Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Skala interwałowa, schemat kartka 1
1. Czy rozkład cechy jest rozkładem normalnym?
Ho: Rozkład cechy jest rozkładem normalnym.
H1: Rozkład cechy nie jest rozkładem normalnym.
Test Shapiro-Wilka
è Statystyka
è Statystyki podstawowe i tabele
è Tabele liczności
è Zmienne: badana cecha
è [Normalność] zaznaczamy Test Shapiro-Wilka odznaczamy pozostałe.
è Jeżeli w zadaniu jest nadmienione to zaznaczamy Grupami
è TESTY NORMALNOŚCI
2. Czy próby są powiązane (ile populacji badamy 1=tak 2=nie)
Tak są powiązane
Nie są powiązane
Ho: Średnia różnic cechy w populacji jest równa zero
H1: Średnia różnic cechy w populacji różni się od zera
Test t-Studenta dla prób powiązanych
è Statystyka
è Statystki podstawowe i tabele
è Test t dla prób zależnych
è Zmienne (np. przed/po)
è PODSUMOWANIE
Ho: Wariancje cechy w populacjach nie różnią się istotnie
H1: Wariancje cechy w populacjach różnią się istotnie
Test Fishera-Snedecora
è Statystyka
è Statystyki podstawowe i tabele
è Test t dla prób niezależnych (wzgl. Grup)
è Zmienne, grupująca i zależna
è PODSUMOWANIE
Patrzymy na P po <iloraz F Wariancji>
P>α Ho
P<α H1
Ho: Średnie cechy w populacjach nie różnią się istotnie.
H1: Średnie cechy w populacjach różnią się istotnie.
Test t-Studenta dla prób niepowiązanych (czyli to co zrobiliśmy już)
Patrzymy na
P po df
Ho: Średnie cechy w populacjach nie różnią się istotnie.
H1: Średnie cechy w populacjach różnią się istotnie.
Test Cochrana-Coxa
è Statystyka
è Kontynuuj
è [Opcje]
è Zaznaczamy test z niemal. estymancją wariancji
è PODSUMOWANIE
Patrzymy na
<P dwustron>
Skala porządkowa, schemat kartka 1
1. Czy próby są powiązane
Tak
Nie
Ho: Mediana różnic pomiędzy pomiarami jest równa zero
H1: Mediana różnic pomiędzy pomiarami jest różna od zera
Test Wilcoxona
è Statystyka
è Statystyki nieparametryczne
è Porównanie dwóch prób zależnych (zmiennych)
è Zmienne (np. przed/po)
è Test kolejności par Wilcoxona
Ho: Rozkłady zmiennej w dwóch populacjach są takie same.
H1: Rozkłady zmiennej w dwóch populacjach różnią się od siebie.
Test Manna-Whitneya
è Statystyka
è Statystyki nieparametryczne
è Porównanie dwóch prób niezależnych (grup)
è Zmienne: zależna/grupująca
è Test U Manna-Whitneya
Patrzymy na P po <Z popraw.>
Skala nominalna, schemat kartka 1
1. Czy próby są powiązane
Tak
Nie
Ho: Proporcje osób z badaną cechą są takie same w obydwu grupach w populacji
H1: Proporcje osób z badaną cechą są nie są takie same
Test McNemara
è Statystyka
è Statystyki nieparametryczne
è Tabele 2x2 (…)
è Robimy sobie tabelkę
A\B
Dob. Zdj.
Źle zdj.
Razem
Dob. Zdj.
(A)138
(B)28
166
Źle zdj.
(C)12
(D)72
84
Razem
150
100
150
è Zaznaczone wpisujemy do [Podstawowe]
è PODSUMOWANIE
Patrzymy na P McNemara gdzie
<poglądy oceniających> różniły się w tym wypadku na B/C
Ho: Nie istnieje zależność pomiędzy badanymi cechami
H1: Istnieje zależność pomiędzy cechami
Test X2
è Statystyka
è Statystyki podstawowe i tabele
è Tabele wielodzielcze
è [Zbiorcza] Określ tabele: listy zmiennych
è OK.
è [Opcje]
[ ]Podświetl liczności >10
[√]liczności oczekiwane
[√]Procenty w wierszach
[√] Procenty w kolumnach
[√] Chi-kwadrat Pearsona i NW
[√] Dokł. Fishera, Yetsa
[√] Fi (tabela 2x2)
è [Więcej]
è [√] Pokaż wybrane % w oddzielnych tabelach
è DOKŁADNE TABELE DWUDZIELCZE
è Wszystkie ok
è Patrzymy na <n> ilość badanych osób czyli to co jest w tabeli liczności wyliczone.
è Patrzymy na Podsumowująca tabela dwudzielcza: częstości obserwowane i naszym n jest Wiersz razem/Ogółem
A t to co jest w tabelce 4 kratki.
a) jeżeli n>40 i wszystkie ij t 1>5, to stosujemy test 2
b) jeżeli n>40 i którakolwiek ij t <=5, to stosujemy test 2z poprawką Yates’a
c) jeżeli 20<n<=40 i wszystkie ij t >5, to stosujemy test 2z poprawką Yates’a
d) jeżeli 20<n<=40 i którakolwiek ij t <=5, to stosujemy test dokładny Fishera
e) jeżeli n<=20, to stosujemy test dokładny Fishera.
è Patrzymy na Statystyka