjące w stanie natury postanowiły połączyć się by stworzyć państwo ( tłumaczenie ideologii demokratycznej ) lub innej teorii   podboju   państwa powstawały w ten sposób, że jakaś obca grupa podbijała inną i obejmowała nad nią panowanie. Trzecia teoria   klasowa   tłumaczy pochodzenie państwa jako spowodowane sprzecznościami i podziałami klasowymi. Państwo wyłoniło się z wspólnoty plemiennej z konieczności podziału dóbr do zaspokajania potrzeb. Innymi teoriami są teorie deistyczne i patriarchalne ( ewolucja władzy ). Nazwa państwo pojawiła się w językach europejskich wraz z uświadomieniem sobie przez ludzi odrębności dwu instytucji publicznych osoby władcy oraz publicznoprawnego, społecznego tworu organizacyjnego.Ad 2 ) sposoby pojmowanie państwaPaństwo postrzegane jest przede wszystkim jako wartość kulturowa. Państwo jest obok dzieł kultury artystycznej, norm, wartości moralnych, wzorców zachowań, języka religii, obyczajów   elementem kulturowego dorobku ludzkości. Wartością jaką państwo może zapewnić lub jaką może chronić, jest bezpieczeństwo, sprawiedliwość, minimum dobrobytu, pozytywne działania organizatorskie. Spotyka się także rozumienie państwa w kategoriach czysto prawnych. Państwo jest postrzegane jako osoba prawna ( uczestniczy jako strona w postępowaniach sądowniczych, zawiera umowy ). W imieniu osoby prawnej   państwa   występują jej organy   organy państwa. Niektórzy próbują sprowadzić państwo do struktury zbudowanej z norm prawnych przede wszystkim proceduralnych i kompetycyjnych. Gdy mówimy o konkretnym państwie mamy na uwadze  jego organizację i ustrój ( konstytucja ). Należy patrzyć na państwo także z punktu psychologicznego ( teoria państwa subiektywizująca je jako przeżycie psychiczne ) socjologicznego, historycznegoAd 3) podstawowe znaczenia terminu państwaTermin państwo jest używany w co najmniej dwóch podstawowych znaczeniach :-              państwo to struktura organów władzy publicznej. Przy takim znaczeniu państwa wprowadza się ostre różnicowaniem pomiędzy państwem a społeczeństwem. Państwo to tyle co ludzie władzy : policjant, urzędnik, organy publiczne. Państwa w których dzieje się źle tego typu postrzeganie państwa jest nagminne.-              Państwo jako wspólnota ludzka ( obywatelska ). Wspólnota ta jest związkiem pokoleń. Państwo to nie tylko my żyjący ale i nasi przodkowie i potomkowie. Dziedziczymy terytorium, organy i symbole. Do tego dziedzictwa coś dodajemy i coś z niego odejmujemy. W ten sposób państwo nie przestaje istnieć zachowując swoją ciągłość dziejową.Możemy wyróżnić jeszcze inne znaczenia terminu państwo :-              państwo jako skarb państwa ( fiskus )-              państwo jako podmiot prawa wewnętrznego i zewnętrznego-              państwo jako kraj, czyli określona jednostka geopolityczna-              państwo jako pewien typ, np. jako państwo współczesneAd 4 ) elementy pojęcia państwo jako organizacji społeczeństwaPaństwo spośród innych zorganizowanych grup wyróżnia się współwystępowaniem następujących cech :-              organizacja polityczna   koncentruje się na organizowaniu władzy organizując współpracę z grupami społecznymi, decydując o sposobach rozwiązywania konfliktów. W obrębie państwa występuje zależność : władza i podporządkowany.-              Jest organizacją hierarchiczną   stanowi hierarchię ról, pozycji, struktur, decyzji, norm, wartości   posiada wieloszczeblową strukturę-              Państwo jest organizacją terytorialną   posiada wyłączność na danym terytorium wynika z istnienia granic oddzielających różne państwa-              Państwo jest organizacją suwerenną   niezależną w podejmowaniu decyzji w wymiarze wewnętrznym od osób i innych organizacji działających na jego terytorium i wymiarze zewnętrznym   jest niezależna od innych podmiotów stosunków międzynarodowych. Władza państwowa jest władzą najwyższą na danym obszarze.-              Jest organizacją przymusową   przynależność do państwa ma charakter sformalizowany ( obywatelstwo ), posiada wyłączność stosowania legalnego przymusu.-              Państwo jest organizacją całościową, globalną i powszechną. Posiada powszechny zasięg kierowani, kontroli obejmujących ogół ludzi zamieszkałych w granicach organów państwowych.Ad 5 ) Funkcje państwaPaństwo spełnia dwie podstawowe funkcje :-              zewnętrzna   zapewnienie bezpieczeństwa i niezależności w stosunku do innych państw-              wewnętrzną   zadania realizowane wewnątrz państwaZadania te obejmują :-              formułowanie celów i sposobów zagospodarowania potrzeb zbiorowych ( określanie i realizacja polityki )-              gromadzenie zasobów niezbędnych dla realizacji i celów politycznych ( pobór podatków, powoływanie armii )-              regulacje zachowań jednostkowych i zbiorowych poprzez stanowienie norm prawnych-              reagowanie w sytuacjach naruszenia norm prawnychFunkcje państwa możemy też podzielić ze względu na cele działania państwa :-              funkcja regulacyjna   wpływanie na procesy społeczne-              funkcja adaptacyjna   dążenie państwa do przekształcenia się zgodnie z rozwojem cywilizacyjnym-              funkcja innowacyjna   inicjowanie nowych procesów społecznych, promowanie procesów porządkowych.Pytanie III   Koncepcje genezy państwa, historie myśli o państwie i prawiePodział koncepcji genezy państwa, wg kryterium czasu :1.              koncepcje powstałe w starożytności ( Platon, Arystoteles ). Platon   państwo jest tworem człowieka ( w celu lepszego zaspokajania potrzeb ). Był pierwszym przedstawicielem nauk społecznych i twórca socjologii i stosunków politycznych. Arystoteles   uważał, że państwo jest rezultatem działań praw natury ( związane jest z naturą człowieka jako istoty społeczno politycznej ). Państwo to społeczność naturalna, jednostka musi żyć we wspólnocie politycznej by zaspokajać swoje potrzeby.2.              Koncepcje średniowieczne   bazują na starożytnym wschodzie. Główną tezą jest : władza pochodzi od Boga, lub władcą jest sam Bóg. Twórcami tej koncepcji jest Św. Augustyn i Św. Tomasz. Państwo jest naturą człowieka stworzoną przez Boga. Św. Augustyn twierdził, że państwo stworzył Bóg i od niego pochodzi cała władza. Św. Tomasz twierdził natomiast, że tylko sama zasada władzy pochodzi od Boga, a konkretne formy ustrojowe są dziełem ludzkim.3.              Koncepcje doktryny patriarchalnej   przedstawicielem jest Robert Filner. Państwo powstało z rodziny, która stopniowo rozrastała się w wyniku łączenia rodów. Władca traktowany był jako patriarcha swojego narodu i jednocześnie spadkobiercą biblijnego Adama. Źródłem panowanie władcy jest władza ojca nad członkami swojej rodziny ( władza jest nienaruszalna, istotne są więzy krwi i powszechne pochodzenie od wspólnego przodka ).4.              Koncepcje patrymonialne   u źródeł powstania władzy państwowej znajduje się własność ziemi. Państwo jest dziedziczną własnością ( patrymonium ) dynastii panującej. Wywodzi się z pierwotnego dominium ziemskiego, powstającego przez przyłączenie do niego obszarów sąsiednich. Prawo właścicieli ziemi wynika z praw naturalnych.5.              Koncepcje nowożytne   wyróżniamy :-              koncepcje umowy społecznej ( XVII   XVIII wiek ), były znane w starożytności u Epikura, Platona, sofistów ateńskich  człowiek jest miarą wszystkich rzeczy . Główne tezy : państwo jest wynikiem umowy zawartej pomiędzy władcą a poddanymi, stanowi wytwór świadomej działalności ludzi, źródłem uprawnień władczych jest lud zlecający monarsze wykonywanie władzy. Przedstawicielami byli : Hobbes, Lock i Rousseau. Hobbes   przed stanem państwowym istniał stan naturalny, przedpaństwowy, stanowiący wojnę wszystkich ze wszystkimi, mogła zakończyć ten stan silna władza państwowa dysponująca środkami przymusu. Społeczeństwo poprzez zawarcie umowy społecznej zrzeka się swej naturalnej wolności w sposób całkowity i nieodwołalny. Władca, który nie był formalnie stroną umowy otrzymywał władzę pełną, najwyższą i absolutną. Podstawowym powodem zawarcia umowy społecznej był strach przed anarchią. Władca jest gwarantem bezpieczeństwa i ochrony własności.Lock   stan naturalny był stanem pozytywnym. Umowa społeczna zostaje zawarta w dwóch etapach :1.              jednostki tworzą społeczeństwo2.              społeczeństwo zawiera umowę z władcą powołując państwo i zachowując swoją podmiotowość. Jednostka nie rezygnuje ze swoich praw naturalnych dąży do ich wzmocnienia autorytetem państwa.Rousseau   ludzie rodzą się wolni i równi. Wszyscy są podmiotem umowy społecznej. Naród jest źródłem władzy państwowej wywodzącej się od obywateli.-              koncepcje podboju i przemocy czerpane z teorii starożytnych ( z siły greckich sofistów ) traktujących państwo jako wytwór silnych jednostek. Rozpowszechniły się w XIX wieku. Tezy : państwo to następstwo podbojów ludów, które uzyskały przewagę ekonomiczną i militarną, kierując się instynktem zaboru ( zagrabiali obce ziemie ). Państwo powstało w wyniku podboju rządzonych przez rządzących, jako akt siły i przemocy, w którym władzę określają zwycięzcy.-              koncepcje procesu rozwarstwienia klasowegoprzedstawicielem był Engels   O pochodzeniu rodziny  . Tezy : państwo powstało w wyniku rozpadu małej społeczności na antagonistyczne klasy społeczne. Rozwój produkcji spowodował podział społeczeństwa i nierównomierność w podziale bogactwa narodowego, co dało podstawę do powstania klas społecznych. Nierówności ekonomiczne doprowadziły do konfliktów. Państwo to organizacja klasowa ochraniająca interesy ekonomiczne, polityczne, ideologiczne grupy władającej środkami produkcji.-              koncepcje socjologiczne opierają się na analizie zachodzących wewnątrz społeczeństwa współdziałań i współczynności. Państwo wywodzi się ze społecznego podziału pracy, który spowodował wyodrębnienie się rządzących i rządzonych.-              koncepcje psychologicznepaństwo powstało dzięki przyczynom prawnym, jest wytworem psychiki, zbiorem ludzi połączonych faktem przypisywania jednym grupom określonych praw a innym odpowiednich obowiązków.Pytanie IV   Typologia państw   formy państw1.              Kryteria typologii i ich wartość porządkująca.6 kryteriów typologii państw.Kryterium 1   stopień zewnętrznej suwerenności państwa3.              państwa w pełni suwerenne4.              państwa częściowo uzależnione choć formalnie niepodległe5.              państwa zależne   kolonie, protektoratyKryterium 2   stopień rozwoju cywilizacyjnego6.              państwa rolnicze7.              państwa rolniczo   przemysłowe8.              państwa nisko uprzemysłowione9.              państwa wysoko uprzemysłowione10.              państwa poprzemysłoweKryterium 3   stopień jednorodności etnicznej i narodowej11.              państwa wieloetniczne o słabej więzi narodowej12.              państwa wieloetniczne, w których istnieje wiele grup o silnej i odrębnej tożsamości, nazywane państwami wielokulturowymi, np. Australia13.              państwa dominującego jednego narodu i wielu mniejszości, np. Wielka Brytania14.              państwa o wysokiej jedności składu etnicznego i narodowego, np. współczesna PolskaKryterium 4   siła strategiczna15.              supermocarstwa16.              mocarstwa regionalne17.              państwa średnie18.              państwa małeKryterium 5   typ ustroju społeczno   gospodarczego,  a zwłaszcza szczególnie chroniony typ własnościw teorii marksizmu wyróżnia się historyczne typy państw :19.              państwo niewolnicze20.              państwo feudalne21.              państwo kapitalistyczne22.              państwo socjalistyczne23.              komunistyczny ustrój bezpaństwowyW każdym typie państwa jedna klasa społeczna jest klasą panującą.Kryterium 6   typ wewnętrznego ustroju politycznego24.              monarchie i republiki25.              demokracje i dyktatury ( oraz wszelkie ich odmiany )Kryterium 6 jest najważniejsze.2.              Pojęcie i istota formy państwaForma państwa to struktura organizacyjna oraz całokształt sposobów i metod sprawowania władzy państwowej. Na formę określonego państwa wpływa wiele czynników. Zaliczymy do nich : tradycję polityczną, całokształt zadań jakie państwo ma realizować, stosunki społeczne, stosunki międzynarodowe, stosunki narodowościowe, dominującą formę własności3.              Kryteria podziału państwa na formy państwa)              forma rządu-              monarchia ( despotyczna, patrymonialna, absolutna, stanowa, konstytucyjna, parlamentarna )-              republika ( autokratyczna, demokratyczna )b)              styl rządzenia-              demokratyczny-              liberalny-              populistyczny-              autorytarny-              totalitarnyc)              ustrój terytorialno   prawny-              państwa unitarne ( proste )-              państwa złożone ( unia personalna, unia realna, konfederacja,   federacja )Ad a)   forma rządu monarchia   dożywotnio najwyższą władzę sprawuje jedna osoba.-              Monarchia despotyczna   monarchie starożytnego wschodu ze skrajnymi formami niczym nie ograniczonej władzy. Władza monarchy miała charakter teokratyczny. Był uznawany za Boga lub jego reprezentanta.-              Monarchia patrymonialna   monarcha dysponowała państwem tak jak majątkiem prywatnym, nie postrzegając swej władzy jako funkcji publicznej-              Monarchia stanowa   w pewnym, sensie istniał system współrządów króla i reprezentacji stanu-              ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed