Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Elżbieta Tchorowska

 

Scenariusz lekcji

 

Temat: Optyka.

 

Cele lekcji:

·         poznanie podstawowych praw optyki

·         zrozumienie zjawisk optycznych w przyrodzie

Po lekcji uczeń potrafi:

·         wyjaśnić na przykładzie, dlaczego światło rozchodzi się prostoliniowo

·         wyjaśnić zjawisko zaćmienia

·         podać różnice między obrazem uzyskiwanym w zwierciadle płaskim i kulistym

·         narysować obrazy uzyskiwane w zwierciadle płaskim i kulistym

·         zbadać zjawisko załamania światła

·         powiedzieć, co się dzieje ze światłem podczas przejścia między ośrodkami

·         rozszczepić światło za pomocą pryzmatu

·         wyjaśnić zjawisko tęczy

·         wymienić kolory, z których składa się światło białe

·         użyć koła barw Newtona

Czas pracy: 45min.

Materiały:

karta pracy, źródło światła, kawałek styropianu, kilka zapałek, metalowa kulka, zwierciadło płaskie, zwierciadło kuliste, akwarium, laser, dwa pryzmaty, koło barw Newtona, wirownica

Wiadomości niezbędne do przystąpienia do lekcji:

·         znajomość zasad BHP przy pracy z laserem

Metody dydaktyczne:

·         praca samodzielna

·         pogadanka

·         dyskusja

 

 

Przebieg lekcji:

Czas

Faza lekcji

Działania nauczyciela

Działania ucznia

Kształcone umiejętności

3’

Zaangażowanie

Wykonuje czynności organizacyjne przed rozpoczęciem lekcji

 

 

3’

Zaangażowanie

Nawiązanie do tematu lekcji poprzez zadanie pytań dotyczących światła i cienia.

Jaki kolor ma światło słoneczne widziane codziennie?

Czym jest cień?

Odpowiadają na pytania dotyczące światła i cienia zadawane przez nauczyciela

Białe. Obszarem, do którego nie dochodzi światło.

 

3’

Zaangażowanie

Rozdaje karty pracy oraz potrzebne materiały.

 

 

5’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 1.

Wyjaśnienie na przykładzie, dlaczego światło rozchodzi się prostoliniowo.

 

3’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 2

Wyjaśnienie zjawiska zaćmienia

 

3’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 3

Podanie różnic między obrazem uzyskiwanym w zwierciadle płaskim i kulistym.

Narysowanie obrazów uzyskiwanych w zwierciadle płaskim i kulistym.

 

5’

Badanie

Wybiera z klasy ochotnika do przeprowadzenia doświadczenia 4 na forum klasy. Pomaga w wykonaniu doświadczenia.

Obserwują doświadczenie 4.

Zbadanie zjawiska załamania światła.

Powiedzenie, co się dzieje ze światłem podczas przejścia między ośrodkami.

 

5’

Badanie

Wybiera z klasy ochotnika do przeprowadzenia doświadczenia 5 na forum klasy. Pomaga w wykonaniu doświadczenia.

Obserwują doświadczenie 5.

Rozszczepienie światła za pomocą pryzmatu.

Wyjaśnienie zjawiska tęczy. Wymienienie kolorów, z których składa się światło białe.

5’

Badanie

Wybiera z klasy ochotnika do przeprowadzenia doświadczenia 6 na forum klasy. Pomaga w wykonaniu doświadczenia.

Obserwują doświadczenie 6.

Wymienienie kolorów, z których składa się światło białe.

Użycie koła barw Newtona.

 

7’

Refleksja

Podsumowuje zjawiska zaobserwowane przez uczniów. Prowadzi dyskusję.

Z jakich kolorów składa się światło białe?

Kiedy światło ulega załamaniu?

Kiedy światło ulega rozszczepieniu?

 

Opisują zjawiska, jakie zaobserwowali.

Fiolet, czerwień, żółć, zieleń, błękit.

Podczas przechodzenia między ośrodkami.

 

 

3’

Refleksja

Zadaje zadanie domowe.

Opisać dokładnie jedno ze zjawisk: zaćmienie słońca, powstanie tęczy, „złamanie” łyżki włożonej do szklanki z wodą.

 

 

Sposób sprawdzenia, czy założone cele operacyjne lekcji zostały osiągnięte:

·         zebranie i sprawdzenie zadania domowego

·         pytania kontrolne na następnej lekcji

·         praca z zadaniami na następnej lekcji

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed