Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

SCENARIUSZ

 

Autor

 

Instytucja, w której powstał scenariusz

Uniwersytet Łódzki

Wydział Filologiczny

Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej

Kierunek: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo 

Przedmiot

Dydaktyka w bibliotece szkolnej i pedagogicznej

Opieka merytoryczna i metodyczna

dr Mariola Antczak

Tytuł

Technika szybkiego uczenia się – Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)

Poziom nauczania

II klasa Szkoły Podstawowej

Data powstania

2011

Czas trwania lekcji

45 min.

Cel główny

Zapoznanie uczniów  z technika szybkiego uczenia się – ŁMS , czyli Łańcuchową Metodą Skojarzeń

Cele operacyjne

Uczeń:

· omawia zasady techniki Łańcuszka (ŁMS)

· dobiera informacje, które można zapamiętać techniką ŁMS,

· wykorzystuje technikę do zapamiętania określonych informacji,

· wymienia za co odpowiada prawa i lewa półkula mózgu,

· podaje jaka część ciała odpowiada za pamięć,

· definiuje termin „pamięć”, potrafi skojarzyć ją np. z komputerem.

Materiały dydaktyczne

· nożyczki,

· taśma dwustronna,

· karteczki w czterech kolorach w kształcie kwadratu – do oznakowania stolików,

· karteczki w czterech kolorach do zapisania imienia (na wizytówki) po jednej na ucznia,

· zszywacz,

· kreda,

· klej,

· koperty zawierające polecenia do pracy w grupach – po 1 zestawie na grupę - wg zał. 2, 4 i 5,

· łańcuch choinkowy z papieru (złożony z kółek),

· maskotka,

· Encyklopedia.

Aranżacja wnętrza

Ławki ustawione do pracy w czterech grupach.

Formy pracy

Grupowa, zbiorowa, indywidualna

Metody

podające: wykład informacyjny, pogadanka, klasyczna metoda problemowa, objaśnienia;

praktyczne: ćwiczenia;

aktywizujące: podział na grupy, wizytówki, krasnoludek

Spis załączników

Załącznik 1. Prawa i lewa półkula mózgu.

Załącznik 2. Zadanie dla uczniów.

Załącznik 3. Technika ŁMS.

Załącznik 4. Przedmioty, które masz zabrać na następne zajęcia z plastyki – ćwiczenie przykładowe techniki ŁMS.

Załącznik 5. Ćwiczenia dla uczniów.

Załącznik 6. Treści jakie można zapamiętać wykorzystując technikę ŁMS.

Bibliografia

1.      Bandler R., Umysł – jak z niego wreszcie korzystać.   Skierniewice, 1985. ISBN 978-83-88094-15-6.

2.      Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982, s. 812.

3.      Gazzaniga M., O tajemnicach ludzkiego umysłu. Biologiczne korzenie myślenia, emocji, seksualności, języka i inteligencji. Warszawa 1997. ISBN

978-83-05128-99-5

4.      Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki… cz. 1. Suwałki, 1998, cz. 2. Suwałki, 2000. ISBN 978-83-90247-60-1.

5.      Lorayne H., Sekrety superpamięci. Łódź, 1998. ISBN 83-85997-70-9.

6.      Łukasiewicz M., Sukces w szkole. Poznań, 1999, s.19-27.

7.      Rose C., Nicholl M.J., Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku. Warszawa, 2003, s. 325.

1

 

CZĘŚĆ LEKCJI

CZAS

ZADANIA

CELE OPERACYJNE

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE

METODY

ZAŁĄCZNIKI DO 

WYKORZYSTANIA

1

2

3

4

5

6

7

WPROWADZENIE

3 min.

 

Przy wejściu do sali nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy (według wylosowanych kolorów karteczek).

Uczniowie przyklejają kartki z imieniem, zajmują miejsca przy stolikach oznaczonych odpowiednim kolorem.

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i celami.

 

 

 

 

 

 

 

-karteczki w 4 kolorach w kształcie kwadratu – do oznaczenia stolików

- karteczki w 4 kolorach do zapisania imienia (na wizytówki)

- taśma klejąca

- nożyczki

 

Aktywizująca: wizytówki, podział na grupy

 

CZĘŚĆ ZASADNICZA

4 min.

 

Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy: Technika szybkiego uczenia się – Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS).

Nauczyciel zadaje wybranym uczniom pytania:

·      Czym jest według was pamięć? ( przykładowa odp.: pamięć biologiczna to zdolność układu nerwowego do przechowywania wzorców uprzedniego doświadczenia i wykorzystywania ich do aktualnych i planowanych działań; pamięć psychologiczna to  zdolność do kodowania informacji (zapamiętywania), przechowywania i odtwarzania (rozpoznawania i wydobywania) przeszłych doświadczeń; obejmuje pamięć sensoryczną (ultrakrótką), pamięć krótkotrwałą (operacyjną) i pamięć długotrwałą...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed