Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Elżbieta Tchorowska

 

Scenariusz lekcji

 

Temat: Fale akustyczne.

 

Cele lekcji:

·         poznanie definicji fali

·         „zobaczenie” fali akustycznej

·         poznanie praw dotyczących rozchodzenia się fal

Po lekcji uczeń potrafi:

·         pokazać doświadczalnie drgania przedmiotów wydających dźwięki

·         pokazać lub narysować rozchodzenie się fal i czoła fali

·         wyjaśnić, jak działają instrumenty aerofony

·         wymienić, od czego zależy wysokość dźwięku w instrumentach aerofonach

·         narysować zjawisko interferencji fal w przypadkach wzmocnienia i wygaszenia fali

·         pokazać doświadczalnie zjawisko dudnienia

·         pokazać doświadczalnie zjawisko odbicia fal akustycznych

Czas pracy: 45min.

Materiały:

karta pracy, stojak, kulka, dwa kamertony, młoteczek do kamertonu, nasadka do kamertonu, tęczowa sprężyna, stojak do probówek, pięć probówek, generator dźwięku, dwa głośniki, płyta drewniana, świeczka

Wiadomości niezbędne do przystąpienia do lekcji:

·         umiejętność odwzorowania fali w postaci funkcji sinusoidalnej

Metody dydaktyczne:

·         praca samodzielna

·         pogadanka

·         dyskusja

 

 

Przebieg lekcji:

Czas

Faza lekcji

Działania nauczyciela

Działania ucznia

Kształcone umiejętności

3’

Zaangażowanie

Wykonuje czynności organizacyjne przed rozpoczęciem lekcji

 

 

3’

Zaangażowanie

Wprowadza do tematu lekcji. Zadaje kontrolne pytania.

„Czym jest fala?”

„Czym jest fala akustyczna?”

 

Odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.

„Zaburzenie ośrodka”

„Fala, w której zachodzi drganie ośrodka”

 

5’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 1.

Po lekcji uczeń potrafi pokazać doświadczalnie drgania przedmiotów wydających dźwięki.

3’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 2.

Po lekcji uczeń potrafi pokazać lub narysować rozchodzenie się fal i czoła fali.

5’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 3.

Po lekcji uczeń potrafi wyjaśnić, jak działają instrumenty aerofony

I wymienić, od czego zależy wysokość dźwięku w instrumentach aerofonach.

3’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 4.

Po lekcji uczeń potrafi pokazać doświadczalnie zjawisko dudnienia.

3’

Badanie

 

Wykonują doświadczenie 5.

Po lekcji uczeń potrafi narysować zjawisko interferencji fal w przypadkach wzmocnienia i wygaszenia fali.

5’

Badanie

Wybiera z klasy osobę do wykonania doświadczenia 6 i pomaga w wykonaniu doświadczenia.

Obserwują i biorą udział w doświadczeniu 6.

Po lekcji uczeń potrafi narysować zjawisko interferencji fal w przypadkach wzmocnienia i wygaszenia fali.

7’

Badanie

Wybiera z klasy osobę do wykonania doświadczenia 7 i pomaga w wykonaniu doświadczenia.

Obserwują i biorą udział w doświadczeniu 6.

Po lekcji uczeń potrafi pokazać doświadczalnie zjawisko odbicia fal akustycznych.

5’

Refleksja

Podsumowuje lekcję i przeprowadzone doświadczenia. Zadaje pytania podsumowujące.

„Czym jest dźwięk?”

„Jakie są cechy charakterystyczne fal akustycznych?”

„Wymień instrumenty aerofony.”

Odpowiadają na pytania.

„Falą drgającą w ośrodku o częstotliwości słyszalnej dla ucha.”

„Dudnienie, interferencja, rezonans.”

„Organy, flet, trąbka.”

 

3’

Refleksja

Zadaje pracę domową.

„Wymień po 3 przykłady codziennego zastosowania interferencji, dudnienia i rezonansu akustycznego.”

 

 

Sposób sprawdzenia, czy założone cele operacyjne lekcji zostały osiągnięte:

·         zebranie i sprawdzenie zadania domowego

·         pytania kontrolne na następnej lekcji

·         praca z zadaniami na następnej lekcji

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed