Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Scenariusz zajęć prowadzonych w klasie II „a” w dniu
26.09.2007
Osoba prowadząca: Aleksandra Wnuk
Osoby wspomagające: Kornelia Witkowska, Iwona Zarzycka
Czas trwania: 4 godziny
Temat ośrodka tygodniowego: Najbliższa okolica szkoły. Bezpieczeństwo na ulicy.
Cele ogólne:
ü Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
ü Rozwijanie sprawności motoryki małej
ü Doskonalenie umiejętności obserwacji ukierunkowanej
ü Rozpoznawanie kształtów geometrycznych- koło
ü Uważne słuchanie poleceń prowadzącego
ü Rozpoznawanie kolorów
ü Utrwalanie poznanych wiadomości o zasadach przechodzenia przez jezdnie
ü Posługiwanie się plasteliną
Metody:
ü Metoda Knilla
ü Stymulacji polisensorycznej
ü Asymilacji wiedzy
ü Waloryzacyjna
Formy:
ü Indywidualna
ü Zbiorowa
Środki dydaktyczne:
ü tablica obecności
ü ścienny kalendarz pogody
ü olejek zapachowy
ü plansze ulicy
ü plastelina
ü szablony sygnalizacji świetlnej
ü płyta z podkładem muzycznym dla metody Knilla
ü układanki tematyczne na motorykę małą
ü plakietka dyżurnego
ü kolorowe kółka w kolorach sygnalizacji świetlnej
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie: dzieci siedzą w kręgu, prowadzący naciera po kolei ręce każdego dziecka śpiewając przy tym piosenkę: „Witaj....”
2. Ćwiczenia programem Knilla
3. Sprawdzenie listy obecności – dzieci przyczepiają słoneczka na ściennej liście obecności
4. Wyznaczenie dyżurnego
5. Układanie na planszy plakietek z nazwami dni tygodnia
6. Ustalenie dnia tygodnia umieszczenie kartonika na tablicy
7. Rozpoznanie pogody i przyczepienie odpowiedniego symbolu na ściennym kalendarzu pogody
8. Omówienie ilustracji umieszczonej na tablicy w sali
9. Rozpoznawanie, nazywanie i liczenie pojazdów znajdujących się na ilustracji.
10. Jakie pojazdy są na drodze
11. Ile jest wszystkich pojazdów?
12. Dzieci liczą jednakowe pojazdy
13. Rozpoznanie na ilustracji sygnalizacji świetlnej i ustalenie jakie znajdują się na niej kolory
14. Prowadzący poleca dzieciom odszukać ukryte w sali symbole sygnalizacji świetlnej , które będą służyły do kolejnego zadania
15. Przygotowanie do pracy- rozdanie pomocy Wzorowy pokaz prowadzącej
16. Dzieci wykonują model sygnalizacji świetlnej wyklejając plasteliną koła według podanego wzoru
17. Po wykonaniu zadania dzieci wieszają swoje prace na tablicy
18. Sprzątanie
19. Zabawa ruchowa:
Rozpoczynamy zabawę – ruszają ,,Piesi” i ,,Samochody” tworząc ruch uliczny. Zadaniem uczestników jest właściwie reagować na sygnalizację świetlną. Gdy nauczyciel podnosi kółko czerwone wszyscy stoją i milknie muzyka, gdy światło zmienia się na zielone ruszają „uczestnicy ruchu” i gra muzyka.
20. Zabawy tematyczne na rozbijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej- układanki tematyczne
21. Przygotowanie do śniadania
22. Śniadanie
23. Czynności porządkowe
24. Przygotowanie do wyjścia w celu poznania ruchu samochodów w najbliższym otoczeniu szkoły- bezpieczne wychodzenie poza teren szkoły (uważanie na drodze dojazdowej na terenie szkoły), przechodzenie przez jezdnię bez sygnalizacji świetlnej tuż przy szkole
25. Omówienie zasad przechodzenia przez jezdnie bez sygnalizacji świetlnej
26. Wzorowy pokaz nauczyciela
27. Ćwiczenia dzieci pod kierunkiem prowadzącej i osób wspomagających
28. Powrót do szkoły
29. Pożegnanie