Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Grupa: I – dzieci trzyletnie
Temat: „Na łące” – zabawy muzyczno-ruchowe
Cele:
- umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności, z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu;
- tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań.
Forma:
- grupowa
- zespołowa
- indywidualna
Metody:
- podająca
- poszukująca
- ekspresyjna
- praktyczna
Środki dydaktyczne:
piosenka „Maszeruje wiosna” (Cd – „Już w szkole” cz.II), nagrania odgłosów zwierząt- żaby, bociany, pszczoły, kukułka, wróble; muzyka relaksacyjna „The lonely shepard”-G. Zamfir (fragm.); instrumenty muzyczne tj.: kołatki, grzechotki, „żaba”; po 2 drewniane patyczki dla każdego dziecka.
Lp.
Sytuacje edukacyjne
Umiejętności dzieci
1.
Zabawa ruchowa przy piosence „Pociąg”
Ustawia się w szeregu
2.
Rozmowa kierowana przy tablicy tematycznej
· Dokąd przyjechaliśmy pociągiem?
· Jak wygląda łąka?
· Co można zobaczyć na łące wiosną?
Formułuje wypowiedzi
Słucha wypowiedzi innych
3.
Zabawa ruchowa przy piosence „Maszeruje wiosna”.
Śpiewa piosenkę
Maszeruje po obwodzie koła
4.
Zagadki słuchowe „Odgłosy łąki”
a)wyobraźcie sobie, że dywan to będzie koc, który rozłożyliśmy na naszej łące. Leżymy sobie wygodnie, zamykamy oczy i uważnie słuchamy. Czy potraficie rozpoznać po odgłosach, jakie zwierzęta przybyły na łąkę?
(żaby, pszczoły, bociany, ptaki)
b) rozpoznawanie instrumentów muzycznych:
Mam tu różne instrumenty muzyczne.
Czy potraficie je nazwać?
Posłuchajcie brzmienia tych instrumentów
i spróbujcie dopasować do odgłosów wydawanych przez niektóre zwierzęta mieszkające na łące
kołatka
grzechotka
żaba
Rozpoznaje i nazywa niektóre charakterystyczne zwierzęta tj. żaba, bocian, pszczoła, kukułka, wróble;
Identyfikuje brzmienie instrumentów muz.
z niektórymi odgłosami zwierząt, np.:
„grzechotka”- pszczoły
„kołatka”- bociany
„żaba” – żaby
5.
Zabawa ilustrowana „Łąkowe zwierzęta”
Naśladuje ruchem zwierzęta
6.
„Taniec kwiatów” - improwizacja ruchowa do muzyki relaksacyjnej
Dostosowuje ruch, gesty, mimikę do charakteru słyszanej muzyki
7.
„Deszcz” – zabawa rytmiczna
Wystukuje rytm deszczu
o różnym natężeniu
8.
Zabawa inscenizowana przy piosence „Przyszła wiosna do niedźwiedzia”
współdziała w zespole
TEMAT: A. Vivaldi „Wiosna” – nabywanie estetyki ruchów podczas zabaw przy muzyce
CELE:
· kształtowanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych;
· odbieranie i nazywanie wrażeń słuchowych;
· rozwijanie ekspresji ruchowej;
· rozwijanie umiejętności wypowiedzi twórczych językiem plastycznym;
METODY:analityczno-percepcyjna; - ekspozycji;
FORMY: słuchanie muzyki; ruch przy muzyce; malowanie;
L.p
SYTUACJE EDUKACYJNE
CELE OPERACYJNE
ŚRODKI DYDAKT.
1.
Zabawa wstępna „Nadejście wiosny”
Dzieci przyjmują pozycję „na czworakach”, są „paczkami kwiatów”, które jeszcze nie rozkwitły. Na tle muzyki :Wiosna” A.Vivaldiego jedno dziecka „Pani wiosna” krąży między kwiatami co chwila dotykając kwiaty swoją czarodziejską różdżką. Muśnięte różdżką kwiatki rozchylają się, rozwijają i rosną /unoszenie ciała do wspięcia na palcach/. Kiedy wszystkie kwiaty rozkwitną zaczynają swój taniec kwiatów – dowolna improwizacja ruchowa będąca ilustracją słuchanej muzyki.
Opowieść ruchowa „Wiosna na łące” połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi
Dzieci ilustrują ruchem i głosem opowiadanie nauczyciela na tle muzyki A.Vivaldiego „Wiosna”: …Pewnego dnia wczesnym rankiem przedszkolaki wybrały się na spacer na łąkę. Słońce powoli wstawało i ogrzewało budzące się rośliny i zwierzęta. Wkoło panowała cisza, dlatego dzieci poruszały się na paluszkach – łąka powoli budziła się do życia. Najpierw dzieci usłyszały bzykanie pracowitych pszczółek /bzz..bzz..bzz../, które przelatywały z kwiatka na kwiatek i zbierały słodki nektar. Po łące spacerowały również mrówki. Było ich bardzo dużo, ale chodziły tak ostrożnie, że się wzajemnie nie potrącały. Na zielonych listkach trawy siedziały świerszcze i poruszały łapkami strząsając z nich krople porannej rosy, cykały cichutko: cyk, cyk, cyk. Dzieci wąchały pachnące kwiatki i dmuchały na dmuchawce, których nasiona unosiły się w powietrzu, wirując w kółeczko. Wtem usłyszały kumkanie – kum, kum, kum – to żabki nawoływały się na poranny spacer, skakały wysoko obserwując, czy nie zbliża się jakieś niebezpieczeństwo. Nagle niespodziewanie pojawił się bocian krocząc dostojnie i wysoko unosząc nogi. Zatrzymał się, stanął na jednej nodze i zaczął nawoływać: kle, kle, kle. Przestraszone żabki pochowały się w trawie. Przyglądał się temu wróbelek, który fruwał nad łąką w poszukiwaniu pożywienia dla swoich dzieci. Trzepotał swoimi skrzydełkami i cicho ćwierkał: ćwir, ćwir, ćwir. Bocianowi znudziło się szukanie żabek, rozwinął więc swoje długie skrzydła i odleciał z łąki. Dzieci już miały wracać do przedszkola, gdy zauważyły ślimaka, który wolno sunął między łodygami kwiatów. Kiedy tylko napotkał na jakąś przeszkodę, szybko chował się do swojego domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chwili powoli wystawiał głowę i rozglądał się dookoła wygrzewając się w promieniach wiosennego słońca….
Zagadki słuchowe połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi „Odgłosy wiosny”
Dzieci słuchają i odgadują oraz naśladują głosem nagrane odgłosy przyrody np. kumkanie żab, klekot bociana, itp.
Zabawa przy muzyce wg K.W.Vopla „Ptasie gniazdo”
Dzieci odtwarzają ruchem opowiadanie nauczyciela…..Wyobraźcie sobie, że jesteście małymi pisklętami, które mieszkają jeszcze w gnieździe. Ja jestem ptasią mamą. Zbudujemy najpierw na środku Sali gniazdo z koców…Teraz wszyscy w nim usiądziemy…włączę cicho muzykę i opowiem wam co się zdarzyło / utwór „Wiosna” A.Vivaldiego/. Nasze przytulne, ciepłe gniazdko jest wysoko na drzewie i wiatr kołysze je delikatnie. Jest to wspaniałe uczucie tak razem się huśtać…Po chwili wiatr dmie coraz mocniej. Nagle gniazdo się przewraca a wy musicie rozłożyć skrzydła i machać nimi, aby nie upaść na ziemię. Rozłóżcie szeroko ramiona i latajcie po sali, używając przy tym ptasiego języka „Piii…piii…pii…” do czasu, aż nie naprawię gniazda i z powrotem was do niego nie przyniosę /Nauczyciel naprawia gniazdo i przynosi do niego jedno pisklę za drugim/. Teraz znów siedzimy w naszym ciepłym gniazdku i łagodnie się kołyszemy. Przykro mi. Muszę Was przeprosić, że nie zbudowałam mocniejszego domku. Jestem przecież waszą mamą i chcę was chronić. Mam nadzieję, że wiatr nie będzie już wiał tak mocno…Ojej, nadchodzi burza. Nasze gniazdo znów się przewraca. Rozłóżcie skrzydła i latajcie wkoło po Sali, powtarzając przy tym „Piii…piii…piii…”Poruszajcie swoimi ramionami mocno, aby wasze skrzydła stały się silne. Chcę naprawić gniazdo i zanieść do niego wszystkie pisklęta. Teraz znowu możemy wszyscy razem siedzieć w ciepłym domku. Przykro mi, że nasze gniazdo znowu się popsuło. Naprawdę się o was bałam. Nie byłam pewna, czy wasze skrzydła są już tak mocne, że możecie same unosić się w powietrzu. Sądzę jednak, że umiecie już całkiem dobrze latać i że wasze skrzydła będą wystarczająco silne, gdy wiatr znów wygna nas z naszego gniazda. Znowu nadchodzi burza… Uciekajcie i trzepoczcie mocno skrzydłami. Tym razem nie będę się już martwić, bo widzę, że moje małe pisklęta umieją już latać…Rozwińcie swoje skrzydła. Teraz latacie już bardzo pewnie i możecie całkiem same wrócić do gniazda. Przylećcie do gniazda i usiądźcie w nim…Jestem z was bardzo dumna z moich pięknych, mądrych piskląt….
Słuchanie utworu „Wiosna” A.Vivaldiego
Rozpoznawanie instrumentów, wybieranie ilustracji przedstawiających określony instrument i naśladowanie sposobu gry na tym instrumencie.
Zabawa relaksacyjna przy muzyce „Wiosna” A.Vivaldiego wg K.W.Vopla „Złota żaba”
Przy bardzo cichej muzyce dzieci słuchają opowiadania nauczyciela …..Chciałabym zaprosić was do zabawy, w czasie której musimy wszyscy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może później złapiemy. Usiądźcie wszyscy na podłodze i skrzyżujcie nogi. Zamknijcie oczy…..Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym liściu lilii wodnej cicho – cichutko – tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała. Dzisiaj wszyscy będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej, pośrodku stawu….Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho i oddychajcie powoli. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potraficie tak szybko wyciągnąć język ?….A teraz siedźcie spokojnie, a ja będę udawać brzęczącą muchę. Za każdym razem, jak wydam z siebie taki dźwięk możecie wystawić język i złapać muchę. Na koniec będziecie mogli szepnąć mi na ucho ile much złapaliście….
Nauczyciel co pewien czas „brzęczy” jak mucha – bzz,bzz…….
Malowana muzyka
Słuchanie utworu „Wiosna” A.Vivaldiego...