Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
ANALIZA EKONOMICZNA
Przedsiębiorstwo jest to jednostka zaspokajająca potrzeby ludzkie zarówno przez produkowanie jak i dawanie pracy.
Przedsiębiorstwo – podmiot prowadzący działalność gospodarczą, na swoje ryzyko, z wykorzystaniem wszystkich dostępnych temu przedsiębiorstwu środków, po to aby osiągnąć określone cele ekonomiczne.
Â
ISTOTA ANALIZY EKONOMICZNEJ
1/ pojęcie analizy ekonomicznej
2/ rodzaje analizy ekonomicznej
3/ mierniki oceny ekonomicznej
4/ podstawowe etapy metodyczne badań analitycznych
Â
pojecie analizy ekonomicznej
ANALIZA – /L. Bednarski/  – metoda postępowania naukowego, która polega na dzieleniu danej całości na części i następnie rozpatrywaniu każdej z nich osobno.
Â
Jest ona myślowym pojęciem, wyodrębnieniem cech części lub składników badanego zjawiska lub przedmiotu, badanie cech elementów lub struktury czegoś, a także zachodzących między nimi zjawisk przyczynowych.
Â
Analiza bada zjawiska z punktu widzenia teoretycznego jak również poprzez doświadczenia.
W jej ramach są też przeprowadzane eksperymenty.
Â
Czym jest analiza ekonomiczna?
Â
ANALIZA EKONOMICZNA – /W. Świetlik/ – zespół czynności badawczych, które polegają  na dzieleniu przedsiębiorstwa lub gospodarstwa na części, a następnie rozpatrywaniu każdej z nich oddzielnie, a także we wzajemnym powiązaniu ze sobą.
Â
ANALIZA EKONOMICZNA – /Dębski/ – to czynności badawcze dotyczące stanu ekonomicznego i działalności jednostki gospodarczej zmierzające do postawienia diagnozy charakteryzującej całość sytuacji ekonomicznej i społecznej badanej organizacji gospodarczej.
Â
ISTOTĄ ANALIZY JEST wszechstronne badanie zjawisk gospodarczych uwzględniając ich wzajemne powiązania i wykorzystujące wszystkie dostępne materiały źródłowe.
Â
CELE ANALIZY:  Analiza ekonomiczna może mieć dwojaki cel:
-- Ustalenie, ocenę i analizę struktury badanej w całości a także związków i zależności między poszczególnymi elementami struktury a także między każdym elementem z osobna a całością.
-- Poznanie mechanizmu funkcjonowania badanej całości oraz zmian, jakie w niej zachodzą, ustalenie czynników oddziałujących na tę całość oraz kierunku i natężenia wpływu poszczególnych czynników na stwierdzone zmiany ( korzystne lub niekorzystne ).
Â
TAKA ANALIZA NAZYWA SIĘ ANALIZĄ PRZYCZYNOWĄ.
Â
ZADANIA ANALIZY EKONOMICZNEJ
Jeżeli mówimy o analizie ekonomicznej przedsiębiorstwa to możemy wymienić następujące zadania, które ta analiza spełnia:
-- umożliwia zapoznanie się z zadaniami działalności gospodarczej i ich realizację.
-- umożliwia poznanie stanu ekonomicznego czynników produkcji oraz metod gospodarowania nimi
-- umożliwia zapoznanie się z wynikami finansowymi osiąganymi przez przedsiębiorstwo.
-- daje możliwość porównania działalności analizowanego przedsiębiorstwa z działalnością i wynikami innych przedsiębiorstw, dzięki czemu można ustalić jego pozycję i dalsze perspektywy działalności.
Â
WARUNKI ANALIZY
Analiza powinna spełniać cztery podstawowe warunki:
-- operatywność zabezpieczającej badania i wnioskowanie w terminie umożliwiającym podejmowanie decyzji.
-- konkretność badań i oceny dla wprowadzenia ścisłych i trafnych wniosków.
-- elastyczności polegającej na takim doborze metod analizy, które będą dopasowane do zmiennych warunków i potrzeb.
-- dynamiki pozwalającej na ujmowaniu procesów gospodarczych w ich rozwoju.
Â
Przedmiotem analizy ekonomicznej w przedsiębiorstwie, mogą być:
-- wynik finansowy działalności
-- wynik materialnej działalności
-- koszt działalności przedsiębiorstwa
-- zasoby ludzkie
-- wykorzystanie zasobów materiałowych
-- wykorzystanie środków trwałych
-- postęp techniczny i innowacje
-- wartość przedsiębiorstwa
-- sytuacja majątkowo – finansowa
-- rozwój przedsiębiorstwa
Â
FUNKCJE ANALIZY:
-- prognostyczna – dostarczenie wiedzy o ogólnych prawidłowościach, jakie występują w przebiegu procesów i zjawisk danego typu  Ma ona za zadanie pozwolić na przewidywanie przyszłych konsekwencji ich rozwoju.
-- diagnostyczna – sprawdzane stanu jaki jest w danej konkretnej kwestii
-- humanistyczna – zaspokaja potrzeby ludzi w zakresie poszanowania otaczającej nas rzeczywistości i umożliwia kształtowanie poglądów
Â
RODZAJE ANALIZY EKONOMICZNEJ
Analiza ekonomiczna rozpatrywana według kryterium przedmiotowego badań wyróżnia:
• analizę mikroekonomiczną – dotyczącą badań i oceny działalności takich podmiotów gospodarczych, jak przedsiębiorstwo, gospodarstwo domowe czy pojedyncze osoby,
• analizę makroekonomiczną – dotyczącą badań i oceny wielkości ekonomicznych zagregowanych (globalnych), a więc ujmowanych dla całej gospodarki narodowej. Analiza makroekonomiczna jest przeciwstawieniem analizy mikroekonomicznej
Â
PODSTAWOWE RODZAJE ANALIZY EKONOMICZNEJ ORAZ RÓŻNORODNE KRYTERIA ICH SKLASYFIKOWANIA:
a/ kryterium celu
Analiza strukturalna:
• przedmiotem tej analizy jest organizacja funkcjonująca w otoczeniu komunikujących się ze sobą organizacji,
• polega na badaniu związków i zależności jakie zachodzą między poszczególnymi elementami struktury, między sobą, a także w stosunku do całości.
Analiza przyczynowa:
• polega na określeniu czynników oddziałujących na objęty badaniem wskaźnik ekonomiczny,
• polega również na obliczeniu wielkości wpływu poszczególnych czynników na odchylenia wynikające z uprzednich porównań.
Â
b/ kryterium horyzontu czasowego
Analiza ex post (zwana również retrospektywną):
• dotyczy badań minionych okresów bez odnoszenia się do kształtowania się przyszłości przedsiębiorstwa,
• zajmuje się decyzjami podjętymi w przeszłości, które mogą stanowić podstawę do podejmowanych zamierzeń przyszłościowych,
• może być prowadzona na poszczególnych szczeblach zarządzania w odniesieniu do różnych funkcji, a także do całości przedsiębiorstwa.
Analiza operacyjna:
• dotyczy badań wykonywanych bieżąco w relatywnie krótkich odcinkach czasowych – zmianach roboczych, dniu, dekadzie, miesiącu,
• charakteryzuje się bieżącym wykorzystywaniem wyników analizy do operatywnego kierowania przedsiębiorstwem oraz dużym stopniem decyzyjności i operatywności.
Analiza ex ante (zwana również antycypacyjną):
• może być prowadzona na wszystkich szczeblach organizacyjnych w przedsiębiorstwie,
• dotyczy określenia celowości i efektywności zamierzonych, wielowariantowych poczynań strategicznych – przyszłościowych,
• opiera się na wielkościach podstawowych i wskaźnikach techniczno – ekonomicznych przyszłościowych w określonym horyzoncie czasowym.
Analiza taktyczna:
• odnosi się do okresu jednego roku,
• może być stosunkowo szczegółowa, a przyjęte wielkości podstawowe i wskaźniki techniczno – ekonomiczne mogą być ustalone znacznie precyzyjniej.
Analiza strategiczna:
• obejmuje okresy dłuższe niż jeden rok i nieco odmienny zakres tematyczny, charakteryzuje się znacznie mniejszą
szczegółowością i precyzyjnością ustalonych wielkości i wskaźników,
• składa się z analizy wewnętrznej, zajmującej się mocnymi i słabymi stronami przedsiębiorstwa oraz analizy zewnętrznej, rozpatrującej zagrożenia i szansę przedsiębiorstwa w otoczeniu – na rynku, a także sytuacją międzynarodową i krajową.
Â
c/ kryterium stanu
Analiza wyniku:
• dotyczy wielkości podstawowych jak i wskaźników techniczno – ekonomicznych, które mogą być wielkościami syntetycznymi odnoszącymi się do wyniku działalności całego przedsiębiorstwa oraz do rezultatu działalności zaopatrzeniowej, wewnętrznej i zewnętrznej.
Analiza procesu:
• dotyczy analizy przebiegu działalności i trudności jakie wynikały w trakcie tego przebiegu,
• może również dotyczyć przebiegów procesów pracy na stanowiskach roboczych czy procesów produkcyjnych, a także procesów transportowych, zaopatrzeniowych.
Â
d/ kryterium szczegółowości badań
Analiza ogólna:
• dotyczy oceny działalności i jego wyników w odniesieniu do całego przedsiębiorstwa na podstawie wielkości podstawowych i syntetycznych wskaźników techniczno-ekonomicznych,
• stanowi podstawę do podejmowania decyzji dalszego kierunku badań w ramach analizy szczegółowej.
Analiza szczegółowa:
• obejmuje swoim zakresem wnikliwe badania związków i zależności stanu i pozycji przedsiębiorstwa w poszczególnych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa,
• ustosunkowuje się co do dalszych kierunków i sposobów racjonalizacji działalności,
• zajmuje się badaniem określonego odcinka działalności, względnie określonego problemu.
Â
e/ kryterium zakresu przedmiotowego badań
Analiza całościowa:
• obejmuje całą działalność gospodarczą przedsiębiorstwa,
• zajmuje się całościowymi wskaźnikami przedsiębiorstwa bez wskazywania na przyczyny i wzajemne zależności, jakie występują między poszczególnymi zjawiskami gospodarczymi.
Analiza odcinkowa:
• polega na odrębnych badaniach poszczególnych segmentów – dziedzin działalności przedsiębiorstwa, na takich jak: produkcja, zatrudnienie, koszty, zaopatrzenie,
• może być przygotowywana bardzo szybko i ma raczej cechy analizy wstępnej – decyzyjnej.
Analiza synergetyczna:
• bada zakres i skalę współdziałania przedsiębiorstwa z otoczeniem, np. w zakresie zbytu,
• współdziała z innymi czynnikami podobnymi, wzmacniającymi jej działalność i skuteczność.
Â
f/ kryterium częstotliwości i czasu prowadzenia badań
Analiza ciągła:
• przeprowadzana jest w trybie ciÄ…gÅ‚ym przez caÅ‚y okres dziaÅ‚alnoÅ›ci przedsiÄ™biorstwa,Â
• dotyczy przeważnie pojedynczych zjawisk czy procesów.
Analiza okresowa:
• przeprowadzana jest dla dokonania oceny ogólnej lub szczegółowej działalności gospodarczej w badanym okresie czasu, którym może być rok, kwartał lub miesiąc,
• jest analizą powtarzalną w określonych odstępach czasowych.
Analiza doraźna:
• ma charakter diagnostyczny i jest podejmowana jednorazowo w ściśle określonym celu,
• może dotyczyć problemów lub określonych odcinków działalności gospodarczej, a także zagadnień dotyczących całości przedsiębiorstwa, np. badania jego zdolności kredytowej.
Analiza wstępna:
• dotyczy badania, które są prowadzone przed podjęciem decyzji ekonomicznych lub przed sformułowaniem planu działalności,
• podstawowym zadaniem tej analizy jest ustalenie celu i efektywności zamierzonych, wielowariantowych działań.
Analiza bieżąca:
• przeprowadzana jest w trakcie realizacji określonych zadań i procesów,
• jest to analiza operatywna, decyzyjna dotycząca określonego odcinka działalności gospodarczej przedsiębiorstwa,
• ma na celu wykrycie nieprawidłowości i słabych ogniw w działalności przedsiębiorstwa.
Analiza następcza:
• ma miejsce, gdy jest opracowywana po zakończeniu przez przedsiębiorstwo określonej działalności w ustalonym czasie lub po zrealizowaniu konkretnego przedsięwzięcia.
Â
g/ kryterium metod badań
Analiza funkcjonalna:
• ogranicza się do badania zjawisk występujących w obszarze odpowiedzialności kierownika danej komórki organizacyjnej w przedsiębiorstwie,
• przedmiotem tej analizy są zjawiska, które koncentrują się na integracji i równowadze.
Analiza kompleksowa:
• dotyczy całości danego przedmiotu lub podmiotu,
• polega na stworzeniu, a następnie wykorzystaniu określonego systemu metod badawczych oraz wskaźników podstawowych i pomocniczych, pozwalających na obiektywną charakterystykę badanego odcinka w ścisłym powiązaniu z otoczeniem.
Analiza systemowa:
• wykorzystuje dorobek ogólnej teorii systemów, traktuje badany przedmiot lub podmiot jako system złożony z określonych podsystemów powiązanych ze sobą i pozostających w interakcji ze sobą i ze swoim otoczeniem.
Analiza decyzyjna:
• obejmuje badania analityczne, których celem jest przygotowanie wszystkich informacji niezbędnych do podjęcia i realizacji decyzji,
• kładzie nacisk na porządkowanie zjawisk według zależności przyczynowo – skutkowej i nastawiona jest głównie na odcinkowe, szczegółowe problemy,
• grupuje wszystkie zjawiska wokół określonej decyzji.
Analiza przestrzenna (zwana również międzyzakładową):
• zajmuje się badaniem polegającym na porównywaniach osiągnięć z innymi przedsiębiorstwami krajowymi oraz zagranicznymi,
• wymaga doprowadzenia poszczególnych wielkości i wskaźników do porównywalności.
Â
h/ kryterium rodzaju informacji
Analiza wskaźnikowa:
• opiera się na badaniu działalności przedsiębiorstwa przy pomocy określonych mierników działalności gospodarczej bezwzględnych – przedstawiających absolutne rozmiary określonych zjawisk ekonomicznych i względnych – opisujących jakościowe cechy lub zjawiska oraz pozwalających określać relacje między nimi zachodzące.
Analiza zależnościowa:
• stanowi kontynuację analizy wskaźnikowej i zmierza do wyjaśnienia przyczyn kształtowania się wskaźników i współczynników i określenia związku między skutkiem,  a przyczyną pierwotną,
• w tej analizie opracowuje się chronologiczne łańcuchy przyczynowo – skutkowe.
Â
i/ kryterium zakresu rodzajowego
Analiza przedsiębiorstwa:
• dotyczy działalności całego przedsiębiorstwa obejmując swoim zakresem działalność wewnętrzną oraz zagadnienia związane z otoczeniem jako analizę rynku czy też konkurencji,
• składa się z dwóch części analizy techniczno – ekonomicznej i analizy finansowej, które doprowadzają do syntezy wyników i przygotowania decyzji dla przyszłych okresów.
Analiza branżowa, gałęzi lub sektora:
• zajmuje się przedstawieniem wyników działalności poszczególnych przedsiębiorstw w układzie przestrzennym, a następnie przedstawia w analizie branżę, gałąź lub sektor całego przemysłu,
• wyniki tej analizy powinny być przedstawione na tle sytuacji jaka występowała w danym okresie w otoczeniu,
• analiza ta powinna być zakończona przewidywaniami koniunktury na rynku krajowym i zagranicznym oraz kierunkami rozwoju danej branży lub sektora.
...