Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Zajęcia przeprowadzone w świetlicy

w Szkole Podstawowej …. w Łodzi

w dniu 10 marca 2009

przez Katarzynę Macutkiewicz i Katarzynę Gostyńską

 

 

Temat: SKARBY PRZYJAŹNI

 

Cele ogólne:

    lUświadomienie potrzeby przyjaźnillKształtowanie umiejętności odnajdywania i nazywania cech prawdziwej przyjaźni (przyjaciela)l

Cele operacyjne:

            Uczeń

    lUzasadni potrzebę posiadania przyjacielallWymieni cechy przyjaciela po przeczytaniu bajki.llWskaże warunki trwałej przyjaźnillOkreśli cechy i zachowania świadczące o przyjaźnil

 

Metody:

Pogadanka, plątanina literowa, piramida priorytetów, promyczkowe szeregowanie „słoneczko”, zabawa, plakat z informacja zwrotną

 

Formy:

Indywidualna, grupowa, zbiorowa

 

Środki dydaktyczne:

Tekst bajki M. Molickiej „ Bajka o dwóch ołówkach”, papierowe dłonie, karty pracy dla grup, karteczki z wyrażeniami dotyczącymi przyjaciół, karteczki z aforyzmami, spinacze, mazaki, długopisy, klej, dwie papierowe kule.

 

Literatura:

M.Molicka „ Bajki terapeutyczne”

J. Griesbeck „Zabawy na wszystkie okazje”

 

Czas trwania zajęć: 45 minut

 

 

 

PRZEBIEG:

 

lWprowadzenie – zabawa integracyjnal

     Nauczyciel wita dzieci podając głoskę, a uczniowie wymieniają imię osoby z grupy, której imię zaczyna się tą głoską.

 

lZgadnij, kto będzie bohaterem zajęć –wspólne rozwiązanie plątaniny literowej.l

 

l‘O przyjaźni”l

-    przeczytanie przez nauczyciela opowiadania M. Molickiej „Bajka o dwóch ołówkach”

-    omówienie przeczytanego tekstu:

·      Jak wyglądały ołówki leżące w piórniku?

·      Jak nazwiemy to co łączyło ołówek szary i kolorowy?

·      Jak inne kredki postrzegały przyjaźń dwóch ołówków

·      Co zrobił ołówek szary, gdy przyjaciela spotkało nieszczęście?

·      Czy warto mieć przyjaciela i dlaczego?

 

l„Mieszanie kleju” - zabawa w kręgul

    Dzieci improwizują, że mieszają klej w dużym wiadrze, następnie smarują nim dłonie i sklejają z dłońmi kolegów tworząc krąg. Nie puszczając sklejonych dłoni siadają, kucają, klękają i kładą się na podłodze.

 

lCechy przyjaciela  l

-   Podział uczniów na dwie drużyny wg kolorów .

    Jedna drużyna otrzymuje kartkę szarą  z narysowanym jednym ołówkiem.

    Druga drużyna otrzymuje kolorową kartkę z kilkoma narysowanymi ołówkami.

-      praca w dwóch grupach – dyskusja i zapis na kartkach, jakie cechy charakteru posiadał ołówek szary, a jakie miały kolorowe kredki mieszkające w piórniku.

-      na forum ogólnym – prezentacja wyników pracy w grupach, jako podsumowanie-  podkreślenie przez nauczyciela wyższości takich cech jak: uczynność, uprzejmość, chęć niesienia pomocy, poświęcenie, bezinteresowność.

 

l„Halo, pomocy!” - zabawal

-      Wprowadzenie do zabawy – nauczyciel mówi: Nie ma piękniejszego doświadczenia niż to, gdy w ciężkich czasach mamy kogoś, kto nam pomoże. Pewność ta sprawia, że warto żyć. W tej zabawie możemy to wypróbować.

-      Następnie objaśnia przebieg zabawy

    Uczniowie swobodnie spacerują po klasie. Kierujący dyskretnie dotyka palcem pleców pewnej osoby. Osoba musi po kilku sekundach zawołać „HALO, POMOCY!”  i upaść na podłogę. Czujna grupa przybywa na pomoc, by pochwycić wzywającego zanim upadnie.

    Omówienie: - spostrzeżenia i odczucia dzieci po tym ćwiczeniu.

 

lCechy i zachowania świadczące o prawdziwej przyjaźni.l

-  podział na dwie grupy – dzieci młodsze i starsze wg klas.

-   Praca w dwóch grupach:

    lgrupa młodszych dzieci dostaje pudełko „ze skarbami”. Z wielu różnych przygotowanych przez nauczyciela karteczek z cechami i zachowaniami dotyczącymi przyjaźni dzieci wybierają 6 najważniejszych ich zdaniem. Naklejają na promienie słońca. llgrupa starszych dzieci – uczniowie sami wymyślają i spisują cechy i zachowania świadczące o prawdziwej przyjaźni. Wybierają 6 najważniejszych, układają piramidę priorytetów. Nauczyciel wyjaśnia, jak należy ułożyć taką piramidę.l

 

-  na forum ogólnym - prezentacja wyników pracy w grupach oraz omówienie jakie cechy i zachowania wybrały grupy.

 

l„ Nie szata zdobi człowieka” - zabawal

-    Nauczyciel przygotowuje dwie kulki:

l     jedna - bardzo ładna, z której łatwo będzie można zdjąć kolejne warstwy

l     druga - brzydka, mocno posklejana

l     najgłębszą warstwą każdej z nich powinna być błyszcząca kulka.

 

-      Podział dzieci na dwie grupy (wg kolorów)

     Każda grupa ma wybrać jedną kulkę. Gdy wybór padnie na ładną z obu grup – przeprowadzamy losowanie. Zadaniem dzieci  jest rozpakowanie tych kulek.

 

-      podsumowanie - Gdy na koniec okaże się, że obie mają takie same błyszczące kulki należy podsumować zabawę porównując kulki do człowieka. To, co w człowieku najważniejsze jest niewidoczne na pierwszy rzut oka: charakter, talenty, stosunek do innych.

 

lZakończenie zajęćl

- „Stajemy w kole”- zabawa

   „Stoimy ramię przy ramieniu, możemy być wielcy w oka mgnieniu, możemy też być całkiem mali, ale nigdy nie będziemy sami”.

- Podziękowanie za aktywny udział dzieciom

- Ewaluacja – dzieci naklejają dłonie otrzymane na początku zajęć na drzewie z dwoma konarami. Jeden konar oznacza, że zajęcia były ciekawe, podobały się. Drugi konar – przeciwnie.

- Aforyzmy na pamiątkę jako zakładki do książki - dzieci czytają wiszące w sali aforyzmy i każdy uczeń może zabrać jeden na pamiątkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed