Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Aarządzania zasobami ludzkimi - pytania egzaminacyjne (Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie)

1. Znaczenie zasobów ludzkich w zarządzaniu firmą.1)              wiedza2)              doświadczenie      2) innowacyjność      3) kreatywność      4) przedsiębiorczość      5) postawa      6) lojalność2. Cele zarządzania zasobami ludzkimi.1)              umożliwić kierownictwu osiągniecie wyznaczonych celów przez zaangażowanie personelu2)              w pełni wykorzystać możliwości i umiejętności wszystkich zatrudnionych osób3)              inicjować zaangażowanie pracowników w pracę poprzez kontrolę jakości działań4)              spajać i integrować zasady polityki dotyczącej zasobów ludzkich z planami rozwoju firmy oraz wpajać odpowiednią kulturę5)              opracować spójny zestaw zasad polityki personalnej i zatrudnienia6)              stworzyć warunki pracy umożliwiające rozwój, nowatorstwo, prace zespołową oraz jakość totalną7)              podtrzymać gotowość do elastycznego działania w ramach tzw. ,, organizacji zdolnej do adaptacji   oraz dążyć do jej doskonałości .3. Istota, cele i zadania polityki personalnej.Strategia personalna firmy   polega na sformułowaniu własnej filozofii zarządzania zasobami ludzkimi, określeniu długofalowej wizji pożądanego stanu oraz związanego z tym systemu działań taktycznych, który powinien zapewnić optymalne wykorzystanie zasobów ludzkich, gwarantujące realizację celów istotnych dla firmy w danym okresie.Polityka personalna musi być podporządkowana przyświecającej działaniom wizji kadr i odpowiadać na pytania:1)              Jakie kadry stanowią ideał, do którego warto dążyć w firmie 2)              W jakim okresie powinno się ten ideał osiągnąć 3)              Jakie konkretne zadania należy w związku z tym wykonać 4)              Kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych zadań 4. Proces planowania zatrudnienia w przedsiębiorstwie (elementy procesu)Miejsce, cele i strategia firmyStrategia personalnaPrognoza popytu    i podaży kadr                            Analiza zasobów kadrowych firmyZapotrzebowanie kadrowe              Plan zatrudnienia                            Plan doskonalenia kadr                            Plan rozwoju pracowników                            Plan następstw                            Plan działań motywacyjnychPlan zatrudnienia   określa liczbę, rodzaje i strukturę kwalifikacyjną pracownikówPlan szkolenia ( doskonalenia ) kadr   określa liczbę osób wymagających szkolenia, rodzaje, programy i formy szkolenia.Plan następstw   określa kto ma zastąpić kogo na stanowisku ( rezerwowa kadra ) , poziom wykorzystania zadań i gotowość do awansu.Plan działań motywacyjnych   obejmuje składniki materialne i niematerialne, służące oddziaływaniu na postawy i zachowania pracowników, racjonalizacje wynagrodzeń i nagród, stworzenie bodźców do doskonalenia osobistego i zawodowego pracowników.               Polityka personalna               Analiza zatrudnienia               Wartościowanie pracy5. Korzyści płynące z zatrudnienia w przedsiębiorstwie.1)              unikanie niedoboru lub nadmiaru zatrudnienia2)              unikanie permanentnych wahań wymagań stawionych pracownikom3)              unikanie nadmiernych kosztów wynikających z nieplanowanej, nieefektywnej i kosztownej             rekrutacji personelu       4)  ograniczenie pracy w godz. nadliczbowych       5)  motywacja pracowników       6)  przejrzystość kosztów rozwoju personelu7)  kształtowanie i sterowanie gospodarką kadrową.6. Kryteria doboru kandydatów do pracy.7. Metody i techniki doboru pracowników.diagnoza potrzeb personalnychopis stanowiskaprofil kandydatawybór strategii rekrutacyjnejrekrutacja wewnętrzna                            rekrutacja zewnętrznawytypowanie kandydata                            konkurs wewnętrzny                            samodzielna rekrutacja                            wynajęcie firmy zewnętrznejwybór metody poszukiwaniabanki danych                            internet                            ogłoszenia prasowe                            poszukiwanie tradycyjnewybór strategii selekcyjnej                     - ocena CV                                         - wywiady telefoniczne                                             - rozmowa kwalifikacyjna                                       - testy psychologiczne                                                                                    - metody grupowe                                          - sprawdzenie referencjidokonanie oceny końcowejdecyzja rekrutacyjna              Metody selekcji:      1) LONGLISTING       pozyskiwanie kandydatów (wybór metody poszukiwania)              ogłoszenia prasowe              internet                                                    zintegrowana grupa potencjalnych kandydatów              bank danych                                            zainteresowanych wstępnie ofertą              poszukiwanie bezpośrednie(poszukiwania tradycyjne)      2) SHORTLIGISTING      selekcja kandydatów (wybór strategii selekcyjnej)              ocena CV              wywiad telefoniczny              rozmowa kwalifikacyjna              metody grupowe              sprawdzenie referencjiTechniki doboru:1.Testy inteligencji(zdolnosci ogólnych)2.Testy zdolności specjalnych3.Testy sprawnościowe (wydajnościowe, wydolnościowe)4.Testy osobowości( ogólna struktura osobowości, walory przydatne dla instytucji, zachowania w warunkach ekstremalnych,sposób postępowania)5.Testy wiadomości i umiejętnosci6.Testy kliniczneWywiady7.wyw.indywidualny8.wyw. grupowy9.wyw ustrukturyzowane10.wyw mieszane (do prac naukowo-badawczych , projektowanych w dziedzinie zarzadzania)11.wyw. problemowe ( w konkursach na dyrektora)12.wyw.stresowe ( kandydaci na żołnierzy, policjantów)13.wyw.kierowniczy8. Istota i znaczenie rozmowy kwalifikacyjnej pracowników.Podstawą rozmowy kwalifikacyjnej powinna być analiza wymagań, dzięki której zostanie precyzyjnie określony zakres koniecznej w pracy wiedzy, doświadczenia i umiejętności.Rozmowa kwalifikacyjna pytania o fakty              uzyskiwanie i uzupełnienie informacji o kandydacie i jego doświadczeniach zawodowych              rozmowa o doświadczeniach zawodowych kandydata i przebiegu jego kariery zawodowejinterpretacja faktów              diagnoza i ocena przydatności zawodowej kandydata9. Metody stosowane podczas rozmów kwalifikacyjnych.10. Istota i znaczenie autoreprezentacji   uwarunkowania jej skuteczności.11. Znaczenie adaptacji pracowników i jej wpływ na budowanie zespołu pracowniczego.12. Style kierowniczego oddziaływania w kierowaniu ludźmi.(psychologia)Podstawowe style kierowania:I.Wg kryterium zachowania kierownika wobec grupy:1.autokratyczny-opiera się głównie na sile , charakteryzuje ją wyraźny, ostry podział na kierujących i kierowanych.Autokrata skupia władzę we własnych rękach, sam wyznacza sposoby postępowania i nie dopuszcza nikogo do podejmowania decyzji.Sprawdza się w wawrunkach skrajnych ( b.dobrych lub b.złych)2.demokratyczne- nie ma wyraźnego podziału na tych którzy rzadzą i na tych którzy muszą słuchać . Funkcje kierownicze i wykonawcze rozdzielone sa miedzy członkami grupy. Czlonkowie grupy mają wieksza samodzielność . Wszelkie decyzje poddawane sa pod opinię grupy.Sprawdza się w sytuacjach umiarkowanych.II.Wg kryterium przedmiotu zainteresowania kierownika ( to co kierownik chce osiągnąć)1.Kierownicy nastawieni na zadania-Uwagę ich zaprząta zadanie które mają wykonac , nie przykładają uwagi do odczuć i potrzeb pracowników.Zachęcają do pracy ale ale jednocześnie wymagają przestrzegania procedur.Kontrolują wydajność i terminowość.2.Kierownicy nastawieni na ludzi i na współdziałanie z nimi- nastawieni na ludzi , starają się stworzyć dobrą atmosferę w grupie.Dążą do harmonijnego i zgodnego współdziałania w grupie.3.Kierownicy nastawieni na siebie-ich głównym celem jest osiągnięcie pozycji zawodowej, kierowanie się własnymi potrzebami i ambicjami13. Sposoby określania potrzeb szkoleniowych pracowników.              Analiza wynikówOkresowa ocena pracowników (efekty pracy, słabe i mocne strony, potrzeby szkoleniowe)              Analiza potrzeb stanowiska              Analiza organizacji              Ankieta wśród pracowników14. Metody i techniki szkolenia i doskonalenia kadry kierowniczej oraz pracowników.W zależności od celu i zakresu działalności wyróżniamy:              Szkolenie, przyuczenie pracowników do wykonywania pracy na obecnym stanowisku              Doskonalenie pracowników w celu podniesienia jakości pracy na obecnym stanowisku lub osiągniecia awansu              Treningi personalne ( osobistego) rozwoju pracowników              Techniki szkolenia podczas pracy              Techniki szkolenia poza pracąGRUPOWE TECHNIKI SZKOLENIA                            udział w pracach projektowych               grupowe formy prac                            seminaria               konferencje               gra ról               metoda sytuacyjna               analiza przypadków               trening grupowyINDYWIDUALNE TECHNIKI SZKOLENIA                            coaching               konsultacje z przełożonym               zadania zlecone               instruktaż               zastępstwa na stanowisku               rotacja na stanowiskach                            wykłady               zaprogramowany instruktaż               analiza przypadków               prace pisemne               studia zaoczne15. Istota i znaczenie ocen pracowników.OCENA   jest opinią wartościującą, powstającą w efekcie porównania obiektu oceny bądź jego wybranych cech, z pewnym wzorcem (standardem) lub z innymi obiektami, wykorzystaną dla celów analityczno - kontrolnych i decyzyjnych.Oceny w zarządzaniu służą celom praktycznym; analizie i kontroli sytuacji oraz przygotowaniu decyzji.Przedmiot oceniający                                    porównania                            Przedmiot oceniany i związane z nim kryteria                                                                                                                Model idealny (założony standard)                                                                                                                Rezultat oceny rzutujący na decyzje personalneOceny dokonujemy dla potrzeb(znaczenie):v              doboru ludzi do stanowiskv              rozwoju zawodowego kierowników i pracownikówv              decydowania o awansachv              decydowania o degradacjach i zwolnieniach z pracyv              wynagrodzenia16. Najczęściej stosowane formy ocen pracowników.Oceny permanentne (ciągłe)   mają z reguły charakter niesformalizowany i podlegają bieżącej ocenie pracowników, ocenia pracy i jej rezultatów.Oceny okresowe   są dokonywane okresowo w sposób cyklicznie powtarzalny. Uwzględniać powinny kryteria efektywnościowe, kwalifikacyjne, osobowościowe i behawioralne. Propozycje pomiędzy tymi grupami kryteriów zależą od celów, jakim dany system ma służyć.17. Kryteria ocen pracowników. 1)              efektywnościowe2)              behawioralne (zachowań)3)              osobowościoweRanga tych grup kryteriów jest zróżnicowana w zależnosci od celów jakim służą.18. Zasady oceniania pracowników (dotyczy ocen okresowych) - przepisałam z zarządzania personelem.Zasady oceny pracowników:1)              Systematyczność   system oceny powinien być dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa, wydziału i być związany z systemem organizacji.2)              Systematyczność - ocenianie powinno być cykliczne, wartościowe wg jednolitych zasad i kryteriów umożliwiających porównanie w czasie.3)              Powszechność   oceny spełniają swe funkcje, gdy obejmują wszystkich pracowników bez wyjątku.4)              Konkretność  - ocenia się tylko te cechy, które są jasno określone i wykluczają subiektywność ocen.5)              Jawność -  cele, zasady i kryteria oceniania muszą być powszechnie znanych                      i akceptowanych przez pracowników i zwierzchników, a jeśli jest to możliwe to przez ich przedstawicieli.6)              Poufność   -  dotyczy wyników ocen, które być znane tylko oceniającym i ocenianemu.7)              Prostota  -  wymaganie jest łatwość posługiwania się opracowaniami, technikami                i formułowaniem wyników. Wyniki powinny być dokładnie sprecyzowane i łatwo mierzalne.8)              Możliwość odwoływania się od oceny.19. Metody (techniki) oceniania v              PUNKTOWANIE   ocena wg listy cech osobowych lub innych czynników, ocenianych po kolei w skalach stopniowych (od 1   5 )                   ZALETY:                                                                                 WADY:Metoda najbardziej rozpowszechniona, użyteczna     Raczej trudna do wykorzystania w motywowaniu, dla płac, określanie perspektyw pracownika               może dawać fałszywe wrażenie adekwatności,                                                                                      stopnie są często subiektywne.Wniosek: ocena przy pomocy stopni wymaga ścisłego określenia czynników i sposobu stopniowania                  oraz szkolenia menedżerów w używaniu skali ocen.v              SZEREGOWANIE   pracowników wg merytorycznej przydatności zwykle w odniesieniu do całościowo pojmowanej przydatności na danym stanowisku.                   ZALETY:                                                                                 WADY:Łatwość (w małej grupie) co do płac i przyszłości    -nie pokazuje potrzeb szkoleniowych pracownika                                                                 - niska przydatność do motywacji                                                                                         - nie pokazuje o ile lepszy jest  pierwszy                                                                                        pracownik od  ostatniego v              GRUPOWANIE    przydzielanie  podwładnego do kategorii wydajności pracy, pojmowanej całościowo.                   ZALETY:                                                                                 WADY:Metoda dobra dla grupy jednolitej                              Silna tendencja do unikania ocen ekstremalnychWydajność rozkłada się następująco:Słaby                poniżej średniej                         średni                    poniżej średniej                     wybitny 10%                          20%                                   40%                              20%                                 10%v              OPISYWANIE   opisowy sposób oceny sposobu wykonywania pracy.Metoda może przyjąć postać odpowiedzi na 4 pytania:1)Jakie są silne strony podwładnego w pracy 2)Jakie są słabe strony podwładnego w pracy 3)Jakie ma niewykorzystane możliwości  4)Jakie są potrzeby szkoleniowe Ponadto: metoda może mieć postać ogólnego oszacowania pracy wraz z sugestiami koniecznych działań dla poprawy wydajności pracownikaOdmiana: podwładni jednoczesnie z menedżerem piszą swoje wersje oceny własnej pracy w danym okresie, sugerując ewentualne przeniesienie lub szkolenie pomocne w karierze.20.Istota i znaczenie motywacji w kierowaniu ludźmi.Obejmuje składniki materialne i niematerialne , służące oddziaływaniu na postawy i zachowania pracownikow, racjonalizację wynagrodzeń i nagród, stworzenie bodźców do doskonalenia osobistego i zawodowego pracowników.21.Elementy systemu motywacyjnego.Materialne                                                                      Niematerialne              cele              partycypacjePłacowe                 Pozapłacowe                            delegowanie uprawnień                     Wynagrodzenie                            Samochód slużb.              komunikację              Premie                            Telefon              kulturę organizacji              Finansowanie studiów              konflikt              Prowizje              Ubezpieczenia              Udział w zyskach              Polisy22. Elementy systemu wynagradzania.Funkcje wynagrodzeń:              Dochodowa              Kosztowa              motywacyjna23.Istota, funkcje i formy płac.Wartościowanie pracy daje  pierwsze przybliżenie  jeśli chodzi o zróżnicowanie płac.Płace powinny być zróżnicowane stosownie do:              Treści pracy              Efektów pracy              Oferty rynkowej              Wewnętrznych założeń polityki plac firmy i umowy ze zwiazkami zawodowymi              Możliwości finansowych firmyFormy płac:              Forma czasowa              Forma premiowa              Forma zadaniowa              Forma prowizyjna              Forma kafeteryjna              Forma akordowa-forma płac w której pracownik jest wynagradzany proporcjonalnie do ilości wykonywanej pracy, stosowana do prac o łatwo mierzalnych wynikach, głównie do stanowisk robotniczychFunkcje wynagrodzeń:              Dochodowa              Kosztowa              motywacyjna24.Determinanty efektywnego systemu wynagradzania.Do podstawowych determinant systemu wynagrodzeń zaliczamy:              Cele i zasady polityki personalnej              Kulturę organizacyjną              Zadania              Wyniki              Czynniki korygujące25.Istota i znaczenie wartościowania pracy.Postępowanie zmierzające do zwymiarowania prac i stanowisk pracy pod kątem różnic w ich treści (trudności prac), wykorzystywanym w polityce personalnej firmy.(T.Oleksyna)              Niezbędna przede wszystkim dla celów różnicowania wysokości oferowanych pracownikom płac stosownie do tego jakie prace powierza się im do wykonania.              Jego wyniki są wykorzystywane również dla celów doboru ludzi do stanowisk , oceny oraz kształtowania rozwoju zawodowego.Wartościowanie pracy daje  pierwsze przybliżenie  jeśli chodzi o zróżnicowanie płac              Podczas przeprowadzania wartościowania należy zapomniec , kto na poszczególnych stanowiskach pracuje aby nie sugerować się nazwiskiem i nie kierowac się sympatiami ani antypatiami              Trzeba zachować bezstronność i obiektywizm              Wart.pracy odnosi się do bezosobowych wymogów stanowisk pracy              Wrat.pracy dokonuje zwykle kilkuosobowy zespół ekspertów wewnętrznych firmy, znających dobrze wszystkie stanowiska pracy i specyfike ogółuMetody warościowania pracy1.              sumaryczne              sumaryczno-porównawcze(rangowe)              porównywania parami2.              analityczne26.Kultura organizacyjna, jej istota i znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem (organizacją).27.Rola działu(pionu) kadr w strukturze firmy.28.Zadania kierowników oraz ich rola w realizacji polityki personalnej w firmie

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed