Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
â
Bezdomno
Ļę
- przeciwko stereotypom
Ò
Scenariusz zajĭě z zakresu przeÿamywania stereotypw dotyczĨcych
osoby bezdomnej.
Autor: Barbara Rukszteÿÿo- Kowalewska
Scenariusz przygotowany w ramach projektu Agenda BezdomnoŁci Ï
Standard Aktywnego powrotu na Rynek Pracy.
1.
Gÿwne zagadnienia zajĭě:
-
pojĭcie âosoba bezdomnaÒ
-
stereotyp osoby bezdomnej
-
przyczyny bezdomnoŁci
-
sposb funkcjonowania stereotypw
2.
Cele zajĭě:
a)
operacyjne:
-
definiowanie pojĭcia âosoba bezdomnaÒ, âbezdomnoŁěÒ
- ksztaÿcenie umiejĭtnoŁci argumentowania i wyciĨgania wnioskw
- okreŁlanie stereotypu osoby bezdomnej, przyczyn bezdomnoŁci
- doskonalenie umiejĭtnoŁci obserwacji Łrodowiska uczniw
- poznanie metod dziaÿania stereotypu
- ksztaÿcenie umiejĭtnoŁci kulturalnej dyskusji
- poszerzenie perspektywy spojrzenia na osobĭ bezdomnĨ
b) wychowawcze:
- uczenie empatii poprzez wczucie siĭ w sytuacjĭ osoby bezdomnej
( okreŁlanie jej listy potrzeb nie tylko w sferze fizycznej)
- gÿĭbsze zastanowienie siĭ nad problemem bezdomnoŁci
- ksztaÿtowanie krytycznej postawy wobec stosowania stereotypw
- zastanowienie siĭ nad osobistym wkÿadem na rzecz poprawienia
sytuacji osb bezdomnych
- rozbudzanie wraōliwoŁci na potrzeby drugiego czÿowieka
3.
Metody pracy:
- â
burza mzgwÒ
- emocjonalna
- problemowa
- heurystyczna
- dyskusji
4.
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
5.
ŀrodki dydaktyczne:
- zaÿĨcznik nr 1 ( stereotyp osoby bezdomnej)
- zaÿĨcznik nr 2 ( katalog praw osoby bezdomnej)
- zaÿĨcznik nr 3 ( lista potrzeb osoby bezdomnej)
- Sÿownik jĭzyka polskiego- definicja âbezdomnoŁciÒ
6.
Literatura:
- Haķska M., Gorycz bezdomnoŁci, âProblemy Opiekuķczo-
WychowawczeÒ
1997 (5)
- Markiewicz W., Ciepÿo, ciepÿo, âPolitykaÒ 2001(6)
- Moczuk E., BezdomnoŁě jako problem spoÿeczny w ŁwiadomoŁci osb
bezdomnych, âPolityka SpoÿecznaÒ 2000 (10)
- Przymeķski A., Zjawisko bezdomnoŁci w Polsce wspÿczesnej,
âPolityka SpoÿecznaÒ 1998 ( 4)
- Socha N., Ludzie bezdomni, âWprostÒ 1997 (45)
- Kowalski M., Krasnowska V., Dom bezdomnych, âWprost 2001 (49)
7. Plan zajĭě:
a)
czĭŁě wstĭpna:
- zapoznanie z tematem i celami lekcji
- okreŁlenie listy osb, ktrych dotyczy problem bezdomnoŁci
b)
czĭŁě wÿaŁciwa:
- okreŁlanie stereotypu osoby bezdomnej
- sposb funkcjonowania stereotypw
- definicja pojĭě âbezdomnoŁěÒ, âosoba bezdomnaÒ
- ustalanie przyczyn bezdomnoŁci
- stworzenie listy praw i potrzeb osoby bezdomnej
c) czĭŁě koķcowa:
-
porwnanie oczekiwaķ osoby bezdomnej z tym, co otrzymuje Ï
od innych ludzi
-
autorefleksja uczestnikw zajĭě- co kaōdy z nich moōe uczyniě
na rzecz przeÿamywania stereotypu osoby bezdomnej
-
praca domowa: Kodeks niestereotypowego spojrzenia
na czÿowieka