Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Ściąga mikroekonomia-koszty,utarg,maksymalizacja zysków,rodzaje konkurencji itp.
Koszty dzielimy na:-Krótkookresowe-technologia wytwarzania się nie zmienia się Dzielimy je na:a)stałe-nie zależą od wielkości produkcjinp. zakup budynków, pensja administracji itp.b)zmienne-ich wielkość zależy od wielkości produkcji, rosną wraz z wzrostem produkcjinp. koszty surowców, energii, wody itp.-Długookresowe-technologia wytwarzania nie zmienia się, można dowolnie zmieniać podaż.Można wyróżnić tylko koszty zmienne, bo zmieniająca się podaż i technologia powoduje, że koszty stałe należy traktować jako zmienne.Koszty całkowite = koszty stałe + zmienneKoszty przeciętne(jednostkowe)-koszt wytworzenia jednej jednostki produktu. Są to koszty całkowite podzielone przez wielkość produkcji.                                                Koszty krańcowe-koszt wytworzenia jednej dodatkowej jednostki produktu.Utarg wyrażony w pieniądzu przychód przedsiębiorstwa ze sprzedaży pewnej ilości dóbr po cenie rynkowej. Dzielimy go na:-całkowity-przychód wyr. w pieniądzu-przeciętny-utarg całkowity podzielony przez wielkość produkcji(czyli średnia cena!)-krańcowy-w konkurencji doskonałej jest to dodatkowy utarg ze sprzedaży dodatkowej jedn. produktu po cenie rynkowej. Dla konk.niedoskonałej-wynika z takiego obniżenia ceny, aby można było sprzedać jedną jedn.więcejKonkurencję dzielimy na:-cenową-prod. tańsze znajdą więcej klientów-niecenową-towar lepszy przy tej samej cenie4 rodzaje konkurencji:-Konkurencja doskonała-występuje bardzo duża liczba podmiotów sprzedających i kupujących. Żaden nie ma wpływu na cenę. Cena jest wynikiem gry rynkowej. Na tym rynku znajdują się dobra, które są w 100%substytutamiNie ma sposobu na przyciągnięcie klienta, np. w Polsce jest to rynek płodów rolnych.-Monopol pełny-jedno przedsiębiorstwo, które wytwarza produkt lub usługę, które nie posiadają na rynku substytutów. Występuje nieograniczona liczba konsumentów. Kontrola cen jest bardzo duża a reklama zbyteczna. Najczęściej występuje w sektorze usług publicznych np. dostawa wody.-Konkurencja monopolistyczna-występuje wielu producentów, ich produkty są bliskimi substytutami. Istotna jest konkurencja poza cenowa. Można zauważyć istotny stopień kontroli i narzucania cen. Np. rynek pasty do zębów.-Oligopol-jest niewielu producentów(od 2 do kilkunastu) i pojawia się spore zróżnicowanie produktów. Kontrola cen jest zauważalna. Duża konkurencji pozacenowej.Np.rynek motoryzacyjny.Zysk = utarg całkowity-koszt całkowity.Maksymalizacja zysków1. Zwiększenie przychodów2. Zmniejszenie kosztów3.Maksymalizacja przychodów i zmniejszenie kosztów.Najpopularniejsza metoda to restrukturyzacja.Przedsiębiorca-osoba fizyczna lub prawna oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które prowadzą działalność zarobkową.Przediębiorstwo-3 aspekty:Rzeczowy-zespół składników materialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych.W jego skład wchodzi:firma(nazwa), znaki towarowe, księgi handlowe, nieruchomości i ruchomości, patenty i wzory użytkowe, zobowiązania i obciążenia związane z prowadzeniem przedsiembiorstwa, prawa wynikające z najmu i dzierżawy lokaliCzynnościowy-wskazuje, że przedsiembiorstwo jest prowadzone przez przedsiębiorce.Podmiotowy-przedsiembiorstwo jest podmiotem praw i obowiązków wynikających z prowadzenia dział.gosp.na własny rachunek, ryzyko i odpowiedzialność.Rodzaje przedsiębiorstw:-państwowe-prywatne(spółki)np. cywilne, z o.o, akcyjne-spółdzielczeCele:maksymalizacja zysków, trafienie w potrzeby klientów i zaspokojenie ich, cel marketingowy.Majątek trwały-w jego skład wchodzą:-Finansowy majątek trwały-udziały w innych podmiotach gospodarczych.-Środki trwałe-dzielimy je na własne i obce(trwale wykorzystywane na podst. Umów)-Wartości niematerialne i prawne-nabyte przez jednostki prawa majątkowe nadające się do gosp. wykorzystania np. znaki towarowe itp.Monopson-jedyny nabywca, odpowiednik monopolu w dziedzinie zakupu.Monopsonista może zatem wyznaczyć ceny dla siebie najkorzystniejsze.