Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1. Tzw. Prędkość projektowa drogi jest to
- prędkość umowna – parametr przy ustalaniu granicznych wartości elementów geometrycznych drogi
- maksymalna dopuszczalna prędkość ruchu na tej drodze
- przeciętna prędkość z jaką poruszają się pojazdy na zaprojektowanej drodze
- prędkość samochodów osobowych w ruchu swobodnym przy mokrej jezdni
2. Autostrada charakteryzuje się:
- dwoma jednokierunkowymi jezdniami
- wszystkimi skrzyżowaniami w jednym poziomie
- większością skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną
-funkcją połączenia miast wojewódzkich z wsiami
- jednolitością wymagań technicznych w obszarach zamiejskich i miejskich
- przeznaczeniem wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych
3. Ulica od drogi zamiejskiej różni się następującymi cechami:
-posiada z reguły wyższą prędkość projektową
-posiada wyższą dostępność jezdni
- przenosi z reguły ruch o wyższej intensywności
-posiada mniejszy stopień uzbrojenia podziemnego
- posiada z reguły urządzenia tylko do odwadniania powierzchniowego
4.Zgodnie z ustawą o drogach publicznych ze względu na funkcję w sieci drogowej drogi publiczne dzielą się na :
-drogi: ogólnodostępne, ekspresowe, autostrady
-drogi: krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne
- drogi (ulice) klasy: A, S, GP, G, Z, L, d
5. wielkość promienia łuku poziomego trasy drogowej jest kształtowana przez:
- wielkość przechyłki na łuku
- pochylenia niwelety
- prędkość samochodu
-gabaryty pojazdów dopuszczonych do ruchu
-współczynnika adhezji bocznej
6. Tzw. krzywa przejściowa łącząca odcinek prosty z łukiem kołowym trasy drogowej stosowana jest w celu
- lepszego powiązania drogi z otaczającą zabudową
- obniżenia kosztów budowy
- poprawy bezpieczeństwa ruchu
-poprawy estetyki drogi
- poprawy wygody ruchu
7. Długość drogi hamowania uzależniona jest od
- prędkości ruchu pojazdów
- pochylenie niwelety
- wysokości przeszkody
- współczynnika tarcia potocznego
- położenia środka ciężkości pojazdu
- równomierności działania hamulców
8. Prawidłowo zaprojektowana niweleta powinna:
- zapewnić płynność trasy
- odwzorowywać dokładnie rzeźbę terenu
- minimalizować wielkość robót ziemnych
- gwarantować zachowanie normatywnych pochyleń
- zapewniać widoczności poziomą (boczną)
- zapewniać wzniesienie korony drogi ponad poziom wód gruntowych
9. Wielkość promienia wyokrąglenia załomu niwelety ustala się z warunków:
- dynamiki i płynności ruchu
- minimum robót ziemnych
-estetyki trasy
- zapewnienia widoczności na wyprzedzanie
10. Odwodnienie powierzchniowe dróg zapewnia się przez:
- odpowiednie spadki poprzeczne i podłużne jezdni i poboczy
- ścieki i rowy przydrożne
- przepusty drogowe
- system drenażu głębokiego i płytkiego
- odpowiednie wzniesienie korpusu drogowego ponad przyległy teren
- studnie chłonne i zbiorniki odparowujące
11. Grubość konstrukcji nawierzchni podatnej zależy
- klasy technicznej drogi
- obciążenia ruchem
- warunków gruntowo-wodnych podłoża drogi
- natężenia ruchu wyrażonego w pojazdach umownych/godzinę
- własności fizyko-chemicznych i mechanicznych materiałów wbudowywanych w poszczególne warstwy
- prędkości projektowej
- warunków klimatycznych
12. Dostępność drogi (lub ulicy) jest cechą charakterystyczną między innymi:
- klasę techniczną drogi (ulicy)
- zakres i częstość połączeń z innymi drogami (ulicami)
- zakres obsługi bezpośredniego otoczenia
- parametry geometryczne projektowania
13. Jezdnia dwukierunkowa drogi na prostej posiada zwykle pochylenie poprzeczne dwupasowe (daszkowe) wynoszące 0,02 ze względu na
- bezpieczeństwo bezpieczeństwa ruchu
- konieczność sprawnego odprowadzania wód opadowych
- wymagania wygody ruchu
- wymagania estetycznego wyglądu drogi