Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Pieniądz: W literat znajdujemy różne def $. Jedną z nich jest def prawna. Wg tej def $ to obowiązująca i usankcjonowana normami prawnymi jednostka będąca prawnym środkiem płatniczym. W ujęciu ekon natomiast $ to wszelkie dobro, rzecz, znak, oferowane powszechnie i przyjmowane powszechnie jako środek płatniczy. $ może być def również poprzez jego rolę i funkcje. $ jako środek wymiany (cyrkulacji) obejmuje transakcje w trybie natychmiastowym oraz ma formę gotówkową. $ jako środek płatniczy obejmuje transakcje odroczone w czasie (forma bezgotówkowa). $ to również miernik wartości, jednostka rozliczeniowa, która umożliwia przeprowadzenie racjonalnych wyborów i podejmowanie racjonalnych decyzji gosp. Inaczej służy do skalowania cen oraz do prowadzenia uniwersalnego rachunku ekon umożliwiającego ewidencjonowanie i porównywanie kosztów, przychodów i efektów każdej działalności gospo. $ służy również do przesuwania wartości siły nabywczej $ w czasie, jest więc instrumentem tezauryzacji, czyli oszczędzania. Ponadto $ jest tzw. $ światowym- wypełnia poprzednio wymienione funkcje zarówno w kraju, jak i za granicą. Ekon cechy $: $ jest produktem gospodarki narodowej. Za emisję $ odpowiada Bank Cent. $ jest powsz ekwiwalentem, co oznacza że wraz z jego pojawieniem się,  wymiana pośrednia (towar- pieniądz- towar) zastąpiła wymianę bezpośrednią (towar za towar tzw. barter). Stał się on zjawiskiem społecznym bo wpływa na wielkość funduszy nabywczych, które decydują o strukturze społecznej. $ w gosp rynk pełni funkcje uniwersal dobra płynnego, czyli powszechnie akceptowanego środka zapłaty i powszechnie akceptowanego środka nabywczego. Zapewnia swobodne realizowanie decyzji, ma swoją wartość wymienną (zdolność do wymiany)i użytkową (reprezentuje określoną ilość dóbr, jakie można za niego kupić). Ponadto charakteryzuje go ograniczona ilość, za co odpowiedzialna jest władza monetarna, aby za pomocą prawa chronić siłę nabywczą $.

 

 

Niezależność BC. NBP jest centralnym bankiem państwa, któremu na mocy art. 227 Konst RP przysługuje wyłączne prawo emisji pieniądza oraz ustalenie i realizowanie PP. NBP odpowiada za wartość polskiego $. Niezależność BC jest konsekwencją założenia racjonalności ograniczenia ingerencji polityków w jego działalność. Postulat ten ma uzasadnienie historyczne oraz wynika z politycznego dośw. Konstytucja nie formułuje wprost zasady niezależności BC, ale realizowanie powierzonych mu zadań wymaga jego niezależności. W literaturze przedmiotu niezależność BC jest rozpatrywana w różnych aspektach, tj. N.finansowa, która polega na wykluczeniu możliwości wywierania finansowego nacisku na decyzje BC oraz wyeliminowanieu możliwości finansowania wydatków rządu bezposrednio lub pośrednio z kredytu BC. N.funkcjonalna obejmuje samodzielność w wypełnianiu funkcji statutowych BC. N.instytucjonalna zwana podmiotowa dotyczy pozycji BC w systemie organów państwa oraz sposobów powoływania i odwoływania władz banku. N.personalną- jest związana ze sposobem powoływania władz BC i odpowiedzialnością banku za realizację głównego celu. Zasady niezalezności BC i mini poziom jej gwarancji zostały określone w aktach prawnych wspólnoty europejskiej i ESBC. Prezes i inne organy nie wchodzą w skład Rady Ministrów. Nie mogą być uznane za część podległej radzie ministrów adm publ. Ust o NBP określa wprawdzie obowiązek prezesa NBP dotyczący przedstawiania info i udzielania wyjasnień dot. p.p i działalności NBP przed Sejmem i Senatem oraz ich komisjami, ale nie prowadzi to automatycznie do konkluzji o dopuszczalności stosowania pozostaych środków. TrybuKonst stwierdza, że Sejm nie jest uprawniony do powołania komisji śledczej do zbadania działalności NBP i innych organów NBP. TrybKonsty sygnalizuje, że zgodnie z konstytucją działalność NBP podlega kontroli NIK. Prezes NBP podlega odpowiedzialności konstytucyjnej i dochodzeniu prokuratorskiemu w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa. Zalety niezal BC:możliwość bardziej skutecznego obniżania inflacji, zmniejszenie zmienności inflacji, niezależny BC niweluje zmienność inflacji wywołaną zmianami rządów, które reprezentują różne opcje polityczne Wady:

może pogarszać współpracę między władzami fiskalnymi i monetarnymi ze względu na realizację różnych celów.

 

 

Aspekt definicyjny polityki pieniężnej

PP obok PFjest istotnym elementem PG państwa . PP realizowana jest przez BC, a jej istota polega na wyborach pieniężnych celów makroekon, które są realizowane za pomocą określonych instrumentów. Władze monetarne prowadząc PP sterują strumieniem zagregowanego popytu i zagregowanych wydatków, dzięki czemu oddziaływują na poziom aktywności gosp i przebieg cyklu koniunk. W zależności od koniunktury cele makroekon są realizowane za pomocą ekspansywnej bądź restrykcyjnej PP. Polityka ekspansywna polega na pobudzaniu koniunktury gosp. za  pomocą zwiększania ilości $ w obiegu, co jest dokonywane poprzez obniżenie podstawowych stóp BC, obniżenie wskaźnika rezerw obowiązkowych, czy operacje otwartego rynku. Efektem tych działań jest wzrost płynnych rezerw banków komercyjnych, wzrost rozmiaru akcji kredytowej, co ostatecznie prowadzi do wzrostu popytu globalnego, wzrostu inwestycji, zatrudnienia i cen. Ekspansywna PP jest stosowana w okresie recesji, spadku stopnia inwestycji i wzrostu bezrobocia. Polityka restrykcyjna polega na studzeniu koniunktury gosp za pomocą ograniczenia ilości $ w obiegu, co jest realizowane poprzez podniesienie przez władze monetarne podstawowych stóp % BC, operacje otwartego rynku, podwyższenie wskaźników rezerw obowiązkowych. W efekcie tych działań następuje obniżenie płynnych rezerw banków komercyjnych i ich zdolności do kreacji kredytu, w konsekwencji czego następuje spadek popytu globalnego, ograniczenie inwestycji i zatrudnienia, obniżenie  poziomu cen. Polityka ta stosowana jest zazwyczaj w okresie wysokiego tempa wzrostu gospodarczego i towarzyszącego mu znacznego wzrostu cen.

Istnieje wiele definicji PP. PP to użycie podaży jako instrumentu realizacji PG za pomocą metody ekspansywnej i restrykcyjnej. PP to oddziaływanie na płynność systemu gosp poprzez zmianę bazy monetarnej i/lub stopy rezerw obowiązkowych. PP to działanie władzy gosp mającej na celu kształtowanie podaży $ i wpływanie na rynek pieniężny. PP to całokształt aktów decyzyjnych i problemów wyboru związanych z kreacją $, pełnieniem przez niego funkcji, zapewnienie stabilności $ (def. związana z cenami) Z punktu widzenia kształtowania celów realizacji PP wyróżnia się PP ustrojową (szersze ujecie PP) i procesową (węższe ujęcie p.p). Pierwsza z nich reguluje w ramach ustroju walutowego stosunki między walutą krajową a innymi walutami, a w ramach ustroju  pieniężnego zasady zaopatrzenia gospodarki w $, a także podmioty, cele i narzędzia PP. Przedsięwzięcia systemowej PP mają na celu kształtowanie ustroju pieniężnego. Są ustalane w ustawach, rozporządzeniach, zarządzeniach. Najważniejszym aktem prawnym  jest ustawa o BC, regulująca obowiązki i prawa BC, oraz współpracę między BC a rządem. Podmiotami PP ustrojowej są instytucje, które ustalają długookresowe warunki PP. Polityka procesowa natomiast to kombinacja celów i środków, których zadaniem jest kierowanie procesem gospodarowania $. Proces ten charakteryzują zmiany między popytem a podażą pieniądza.

 

 

Płynność sektora bankowego

Kształtowanie płynności sektora bankowego przez BC jest podejmowane w celu stabilizowania sektora bankowego i rynków finansowych, a pośrednio całej gospodarki. BC oddziaływuje na środki banków utrzymywane na rachunkach w BC. Poziom płynności sektora bankowego decyduje o efektywności PP. Płynność sektora bankowego wyraża się zdolność banków do wykonywania transakcji. Może być określona ta płynność jako suma środków na rachunkach w BC. Poziom tych środków zależy od rezerw obowiązkowych, którymi banki muszą zarządzać w umiejętny sposób. Zbyt niski poziom tych rezerw spowoduje karę, która jest równa 2krotności oprocentowania kredytu. Zbyt niski poziom rezerw przynosi straty z powodu nieoprocentowania  powyższych środków. BC oddziaływuje na poziom płynności przeprowadzając operacje zasilające albo absorbujące. Poziom nadpłynności może być zróżnicowany jeżeli występuje zadłużenie netto BC w bankach komercyjnych to określa się ją jako nadpłynność strukturalną natomiast część tej nadpłynności absorbowana w instrumentach z pierwotnym terminem zapadalności krótszym niż okres utrzymywania rezerwy obowiązkowej czyli około 1-mca to jest to tzw. nadpłynność operacyjna .czynniki wpływające na płynność sektora bankowego. //Czynniki niezależne od BC wpływające na płynność sektora bankowego to:-Skup i sprzedaż walut przez BC będący wynikiem transakcji klientów przede wszystkim budżetu.-Kredyty refinansowe- BC może wpływać na szybkość stóp %-zmiany na rachunkach środków złotowych sektora budżetowego-wpłaty z zysku NBP do budżetu -zmiany obiegu pieniądza  gotówkowego -zmiany poziomu rezerwy obowiązkowej wynikające ze zmiany bazy naliczania.

 

 

Zalety i wady wejścia Polski do strefy euro.

Do zalet wejścia Polski do strefy euro możemy zaliczyć między innymi: *redukcję kosztów transakcyjnych, *eliminację ryzyka kursowego, wzrost stabilności gospodarczej  *spadek społecznych kosztów prowadzenia polityki makroekon, *spadek stóp %, *mniejszą niepewność odnośnie skali inflacji i zmiany relatywnych cen, *wzrost presji konkurencyjnej i szybszy wzrost gospodarczy. W przypadku nowych krajów członkowskich UE zwraca się również uwagę na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej, eliminację ryzyka kryzysu walutowego, pozytywny wpływ na stopę oszczędności i inwestycji w gospodarce, wzrost dynamicznej stabilności finansowej gospodarki (czyli zdolności do utrzymania akceptowalnego poziomu równowagi gospodarczej w warunkach szybkiego wzrostu), a w konsekwencji pozytywny efekt dla długookresowego wzrostu wydajności pracy, zatrudnienia i PKB. Szybszy wzrost jest głównie wynikiem zwiększonego zaufania, prowadzącego do wzrostu skłonności do oszczędzania i inwestowania, w połączeniu z tańszym kapitałem, bardziej konkurencyjnym rynkiem, lepszą alokacją czynników produkcji (zwłaszcza kapitału), ekspansją handlu i korzyściami skali produkcji. W takiej sytuacji możemy oczekiwać, że dynamika wzrostu PKB zwiększy się. Wady: Członkostwo w unii walutowej oznacza rezygnację z niezależnej polityki stopy % oraz płynnego kursu walutowego. Nie będą więc one mogły służyć do łagodzenia wahań koniunktury gospodarczej w sytuacji pojawienia się wstrząsów asymetrycznych, czyli takich, które wywierają zróżnicowany wpływ na gospodarki Polski i strefy euro. Wiąże się to z ryzykiem wzrostu wahań produkcji, zatrudnienia i konsumpcji prywatnej po wprowadzeniu euro. Wielkość kosztu związanego z utratą autonomii polityki monetarnej zależeć będzie od tego, jak skuteczna będzie polityka pieniężna EBC w stabilizowaniu procesów gospodarczych w Polsce w porównaniu z krajową PP. Do listy kosztów należy również dodać wzbudzające wiele obaw społecznych zjawiska związane ze zmianą dystrybucji dochodów w gospodarce. Są one kosztem kiedy negatywnie dotykają znaczących grup społeczeństwa. Zjawiska te związane są głównie z następującymi obawami: Nierównomiernym rozkładem kosztów dostosowawczych związanych z wypełnieniem kryteriów konwergencji. Możliwymi niekorzystnymi dla dużych grup społecznych zmianami cen (wzrostem cen związanym z wprowadzeniem euro). Długookresowymi zmianami dystrybucji dochodów związanymi z wprowadzeniem w Polsce euro, a w szczególności zmianami w relacjach dochodów pomiędzy grupami zamożniejszymi (właścicielami kapitału) i uboższymi (właścicielami zasobów pracy i osobami żyjącymi z transferów społecznych), a w tej drugiej grupie pomiędzy właścicielami zasobów pracy wykwalifikowanej i niewykwalifikowanej.

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed