Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Scenariusz zajęć interpretacyjnych
Wiek: 6-latki
Temat: Patriotyzm
Sytuacja wychowawczo-
-dydaktyczna
Czynności dziecka i nauczyciela
Uwagi
1) „Burza mózgów”
Nauczycielka zadaje pytanie dla dzieci , z czym kojarzy im się ojczyzna? Wszystkie skojarzenia zapisuje na tablicy;
-tablica
2) „Moja, mała ojczyzna”
Dzieci otrzymują kartkę papieru , na której mają stworzyć , swoją własną ojczyznę , tak jak wyobrażają sobie, że ona wygląda;
-kartki papieru i kolorowe kredki przygotowane przez nauczycielkę;
3) „Powiewające flagi”
Dzieci otrzymują po dwie różnego koloru wstążeczki, sami wybierają kolory wstążeczek, w rytm muzyki machają w dowolny sposób wstążeczkami imitując swój własny ruch flagi;
-różnokolorowe wstążki
-muzyka
4) Wiersz „Płynie Wisła, płynie”
Nauczycielka zapoznaje dzieci z wierszem „Płynie Wisła, płynie” czytając go początkowo w całości, a następnie wersami, w czasie czytania dzieci korzystając z krytycznego namysłu starając się opowiedzieć, co autor miał na myśli;
”Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie ,
Wiatr szeleści cicho
W nadbrzeżnej wiklinie.
Płynie Wisła , płynie
Mija wioski, miasta.
W dzień – słońce ja złoci ,
Nocą – srebrzy gwiazda.
Płynie Wisła , płynie,
Po polskiej krainie
I będzie płynąć,
Choć tysiąc lat minie;”
-wiersz „Płynie Wisła, płynie”
5) Zabawa ruchowa z opowieścią
Nauczycielka ponownie czyta wiersz , a dzieci tworzą „ilustrację ruchową do niego”
6) Rozstrzygnięcie problemu i opowiedzenie się za/nie "Czy jestem Polakiem"
Nauczyciel pyta dzieci „Czym odznacza się polak? Co się im kojarzy ze słowem Polak”. Dzieci odpowiadają wg własnych pomysłów, skojarzeń. Zostaje to zapisane na tablicy.
-tablica
7) Zabawa muzyczno – ruchowa. „Polak mały”
Śpiewanie wierszyka „kto ty jesteś- Polak mały” na melodię, która ułożą sobie dzieci, jednocześnie mogą interpretować słowa ruchami ciała
Wykonały:
Marta Turulska
Katarzyna Stanku
EWiP rok I, grupa II