Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZ
Autor
Instytucja, w której powstał scenariusz
Uniwersytet Łódzki
Wydział Filologiczny
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Kierunek: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo
Przedmiot
Dydaktyka w bibliotece szkolnej i pedagogicznej
Opieka merytoryczna i metodyczna
dr Mariola Antczak
Tytuł
Poznajemy różne źródła informacji – encyklopedie i słowniki
Poziom nauczania
IV klasa Szkoły Podstawowej
Data powstania
2011
Czas trwania lekcji
45 min.
Cel główny
Zapoznanie uczniów z cechami charakterystycznymi i podziałem encyklopedii i słowników
Cele operacyjne
Uczeń:
· definiuje pojęcie encyklopedia, słownik, źródło informacji, żywa pagina, indeks,
· porządkuje wyrazy zgodnie z alfabetem,
· omawia podział omawianych źródeł informacji (encyklopedii i słowników), podając przykłady
· omawia aparat pomocniczy encyklopedii i słowników,
· rozpoznaje wskazane źródła informacji,
· samodzielnie dobiera odpowiednie źródła informacji w zależności od potrzeby,
· wyszukuje w podanych źródłach informacji wskazane hasła, korzystając z aparatu pomocniczego.
Materiały dydaktyczne
· przykładowe słowniki, encyklopedie
· koperty zawierające polecenia do pracy w grupach – po 1 zestawie na grupę - wg zał. 3
· taśma dwustronna
· nożyczki
· mazaki – po 1 na grupę
· brystol
· magnesy
· karteczki w 5 kolorach w kształcie kółka – do oznakowania stolików
· kartki w 5 kolorach do zapisania imienia (na wizytówki), jedna z każdego koloru z napisem na odwrocie: „lider”
· materiały informacyjne na notatkę z lekcji wg zał. 4, 5 i 6 – do przyklejenia na brystolu
· kserokopie notatek z lekcji wg zał. 4-6
· plakaty informacyjne wg zał. 1 i 2
Aranżacja wnętrza
Ławki ustawione do pracy w 5 grupach, oznaczone kolorowymi kółkami; na stolikach: encyklopedie i słowniki, mazaki.
Czysty brystol przyczepiony magnesami do tablicy.
Formy pracy
grupowa, zbiorowa, indywidualna
Metody
· podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
· praktyczne: ćwiczenia
· problemowe - aktywizujące: krasnoludek, wizytówki, klasyczna metoda problemowa
Spis załączników
Załącznik 1: Konkurs. Formularz tabeli do wpisywania punktów za poszczególne zadania.
Załącznik 2: Konkurs. Punktacja za zadania.
Załącznik 3: Konkurs. Zadania dla uczniów.
Załącznik 4: Źródła informacji – podział. Notatka z lekcji.
Załącznik 5: Jak korzystać z encyklopedii i słowników.
Załącznik 6: Elementy informacyjno-pomocnicze ułatwiające korzystanie z książki.
Bibliografia
Andrzejewska J., Edukacja czytelnicza i medialna. Tablice. Warszawa: Wydaw. SBP, 2006
Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, Wrocław [i in.], Zakł. Narod. im. Ossolińskich, 1976, s. 134, 325.
Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982, s. 712
Jaworski Stanisław. Terminy literackie. Słownik szkolny. Warszawa, WSiP, 1990
Kopaliński Wł. Słownik wyrazów obcych, i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa, „Wiedza Powszechna”, 1988
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki…. Cz.1 Suwałki, 1998 i Cz. 2 Suwałki, 2000
Malczewski J., Szkolny słownik terminów nauki o języku, Wyd. 2., Warszawa, WSiP
Mirska H., Encyklopedie i słowniki, [online] [data dostępu: 26.04.2010], Dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekawszkole.pl/prezentacje/prezentacje.php#czytelnicza>
Polański E.: Słownik ortograficzny z regułami pisowni i interpunkcji, Warszawa, Wydawnictwo Skrypt, 2001, s. 407, 376, 160, 116
Sierotwiński Stanisław, Słownik terminów literackich, Wrocław i In., Ossolineum
Skorupka St.: Mały słownik języka polskiego, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968
Stramek A., Źródła informacji,[online] [data dostępu: 12.04.2010], Dostępny w Internecie: <http://>
Strutyńska B., Jak korzystać ze słowników i encyklopedii, „Biblioteka w Szkole” 1999 nr 12, s. 22
1
CZĘŚĆ LEKCJI
CZAS
ZADANIA
CELE OPERACYJNE
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
METODY
ZAŁĄCZNIKI DO
WYKORZYSTANIA
1
2
3
4
5
6
7
WPROWADZENIE
3 min
Przy wejściu do sali ...