Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Scenariusz lekcji z wychowania fizycznego dla klasy IV szkoły podstawowej
i klasy I gimnazjum
1. Prowadzące: Dorota Marczuk i Jolanta Wachowicz
2. Data: 19.10.2005
3. Klasa IV i klasa I
4. Liczba uczniów: 34
5. Miejsce zajęć: duża sala gimnastyczna
Temat- zadanie główne:
Rozwijanie zwinności na obwodzie stacyjnym.
Zadania szczegółowe z zakresu:
1. Zdolności motoryczne – uczeń:
- rozwinie swoją zwinność
- rozwinie swoją koordynację ruchową
- wzmocni siłę nóg
2. Umiejętności – uczeń potrafi:
- umiejętnie kształtować postawy koleżeńskie
- współdziałać w grupie
- poruszać się z przyborem
- ułożyć tor przeszkód z wykorzystaniem elementów sprawnościowych
- poprawnie wykonać ćwiczenia na stacjach
- zachować pełne bezpieczeństwo
3. Wiadomości – uczeń zna:
- prawidłową terminologię ćwiczeń
- założenia ścieżki prozdrowotnej
- prawidłowe postawy korekcyjne
4. Usamodzielnienie ucznia:
- sam kontroluje dokładność wykonywanych ćwiczeń
- angażuje się w ćwiczenia i zabawy
- dba o bezpieczeństwo swoje i innych
5. Ścieżka edukacyjna: ścieżka prozdrowotna – współdziałanie w zespole, bezpieczna
współpraca dziecka starszego z młodszym
6. Standard 5.8 b uczeń rozumie potrzebę stosowania zasad bezpieczeństwa
7. Metody zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła, problemowa
8. Formy organizacyjne: luźna gromadka, strumieniowa, grupy
9. Środki dydaktyczne: gazety, kije do hokeja, bramki, piłka lekarska 1kg, ławeczka gimnastyczna, materac, pachołki, obręcze, skakanki , ringo, pudełeczka, rakietki do tenisa, piłeczka tenisowa
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Czas
Metody
Wskazówki organiz.- met.
I. Część wstępna
1. Czynności organizacyjno-porządkowe
2. Zabawa ożywiająca
3. Zabawa integracyjna
4. Ćwiczenia rozgrzewające z przyborem
II. Część główna
1. Układanie obwodu stacyjnego
III Część końcowa
1. Zabawa uspokajająca
2. Zabawa korekcyjna
3. Czynności organizacyjne i wychowawcze
- zbiórka w szeregu
- powitanie
- podanie zadań lekcji
Na sygnał dzieci robią kulki z papieru i przerzucają na drugą stronę linii tak długo, aż usłyszą gwizdek
Berek integracyjny z kijem hokejowym. Na sygnał dzieci rozbiegają się po całej sali, dwie osoby trzymają kij w rękach i gonią pozostałych. Po złapaniu dzieci podają sobie swoje imiona i przekazują kij
- marsz z wymachem ramion do góry
- marsz ze skrętem tułowia w bok
- skip A
- skip C
-marsz z wymachem nóg do przodu
- raczki przodem
- na sygnał położenie kija na ziemi, przejście nad kijem i chwycenie go w drugą rękę
- bieg z maksymalną prędkością i pozostawienie kija w końcowym punkcie przekątnej
1. Zadanie: strzały do bramki po slalomie kulkami zrobionymi z gazety
2. Zadanie: przeskoki przez kije hokejowe wg. pomysłu uczniów
3. Zadanie: zbudowanie toru przeszkód z przyborów znajdujących się w kartonie i próby jego pokonania
4. Zadanie: ułożenie jak największej liczby haseł związanych z wpływem sportu na zdrowie
5. Zadanie: wykonanie przewrotu w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego
6. Zadanie: przenoszenie piłeczki lekarskiej w biegu dookoła ławeczki
Przejście ze stacji do stacji zgodnie ze wskazówkami zegara w określony sposób
Wszystkie dzieci układają wyraz
„ hokej”
Na zadawane pytania dzieci przyjmują określoną pozycję korekcyjną. Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, jest to postawa zasadnicza z rękami w skrzydełka, jeżeli „nie”, dzieci przyjmują pozycję leżenia przodem i ręce w skrzydełka.
Pytania:
· Czy szkoła do której uczęszczasz to Zespół Szkół nr 2? ( nie)
· Czy człowiek ma cztery kończyny? (tak)
· Koszykówka napiszemy przez „u” otwarte? (nie)
· Polska leży w Ameryce Północnej? (nie)
· Pierwszym królem Polski był Bolesław Chrobry? (tak)
· Czy 32+68=100? (tak)
- zbiórka
- odczytanie haseł o zdrowiu
- podsumowanie lekcji
- wyróżnienie najbardziej zaangażowanych uczniów
- pożegnanie
Opracowały: Dorota Marczuk
Jolanta Wachowicz
2 min
3 min
3 min
7 min
zabawowa klasyczna
zabawowa klasyczna
naśladowcza ścisła,
zadaniowa ścisła
inwencja twórcza
zadaniowa ścisła
zadaniowa ścisła
zadaniowa ścisła, problemowa
metoda problemowa
dzieci ustawione są klasami po obu stronach linii środkowej sali
do zabawy wykorzysta-no kije w dwóch kolorach
ćwiczenia wykonywane są wzdłuż dwóch przekątnych sali
grupy ustawione w szeregu, odliczają do sześciu
każda grupa ustawia jedną stację
omówienie stacji
sprzątnięcie obwodu stacyjnego
wyraz powstaje na całej sali
dzieci ustawione są w rozsypce po całej sali
...