Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

SCENARIUSZ

 

Autor

 

Instytucja, w której powstał scenariusz

Uniwersytet Łódzki

Wydział Filologiczny

Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej

Kierunek: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo 

Przedmiot

Dydaktyka w bibliotece szkolnej i pedagogicznej

Opieka merytoryczna i metodyczna

dr Mariola Antczak

Tytuł

Poznajemy różne źródła informacji – encyklopedie i słowniki

Poziom nauczania

IV klasa Szkoły Podstawowej

Data powstania

2011

Czas trwania lekcji

45 min.

Cel główny

Zapoznanie uczniów z cechami charakterystycznymi i podziałem encyklopedii i słowników

Cele operacyjne

Uczeń:

·  definiuje pojęcie encyklopedia, słownik, źródło informacji, żywa pagina, indeks,

·  porządkuje wyrazy zgodnie z alfabetem,

·  omawia podział omawianych źródeł informacji (encyklopedii i słowników), podając przykłady

·  omawia aparat pomocniczy encyklopedii i słowników,

·  rozpoznaje wskazane źródła informacji,

·  samodzielnie dobiera odpowiednie źródła informacji w zależności od potrzeby,

·  wyszukuje w podanych źródłach informacji wskazane hasła, korzystając z aparatu pomocniczego.

Materiały dydaktyczne

·  przykładowe słowniki, encyklopedie

·  koperty zawierające polecenia do pracy w grupach – po 1 zestawie na grupę - wg zał. 3

·  taśma dwustronna

·  nożyczki

·  mazaki – po 1 na grupę

·  brystol

·  magnesy

·  karteczki w 5 kolorach w kształcie kółka – do oznakowania stolików

·  kartki w 5 kolorach do zapisania imienia (na wizytówki), jedna z każdego koloru z napisem na odwrocie: „lider”

·  materiały informacyjne na notatkę z lekcji wg zał. 4, 5 i 6 – do przyklejenia na brystolu

·  kserokopie notatek z lekcji wg zał. 4-6

·  plakaty informacyjne wg zał. 1 i 2

Aranżacja wnętrza

 

Ławki ustawione do pracy w 5 grupach, oznaczone kolorowymi kółkami; na stolikach: encyklopedie i słowniki, mazaki.

Czysty brystol przyczepiony magnesami do tablicy.

Formy pracy

 

grupowa, zbiorowa, indywidualna

Metody

·  podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie

·  praktyczne: ćwiczenia

·  problemowe - aktywizujące: krasnoludek, wizytówki, klasyczna metoda problemowa

Spis załączników

Załącznik 1: Konkurs. Formularz tabeli do wpisywania punktów za poszczególne zadania.

Załącznik 2: Konkurs. Punktacja za zadania.

Załącznik 3: Konkurs. Zadania dla uczniów.

Załącznik 4: Źródła informacji – podział. Notatka z lekcji.

Załącznik 5: Jak korzystać z encyklopedii i słowników.

Załącznik 6: Elementy informacyjno-pomocnicze ułatwiające korzystanie z książki.

Bibliografia

Andrzejewska J., Edukacja czytelnicza i medialna. Tablice. Warszawa: Wydaw. SBP, 2006

Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, Wrocław [i in.], Zakł. Narod. im. Ossolińskich, 1976, s. 134, 325.

Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982, s. 712

Jaworski Stanisław. Terminy literackie. Słownik szkolny. Warszawa, WSiP, 1990

Kopaliński Wł. Słownik wyrazów obcych, i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa, „Wiedza Powszechna”, 1988

Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki…. Cz.1 Suwałki, 1998 i Cz. 2 Suwałki, 2000

Malczewski J., Szkolny słownik terminów nauki o języku, Wyd. 2., Warszawa, WSiP

Mirska H., Encyklopedie i słowniki, [online] [data dostępu: 26.04.2010], Dostępny w Internecie: <http://www.bibliotekawszkole.pl/prezentacje/prezentacje.php#czytelnicza>

Polański E.: Słownik ortograficzny z regułami pisowni i interpunkcji, Warszawa, Wydawnictwo Skrypt, 2001, s. 407, 376, 160, 116

Sierotwiński Stanisław, Słownik terminów literackich, Wrocław i In., Ossolineum

Skorupka St.: Mały słownik języka polskiego, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968

Stramek A., Źródła informacji,[online] [data dostępu: 12.04.2010], Dostępny w Internecie: <http://>

Strutyńska B., Jak korzystać ze słowników i encyklopedii, „Biblioteka w Szkole” 1999 nr 12, s. 22

 

1

 

CZĘŚĆ LEKCJI

CZAS

ZADANIA

CELE OPERACYJNE

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE

METODY

ZAŁĄCZNIKI DO 

WYKORZYSTANIA

1

2

3

4

5

6

7

WPROWADZENIE

3 min

Przy wejściu do sali ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed