Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZ
Autor
Instytucja, w której powstał scenariusz
Uniwersytet Łódzki
Wydział Filologiczny
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Kierunek: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo
Przedmiot
Dydaktyka w bibliotece szkolnej i pedagogicznej
Opieka merytoryczna i metodyczna
dr Mariola Antczak
Tytuł
Technika szybkiego uczenia się – Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)
Poziom nauczania
II klasa Szkoły Podstawowej
Data powstania
2011
Czas trwania lekcji
45 min.
Cel główny
Zapoznanie uczniów z technika szybkiego uczenia się – ŁMS , czyli Łańcuchową Metodą Skojarzeń
Cele operacyjne
Uczeń:
· omawia zasady techniki Łańcuszka (ŁMS)
· dobiera informacje, które można zapamiętać techniką ŁMS,
· wykorzystuje technikę do zapamiętania określonych informacji,
· wymienia za co odpowiada prawa i lewa półkula mózgu,
· podaje jaka część ciała odpowiada za pamięć,
· definiuje termin „pamięć”, potrafi skojarzyć ją np. z komputerem.
Materiały dydaktyczne
· nożyczki,
· taśma dwustronna,
· karteczki w czterech kolorach w kształcie kwadratu – do oznakowania stolików,
· karteczki w czterech kolorach do zapisania imienia (na wizytówki) po jednej na ucznia,
· zszywacz,
· kreda,
· klej,
· koperty zawierające polecenia do pracy w grupach – po 1 zestawie na grupę - wg zał. 2, 4 i 5,
· łańcuch choinkowy z papieru (złożony z kółek),
· maskotka,
· Encyklopedia.
Aranżacja wnętrza
Ławki ustawione do pracy w czterech grupach.
Formy pracy
Grupowa, zbiorowa, indywidualna
Metody
podające: wykład informacyjny, pogadanka, klasyczna metoda problemowa, objaśnienia;
praktyczne: ćwiczenia;
aktywizujące: podział na grupy, wizytówki, krasnoludek
Spis załączników
Załącznik 1. Prawa i lewa półkula mózgu.
Załącznik 2. Zadanie dla uczniów.
Załącznik 3. Technika ŁMS.
Załącznik 4. Przedmioty, które masz zabrać na następne zajęcia z plastyki – ćwiczenie przykładowe techniki ŁMS.
Załącznik 5. Ćwiczenia dla uczniów.
Załącznik 6. Treści jakie można zapamiętać wykorzystując technikę ŁMS.
Bibliografia
1. Bandler R., Umysł – jak z niego wreszcie korzystać. Skierniewice, 1985. ISBN 978-83-88094-15-6.
2. Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982, s. 812.
3. Gazzaniga M., O tajemnicach ludzkiego umysłu. Biologiczne korzenie myślenia, emocji, seksualności, języka i inteligencji. Warszawa 1997. ISBN
978-83-05128-99-5
4. Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki… cz. 1. Suwałki, 1998, cz. 2. Suwałki, 2000. ISBN 978-83-90247-60-1.
5. Lorayne H., Sekrety superpamięci. Łódź, 1998. ISBN 83-85997-70-9.
6. Łukasiewicz M., Sukces w szkole. Poznań, 1999, s.19-27.
7. Rose C., Nicholl M.J., Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku. Warszawa, 2003, s. 325.
1
CZĘŚĆ LEKCJI
CZAS
ZADANIA
CELE OPERACYJNE
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
METODY
ZAŁĄCZNIKI DO
WYKORZYSTANIA
1
2
3
4
5
6
7
WPROWADZENIE
3 min.
Przy wejściu do sali nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy (według wylosowanych kolorów karteczek).
Uczniowie przyklejają kartki z imieniem, zajmują miejsca przy stolikach oznaczonych odpowiednim kolorem.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i celami.
-karteczki w 4 kolorach w kształcie kwadratu – do oznaczenia stolików
- karteczki w 4 kolorach do zapisania imienia (na wizytówki)
- taśma klejąca
- nożyczki
Aktywizująca: wizytówki, podział na grupy
CZĘŚĆ ZASADNICZA
4 min.
Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy: Technika szybkiego uczenia się – Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS).
Nauczyciel zadaje wybranym uczniom pytania:
· Czym jest według was pamięć? ( przykładowa odp.: pamięć biologiczna to zdolność układu nerwowego do przechowywania wzorców uprzedniego doświadczenia i wykorzystywania ich do aktualnych i planowanych działań; pamięć psychologiczna to zdolność do kodowania informacji (zapamiętywania), przechowywania i odtwarzania (rozpoznawania i wydobywania) przeszłych doświadczeń; obejmuje pamięć sensoryczną (ultrakrótką), pamięć krótkotrwałą (operacyjną) i pamięć długotrwałą...