Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Dawid Michała Anioła

Dawid – Olbrzym z placu SignoriiMichał Anioł a właściwie Michelangelo Buonarotti  (1475-1564)Michał Anioł urodził się 6 marca 1475 roku, w miejscowości Caprese, jako drugi syn sterej rodziny florenckiej.  W 1488 roku ojciec posłał Michała  Anioła na naukę do malarkiej pracowni Domenica Ghirlandaia. Tam opanował technikę malarstwa freskowego, którą później zastosuje w Sykstynie. Jego nauczyciel poznał się na rzeźbiarskich zdolnościach chłopca i posłał go do ogrodu przy San Marco, gdzie Medyceusze zgromadzili  liczne rzeźby i stworzyli pracownię rzeźbiarską.  Wybitnie uzdolnionym chłopcem  zainteresował się Wawrzyniec Wspaniały i zabrał go do pałacu. Jako przybrany syn Wawrzyńca otrzymał taką samą edukację jak jego pozostali synowie, pozostając przez trzy lata w kręgu  humanistów zaznajomił się z filozofią neoplatońską, mającą później duży wpływ na jego sztukę.  Michał Anioł pragnął dogłębnie zrowumieć funkcjonowanie ludzkiego ciała, które wydawało mu się jedynym tematem godnym artysty. Dlatego w wieku 25 lat poświęcił się w Wenecji i Bolonii, studiom anatomicznym. Aż do późnej starości uważał nagie ciało za największy cud stworzenia. Reźbiąc  jak gdyby "uwalniał" postaci uwięzione w kamieniu. Czemu dał dowód tworząc Dawida. Historia Davida, a raczej bryły marmuru rozpoczyna się w  1464 roku kiedy to zostaje ona przekazana  Agostinowi di Duccio,  a następnie tzn od roku  1476 jest uszkadzana  przez Antonia Roselina.  Jak to się jednak stało że ów bryła trafiła pod dłuto Michała Anioła? Otóż  kardynał Sieny ogłosił konkurs w którym wzięli udział Leonardo Da Vinci oraz Micheangelo, który wygrał ponieważ  przedstawił stworzenia olbrzyma.Oficjalnie kamień został przejęty przez Micheangelo 16 Sierpnia. Do pracy przystąpił 13 Września 1501, kazawszy uprzednio wznieść  mur na placu budowy katedry, aby ustrzec się ciekawskich oczy.  Pracę rozpoczął artysta od rysunków a następnie wykonał model z wosku. Na jednym ze szkiców , który obecnie znajduje się w Luwrze, wyobraził Dawida z głową Goliata u stóp. Późniejsze szkice i modele przedstawiają Dawida już w jego końcowej formie. Pracował dzień i noc nie odpoczywając ani nie świetując, aby zatuszować niefortunne ślady dłuta mistrza Agostino. Michał przeżył w zupełnej samotności okres formowania i ostatecznych narodzin  swego arcydzieła. Dnia 25 stycznia 1504. posąg był ukończony, a 8 czerwca stał już na miejscu Judyty dłuta Donatella przed pałacem Singorii w Sienie.Dawid-biblijny  zwycięzca olbrzyma Goliata- był symobolem Florencji, jej męstwa i mądrości. Dawid jest dziełem odwołującym się  wprost do nagich  herosów antyku. Posąg zrywa z naturalizmem poprzedniego stulecia. Artysta  perfekcyjnie ukazał  piękno młodego silnego ciała dowodząc znajomości jego wewnętrznej budowy.  Bohater  nie jest już pasterzem, młodym chłopcem  nieoczekiwanie dokonującym wielkiego czynu, ale wojownikiem  pewnym swej zręczności, rzeczowo oceniającym  możliwości potężnego wroga z kamieniem w ręku i zarzuconą na ramię procą, z głową skierowaną w stronę przeciwnika. Jest to j rzeźbie  cechy, kontrapost postaci, piękno, harmonia, subtelna równowaga poszczególnych części ciała i utajony dynamizm, które Michał Anioł rozwinie w aktach ignudi na sklepieniu Kaplicy Sekstyńskiej i postaciach na nagrobkach Medyceuszów."Prawym bokiem wyczuwam luźnej ręki drżenie Barkiem, krzyżem i biodrem procy giętką szyjęKtóra dłoń lewą co wierzchem styka się z ramieniem Łączy z prawą gdzie pocisk przed światem ukryłem"  "Dawid z procą i ja z łukiem...                            Michał Anioł..."

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed