Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Część 1

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

TEMAT: Agresja w nas i wokół nas- zajęcia z zakresu profilaktyki przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole.

Czas: 90 min.

Cele:

·         Stworzenie definicji pojęć: złość, agresja, przemoc,

·         Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze złością,

·         Zapoznanie uczestników z etapami powstawania agresji,

·         Kształtowanie umiejętności zastępowania zachowań agresywnych (negatywnego rozładowywania złości), pozytywnymi.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część

Temat

Opis czynności

Wprowadzenie

Kogo, tak jak mnie złości….- zabawa integracyjna

Młodzież siedzi w kręgu, ochotnik staje w środku (jego krzesło odstawione jest poza krąg). Uczeń wypowiada zdanie rozpoczynające się od słowa "Kogo, tak jak mnie złości…". Uczestnik podaje przykład tego, co wzbudza w nim złość.

Wszystkie osoby, w których ta sama rzecz wywołuje złość, wstają i natychmiast zamieniają się miejscami. Ten, dla którego brakuje miejsca prowadzi zabawę dalej.

Agresja w moim życiu- praca w grupach /scenki/

Każdy uczestnik przywołuje w pamięci sytuację, w której zachował się agresywnie lub ktoś zachował się agresywnie w stosunku do niego. Sytuacja ma być zaczerpnięta z życia. Następnie uczestnicy w grupach dzielą się swoimi doświadczeniami na ten temat. Grupa po wysłuchaniu wszystkich historii, wybiera jedną, którą następnie przedstawia w formie scenki /scenki nie są od razu komentowane i omawiane przez grupę i prowadzącego/

Zajęcia główne

Agresja, złość, przemoc- praca w grupach

Uczniowie pozostają w swoich grupach. Każda grupa otrzymuje polecenie przygotowania definicji jednego pojęcia: złość, agresja, przemoc. Jako pomoc mogą wykorzystać przygotowane przez prowadzącego pytania pomocnicze / udzielenie dobrej odpowiedzi może pomóc w stworzeniu definicji pojęć/

Następnie przedstawiciel prezentuje wyniki pracy grupowej.

Mini wykład- "Złość i agresja to nie to samo"

Podsumowanie zadania. Prowadzący weryfikuje wiedzę uczestników na temat znaczenia poszczególnych pojęć: złość, agresja, przemoc oraz wskazuje na istotne różnice występujące między nimi.

Jak powstaje agresja?- "burza mózgów"


Dyskusja na temat zachowania Łukasza


Etapy powstawania agresji

Uczestnicy wspólnie tworzą historyjkę, w której główna bohaterka, nastolatka, bardzo chce wyjść na imprezę. Komunikuje to swoim rodzicom na chwilę przed planowanym wyjściem i spotyka się z odmową ze strony rodziców, ponieważ nie wywiązała się wcześniej z powierzonych jej obowiązków (posprzątanie swojego pokoju). Historia kończy się agresywnym zachowaniem dziewczyny i wyjściem na imprezę bez zgody rodziców. /scenariusz jest zmienny i zależy od stopnia kreatywności grupy/.

Opowiadanie zostaje zapisane na arkuszu papieru i podzielone przez nauczyciela na 4 części.

Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Nauczyciel czyta uczniom pierwszą część opowiadania. Uczniowie w grupach zastanawiają się nad pytaniem: co przeżywa bohaterka opowiadania? Grupy przedstawiają swoje odpowiedzi.

Nauczyciel odczytuje uczniom drugą część opowiadania i prosi o przedyskutowanie w grupach: co przeżywa bohaterka opowiadania i jak się zmieniły jego odczucia i dlaczego? /przedstawiciele grup prezentują rezultaty pracy klasie/

Nauczyciel czyta kolejne części i zadaje klasie te same pytania. Grupy porównują swoje odpowiedzi.

Uczestnicy dyskutują na temat przyczyn i skutków zachowania nastolatki. Zastanawiają się, jak mogłyby potoczyć się wydarzenia, gdyby nie zachowała się agresywnie? Co i w którym momencie można było zrobić, aby nie doszło do sytuacji agresywnej.

Nauczyciel wspólnie z uczniami wyodrębnia etapy powstawania agresji.

lpojawienie się sprzeczności interesów, llnarastanie emocji, llpojawienie się bariery i wzrost emocji negatywnych, llrozładowanie agresji. l

Jak Ty radzisz sobie agresją?

Rundka- uczestnicy odpowiadają na zadane pytanie.

Zakończenie zajęć

Agresja w moim życiu- praca w grupach /scenki/

Uczniowie ponownie wracają pamięcią do sytuacji agresywnych, z którymi spotkali się we własnym życiu. Ich zadaniem jest jednak tym razem przedstawienie sytuacji agresywnych, zaprezentowanych w scenkach, w taki sposób, aby zakończenie było pozytywne, a rozładowanie złości nie wiązało się z agresją.

Omówienie scenek. Uczestnicy odpowiadają na pytania, jak się czuli w roli ofiary i napastnika. Czy trudno było im zmienić scenkę, eliminując zachowania agresywne?

 

Rundka

Uczestnicy dzielą się z prowadzącym wrażeniami z zajęć, mówią, co im się podobało, co najbardziej zainteresowało, jakie mają uwagi, itd.



Materiały pomocnicze:

Załącznik nr 1

AGRESJA

lCzy agresja jest zachowaniem świadomym? llIle osób bierze udział w agresji? llCzy agresja jest działaniem celowym? llCzy agresja może szkodzić? llCzy agresja podlega ocenie moralnej? llCzy agresja podlega ocenie prawnej? llCzy agresja może skończyć się sama? llCzy agresja w sposób pozytywny rozładowuje złość? l

PRZEMOC

lCzy przemoc jest procesem długotrwałym? llCzy przemoc jest zachowaniem świadomym? llIle osób bierze udział w zjawisku przemocy? llCzy siły między sprawca a ofiarą są równe? llCzy przemoc podlega ocenie moralnej? llCzy przemoc podlega karze? llCzy przemoc kończy się sama? llCzy przemoc pozostawia uraz psychiczny? l

ZŁOŚĆ

lCzy złość się uzewnętrznia? llIle osób bierze udział w złości? llCzy mamy wpływ na to, że się złościmy? llCzy złość szkodzi? llCzy złość jest emocją? llCzy złość produkuje energie? llCzy rozładowując złość szkodzisz innym? l

KOMUNIKACJA BEZ PRZEMOCY-

PROFILAKTYKA I ZAPOBIEGANIE AGRESJI SŁOWNEJ

Część 2

Cykl zajęć: 4 godziny lekcyjne (180 minut):

lKomunikacja bez przemocy- skuteczne słuchanie (warsztaty): 90 minut, llPrzemoc i agresja- czy możemy bez niej żyć?- debata: 90 minut. l



I SCENARIUSZ ZAJĘĆ

TEMAT: Komunikacja bez przemocy- skuteczne słuchanie.

Cel główny : ograniczenie zjawiska agresji słownej w szkole.

Cele szczegółowe:

·         przekazanie młodzieży wiedzy oraz umiejętności w zakresie poprawnej komunikacji interpersonalnej,

·         zapoznanie uczestników z zasadami komunikacji otwartej,

·         kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania,

·         rozwijanie umiejętności rozpoznawania i ograniczania ilości barier utrudniających komunikację międzyludzką.

Czas: 90 minut (2 godziny lekcyjne)

Formy, metody i techniki:

·         praca grupowa i indywidualna,

·         dyskusja,

·         ankieta,

·         test,

·         "burza mózgów",

·         mini wykład,

·         pokaz multimedialny,

·         ćwiczenia i zabawy tematyczne.

Środki dydaktyczne:

·         projektor multimedialny

·         laptop

·         pudlo i szablon z kwadratami

·         przybory papiernicze: duże arkusze papieru, markery, taśma klejąca.

Przebieg zajęć :

l"Agresja słowna"- dyskusja, odpowiedź, czym ona jest dla młodzieży? llPodnieś to pudełko- ćwiczenie wstępne

Trzech ochotników siedzi na krzesełkach, przed mini stoi pudełko. jeden z uczniów zwraca się do każdego z nich z nakazem podniesienia pudełka. Do jednego mówi w sposób agresywny- krzyczy, do drugiego mówi w sposób lekceważący, a do trzeciego grzecznie. Uczniowie po zakończeniu ćwiczenia dzielą się z klasą odczuciami. l
lKwadraty- ćwiczenie komunikacji jednostronnej /jeden z uczniów opisuje rysunek, który widzi. Pozostali uczniowie muszą go narysować na kartkach, nie zadając pytań i nie prosząc o powtórzenie. Ćwiczenie pozwala sprawdzić umiejętności słuchania i mówienia /w przypadku ucznia, który opisywał rysunek/. llCo nam przeszkadza, a co pomaga w komunikowaniu się, jak wygląda pełna komunikacja?- praca w grupach. Uczniowie zapisują na arkuszach papieru, to co pomaga i przeszkadza w komunikacji. Odnoszą to na grunt szkolny. llRola słuchania w komunikowaniu się- mini wykład llCzym jest aktywne słuchanie- "burza mózgów" llTrudności komunikacyjne w relacjach rodzinnych, koleżeńskich, szkolnych (bariery komunikacyjne)- dyskusja llBariery komunikacyjne- omówienie llPodsumowanie i usystematyzowanie zdobytej wiedzy i umiejętności- pokaz multimedialny llCo Twoim zdaniem możemy zrobić, aby poprawić komunikację interpersonalną w naszej szkole?- rundka. llAgresji i przemocy w mojej szkole mówię NIE!- chętne osoby podpisują deklaracje, w której zobowiązują się reagować na wszelkie przejawy agresji i przemocy w swojej szkole oraz promować postawę asertywną własną postawą. l

SCENARIUSZ ZAJĘĆ II

TEMAT: Przemoc i agresja- czy możemy bez niej żyć?- debata

Czas: 2 godziny lekcyjne.

Cel główny : utrwalenie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawnej i skutecznej komunikacji interpersonalnej (komunikacji pozbawionej agresji)

Cele szczegółowe:

·         kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum,

·         kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i argumentowania,

·         podnoszenie poczucia własnej wartości,

·         kształtowanie umiejętności rozumienia i akceptacji odmiennych poglądów.

Formy, metody i techniki:

·         dyskusja

Przebieg zajęć:

lWprowadzenie- omówienie zasad prowadzenia debaty, llPodział grupy na 3 grupy: osoby, których zdaniem można ograniczyć lub nawet zlikwidować zjawisko agresji i przemocy w szkole, osoby które uważają, że nie można tego zrobić, osoby niezdecydowane, oraz eksperci. uczniowie zajmują stanowiska, zmieniają miejce w klasie /klasa jest przemeblowana w taki sposób, aby przeprowadzić debatę/. Niektórzy /losowo wybrani uczniowie/ losują role ekspertów. Eksperci: psycholodzy, pedagodzy, władze szkoły, władze uczniowskie, władze miasta i inni. llDebata- uczniowie próbują dojść do porozumienia w kwestii: Przemoc i agresja- czy możemy bez niej żyć? Nauczyciel prowadzi debatę, interweniuje w sytuacjach trudnych, udziela głosu uczestnikom. llPodsumowanie debaty- wyciągnięcie wniosków. llEwaluacja cyklu zajęć (rundka): chętne osoby dzielą się uwagami na temat przebiegu zajęć. l

Materiały pomocnicze: Pokaz multimedialny: KOMUNIKACJA

Zajęcia realizowane cyklicznie, w zależności od możliwości szkoły /np. na godzinach wychowawczych lub w ramach realizacji programu profilaktycznego szkoly/.

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed