Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Co człowiek współczesny mógłby przyjąć a co odrzucić ze światopoglądu

Jaki wpÅ‚yw na współczesny Å›wiat miaÅ‚a historia? W jaki sposób uksztaÅ‚towaÅ‚o siÄ™ rozumowanie czÅ‚owieka? Czy oÅ›wieceniowe idee mogÄ… mieć wpÅ‚yw na poznawanie Å›wiata?"OÅ›wiecenie to wyjÅ›cie z niepeÅ‚noletnoÅ›ci,w którÄ… czÅ‚owiek popadÅ‚ z wÅ‚asnej winy."                                                                                              Immanuel Kant              Kant zakÅ‚adaÅ‚, że caÅ‚a wiedza poznawania Å›wiata pochodzi z doÅ›wiadczenia. W konsekwencji doszedÅ‚ do przekonania, że Å›wiat może być ksztaÅ‚towany przez ludzi. Zatem czy czÅ‚owiek współczesny może mieć żal za uksztaÅ‚towanie takiej rzeczywistoÅ›ci?W tej sytuacji należy zająć siÄ™ problematykÄ… etycznÄ…. Kant swój poglÄ…d na kwestie moralne sformuÅ‚owaÅ‚ w nastÄ™pujÄ…cym nakazie: "PostÄ™puj tak, aby zasada Twojego postÄ™powania byÅ‚a prawem powszechnym."Podobnie jak Kant sÄ…dzÄ™, że czÅ‚owiek doskonalÄ…c siÄ™ oraz postÄ™pujÄ…c wedÅ‚ug swojej woli jest w stanie zmienić rzeczywistość. Rodzi siÄ™, wiÄ™c pytanie: czy bÄ™dzie to zmiana na lepsze? Sceptycznie odnoszÄ™ siÄ™ do tego stwierdzenia. Owszem, czÅ‚owiek może podejmować decyzje, lecz sÄ… one czasem nie tylko bÅ‚Ä™dne, ale również katastroficzne w skutkach. Osoba rozumna ma wÅ‚adzÄ™, którÄ… czÄ™sto wykorzystuje niewÅ‚aÅ›ciwie. Nie sposób pominąć faktu z dnia 11 wrzeÅ›nia 2001 roku, kiedy w Nowym Yorku w dwie wieże World Trade Center uderzyÅ‚y dwa samoloty marki Boeing. To, co siÄ™ wtedy wydarzyÅ‚o zszokowaÅ‚o caÅ‚y Å›wiat. Zgadzam siÄ™ ze stwierdzeniem Zofii NaÅ‚kowskiej, że "ludzie ludziom zgotowali ten los." MyÅ›lÄ™, że czÅ‚owiek jest zagrożeniem dla samego siebie.              BliższÄ… moim poglÄ…dom jest koncepcja John’a Locke’a. TwierdziÅ‚ on, że umysÅ‚ jest jak czysta kartka ("tabula rasa") nie zapisana żadnymi znakami, na której Å›lad pozostawia jedynie doÅ›wiadczenie. ZmierzaÅ‚ on do uksztaÅ‚towania czÅ‚owieka o zdrowym umyÅ›le, użytecznego dla siebie i innych, zapewniajÄ…cego tym samym sobie i innym szczęście. Jednym z podstawowych warunków owego powszechnego szczęścia miaÅ‚a być tolerancja. Z fragmentu "Listu o tolerancji" Locke’a możemy wyczytać: "(…)Uważam, że w pierwszym rzÄ™dzie należy dokonać rozdziaÅ‚u spraw paÅ„stwaod spraw religii i sprawiedliwie zakreÅ›lić granice pomiÄ™dzy koÅ›cioÅ‚em i paÅ„stwem(…)."OczywistÄ… rzeczÄ… jest, że każdy czÅ‚owiek, który przeÅ›laduje drugiego czÅ‚owieka, tylko, dlatego, że nie podziela jego poglÄ…dów nazywany jest "potworem". Jak ocenić rzÄ…dy monarchów oÅ›wiecenia? W jaki sposób odnosili siÄ™ do ludzi innej wiary? Pewne jest, że wÅ‚adca zawrze przymierze z potężnym i bogatym cudzoziemcem jedynie dla zysku materialnego. Burzliwa natura czÅ‚owieka sprawia, iż "sprzeda on nawet duszÄ™ diabÅ‚u", aby zaspokoić swoje potrzeby. Jednakże istnieje pewna nadzieja, że czÅ‚owiek wreszcie zacznie zauważać takie wartoÅ›ci jak: rodzina, przyjaźń, życie… PocieszajÄ…ca jest myÅ›l Dostojewskiego:"AnioÅ‚ nigdy nie upada. DiabeÅ‚ upada tak nisko, że nigdy siÄ™ nie podniesie. CzÅ‚owiek upada i powstaje."Zastanawiam siÄ™ nad pytaniem: jak jest z tolerancjÄ… dziÅ›? CzÅ‚owiek myÅ›li, że jest tolerancyjny…, ale czy rzeczywiÅ›cie tak jest? MyÅ›lÄ™, że do tak bardzo delikatnej sprawy (podÅ‚oże religijne, rasowe) należy podchodzić bardzo ostrożnie. Z moich obserwacji czasów współczesnych mogÄ™ wywnioskować, iż wciąż jest to drażliwy temat. Dlaczego? Ludzie przyzwyczaili siÄ™ do schematycznego myÅ›lenia oraz do "produktów" propagowanych przez kulturÄ™ masowÄ…. Zatem jaki zwiÄ…zek ma tolerancja i kultura masowa? Narzuca ona dla caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa pewne myÅ›li, szablonowe zachowania. W Å›wiecie, w którym żyjÄ™ panuje przekonanie, że coÅ› lub ktoÅ›, co jest "inne" jest gorsze, odrzucane gdyż "nie pasuje do tego caÅ‚ego mechanizmu". CzÅ‚owiek nie zdaje sobie sprawy, że swoim zachowaniem może krzywdzić drugÄ… osobÄ™. NiewÄ…tpliwie "homo sapiens" powinno zagÅ‚Ä™bić tÄ… myÅ›l i ocknąć siÄ™ ze snu, który jest tylko zÅ‚udzeniem… Zatem czÅ‚owiek jest tolerancyjny? Zgodnie z sentencjÄ… Karla Rahnera musi uÅ›wiadomić sobie, że "tolerancja to gotowość przyznania przedstawicielowi innego Å›wiatopoglÄ…du tej samej dozy inteligencji i dobrej woli, co sobie."              RozpatrujÄ…c kwestiÄ™ Å›wiatopoglÄ…du "wieku rozumu" nie sposób pominąć wielkiego filozofa- Jean’a Jacques’a Rousseau. We fragmencie jego dzieÅ‚a "Zasady umowy spoÅ‚ecznej" możemy wyczytać: "Co sprawia, że paÅ„stwo jest jedno? (…)wedÅ‚ug jednych jest niÄ… siÅ‚a, wedÅ‚ug innych- wÅ‚adza ojcowska, wedÅ‚ug innych jeszcze- wola Boża." Ten myÅ›liciel ostro sprzeciwiaÅ‚ siÄ™ organizacji ówczesnego spoÅ‚eczeÅ„stwa. WiedziaÅ‚, że współczesność jest w pewnym sensie smutnÄ… "koniecznoÅ›ciÄ…"."Bo cóż może być pewniejszÄ… podstawÄ… zobowiÄ…zania miÄ™dzyludźmi jak wolna decyzja podejmujÄ…cych zobowiÄ…zania?"Rousseau byÅ‚ Å›wiadomy, że od cywilizacji i postÄ™pujÄ…cego rozwoju techniki nie da siÄ™ uciec. Ale czy należy uciekać? MyÅ›lÄ™, że warto na chwilÄ™ zapomnieć o codziennych sprawach i siÄ™ gÅ‚Ä™biej zastanowić nad sensem naszego życia i wpÅ‚ywu rozwijajÄ…cej siÄ™ cywilizacji. Nie należy ukrywać siÄ™ przed tego typu zjawiskom. Trzeba przeciwstawić siÄ™ caÅ‚ej teraźniejszej "propagandzie" reklamy i mas mediów. Jak powiedziaÅ‚ autor kultowej książki o Å›wiecie reklamy- Fredenc Beigbeder:"Åšwiat współczesnej reklamy to Å›wiat, w którym wydaje siÄ™ miliardy na to, by ludzie kupowali rzeczy, na które nie majÄ… pieniÄ™dzy i których wcale nie potrzebujÄ…."Sokrates miaÅ‚ racjÄ™ stwierdzajÄ…c: "dusza powinna być wolna". Czyż teraz na poczÄ…tku trzeciego tysiÄ…clecia my ludzie nie czujemy ogromnego ciężaru? Kultura masowa niszczy naszÄ… ostatniÄ… czÄ…stkÄ™ "czÅ‚owieczeÅ„stwa". Jak stwierdziÅ‚ Paulo Coelho:"Åšwiat posiada wÅ‚asnÄ… duszÄ™ i bywa, że owa dusza wywierawpÅ‚yw na wszystko i na wszystkich w tym samym czasie."              AnalizujÄ…c myÅ›li filozoficzne oÅ›wiecenia należy wspomnieć o konflikcie, jaki wystÄ…piÅ‚ pomiÄ™dzy Wolterem a Rousseau. WedÅ‚ug Woltera rozum byÅ‚ instancjÄ… ostatecznÄ…. Rousseau napisaÅ‚ list, w którym wyraziÅ‚ swój sprzeciw dla koncepcji Woltera, iż Å›wiat jest zÅ‚y. OdpowiedziÄ… Woltera na list byÅ‚a książka pt.:"Kandyd". W tym utworze możemy odnaleźć wiele argumentów na podstawie, których jesteÅ›my w stanie stwierdzić, że Å›wiat jest nieprzyjazny, pozbawiony wszelkiej dobroci i szlachetnoÅ›ci. Wolter ukazaÅ‚ gÅ‚Ä™bokÄ… bezmyÅ›lność, zabobonność oraz zacofanie w spoÅ‚eczeÅ„stwie (np. powieszenie przypadkowych ludzi po trzÄ™sieniu ziemi) a także przedstawiÅ‚ istniejÄ…cy wówczas rasizm szczególnie wobec murzynów. SzokujÄ…cym przykÅ‚adem jest staruszka, która byÅ‚a córkÄ… papieża. Åšwiadczy to o upadku moralnym… W pewien sposób "Kandyd" nawiÄ…zuje do czasów współczesnych. Wojny, które powodujÄ… plagÄ™ nieszczęść, gÅ‚odu, chorób… Należy wspomnieć o zamieszkach i walkach w Iraku… czy też kradzieżach, rabunkach, gwaÅ‚tach, które sÄ… "ciemnÄ…" stronÄ… naszego Å›wiata.              RozważajÄ…c myÅ›l, co i w jaki sposób czÅ‚owiek współczesny mógÅ‚by przyjąć z wiedzy filozoficznej oÅ›wiecenia, myÅ›lÄ™, że hasÅ‚o StanisÅ‚awa Brzozowskiego odzwierciedli ten problem:"Åšwiat ma dla czÅ‚owieka tyle znaczenia,ile czÅ‚owiek sam zdoÅ‚a ze Å›wiata wydobyć."              Nie potrafiÄ™ jednoznacznie okreÅ›lić, jakie elementy z filozofii oÅ›wiecenia czÅ‚owiek może czerpać dla wÅ‚asnych korzyÅ›ci oraz poprawy swojego postÄ™powania, gdyż każda istota ludzka jest indywidualistÄ….Jednakże czÅ‚owiek powinien zastanowić siÄ™ nad sensem swojego bytu i skonfrontować to z ideologiami "wieku filozofów", które zapewne pomogÄ… mu nabrać wyrazistego obrazu współczesnego Å›wiata.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed