Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1.Wyjaśnij pojęcie psychologii. Określ podmiot i przedmiot badań psychologii.
Psychologia- (od greckiego: Psyche=dusza, logos=słowa) nauka o duszy i umyśle. Jest nauką empiryczną i teoretyczną zajmującą się określaniem i badaniem wszelkich zjawisk psychicznych decydujących o funkcjonowaniu człowieka w rodzinie, grupie, czyli w swoim środowisku. Określa prawidłowości, mechanizmy pozwalające człowiekowi na interakcje (oddziaływania) w środowisku.
Psychologia:
- jest nauką o zachowaniach i procesach psychicznych oraz ich zależnościach od fizycznego stanu organizmu, stanu umysłu i czynników zewnętrznych;
-stanowi jedną z nauk o istotach żywych (zwierzętach i ludziach), bada ich aktywność psychiczną jako działalność układu nerwowego, w której lub przez którą istoty te poznają świat i na podstawie której działają w świecie;
-jest to nauka o człowieku w aspekcie jego zachowania. Podmiotem zachowania jest człowiek. Nauka o stanach psychicznych człowieka. Psychologia zajmuje się opisem człowieka i procesów, które w nim zachodzą.
Podmiotem zainteresowań i badań w psychologii jest człowiek hipotetyczny (w sensie ogólnym, czyli każdy człowiek), lub konkretny człowiek-ze względu na prawidłowości dotyczące jego funkcjonowania: osobowość, emocje, motywacje, uwarunkowania biologiczne, przebieg procesów poznawczych.
Przedmiot badań w psychologii to zachowanie, które jest zależne od:
1.przebiegu procesów emocjonalnych (emocji);
2.środowiska, w którym człowiek żyje;
3.uwarunkowań biologicznych (czyli obciążenia genetyczne, predyspozycje);
4.uwarunkowania sytuacyjne (sytuacje wstrząsowe – zaburzenie równowagi organizmu, osobowość , czyli kiedyś charakter, procesy poznawcze, przebieg procesów motywacyjnych, poziom aktywności własnej.
Przedmiotem badań psychologii jest zachowanie człowieka w relacjach z innymi ludźmi w określonym środowisku, w określonych warunkach sytuacyjnych, stąd psychologia wymaga od nas wiedzy.
Z= B= R =f(E, Ś, B, S, O, P, M, A) , Zachowanie, Behawior, Reakcje, Emocje, Środowisko, Biologiczne uwarunkowania, Sytuacyjne uwarunkowania, Osobowość, Przebieg procesów poznawczych, Motywacje, Aktywność własna
2. Przedstaw kryteria psychologii
Psychologia akademicka zajmuje się:
- procesami poznawczymi – postrzeganie, myślenie, mowa, uwaga, wyobraźnia, wyobrażeniem, pamięcią (psychologia poznawcza)
- nabywaniem mowy i powiązaniem jej z pozostałymi procesami psychicznymi (psycholingwistyka)
- rozwojem i zmianami mechanizmów psychicznych (psychologia rozwoju człowieka).KAŻDY ETAP ŻYCIA CZŁOWIEKA JEST NAJWAŻNIEJSZY.
- emocjami, procesami motywacji, stałymi cechami psychicznymi (psychologia osobowości)
- postrzeganiem osób i psychicznymi aspektami interakcji między ludźmi (psychologia społeczna) oraz komunikacją między nimi (negocjacje, mediacje)
- związkiem procesów psychicznych i funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego (neuropsychologia), fizjologicznym podłożem procesów psychicznych (psychofizjologia), ewolucyjnymi aspektami mechanizmów psychicznych (psychologia ewolucyjna)
- psychologicznymi aspektami religii, twórczości naukowej i artystycznej oraz innych obszarów funkcjonowania człowieka.
- zaburzeniami zachowań (psychopatologia) i osobowości (patopsychologia).
Zadania psychologa:
- obserwuje, opisuje, wyjaśnia i przewiduje zachowania oraz je kontroluje;
- określa jak przywracać równowagę psychiczną, gdy została ona naruszona wskutek rozmaitych okoliczności ;
- poznaje i wyjaśnia zachowania człowieka, jego reakcje i cechy.
Psycholog zajmuje się psychologią stosowaną, ma jeszcze inny cel – polepszenie jakości ludzkiego życia
3.Scharakteryzuj działy psychologii.
Do głównych działów psychologii teoretycznej należą:
1. Psychologia ogólna – stanowi podstawę wszystkich innych dziedzin psychologii. Bada prawidłowości procesów psychicznych, czynności regulacyjne istot żywych oraz mechanizmy, które je uruchamiają i kierują nimi. Psychologia ogólna obejmuje zagadnienia procesów poznawczych : wrażeń, spostrzeżeń, wyobrażeń, pamięci, myślenia, procesów uczuciowych i motywacyjnych.
2. Psychologia rozwojowa – Bada prawa rządzące rozwojem psychicznym całego świata ograniczonego oraz prawa dotyczącego rozwoju psychiki człowieka jako gatunku i jednostki.
3. Psychologia społeczna – zajmuje się przede wszystkim zagadnieniami psychologicznymi, które dotyczą człowieka jako członka grup społecznych. Bada ona zachowanie się jednostki pod wpływem grupy oraz rozmaite formy kontaktów społecznych, nawiązywanych między ludźmi i prowadzących do wspólnego, zespołowego działania.
Do głównych działów psychologii praktycznej należą:
1.Psychologia wychowawcza – bada podstawowym psychologii nauczania i wychowania człowieka w różnych okresach jego życia i dlatego wiąże się ściśle z psychologią rozwojową. Zajmuje się czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi, które oddziałują na rozwój umysłowy, uczuciowy i społeczny jednostki oraz na kształtowanie się jej osobowości;
2.Psychologia kliniczna— podmiotem psychologii klinicznej są różnego rodzaju zaburzenia w zachowaniu się, a więc także zmiany w psychice ludzi dorosłych i dzieci, które utrudniają im normalną regulację stosunków z otoczeniem. Psychologia kliniczna opracowuje też rozmaite metody badania zaburzeń w zachowaniu i regulacji stosunków człowieka z otoczeniem oraz proponuje środki zmierzające do ich usuwania i do zapobiegania ich powstawaniu.
DZIAŁY PSYCHOLOGII KLINICZNEJ:
a. defektologia (trwałe zaburzenia sensoryczno-motoryczne);
b. surfologia- osoby niesłyszące i niedosłyszące;
c.tyflopsychologia- osoby niewidzące i niedowidzące;
d.oligofrenopsychologia –osoby umysłowo upośledzone;
e. logopatologia-zaburzenia mowy;
f. psychopatologia-ludzie chorzy psychicznie;
g. patopsychologia- choroby somatyczne (relacje pomiędzy chorobą somatyczną a chorobą psychiczną);
h. psychoterapia –usprawnianie zaburzeń za pomocą wpływu psychologicznego;
i. psychodiagnostyka-tworzenie metod służących poznaniu człowieka;
j. psychohigiena-czyli zdrowie psychiczne (inaczej psychoprofilaktyka lub psychologia zdrowia), zajmuje się stworzeniem jak najlepszych warunków do funkcjonowania i zdrowego życia.
FILOGENEZA-rozwój gatunkowy, który doprowadził do powstania psychiki ludzkiej(rozwój człowieka jako gatunku).
ONTOGENEZA-rozwój osobniczy, od chwili poczęcia, czy urodzenia do końca życia.
3. Psychologia zdrowia
4. Psychologia sądowa
5. Psychologia pracy
6. Psychologia wojskowa
7. Psychologia sportu
8. Psychologia religii
9. Psychologia prokreacji
10. Psychologia małżeństwa i rodziny
11. Psychologia zarządzania i marketingu
12. Psychologia reklamy
13. Psychologia polityki
14. Psychologia organizacji
15. Neuropsychologia
4.Wykaż różnice między psychologią empiryczną a teoretyczną.
Psychologia empiryczna-zajmuje się poznaniem, określeniem wszystkich zjawisk psychicznych ,decydujących o funkcjonowaniu człowieka w środowisku.
Psychologia teoretyczna-zajmuje się wykrywaniem i poznawaniem praw rządzących czynnościami psychicznymi istot żywych(w szczególności człowieka). Stanowi Fundament psychologii. Służy rozwiązywaniu praktycznych problemów i zadań w określonych dziedzinach i przejawach aktywności ludzkiej. Czynności psychiczne - Myślenie, spostrzeganie.
Działy psychologii teoretycznej zajmuje się:
- przebiegiem procesów poznawczych(mowa, uczenie, percepcja, wyobrażenia, pamięć)
- nabywaniem mowy i powiązania jej z pozostałymi procesami psychicznymi)
- rozwojem i zmianami mechanizmów psychicznych
-emocjami procesami motywacji, stałymi cechami psychicznymi
-postrzeganiem osób i psychicznymi aspektami interakcji między ludźmi oraz komunikacją między innymi
-związkiem procesów psychicznych i funkcjonowania centralnego układu nerwowego, fizjologicznym podłożem procesów psychicznych ,ewolucyjnymi aspektami mechanizmów psychicznych.
-psychologicznymi aspektami religii, twórczości naukowej i artystycznej
-zaburzeniami osobowości
5.Scharakteryzuj psychoanalizę.
Psychoanaliza(psychodynamika)- (ogólnie):
-pogląd na naturę ludzką- kierowany przez instynkty;
-determinanty zachowania –dziedziczność, wczesne doświadczenia;
-główny temat badań – nieświadome popędy, konflikty;
-badania podstawowe dla danego kierunku – zachowanie jako wewnętrzny wyraz nieuświadomionych motywów;
-ważna postać – SIGMUNT FREUD (jako twórca psychoanalizy),JUNG, ALFRED ADLER.
Zygmunt Freud stworzył koncepcję osobowości.
Id
ego
superego
Z= f (B, E, O, M, Ś) gdzie B (popędy, instynkty), E (emocje), O (osobowość), M (motywacje), Ś (środowisko).
Według Freuda:
Id -to dziecko(dziedzina naturalnych popędów i instynktów), czyli to nieświadoma sfera naukowa, instynktowna, wrodzona, będąca siedliskiem naszych popędów biologicznych i instynktów. 2 instynkty:
- popęd życia (EROS),
-popęd śmierci (THANATOS),
Id to pragnienie, zaspokojenie przyjemności lub w drugą stronę – autodestrukcji.
Ego-dorosły (funkcja zwrócona przede wszystkim w kierunku świadomości, odzwierciedlająca treści dane świadomemu postrzeganiu), czyli „ja”, racjonalizm, rozsądek, teraźniejszość, sfera świadomości, sfera realizmu, będąca konfrontacją pomiędzy dwoma sferami – sfery instynktownej (id) a superego. Ego porządkuje, integruje sferę nakazową (superego) a popędową (id).
Superego-rodzic (instancja obejmująca ideały i normy moralne), czyli sfera naukowa – to nasze sumienie, nasza sfera zakazowa, to nasze „ja” idealne, wyobrażenie o tym jacy powinniśmy być, ale też źródło lęku społecznego, bo naruszenie norm społecznych powoduje wystąpienie lęku i konflikty.
Założenia psychoanalizy- zachowanie się jednostki jest wypadkową sił ID i SUPEREGO regulowany przez EGO.
Psychoanaliza znajduje zastosowanie w trzech dziedzinach:
1.jako metoda badania psychiki;
2.jako system (teoria);
3.jako rodzaj terapii zaburzeń emocjonalnych (leczenie psychoanalityczne).
Psychoanaliza -zachowanie człowieka jest rezultatem działania sił wewnętrznych (instynkty, popęd struktury osobowości).
TEORIE PSYCHOANALIZY:
1.ŚWIADOMOŚĆ-treści świadome mogą dobrowolnie stanowić przedmiot uwagi, mogą też być dowolnie z niej usuwane;
2.PRZEDŚWIADOMOŚĆ-są tutaj gromadzone te treści psychiczne, które są momentalnie dostępne w świadomości, można je odkryć dzięki poszukiwaniu na zasadzie badania kontekstów i związków łączących inne, znane już w świadomości treści, mogą się one pojawiać na zasadzie kojarzenia;
3.NIEŚWIADOMOŚĆ-w tej części gromadzone są psychologiczne, których nie można sobie uświadomić bezpośrednio. Aby treści nieświadome mogły się znaleźć w polu uwagi świadomej indywiduum musi się odwołać do pomocy pewnych metod znanych np. terapii psychoanalitycznej (analiza marzeń sennych, hipnozy).
STRUKTURA: ID, EGO, SUPEREGO.
FAZY ROZWOJU: faza oralna (od 1 do 3 roku życia), faza analna (od 3 do 5 roku życia), faza falliczna (od 5 do 7 roku życia), faza latencji, faza genitalna.
MECHANIZMY: popęd, libido, mechanizmy obronne, lęk, zasada rzeczywistości.
PSYCHOANALIZA-(koniec 19 wieku)- rdzeniem osobowości są zdarzenia zachodzące w psychice osoby, które motywują zachowania. Według Freuda każde zachowanie jest umotywowane. Zachowania nie wyznaczają ani przypadek, ani doraźne wydarzenia, wszelkie działania są zdeterminowane motywami. Każde ludzkie działanie ma przyczynę i cel, które mogą zostać wykryte przez psychoanalizę wolnych skojarzeń.
W PSYCHOANALIZIE WYSTĘPUJĄ:
1.biologizm
2.determinizm
SàR, GDZIE S (bodziec), R (reakcja).
Są to zdarzenia zachodzące w psychice osoby które motywują zachowania .Często jesteśmy świadkami tych motywacji ,jednak pewne działania na poziomie nieświadomym.????????????
6.Scharakteryzuj kierunek psychobiologii.
Psychobiologia (ogólnie):
-pogląd na naturę ludzką-bierny, mechanistyczny;
-determinanty zachowania-dziedziczność, procesy biochemiczne;
- główny temat badań- procesy zachodzące w mózgu i układzie nerwowym;
-badania podstawowe dla danego kierunku- biochemiczna podstawa zachowania i procesów umysłowych;
-ważna postać – HIPOKRATES (jako osoba, która odkryła płyny ustrojowe).
Psychobiologia-biochemiczna podstawa zachowania i procesów umysłowych. Psychologowie szukają tu przyczyn zachowania w działaniu genów, mózgu ,ukł. nerwowego i układu wydzielania wewnętrznego (regulującego wydzielanie hormonów).Wszelkie doznania i czynności uważa się za wynik działania impulsów nerwowych. Czynnikami wyzwalającymi te działania są procesy chemiczne i elektryczne przebiegające wewnątrz komórek nerwowych.
Z= f(B, G, M, A), gdzie B (budowa i funkcje CUN), G (genetyka), M (metabolizm), A (autonomia).
HIPOKRATES-każdy człowiek jest wyposażony w określone płyny ustrojowe, a temperament zależy od płynów ustrojowych.
W podejściu tym przyjmuje się cztery założenia:
1.zjawiska psychologiczne i społeczne można wyjaśniać w kategoriach procesów biochemicznych;
2.złożone zjawiska można zrozumieć rozkładając je na znacznie mniejsze, bardziej specyficzne jednostki;
3.wszelkie zachowania są zdeterminowane przez struktury anatomiczne i procesy przekazywane głownie drogą dziedziczenia;
4.doświadczenie może modyfikować zachowanie zmieniając je, stanowiąc jego podłoże, strukturę i procesy.
PSYCHOBIOLOGIA-określa ogólnie kierunki badawcze zajmujące się procesami i cechami psychicznymi z punktu widzenia biologii:
-chodzi o odkrywanie fizjologicznego substratu zjawisk psychicznych (psychologia fizjologiczna, neuropsychologia);
-wykrywanie wzajemnych relacji między czynnikami psychicznymi i fizjologicznymi (psychofizjologia).
7. Scharakteryzuj kierunek behawiorystyczny.
Pogląd na naturę ludzką- Reagujący na bodźce, dający sie modyfikować
Determinanty zachowań - środowisko, warunki bodźcowe
Główny temat badań - specyficzne reakcje zewnętrzne
Badania podstawowe dla danego kierunku - zachowanie, jego przyczyny bodźcowe i konsekwencje
Ważna postać - Pawlow prowadzący badania nad odruchami warunkowymi, Skiner
S- Stymulation R - Reaction
S - O (bodziec pośredniczący)- R
BEHAWIORYZM-(od ang. Behaviour- zachowanie) jest całkowitym zaprzeczeniem psychoanalizy. Behawioryzm jest próbą zastosowania ścisłych znanych z nauk przyrodniczych metod badawczych do badania ludzkiej psychik głównym celem analizy behawiorystycznej jest zrozumienie jak szczególne bodźce środowiskowe kontrolują określone rodzaje zachowań.
Najpierw behawioryści analizują uprzednie warunki środowiskowe, które poprzedzają zachowanie i stwarzają możliwości zareagowania lub powstrzymywania się od reakcji.
Następnie zajmuje się reakcją behawioralną, która jest głównym przedmiotem badań - czynnością, którą trzeba rozumieć, przewidywać i stosować. Na koniec rozpatrują obserwowalne konsekwencje, które wynikają z tej reakcji, czyli jej wpływ na środowisko.
Wg modelu behawioralnego zachowanie jest w pełni zdeterminowane przez warunki środowiskowe. Ludzie nie są dobrzy ani źli ale porostu reagujący na swoje środowisko. Ich zachowanie można zmienić organizując odpowiednio warunki środowiskowe. Behawioryści zakładają, że tym czym s...