Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

MODUŁ I
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzień aktywności: Kultura bezpieczeñstwa
Ośrodek tematyczny:
Spotkanie ze szko³¹
Temat dnia: „Jestem wzorowym pieszym”
Cele ogólne:

rozwijanie myœlenia przyczynowo-skutkowego,

kszta³cenie nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego przez ca³y rok,

zapoznanie siê z podzia³em znaków drogowych na:
ostrzegawcze
,
nakazu
,
zakazu
,
informacyjne
.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:

zna i stosuje zasadê ograniczonego zaufania,

pamiêta i przestrzega piêciu zasad przechodzenia przez ulicê,

jest œwiadomy zagro¿eñ wynikaj¹cych z nieprzestrzegania zasad bezpieczeñstwa na drodze,

zna lokalne zagro¿enia, jakie mo¿e napotkaæ w drodze do i ze szko³y,

jest odpowiedzialny za w³asne postêpowanie,

potrafi wypowiadaæ siê na okreœlony temat,

wie, jak powinien byæ oznakowany tornister ucznia oraz inne elementy garderoby.
Metody nauczania:

analityczno-percepcyjna,

percepcyjno-odtwórcza,

praca z tekstem,

pokaz,

æwiczenia,

rozmowa.
Formy pracy:

zbiorowa jednolita,

indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne:

foliogramy nr 3 - 6 (4 grupy znaków drogowych: nakazu, zakazu, ostrzegawcze oraz informacyjne),

karty pracy nr 1 - 4,

magnetofon, kaseta z nagraniem,

multimedialny program edukacyjny (wizyta w pracowni komputerowej).
Zapis w dzienniku:
Jestem rozs¹dnym u¿ytkownikiem drogi. Ocena zachowania postaci na ilustracjach. Klasyfikacja znaków drogowych.
Nauka piosenki „Odblaskowa piosenka” – tempo, dynamika, rytm.
15
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi poprawnie rozwi¹zaæ
uk³adankê sylabow¹ i u³o¿yæ
has³o.
Wybranie poprawnych okreœleñ
i u³o¿enie z sylab has³a
„B¹dŸ
ostro¿ny na drodze”.
Dokonuj¹ wyboru odpowiedzi,
z poprawnie wybranych sylab
uk³adaj¹ has³o – rozwi¹zanie
zadania.
Karta pracy nr 1
Wie, dlaczego nale¿y byæ
ostro¿nym na drodze.
Udzielanie odpowiedzi na pytanie
„Dlaczego nie zawsze mo¿na ufaæ
kierowcom?”
Podaj¹ przyk³ady w³aœciwych
zachowañ na drodze, ustalaj¹
przyczyny wypadków drogowych,
którym ulegaj¹ dzieci, formu³uj¹
wniosek; „Za bezpieczeñstwo
na drogach odpowiedzialni s¹
piesi i kierowcy”.
Wie, jak powinien byæ
oznakowany pieszy (dziecko),
aby byæ lepiej widocznym
na drodze. Projektuje w³asny
znaczek odblaskowy
Poznanie sposobów zachowania
bezpieczeñstwa podczas
korzystania z drogi noc¹
i przy z³ej widocznoœci
(œwiate³ka odblaskowe,
okrycia odblaskowe itp.)
Wymieniaj¹ sposoby oznakowania
tornistra, okryæ lub innych
elementów garderoby ucznia.
Æwicz¹ znakowanie tornistra
i ubrania elementami
odblaskowymi. Projektuj¹ wed³ug
w³asnego pomys³u znaczek
odblaskowy.
Karta pracy nr 2
Zadanie 1.
Zadanie 2.
Pamiêta tekst piosenki
Nauka piosenki „Odblaskowa
piosenka”
S³uchaj¹ piosenki œpiewanej przez
nauczyciela lub z nagrania
magnetofonowego. Omawiaj¹
treœæ, analizuj¹ melodiê (tempo,
dynamika, rytm). Zapamiêtuj¹
s³owa poprzez kilkakrotne
powtórzenie, najpierw
fragmentami, a nastêpnie
ca³oœciowo.
Tekst piosenki
„Odblaskowa
piosenka”,
magnetofon,
kaseta
z nagraniem.
Poznaje 4 grupy znaków
drogowych
Omówienie znaczenia
wybranych znaków drogowych.
Za pomoc¹ kolorowych strza³ek
³¹cz¹ kartoniki dobieraj¹c
odpowiednio treϾ.
Karta pracy nr 3.
Zadanie 1 i 2.
Foliogramy nr 3-6.
Potrafi poprawnie
improwizowaæ ruch drogowy.
Zabawa ruchowa
„Pojazdy i piesi”.
Bior¹ udzia³ w zabawie dobieraj¹c
siê parami.
Dziel¹ siê na samochody
i pieszych.
Kreda,
akompaniament
muzyczny –
ósemkowy,
æwierænutowy.
Potrafi poprawnie odtworzyæ
obraz znaku drogowego „przejœcie
dla pieszych”
Kolorowanie rysunku
konturowego przedstawiaj¹cego
ruch drogowy. Rozwi¹zywanie
krzy¿ówki
Praca indywidualna ucznia
Karta pracy nr 4
16
MODUŁ I
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
Zabawa ruchowa „Pojazdy i piesi”
Nauczyciel rysuje na pod³odze jezdniê, chodniki i zaznacza zebry. Dzieli dzieci na dwie grupy: samochody (tworz¹ je dwie
osoby) i pieszych.
Przy akompaniamencie ósemkowym ruszaj¹ samochody i jad¹ po wytyczonej przez nauczyciela trasie. Przy zmianie
akompaniamentu (rytm æwieræ nutowy) samochody zatrzymuj¹ siê (przed lub za zebr¹), a piesi przechodz¹ przez
jezdniê zgodnie z poznanymi zasadami:

zatrzymuj¹ siê na skraju chodnika,

patrz¹ w lewo,

patrz¹ w prawo,

jeszcze raz w lewo,

przechodz¹ przez jezdniê,

w po³owie jezdni upewniaj¹ siê (patrz¹c w prawo), czy nic nie nadje¿d¿a i przechodz¹ dalej.
ODBLASKOWA PIOSENKA – Słowa i muzyka: Alina Zwoźniak
1.
Kiedy idziesz do szko³y
Smutny albo weso³y
B¹dŸ widoczny na drodze
W pi¹tek, œwiêta, na co dzieñ.
REFREN
Na ulicy odblaski
Na chodniku odblaski
Wszêdzie chodz¹ fajne laski
W kamizelkach w odblaski
2.
Gdy jedziemy rowerem
Motocyklem, skuterem
To na g³owie mamy kaski
Na ubraniu – odblaski
REFREN
3.
Gdy roboty drogowe
Nikt siê tego nie boi
Bo robotnik na drodze
W odblaski siê wystroi³.
REFREN
ROZWIĄZANIE KRZYŻÓWKI (Karta pracy ucznia nr 4)
1 – parking, 2 – chodnik, 3 – znak, 4 – skrzy¿owanie, 5 – policjant, 6 – droga, 7 – tramwaj.
Has³o:
ROZWAGA TO PODSTAWA
17
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
Wska¿ prawid³ow¹ odpowiedŸ – z sylab powstanie has³o.
Chodnik jest elementem

jezdni

drogi
Gdy nie ma chodnika, pieszy porusza siê po
IdŸ
B¹dŸ

parkingu

poboczu
Pieszy idzie poboczem po stronie
do
o

lewej

prawej
¯ó³te œwiat³o to sygna³
stro
krok

uwaga

idŸ
¿ny
za
Ten znak
oznacza

spacer po chodniku

przejœcie dla pieszych
pie
na
Ten znak
oznacza

zakaz ruchu pieszych

zakaz ruchu rowerów
Gdy przechodz¹c przez jezdniê czujemy siê niepewnie
dro
szy

p³aczemy

podnosimy rêkê
mi.
dze.
Has³o:
................................................................................................................................................
18
MODUŁ I
KARTA PRACY UCZNIA NR 2.
Zadanie 1.
Bartosz idzie do szko³y. Chce byæ bezpieczny i widoczny na drodze. Pomó¿ mu przypi¹æ elementy
odblaskowe we w³aœciwe miejsca.
Zadanie 2.
Zaprojektuj w³asny znaczek odblaskowy.
19

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed